Wat kost een hond nou eigenlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:39

Wij houden al ruim 1.5 jaar een maandelijks budget bij. Honden uitgaven zijn daarbij verdeeld in voer, snacks, verzorging / DA, extraatjes en training. Heb het even uitgerekend, en gemiddeld hebben we afgelopen jaar 366 euro per maand uitgegeven aan de honden (2 honden van rond de 25kg). Veruit de grootste kostenpost zijn de trainingen geweest (in Canada zijn die heel duur). Afgelopen paar maanden geen trainingen gedaan en dan zijn onze maandelijkse uitgaven meteen een stuk lager.

Onze afgelopen 3 maanden (augustus hebben we nog niet gedaan)

Mei

Voer - 146 euro
Snacks - 66 euro

Totaal: 212 euro

Juni

Voer - 53 euro
Snacks - 50 euro
DA - 110 euro (jaarlijkse controle + rabies)

Totaal: 213 euro

July

Snacks - 19 euro

Totaal: 19 euro

Augustus gaat wel weer duurder zijn omdat we voor 200 euro aan snacks hebben gekocht. En ook weer 2 zakken nieuw voer. Daar doen we dan wel meerdere maanden mee, dus september zal wel weer minder zijn.

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:01

ojee wat een bedragen , 6,5 jaargeleden de voor en tegens opgemaakt tussen een grote en kleine hond
en ja het werd een chihuahua .lol. en omdat ze zo leuk zijn heb ik er nu 2
denk aan voer en snacks rond 30 euro pm

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:08

Mijn honden zijn ook geen groterds, een Shih Tzu van ±26cm en ±7kg en een keesje van ±35cm en ±7kg.
Nu zijn ze allebei ietsje zwaarder, dus ze krijgen iets minder voer en zowel qua hoeveelheid als aantallen minder snacks enzo.
En hier en daar wat langer wandelen of een extra wandeling doen, dan zijn ze meestal binnen 2 weken weer mooi strak.
Maar we gaan eerdaags een paar weken naar mijn ouders en vooral mijn stiefvader denkt al snel dat ze verhongeren geloof ik. :P
Dus tot we daarheen gaan even op dieet en na thuiskomst weer en daarna even blijven opletten. :)

Die ukkies eten verhoudingsgewijs wel meer dan grote honden over het algemeen trouwens, maar dat betekent natuurlijk niet dat je een chihuahua hetzelfde moet geven qua porties als een labrador om ff wat te noemen. :+

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:09

Voor de mensen die ‘meerdere maanden met brokken doen’, hoe doen jullie dit met houdbaarheid / kwaliteit als de verpakking zolang open staat? :)

Edit:

Mijn lijstje voor augustus

Fysio €55 3x
Snacks €150
Voer herder €89,50 + 59,86
Voer x jack russel € 25,50
Dierenarts €175
Medicijnen/supplementen €90,75
Groepswandeling €25

€780 %)

Ik grap altijd dat ik een paard kan houden voor de onkosten van mijn honden. Ik kan er wel twee houden zo :')

Nu zijn de snacks wel groot ingekocht. Met sommige medicatie/supplementen doen we 2 a 3 maanden dus dat scheelt iets :o .
Laatst bijgewerkt door Bloempotje op 27-08-24 19:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Wildgirl

Re: Wat kost een hond nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 19:17

Augustus voor een mastin van 65 kg:

Extra kuur AB en prednison: 50
Extra controle DA: 40
Shampoo teatree : 15
Vlees: 20
Botten en Kluiven: 30

Totaal 155
Komende maand weer een nieuwe 15 kg brok, die viel er net buiten :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:18

xChantal94 schreef:
Voor de mensen die ‘meerdere maanden met brokken doen’, hoe doen jullie dit met houdbaarheid / kwaliteit als de verpakking zolang open staat? :)

Die bewaren dat wellicht in een afgesloten ton zodat de verpakking helemaal niet open hoeft te staan O:)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:20

Goof schreef:
xChantal94 schreef:

Die bewaren dat wellicht in een afgesloten ton zodat de verpakking helemaal niet open hoeft te staan O:)

Dat doe ik ook maar eenmaal lucht erbij begint toch het verderf proces, ondanks het verder goed afgesloten is. :j

Mijn honden eten niet hetzelfde voedsel en ben voor de kleine daarom overgegaan op klein verpakkingen maar dat is wel een stuk duurder.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:23

Afbeelding

1 hond, Sheltie, 3 jaar, reu, tussen de 9 en de 10 kilo.

