Eigenaren kleine hondjes: hoe omgaan met grote honden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

Re: Eigenaren kleine hondjes: hoe omgaan met grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:38

Hoe is dit topic ineens een "kritiek op alle hondeneigenaren" topic geworden? TS vroeg om advies om haar kleine hond veilig te stellen voor eventuele grote honden die een gevaar kunnen zijn voor haar hond. Daar kan je toch alleen maar complimenten over geven? Ik ben geen honden mens maar vind dit wel heel gek :=

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:51

Bij echt kleine hondjes zou ik contact met grotere honden proberen te vermijden. Soms door te blocken, soms door een andere kant op te lopen, en heel soms met optillen.

Mijn hond is een kleine middenmaat en ik vermijd ook grote , vooral de lompere honden. Dat wilde spel met 30 kilo of meer, wil ik niet. Veel te link. Helaas snappen sommige eigenaren dat niet, die denken het is spel dus goed, maar staan er niet bij stil dat verschil in gewicht gevaarlijk kan zijn.

En bij echte kleintjes lijn ik mijn hond juist aan, zodat ze zelf geen last bezorgt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:04

Lokii schreef:
Hoe is dit topic ineens een "kritiek op alle hondeneigenaren" topic geworden? TS vroeg om advies om haar kleine hond veilig te stellen voor eventuele grote honden die een gevaar kunnen zijn voor haar hond. Daar kan je toch alleen maar complimenten over geven? Ik ben geen honden mens maar vind dit wel heel gek :=

Maar wie heeft er kritiek op ts dan? Ik vind het alleen maar goed dat ze haar kleine hond veilig wil houden iig.

Ze vroeg verder hoe wij andere Bokkers dat doen. Daar mogen zowel grote als kleine honden eigenaren op reageren.

Ik zie dat kritiek op alle honden eigenaren ook niet zo. Wel valt op dat er behoorlijk wat mensen zijn die de zelfde ergernis hebben. Namelijk onopgevoede honden met doet ie anders nooit bazen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:34

Ik vind dat het topic toch best "gemoedelijk" verloopt...
Het zijn niet enkel grote honden die kleintjes storen op wat voor manier dan ook, maar evenzeer grote honden die elkaar storen of kleintjes die grotere honden of andere kleine hondjes lastigvallen. Het antwoord op de vraag van TS lijkt mij, en dat zie ik ook in dit topic terugkomen, vooral te zijn: eigen hond beschermen en "leren omgaan met de baasjes". De honden zijn meestal, ongeacht hun formaat, niet het probleem, maar wél de baasjes. Zoals iemand het hier schreef: als iedereen zijn verantwoordelijkheid over zijn eigen hond/dier zou nemen, zou het al een heel stuk makkelijker zijn! En dat verantwoordelijkheid opnemen voor je hond en rekening houden met een ander geldt niet alleen van hondenbaas tot hond(eibaas), maar ook van niet-hondenmens tot hondenmens of omgekeerd van hondenmens tot niet-hondenmens of van bv ruiters naar honden(baasjes) en van honden(baasjes) tot ruiters enz.. Mijn honden mogen ook niet zomaar naar iedereen toe, opspringen, naar de paarden toe, ... Niet iedereen vindt dat prettig. Dat is, imo, een kwestie van respect. Mijn honden weten heel goed wat bij wie mag en wat niet. En als mensen bij mij thuis komen en bang zijn voor honden oid of als er duidelijk geen klik is tussen een van mijn honden en degene die bij mij binnenkomt, dan zet ik ze apart. Het is een kwestie van geven en nemen en rekening houden met elkaar. Helaas ziet echter niet iedereen dat op die manier en dan krijg je dus situaties die voor één partij heel onprettig is en de andere partij die zegt "dat je niet moet zeuren", "dat hij dat anders nooit doet", "dat hij o zo sociaal is" (lokaal heeft ie zonet bijna een andere hond levend opgegeten) enz.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:44

En wat het lastig maakt is dat je nooit op voorhand weet of je zo'n 'dat doet ie anders nooit' baas te maken hebt, of met een die wèl de boel goed inschat, rekening houdt met anderen etc.

