Kitten met huidschimmel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:58

Dat RC rotzooi is is natuurlijk grote onzin. Nee, Royal Canin is kwa verhouding niet het meest ideale voer. Dan zijn er zeker betere opties. Maar. Als je te maken hebt met een kat met gezonheidsproblemen dan is dieetvoer van RC of Hills bijv. zeker wel aan te bevelen. Het is niet zomaar dat dit vaak helpend of ondersteunend is. Deze kat heeft al langere tijd diarree. Dat is heel veel keer ongezonder dan het voeren van een dieetvoer wat gewoon aan alle Europese vereisten voldoet. Zodra de kat weer gezond is kan je altijd nog weer gaan kijken welke voeding kwa verhoudingen van eiwitten/koolhydraten e.d. beter aansluit bij de behoeftes van jouw kat. Lees maar eens de reviews, deze brok is zeer effectief bij diarree en kunt dus beter dit (al dan niet tijdelijk) gaan voeren dan van het ene naar het andere voer overstappen met een veel kleinere kans op succes maar en het risico dat de darmen nog verder overstuur raken.

Echt, altijd dat geroep dat RC rotzooi is. Onderbouw het dan even heel degelijk.

(Edit)
En om dan nog maar iets te zeggen wat bij menigeen niet goed zal vallen. Ik zou ook tijdelijk geen natvoer geven, dat wil ook nog wel eens diarree geven. Na stabilisatie kan je dat dan weer opbouwen en kijken wat goed wordt verdragen. Jouw kat heeft nu hele gevoelige darmen dus ik zou inzetten op stabiliseren.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:04

Dit lijstje heb ik onlangs naar een vriend van me gestuurd. Misschien heb je er wat aan qua voer.

Acana, applaws, brit care healty crowth&development, brit premium by nature, carnilove halty growth, celtic connection, eden, essentials jaguar of little lion, farmina n&d prime, natural greatness wild instinct
Deze van orijen: original cat, regional red, six fish, tundra en kitten
Power of nature fees favorite of meadowland mix, real nature true country, virbac (pre)neutered cat, wellness core kitten, wildcar caroo
En van ziwi peak: lamb, mackerel & lamb of venison

CrazyCat

Re: Kitten met huidschimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:26

RC is nog altijd heel wat beter dan supermarktvoer.
Ik zag de vraag al voorbij komen is ze getest op Giardia, want dat is inderdaad heel erg hardnekkig. (is een parasiet)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 14:26

Nee is niet getest voor zover ik weet anders had de dierenarts dat vast gezegd.
Ze heeft gisteren 1x goede ontlasting gehad tussen de diarree door, dus er is wel wat gaande.
De nieuwe medicatie eet ze maar moeizaam op dus kost veel moeite momenteel om dat er in te krijgen.
De dierenarts zei dat als het na afloop van deze kuur niet beter gaat, we een paar dagen moeten wachten en dan 3 ontlastingmonsters moeten langsbrengen voor verder onderzoek.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:30

Die 3 ontlastingsmonsters zijn dus met name nodig voor giardia onderzoek

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 14:54

Dan zal ze dat wel in gedachten hebben voor hierna inderdaad

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:31

Sourire schreef:
Dat RC rotzooi is is natuurlijk grote onzin. Nee, Royal Canin is kwa verhouding niet het meest ideale voer. Dan zijn er zeker betere opties. Maar. Als je te maken hebt met een kat met gezonheidsproblemen dan is dieetvoer........ blabla...

Echt, altijd dat geroep dat RC rotzooi is. Onderbouw het dan even heel degelijk.

Het is geen rotzooi maar het is geen goed kattenvoer. De ingredienten zijn niet geschikt voor katten. De voedingswaarde hebben ze wel aangevuld tot een acceptabel niveau, maar dat maakt het nog steeds niet beter of goed kattenvoer... De samenstelling is wel heel erg geprocessed om ervoor te zorgen dat het kattenbrokken worden.

Wij voeren Carnilove.

Onderbouwing nodig? Onder andere hier, ook voor wél goed kattenvoer.
Even op naam zoeken of de sortering aanpassen. En op de merknaam klikkend, en iets verder naar onder scrollend staat ook waarom een voer wel of niet goed is.

https://huiskatteninfo.nl/voeding/droogvoer/?diet=Geen

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:31

Ik snap dat de meningen verdeeld zijn over RC, maar het kan zeker een uitkomst bieden, en de 'prescription food' doet eigenlijk wel wat het moet doen hoor. Wil je graag hetzelfde doen maar in een vers voer variant? Prima! Dat kan in vele gevallen maar vraagt meer inzet en tijd van de eigenaar en ook meer zelfonderwijs :P
Als ze blijft diarree hebben is stoelgangonderzoek (niet enkel voor giardia) zeker belangrijk. Dus ook een cultuur + vertering + andere parasieten

Als DA zie ik regelmatig clostridium diarree, vaak, DENK IK, door 'vers voer'. Mogelijk gaat er iets mis met het bewaren, of wordt het sneller gecontamineerd bv. Laatste maanden zag ik het veel bij 'just russel'. wWas best opvallend dat heel veel mensen just russel antwoordden als ik vroeg wat ze gaven aan hun hond met diarree. Maar katje kan bv ook een intolerantie of allergie hebben, of die ontwikkeld hebben.

Bij katjes gaan we bij RC dan vaak naar sensitive, of hills naar z/d maar de z/d is al 'extremer' en eten ze minder graag.

Heb even niet alles gelezen, maar ik ga er nu van uit dat bloedOZ normaal is (ook pancreas en galzuren?) zeker na alle medicatie die ze gehad heeft?

Als alles verder normaal is moet je zeker een allergie in je achterhoofd houden, en 'triaditis'. Basicly ontsteking bij katjes pancreas-lever-gal regio en heeft vaak als onderliggende reden dat ze een voedselintolerantie hebben.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 18:19

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Bloedonderzoek was allemaal in orde.
Ik weet alleen niet waar allemaal op is getest, kan ik volgende keer wel even meevragen.
Gisteren was de laatste dag van de tweede antibioticakuur. Sinds vandaag dus alleen nog maar probiotica.
Vandaag niet op de kattenbak kunnen betrappen, maar gisteren zat er wel duidelijk weer verbetering in.
Ik houd het nog even een aantal dagen in de gaten en anders gaat er wat ontlasting heen voor onderzoek.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:44

Laat buiten giardia ook testen op titrichominas