Verzekering €32,79
Wat losse snacks bij de gewone boodschappen.
Ik heb het deze keer nog niet volledig bijgehouden, maar ongeveer 10 euro.
En anti-vlooienzooi €50.06 bij de Freshnapf in Dld.
(Voer had ik nog op voorraad)

Dus juli, totaal €92.85

(Pers krijgt ook regelmatig wat van mij mee, scheutje karnemelk, plakje kaas enzo.
Maat dat bereken ik verder niet)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:55

lor1_1984 schreef:
Maar we gaan eerdaags een paar weken naar mijn ouders en vooral mijn stiefvader denkt al snel dat ze verhongeren geloof ik. :P

Hier hebben ze ook zo'n 'opa'. :')

Voer gaat idd met zak en al in een luchtdichte ton, vul af en toe een klein bakje bij. Het is beetje zoeken nu ik twee 10-15 kg honden heb die verschillend eten. Voor Gork had ik 2 dichte 4kg zakken en een 2kg zak nierdieet via Marktplaats dus kan ik ook even mee vooruit zonder dat een zak lang open is. Ik heb er vertrouwen in dat hij nog ff meegaat. :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:18

xChantal94 schreef:
Goof schreef:
[qute="xChantal94"]
[/qute]

Dat doe ik ook maar eenmaal lucht erbij begint toch het verderf proces, ondanks het verder goed afgesloten is. :j

Mijn honden eten niet hetzelfde voedsel en ben voor de kleine daarom overgegaan op klein verpakkingen maar dat is wel een stuk duurder.

Ik houd in principe 3 maanden aan voor optimale kwaliteit, maar dan zijn ze absoluut nog niet tegen het bederven aan. Alleen de kwetsbare vitaminen en oliën die na het bakken bij sommige brokken nog aangebracht worden verslechteren sneller van kwaliteit/nut, maar dat is niet hetzelfde als bederf.

Hooi bederft toch ook niet zo snel? Toch heeft hooi gemiddeld dubbel zoveel vocht als brok, namelijk zo'n 16% t.o.v. zo'n 8% voor gewone brok (14% voor semi-moist brok zoals frolic en platinum).

Optimaal bewaren doe je in de originele zak, in een lucht- en lichtdichte ton in een koele ruimte (idee kelderkoud, niet zozeer koelkastkoud) waar je dan eens in de week een kleinere glazen pot vult (waar dus voor een week voer in gaat) die je na iedere zak afwast.

Glas voor dezelfde reden als de originele zak gebruiken in plaats van het in de ton storten: plastic bakken krijgen op een duur krasjes aan de binnenkant en zelfs als je 1 van de zeldzame mensen bent die de ton iedere keer volledig leeg maakt en dan zorgvuldig afwast en na afdrogen in de zon na laat drogen, je nog steeds risico hebt op schimmelvorming in die krasjes doordat er toch nog wat voerresten en vocht achterblijft. Glas heeft dit enorm veel minder en de zak gooi je als hij leeg is weg.

Doe je langer 3 maanden met een zak, dan is het een optie om hem in de vriezer te bewaren. Het nadeel daarvan is dat je bij ontdooien risico op condens hebt en dus schimmelvorming na ontdooien, al heb ik dat zelf nog nooit gehad, wordt dit als officiële reden gegeven om het niet te doen. Ik heb er zelf goede ervaringen mee, zowel met volledige zakken invriezen en ontdooien, als met een zak 'open' hebben in de vriezer en er weekporties uit halen.

Dit prachtige verhaal verteld hebbende, heb ik een plastic bak waar ik een halve zak in stort, want ik moet nog een voldoende grote vierkante glazen pot zoeken en de risico's zijn zeer beperkt, ik doe met een hele zak zo'n 5 tot 6 weken (afhankelijk van de verhouding kvv/brok die ik voer). Maar wat ik eerst beschreef is wel best practice.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:39

pillow schreef:
Waarom zou ik dat uitrekenen. Ik heb honden omdat ik van ze houd en ze krijgen wat nodig is. Ik zou de vraag gaan stellen, wat kost een kind per maand.