En omdat ik dus niet kan inschatten wat safe is en wat niet, totdat het 'goed of fout gaat', ga ik er tegen maar vanuit dat ik te maken heb met een 'dat doet ie anders nooit hond' met een 'dat doet ie anders nooit' baas.

Is onrustig voor mij, en geeft tijdens t wandelen echt wel wat stress.

Maar liever alert en stress dan opnieuw zien en meemaken dat mijn hond volkomen gemolesteerd wordt. :( :o

Ik ben dus van het kamp: als ik het niet 100% vertrouw, doe ik er alles aan om mijn hond safe te houden.

En dat kan optillen zijn, omlopen, op afstand roepen dat de mijne 'net geopereerd is, geen contact svp' of wát dan ook.

Ik vind het doodzonde dat ik het gevoel heb dat dat nodig is. Maar het is wat het is.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:00

Femke_Tweety schreef:
En dat kan optillen zijn, omlopen, op afstand roepen dat de mijne 'net geopereerd is, geen contact svp' of wát dan ook.

In mijn ervaring heeft dat helaas niet zo heel veel effect op sommigen. Bij omlopen zijn er sommigen die gewoon meelopen. Zo liet ik één van mijn honden een keer uit in het park (aan de lijn). Het had gesneeuwd en er lag ijs. Aangelijnd moeten mijn honden andere honden met rust laten. Ik liep dus om om een andere hond en diens eigenaar te ontwijken. Persoon kwam gewoon mee. Resultaat: hond maakte onverwachte beweging en ik gleed uit. Daar lag ik dan op de grond... Zegt de andere hondenbaas: "ze mogen toch wel even kennismaken hé?" :7

Met roepen mijn hond heeft/is... is het net hetzelfde. Ook met een hond met een poot in de gips waren er heel wat anderen die toch hun hond persé moesten laten kennismaken. Of als mijn hond aan 't werk is (geleidehond) dan vinden mensen doorgaans ook dat ze hun hond wel even kennis moeten laten maken oid. Als ik de andere hond, die überhaupt op een drukke straat losloopt en de weg over rent naar mij en mijn geleidehond, op afstand hou met mijn stem en lichaamstaal (omdat zijn baasje het niet nodig vindt 'm aan te lijnen), dan krijg ik gegarandeerd verwijten naar mijn hoofd geslingerd dat ik zo niet mag reageren op hun doodbrave hond die nooit iets misdoet en enkel kennis wil komen maken.

Maar inderdaad; je hebt totaal geen controle over hoe de ander reageert en omgaat met zijn hond en andere honden. Dat maakt het ook net frustrerend vind ik. Je kan dan nog zoveel proberen uitleggen als je wil, maar doorgaans komt wat je zegt niet binnen bij de ander.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:44

BeFunny schreef:
BrankaZ schreef:

Dex is super makkelijk die reageerd nergens op. Maar Saartje de drama queen is anders. Wel is ze heel bang voor alles en reageerd ze pas als iets echt anders zeg maar en heb ik altijd royaal de tijd om haar aan te lijnen. En dat is niet het geval bij losse honden want die Ijn er heel snel. Wel zijn die van mij opzich heel goed de grens aan geven. Maar aangelijnde honden daarbij vind ik het gewoon netjes om ten aller tijden de hondjes gewoon aan te lijnen. Zo gebeurd.

Bij mij moeten ze ook voor me lopen. Hoort niet maar ik wil ze ook kunnen zien. Vooral Saartje.

