Wat te doen als ze geen oorzaak kunnen vinden bij pijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Wat te doen als ze geen oorzaak kunnen vinden bij pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 07:08

Wat fijn dat je hond nú klachtenvrij is. Maar dan komt volgens mij meteen probleem nummer twee om de hoek kijken: prednison kan je niet eeuwig geven. Hoe nu verder?

Dingle_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 08:47

rien10 schreef:
Wat fijn dat je hond nú klachtenvrij is. Maar dan komt volgens mij meteen probleem nummer twee om de hoek kijken: prednison kan je niet eeuwig geven. Hoe nu verder?

Hoe verder weten we niet. We hebben zo veel onderzoeken gehad.. de enige die we niet gehad hebben is een mri van zijn schedel. En laat dat nou net rond de 1500€ zijn en niet vergoedt worden door de verzekering… en daarbij, heeft hij geen verdere typerende klachten voor syringo. Dus er is weer een kans dat er niks uit het onderzoek komt.
Het spaarpotje is echt even op.

Presnison mogen we voor een lange tijd geven, hopend dat de dosering wel om laag kan.
Kans is wel dat hij door de prednison diabetes ontwikkeld na lange tijd.

Maar om eerlijk te zijn, als prednison de oplossing is en hij zich helemaal happy voelt, heb ik liever dat hij nog maar 5 jaar meegaat en gelukkig is ipv nog 12 jaar met veel vage klachten.
Kwaliteit, geen kwantiteit

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:09

Onze laatste 2 hondjes zijn ook oud geworden met prednison. Die kregen het tegen onverklaarbare jeuk. Hadden beiden geen leven zonder de prednison. Begon toen ze iets ouder waren, ook steeds naar de kont grijpen etc, geen anaalklieren die het probleem waren. Met prednison ging het over en ze hebben nog jaren gelukkig geleefd. Beiden niet overleden aan de bijwerkingen maar aan een ongeluk.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 13:16

Het vele drinken en plassen stabiliseert normaal wel weer als hondje ingesteld staat op de medicatie en zijn lichaam eraan gewend is.

Hier een hondje met lymfeklierkanker nog een paar laatste mooie periode kunnen geven met cortisone en het extreme plassen en drinken stabiliseerde na een paar maanden en volgens mijn dierenartse was dat ook normaal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:01

Dingle_s schreef:
rien10 schreef:

Hoe verder weten we niet. We hebben zo veel onderzoeken gehad.. de enige die we niet gehad hebben is een mri van zijn schedel. En laat dat nou net rond de 1500€ zijn en niet vergoedt worden door de verzekering… en daarbij, heeft hij geen verdere typerende klachten voor syringo. Dus er is weer een kans dat er niks uit het onderzoek komt.

Presnison mogen we voor een lange tijd geven, hopend dat de dosering wel om laag kan.

Maar om eerlijk te zijn, als prednison de oplossing is en hij zich helemaal happy voelt, heb ik liever dat hij nog maar 5 jaar meegaat en gelukkig is ipv nog 12 jaar met veel vage klachten.

Nou, precies. Dat snap ik heel goed.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:13

Het is mij niet helemaal duidelijk. Eerst schrijf je dat de klachten niet overeen komen met syringo, in een later bericht lees ik dat de klachten wel overeenkomen met syringo en in één van je laatste berichten schrijf je weer van niet.
Moet zeggen dat ik het ook geen typisch syringo hondje vind als ik je filmpjes bekijk.
Maar syringo uit zich wel op allerlei manieren.
Wat je nog zou kunnen proberen is een vochtafdrijver. Dat werkte bij mijn hondjes wel goed, voor heftigere tijden kregen ze er dexamethason bij.
Mocht je het toch willen uitsluiten: bij Dierenkliniek Den Ham kan je voor 420,- een MRI laten maken om te zien of er SM/CM is en in welke gradatie.
Het is wel slopend om maar niet te weten wat er precies aan de hand is. Veel sterkte

Dingle_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 15:27

thequeensmum schreef:
Het is mij niet helemaal duidelijk. Eerst schrijf je dat de klachten niet overeen komen met syringo, in een later bericht lees ik dat de klachten wel overeenkomen met syringo en in één van je laatste berichten schrijf je weer van niet.
Moet zeggen dat ik het ook geen typisch syringo hondje vind als ik je filmpjes bekijk.
Maar syringo uit zich wel op allerlei manieren.
Wat je nog zou kunnen proberen is een vochtafdrijver. Dat werkte bij mijn hondjes wel goed, voor heftigere tijden kregen ze er dexamethason bij.
Mocht je het toch willen uitsluiten: bij Dierenkliniek Den Ham kan je voor 420,- een MRI laten maken om te zien of er SM/CM is en in welke gradatie.
Het is wel slopend om maar niet te weten wat er precies aan de hand is. Veel sterkte