Want kinderen heb je niet omdat je van ze houdt en die krijgen niet wat nodig is? :+

Ontopic, onze hond (7 jarige kruising Rottweiler Bordeauxdog) kost ongeveer 35 euro per maand aan brokken. Begin deze maand heeft ze vlooienspul gehad,
per keer is dat een tientje.
Gelukkig nog nooit medicatie oid voor haar nodig gehad! We hebben ook geen verzekering voor haar, maar dit topic herinnert me er wel aan weer even wat kauwbotten voor haar te kopen binnenkort :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 23:45

Afbeelding

Augustus:

Brokken: €210,- (incl 6 potjes nat-vlees, vaste maandelijkse kost)
Kapper: €180,- (3-maandelijks)
Snacks: €60
Advantix: €12,50

Totaal: €462,50

Auw :’)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 23:51

Golden retriever 8 jr

Voer: 20 euro pm
Oppas ivm vakantie: cadeaubon 100 euro

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 01:02

Afbeelding

Leslie
Rottweiler
21-03-2018
38kg
Gesteriliseerd

Berekening voor 1 maand
70€ riverwood xl rundvrij Voer
+-20€ snacks

Ze wordt niet stelselmatig ontwormd of ontvlooit.
En anders op natuurlijke basis.
Wat ik zie behandel ik en verder elke 2 week wordt ze in mijn Trimsalon Gewassen en geblazen
Voorheen kreeg ze hotspots van rvs bakken, dit erna veranderd naar bamboe en steen, verder evt behandeling met wham spray van natural specialtys.

In September krijgt ze weer een apk bij dierenarts zal rond de 70€ zitten ongeveer met inentingen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 01:58

En weg verhaal
-O-

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 02:28

Sodeknetters, ik schrik wel van sommige bedragen :o
Ik zal morgen ook eens een berekening maken :j Blijft goed om bewust te zijn van je actuele uitgaven

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 07:45

Ik heb dankzij dit topic gesloten eens een kasboekje voor Fitz bij te houden.

Juli was dus een dure maand. Ik had in juni de vriezer vol KVV gedaan (208 euro) en moest in juli voeding voor 3 weken vakantie inslaan dus 2 maanden dubbelop, wat maakt dat we deze maand qua voeding helemaal gedekt waren en geen kosten hebben gemaakt.

Augustus
* Souvenir voor de hond (biertje en koekjes bij een brouwerij): 5 euro
* Een koelvest tweedehands overgenomen: 40 euro
* Supplementen (omega-3 olie, Hypersex druppels en een pot bokashi): 64,40
Totaal: 109,40

Mooi goedkope maand :j

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:27

Ik vind het wel interessant. Dus ik ga het aankomende maand bijhouden.
Wel heb ik het momenteel luxe. Ik heb 'een jaar lang' voer gewonnen voor de pup.
En mama wil momenteel niets anders eten als Ginger.

Dus momenteel 'geen' brok kosten.

Het gaat in mijn geval over 2 Goldens (4 jaar en 20 weken).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:50

Myfairytale schreef:
pillow schreef:
Waarom zou ik dat uitrekenen. Ik heb honden omdat ik van ze houd en ze krijgen wat nodig is. Ik zou de vraag gaan stellen, wat kost een kind per maand.

Hier idem hoor.
Ik heb ze omdat ik stapelgek op honden ben en enorm veel van mijn dieren houd!
Maar stiekem vind ik het ook wel eens grappig om te weten wat ze me nu kosten en we besparen absoluut nergens op voor ze!!
Ze krijgen misschien zelfs wel beter/duurder eten dan wijzelf. :')

Maar soms kan een lijstje handig zijn, als iemand overweegt een hond aan te schaffen, dan hebben ze een beetje een realistisch idee van eventuele verwachte kosten.