@mavantos, ja dat hoor ik ook heel vaak als ik ze aanlijn. Hoeft niet hoor want hij doet niks. Dan zeg ik altijd maar zij wel. Terwijl dat eigenlijk niet zo is op wat gekef na wat ik gewoon niet nodig vind. Maar zo gek dat mensen dat niet in zien dat de andere hond wel eens wat zou kunnen doen.

Die van mij doen niks, dus ik vind het dan vooral irritant dat ik heb staan klooien om ze aan te lijnen (op een of andere manier zitten dan altijd die lijnen in de knoop, valt mn beloningstasje ineens oid) en dat het dan niet nodig is.

Uiteraard doe ik het wel voor die ene hond die het wel nodig heeft dat die van mij vast zitten, maar dan nog. Ik wil graag dat ze loslopen op dat kleine rondje waar dat kan en dan is het vervelend dat ik ze in die 40 minuten als nog een kwartier aan de lijn heb lopen.

Hoe krijg je het voor elkaar om een kwartier met je hond aan de lijn te lopen voor 3 passerende honden? Je ziet een hond aankomen, roept je hond naar je toe, klikt hem vast en loopt een aantal meter met je hond aan de lijn en klikt hem weer los.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:51

Dat snap ik ook nooit zo goed _O-
Het is echt even aanlijnen om te passeren en weer los.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 20:18

We doen van alles om het uit de weg te gaan maar echt oplossen doet dat het niet in mijn ogen. Dus waarom niet leren omgaan met elkaar, ook al is het verschil in grote aanwezig? Lukt dat leren omgaan niet dan pas grijpen naar hulpmiddelen er om heen. En ja dat vergt een aanpak van iedereen, dus de baasjes met de grotere EN de kleine(re) honden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 21:31

Maar daar zit wel een moeilijkheid in. Je kan nog zo graag willen leren omgaan met andere eigenaren, maar als die andere eigenaar dat niet wil, kan je weinig en ben jij wellicht de enige die zich aanpast ten koste van jezelf en je hond. Je hebt geen controle over wat een ander wel of niet doet en zegt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 21:59

meggiemeg schreef:
We doen van alles om het uit de weg te gaan maar echt oplossen doet dat het niet in mijn ogen. Dus waarom niet leren omgaan met elkaar, ook al is het verschil in grote aanwezig? Lukt dat leren omgaan niet dan pas grijpen naar hulpmiddelen er om heen. En ja dat vergt een aanpak van iedereen, dus de baasjes met de grotere EN de kleine(re) honden.

Als ik vertrouwen had in het oordeel van de andere eigenaar, en diens vermogen om niet alleen zijn (grotere) maar ook mijn (kleinere) hond veilig te houden

Als beide honden gezond zijn, beide honden normaal sociaal,

Beide honden redelijk vergelijkbaar qua maat en energie,

Ja. Dan ben ik het met je eens.

Maar als ook maar 1 van die factoren níét aanwezig is (en dat is meestal) dan niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 22:05

meggiemeg schreef:

Nee gewoon nee.
Mijn hondjes zijn geen toys voor de joekels. Gewoon niet dus die hebben die dat niet snappen zijn bij uitstek niet geschikt om mee om te gaan ;)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 22:13

BeFunny schreef:
Dat snap ik ook nooit zo goed _O-
Het is echt even aanlijnen om te passeren en weer los.

Bij ons is het losloopgebied niet in een bos. Het zijn hele lange rechte open paden tussen water en open grasvelden. Je ziet de tegemoet komende hond dus al een hele tijd voordat je er daadwerkelijk bent. Ondanks dat die van mij prima luisteren wil ik geen risico lopen dat ze ineens vooruit rennen, dus ik lijn ze direct aan als ik de andere hond zie.

Nouja, tegen de tijd dat je het pad dan af bent en elkaar gepasseerd bent ben je idd zo een minuut of 5 verder voordat ze weer los kunnen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 22:21

vevina schreef:
Hoe krijg je het voor elkaar om een kwartier met je hond aan de lijn te lopen voor 3 passerende honden? Je ziet een hond aankomen, roept je hond naar je toe, klikt hem vast en loopt een aantal meter met je hond aan de lijn en klikt hem weer los.