In eerste instantie dacht ik er zelf niet aan, als je wat filmpjes opzoekt, uit zich dat heel anders dan bij Pim. Maar gezien ze geen oorzaak vinden, begon ik toch steeds meer te twijfelen. Vage klachten blijven klachten.. en zover ik begreep heeft syringo vage klachten. Ik heb dan ook ergens nog steeds een onderbuikgevoel dat dat het is.
Dit ook voorgelegd bij de dierenarts.
Zij vinden het weer niet passen in het beeld. Hij krabt namelijk niet in de lucht en lijkt ook zeker geen last te hebben van zijn nek (wat wel vaak het geval is? Als ik zo wat bloggen en ervaringen lees).
De kans zou dus groot zijn dat we weer veel geld over de balk gooien zonder uitkomst. Zij denken namelijk niet dat dat het is.

En dat is niet veel? Waar zit het verschil in dan?
Hier in de regio kom je al snel uit op 1500 euro. Ik heb navraag gedaan bij 5 klinieken..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:33

Ik heb ook nog nooit gehoord dat syringo scan zoveel geld kost hoor, 420 is volgens mijn kennis zo'n beetje het maximum inderdaad.

Ik vermoed dat de scan die jij voor 1500 krijgt, het ganse lijf nogmaals is ipv enkel schedel/schedelbasis/nek

Sanne_zepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 16:35

Ik heb niet alles goed gelezen, maar ik lees wat over syringo.
Bij onze hond (franse bulldog) is syringo vastgesteld. Wij hebben de mri laten doen bij een kliniek vlakbij Eindhoven. Ik weet zo even niet meer precies waar, kan ik voor je opzoeken. Was toen iets van 500/700 euro(is al zo’n 6 jaar geleden).
Mijn hond had ook niet alle typische klachten (zoals lucht krabben). Hij deed vooral veel aan z’n pootjes likken (waardoor ook snel gedacht wordt aan allergie) en heeft een paar keer soort aanvallen gehad waarbij hij ineens verschoot. Gevoelig voor geluiden, aanraking en wind.
Sinds we het weten krijg mijn hond iedere dag 1 pijnstiller en een maagbeschermer. Hier doet hij het super goed op, nergens meer last van!
Dus er zijn echt wel plekken waar je tegen minder tarief zo’n mri kan doen, dus dan zou je het uit kunnen sluiten danwel bevestigen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:27

Sanne_zepp schreef:
Ik heb niet alles goed gelezen, maar ik lees wat over syringo.
Bij onze hond (franse bulldog) is syringo vastgesteld. Wij hebben de mri laten doen bij een kliniek vlakbij Eindhoven. Ik weet zo even niet meer precies waar, kan ik voor je opzoeken. Was toen iets van 500/700 euro(is al zo’n 6 jaar geleden).
Mijn hond had ook niet alle typische klachten (zoals lucht krabben). Hij deed vooral veel aan z’n pootjes likken (waardoor ook snel gedacht wordt aan allergie) en heeft een paar keer soort aanvallen gehad waarbij hij ineens verschoot. Gevoelig voor geluiden, aanraking en wind.
Sinds we het weten krijg mijn hond iedere dag 1 pijnstiller en een maagbeschermer. Hier doet hij het super goed op, nergens meer last van!
Dus er zijn echt wel plekken waar je tegen minder tarief zo’n mri kan doen, dus dan zou je het uit kunnen sluiten danwel bevestigen.

6 Jaar geleden waren de prijzen bij àlle klinieken sowieso lager.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:34

Dingle_s schreef:
rien10 schreef:

Ik zou er ook zo in staan, dan maar een paar jaar minder. Ik heb ooit zelf voor de keuze gestaan: stoppen met pijnstillers (hond had artrose) vanwege hartproblemen, waarbij de hartmedicijnen niet combineren met de pijnstillers die er toen waren, dus hond had ouder kunnen worden met pijn, of minder oud, maar zonder pijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 08:44

Hoe gaat het nu met je hondje Dingle?

Dingle_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 12:46

Gaat gelukkig goed!
Hij krijgt nu 10 mg prednison met omeprazol. Bijna helemaal klachten vrij. Buiten met veel wind wilt hij nog wel eens gaan zitten.. maar niet meer zo extreem.
Wel helaas regelmatig last van diarree.. vermoedelijk door de prednison.
We zijn gestart met pre en pro biotica