Inderdaad, ik kreeg begin 2003 de 8 jaar oude Yorkshire Terrier van mijn ouders in huis, en de prijzen waren een lachertje vergeleken met nu. (Bijvoorbeeld 50 Euro voor gebitsreiniging onder narcose
daar knippen ze nu hooguit de nagels voor bij Evidensia) . Vorig jaar in een week tijd 300 + Euro afgetikt voor druppels voor onze cavia ivm oogabces wat uitliep in inslapen diezelfde week...
Hopelijk zijn mensen die lichtvaardig over de aanschaf van huisdieren denken kwa kosten, gewaarschuwd door dit topic.
Wij nemen hier geen huisdieren meer in huis, hoe gek we ook op dieren zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:25

Geen huisdieren is geen optie voor mij maar ik ga door natuurlijk verloop wel stoppen met de cavia's en terug naar 1 hond uiteindelijk.
Heb nog overwogen om naar een andere dierenarts over te stappen maar 1 vd honden heeft een dusdanig dossier dat ik niet graag overstap met hem en de rest ziet de dierenarts zo weinig dat dat tientjeswerk wordt wat ik bespaar tijdens hun levens.
Wanneer degene met het dikke dossier wegvalt kijk ik wel of ik alsnog overstap, maar over het algemeen ben ik zo tevreden over de huidige praktijk dat die kans alsnog zeer klein is. :)

Alsnog zijn ze met zijn allen inclusief dierenartskosten etc gemiddeld genomen goedkoper dan een paard stallen zonder extra kosten. :Y)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:35

Helemaal precies ga ik het niet uitrekenen :))

Maar voor afgelopen maand:

- Voer (21 kg KVV per maand) €115
- Snacks €20
- Cytopoint prikje €100 (gelukkig hoeft dit in het geval van mijn hond niet elke maand, ondersteund met kruiden heeft ze er ongeveer 2-3 per jaar nodig)
- Nieuwe speel €6
- Wedstrijd op de renbaan €17,50 (waarvan €15 terugverdiend met de 1e plaats haha)

Voor 2 windhonden van 12 en 17 kg.

Afbeelding
Appa is de grootste kostenpost qua eten, hij is 17 kg en in race conditie eet hij ruim een halve kilo vlees per dag _O- maargoed, die spieren kosten veel energie.

Afbeelding

Afbeelding
Otje is 12 kg en eet 200 gram per dag.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:39

Wij zijn zo'n €50 tot €100 per maand kwijt aan 2 kleine honden (jack russel en teckel).

Ik reken de onverwachte uitgaven dan niet mee (jack russel in een jaar tijd 2x onder het mes inclusief opname ed. Reken maar uit :') )

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:06

Ik weet niet of ik dit wel wil weten op dit moment :+
Heb 2 shih tzus

Hondje 1:
€40 verzekering
Dan nog de eigen kosten dierenarts €60 standaard terug kerende kosten. En deze maand nog 100€ extra
Brok €60
Vlees €30
Snoepjes €25
Supplementen 40

Hond 2
Verzekering €25
Eigen risico dierenarts nu op €300 wegens allerlei testen
Vlees €40
Snack €40
Supplement €25
6 weken lang b12 injectie €15 per keer

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:53

Voor Augustus

Afbeelding

VESPER - 2,5 jarige Schotse Herder korthaar, 18,5 kilo
    €56,52 | Dogmeat | 8,5 kilo Vlees
    €15,32 | Amazon | Dental setje voor tandverzorging
    €1,87 | The Forever Dog | Activatie home cooked recepten voor de hond
    €90,50 | Kennelhoest + Weil enting
    €22,67 | Pets Place | Hondensnacks
    €13,19 | Zooplus | Dolina Noteci zak voer (gebruik ik als trainer)
    €20,95 | Medpets | Plaque off powder
    €20,24 | Figo verzekering
    >> TOTAAL: 241,26 <<

Deze maand staat wat in het kader van haar gezondheid I guess. Ze ontwikkeld wat tandplak/steen en we zijn aan het uitzoeken wat naast dagelijks tandenpoetsen nog meer zou kunnen helpen. De Weil enting heeft het totaal flink opgedreven, wat een prijs heeft dat domme ding -O-

@Curse, dank voor de mooie opmaak, ik heb em gejat van je <3

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:20

Hier een goedkope maand :D

Geen voer kosten, geen trimsalon, geen DA kosten.

Voor 3 honden:
Alleen een voorraad snackjes ingeslagen en een speeltje erbij.
Snackjes: 119,25
Speelgoed: 15,35
Totaal 134,60 maar kreeg 10% korting dus totaal 121,14.

Totaal augustus: 121,14

September wordt weer een dure maand, voer bestelling & trimsalon op de planning…