Tja, nu heb je het over de “ hogeschool voor hondendressuur “. Je hond roepen en dat ie nog komt ook!!!
Ik snap het soms echt niet hoor. Worden die beesten niet meer opgevoed? Wat een paniek gedoe allemaal.
Echt! Basis opleiding van hond. Luisteren naar de baas..

Van mij mag iedere hond los, mits goed opgevoed, goed gehoorzaam en een idem eigenaar. Bij het laatste wringt em de schoen. Luistert je hond niet? Dan ligt het maar aan 1 ding, jezelf.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 22:24

@mavantos Bij ons is dat ook zo hoor in de polder.

Maar ik heb het probleem niet dat ze zo ver vooruit rennen en het is echt snel gedaan. Losse honden die kunnen ze hier gewoon los passeren tenzij er meerdere tegelijk lopen dan moet Saartje aangelijnd en Dex strak naast lopen. Maar bij een aangelijnde hond lijn ik aan. Ook al zou dat betekenen dat ze dan 10 minuten aangelijnd zitten als ik ze niet tot dat we ze naderen onder apèl kunnen houden. Een aangelijnde hond zit niet voor niks aangelijnd en daarbij hou je je hond gewoon weg.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 22:31

Lokii schreef:

Bedankt :) Het klopt wel wat je zegt, 95% van wat hier besproken wordt is totaal niet van toepassing, bij sommige dingen vraag ik mij af of het dan op mij bedoelt is (want TS) maar ga ik maar vanuit van niet omdat ik het niet kan plaatsen.

Maar op zich vind ik het ook geen probleem want ik vind het wel interessant hoe anderen denken en dingen ervaren of toepassen. Dus beetje dubbel, vandaar dat ik ook niet zoveel reageer want geen ervaringen met die situaties, maar ik lees wel mee :Y)

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 22:45

BeFunny schreef:
meggiemeg schreef:

Nee gewoon nee.
Mijn hondjes zijn geen toys voor de joekels. Gewoon niet dus die hebben die dat niet snappen zijn bij uitstek niet geschikt om mee om te gaan ;)

Dat ja, heb het al een paar keer zien voorbij komen, maar ik zie ook niet in waarom ik mijn hondje, die geen behoefte heeft aan contact, dat wel zou moet verplichten want "ze moet er maar mee leren omgaan". Gewoon respecteren dat een hond iets niet wil, je eigen hond bijhouden en er zijn geen problemen lijkt mij.

Heb toch het idee dat hier in de omgeving (gelukkig) wel zo gedacht wordt, hier in het plaatselijke bos nog nooit problemen gehad. Mensen nemen zelf een ander pad (of ik doe dat, afhankelijk van waar het eerste plek is) of houden de hond bij, laten de hond zitten wachten tot we passeren of lopen gewoon op een afstandje voorbij. Soms als ze zelf een wat kleinere hond bij hebben vragen ze of ze mogen snuffelen en als ik dan aangeef dat ze waarschijnlijk omdraait als ze te ruw zijn dan wordt dat ook gewoon aanvaard. Mensen met grotere honden vragen het zelfs niet eens, denk dat ze het ook niet willen dat het misschien toch fout gaat.. Of ze kennen wel hondentaal en respecteren het gedrag van die van mij gewoon, kan ook natuurlijk.

Ben blij dat ik niet standaard in situaties zit zoals op het vakantiepark, of zoals ik het hier in het topic lees, dan werd het wel heel ongezellig allemaal :=

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 00:16

Fijn dat het bij jou in de buurt mee lijkt te vallen, TS. Ik heb zelf de indruk dat het van plek tot plek kan verschillen. Er zijn plaatsen waar ik met mijn honden niet meer kom omdat er veel gevechten tussen honden plaatsvinden (en echt in die mate dat er aangifte wordt gedaan bij de politie), terwijl er ook plaatsen zijn waar er meestal geen probleem is en mensen over het algemeen (uitzonderingen daar gelaten) wel gewoon hun verantwoordelijkheid opnemen voor hun eigen hond. Klikt het niet tussen twee honden, dan gaat ieder een andere kant uit. Klein en groot lopen door elkaar daar en dat levert zelden problemen op.
Er is de laatste jaren ook meer en meer toezicht op de aanlijnplicht hier in de buurt en de boetes zijn echt niet min. Dat scheelt ook wel een hoop. Ik laat mijn honden ook enkel los waar het mag. En ik merk dat er hier in de buurt meer en meer mensen zijn die dit doen. Ik merk wel echt een verschil met plaatsen waar dat minder gecontroleerd wordt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:01

Pareltjes schreef:
vevina schreef:

Tja, nu heb je het over de “ hogeschool voor hondendressuur “. Je hond roepen en dat ie nog komt ook!!!
Ik snap het soms echt niet hoor. Worden die beesten niet meer opgevoed? Wat een paniek gedoe allemaal.

Van mij mag iedere hond los, mits goed opgevoed, goed gehoorzaam en een idem eigenaar. Bij het laatste wringt em de schoen. Luistert je hond niet? Dan ligt het maar aan 1 ding, jezelf.

Wat een vreemde reactie zegt. Ik leg toch uit waarom ze langer aan de riem lopen ivm de lange rechte paden? Ze luisteren echt een stuk beter dan de gemiddelde hond kan ik je vertellen. Daar doen we ook veel voor, want we trainen FCI obedience met beide en de ander ook agility.

Trouwens makkelijk praten als je met één hond loopt. Dan is het idd echt peanuts. Ik loop er met twee en dat is toch echt ff meer werk om aan te lijnen dan eentje. Al is het maar omdat die lijnen altijd spontaan in de knoop lijken te zitten _O-

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:13

Dat is echt onzin. Ik heb er twee en moet altijd even door mijn knieën want 1,79 en met die mini's van 2,5 kg gaat dat nou eenmaal niet anders maar is echt zo gepiept hoor.

Als jou honden zo ver voor lopen dat je ze niet optijd terug kunt halen als iemand passeert gaat daar wel m.i iets mis. Ook het feit dat je twee honden hebt daar hoeven anderen dus geen hinder door te ondervinden. Ik heb echt nog nooit gehad dat mijn hondjes een kwartier aangelijnd zaten om iemand te laten passeren dat is echt seconden werk zeg maar.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:18

BeFunny schreef:
Dat is echt onzin. Ik heb er twee en moet altijd even door mijn knieën want 1,79 en met die mini's van 2,5 kg gaat dat nou eenmaal niet anders maar is echt zo gepiept hoor.

Als jou honden zo ver voor lopen dat je ze niet optijd terug kunt halen als iemand passeert gaat daar wel m.i iets mis. Ook het feit dat je twee honden hebt daar hoeven anderen dus geen hinder door te ondervinden. Ik heb echt nog nooit gehad dat mijn hondjes een kwartier aangelijnd zaten om iemand te laten passeren dat is echt seconden werk zeg maar.

Ik zeg toch al 3x dat ik ze gewoon roep, aanlijn en dat ze niet ver voor mij uit lopen? Als ze niet zouden luisteren liepen ze niet los.

Ik zeg ook niet dat ze een kwartier aangelijnd zitten voor één hond. Dat is onzin. Maar soms kom ik op één rondje op 3 verschillende plekken aangelijnde honden tegen en dan elke keer die paar minuten aan de lijn telt wel op. Ik heb het niet getimed, maar laten het 3-5 minuutjes zijn? 3-5 x 3 = 9 tot 15 minuten aangelijnd op een rondje van 40 minuten :\

Oh en dan niet te vergeten dat ze meestal zeggen van "Fifi doet niks hoor" of dat ik daarna moet vragen of ze hun aangelijnde hond bij zich willen houden en niet naar mijn (speciaal voor hun) aangelijnde honden willen laten lopen... Schiet mij maar lek _O-

Die niet luisterende loslopende honden zijn een probleem, maar die mensen met aangelijnde honden zijn soms niet veel beter hoor. Je ziet ze van veraf al aankomen met de 8 meter lange flexilijn en hun hoofd in hun telefoon...

Maar goed, hier gaat het topic natuurlijk helemaal niet over.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:42

Maar daar heeft iedereen mee te maken toch als ze hun hond gewoon netjes aan lijnen zodra ze een aangelijnde hond tegen komen. Of denk je dat je de enige bent die op een ronde meer honden tegen komt?

En moet het betekenen dat omdat er mensen zijn die kun hond aan een lange flexi hebben en daardoor in jou ogen niet veel beter zijn. Of de fifis die ook rondlopen (wat je ook mag bedoelen met Fifis). Dat we dan maar gewoon maar helemaal niet meer moeten doen om gewoon onze eigen honden en dat van anderen veilig te houden. Anita die snapt het niet dus dan lijn ik mijn hond ook niet aan, zoiets?

Ik heb altijd geleerd om zelf het goede voorbeeld te geven.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:55

BeFunny schreef:
Maar daar heeft iedereen mee te maken toch als ze hun hond gewoon netjes aan lijnen zodra ze een aangelijnde hond tegen komen. Of denk je dat je de enige bent die op een ronde meer honden tegen komt?

En moet het betekenen dat omdat er mensen zijn die kun hond aan een lange flexi hebben en daardoor in jou ogen niet veel beter zijn. Of de fifis die ook rondlopen (wat je ook mag bedoelen met Fifis). Dat we dan maar gewoon maar helemaal niet meer moeten doen om gewoon onze eigen honden en dat van anderen veilig te houden. Anita die snapt het niet dus dan lijn ik mijn hond ook niet aan, zoiets?

Ik heb altijd geleerd om zelf het goede voorbeeld te geven.

Nogmaals, ik lijn mijn honden altijd even aan als er een aangelijnde hond in het losloopgebied loopt en zal daar ook nooit iets van zeggen tegen die mensen.

Als je alleen maar leest wat je wilt lezen dan ga ik er verder niet meer inhoudelijk op reageren. Immers gaat dit topic hier ook niet over natuurlijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:40

Maar wat is dan precies het punt wat je wilde maken? Want ik lees wat jij zelf hebt neergezet ;)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:55

mavantos schreef:
Pareltjes schreef:

Wat een vreemde reactie zegt. Ik leg toch uit waarom ze langer aan de riem lopen ivm de lange rechte paden? Ze luisteren echt een stuk beter dan de gemiddelde hond kan ik je vertellen. Daar doen we ook veel voor, want we trainen FCI obedience met beide en de ander ook agility.

Trouwens makkelijk praten als je met één hond loopt. Dan is het idd echt peanuts. Ik loop er met twee en dat is toch echt ff meer werk om aan te lijnen dan eentje. Al is het maar omdat die lijnen altijd spontaan in de knoop lijken te zitten _O-

1 , 2 of 3 honden moet geen verschil maken. Je roept, ze komen, gaan naast je zitten en klik,klik,klik alles vast. Lijnen in de knoop? Ja dat zie ik bij longeerlessen ook met grote regelmaat. Zorg dat alles op orde is, wel zo veilig. Voor de rest zie ik het probleem niet. Honden vast, passeert elkaar en 10,20 of 30 meter verder weer los. Tenzij de honden toch niet zo gehoorzaam zijn en direct rechtsomkeert maken om alsnog achter de passerende dieren te gaan. Dus die 40 minuten om enkele malen honden te moeten voorbij gaan snap ook ik niet.