Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bo_Y schreef:@susan, je moet wel een hele goede recall hebben om een loopse teef en reu uit elkaar te houden. Dat redt je echt niet als de teef op haar hoogte punt is.
Hier is het losloopgebied gewoon wandelgebied waar in een klein ( niet omheind) stuk je met een losse hond mag.
Ik ben niet tegen even snuffelen en door, maar spelen gebeurd niet. Mijn stabij speelt alleen met bekende honden en mijn aus drijft, dus dat is geen spelen. En wil ik pertinent niet hebben, wordt ook afgekapt, lijn eraan.
In 1 losloopstuk kom ik niet, want ik een soort wahala voor niet sociale honden. En in de andere is het zo rustig dat ik zelfs op zondag daar zelden mensen tegenkom.
_San87_ schreef:Mja, die HUS die met 10-15 honden tegelijk aan de wandel gaan, kom ik niet graag tegen. Het is altijd een chaos, de persoon erbij (vaak alleen) heeft geen overzicht en de honden doen maar lekker.
Ik zou graag zien dat daar wat aan gedaan wordt, om eerlijk te zijn. Of meer mensen die toezicht houden, of max 5 honden per ronde mee, of zo.
_San87_ schreef:Mja, die HUS die met 10-15 honden tegelijk aan de wandel gaan, kom ik niet graag tegen. Het is altijd een chaos, de persoon erbij (vaak alleen) heeft geen overzicht en de honden doen maar lekker.
Ik zou graag zien dat daar wat aan gedaan wordt, om eerlijk te zijn. Of meer mensen die toezicht houden, of max 5 honden per ronde mee, of zo.
KimD schreef:Bo_Y schreef:@susan, je moet wel een hele goede recall hebben om een loopse teef en reu uit elkaar te houden. Dat redt je echt niet als de teef op haar hoogte punt is.
Hier is het losloopgebied gewoon wandelgebied waar in een klein ( niet omheind) stuk je met een losse hond mag.
Ik ben niet tegen even snuffelen en door, maar spelen gebeurd niet. Mijn stabij speelt alleen met bekende honden en mijn aus drijft, dus dat is geen spelen. En wil ik pertinent niet hebben, wordt ook afgekapt, lijn eraan.
In 1 losloopstuk kom ik niet, want ik een soort wahala voor niet sociale honden. En in de andere is het zo rustig dat ik zelfs op zondag daar zelden mensen tegenkom.
Wij liepen wekelijks na onze training in het losloopgebied in de buurt van onze trainingslocatie. Jammer genoeg is dat het afgelopen half jaar / acht maanden ontzettend toegenomen qua drukte waardoor het niet meer prettig wandelen is of dusdanig strak opletten dat het niet meer leuk is voor de honden.
Ik ga er dus eigenlijk niet meer naartoe, rijd richting huis en ga lekker in de velden een uurtje wandelen, daar kon ik zelden iemand tegen ongeacht de dag of het seizoen. Probleem opgelost, honden kunnen weer lekker ongestoord rennen, spelen en struinen en ik hoef ze niet strak te houden de godganse tijd.
Een ontspannen wandeling voor iedereen op die manier.
Volgend jaar zal er ook wel veel veranderen gezien de drie honden regel rondom natuurmonumenten gebieden. Ben heel benieuwd of je dan meer HUS gaat treffen die illegaal gaan laten loslopen in andere gebieden. Ik denk dat deze regel juist voor meer problemen gaat zorgen in de wandelgebieden dan ze gaat oplossen.
Wellicht dat een HUS de boete wel voor lief neemt aangezien die geschreven wordt per persoon en niet per hond.
Dreamboy schreef:Een losloop gebied is bedoelt om honden de gelegenheid te geven los te lopen, eventueel lekker spelen met andere honden. Als jouw hond niet sociaal is en dus aangelijnd moet blijven heb je niets te zoeken in een losloop gebied. Bij een zwembad zet je ook geen bord verboden te zwemmen neer.
Dreamboy schreef:Een losloop gebied is bedoelt om honden de gelegenheid te geven los te lopen, eventueel lekker spelen met andere honden. Als jouw hond niet sociaal is en dus aangelijnd moet blijven heb je niets te zoeken in een losloop gebied. Bij een zwembad zet je ook geen bord verboden te zwemmen neer.
BrankaZ schreef:Persoonlijk vind ik het eigenlijk nooit acceptabel om jouw hond op vreemde andere honden af te laten gaan. Zowel in aanlijn- als losloopgebieden. Niet alle honden kunnen het goed met elkaar vinden, maar kunnen wel prima loslopen. Losloopgebieden zijn geen openbare speelplaatsen voor honden, het zijn gebieden waar toestemming is om honden los te laten lopen.
Wintu schreef:Dreamboy schreef:Een losloop gebied is bedoelt om honden de gelegenheid te geven los te lopen, eventueel lekker spelen met andere honden. Als jouw hond niet sociaal is en dus aangelijnd moet blijven heb je niets te zoeken in een losloop gebied. Bij een zwembad zet je ook geen bord verboden te zwemmen neer.
Zie even terug wat een losloopgebied inhoudt...
Neonlight schreef:Mijn hond is onzeker en heeft absoluut niets met andere honden, en dat heeft ze altijd van een afstand aangegeven. Helaas waren al die "sociale" honden niet zo goed in dit soort dingen aflezen en kwamen ze altijd op mijn hond afgestormd. Mijn onzekere hond heeft daardoor dus angstagressie ontwikkeld. Zij staat wel goed onder appel, maar zou dus nooit meer los mogen lopen (want niet sociaal mag niet in losloopgebied komen) omdat andere honden dit hebben veroorzaakt? Terwijl ze beter luistert als de meeste honden.
Gelukkig hebben we hier een bos waar loslopen gedoogd wordt. Ik let altijd goed op en kijk ver vooruit of er geen andere mensen (al dan niet met hond) aan komen. Zie ik iemand, gaat ze aan de riem. Zelf blijft ze op ieder kruispunt ook netjes wachten, dat is haar aangeleerd. Er zijn een paar onoverzichtelijke punten, ik lijn daar vooraf al aan.
Maar ja, ondanks al mijn maatregelen helaas ook daar nog van die mensen die niet op hun hond letten, hond niet onder appel hebben, en hem op mijn aangelijnde hond af laten stormen, want "hij wil alleen maar spelen". Nou, die van mij dus absoluut niet.
En dan nog even over de screenshots dat een losloopgebied ook is om te spelen, ik zie daarbij nergens staan "met andere honden". Spelen kan ook met stokken of ballen gooien zijn.
Wintu schreef:Ik bel gewoon de gemeente als ik ze tegenkom dan. Heb nog geen HUS gezien die alle honden onder controle heeft.
DuoPenotti schreef:Dreamboy schreef:Een losloop gebied is bedoelt om honden de gelegenheid te geven los te lopen, eventueel lekker spelen met andere honden. Als jouw hond niet sociaal is en dus aangelijnd moet blijven heb je niets te zoeken in een losloop gebied. Bij een zwembad zet je ook geen bord verboden te zwemmen neer.
Wie zegt dat de Aangelijnde hond niet sociaal is?
Wat is er mis met een hond bij je houden. Of dat los of aan een lijn is maakt niet uit. Maar uit de buurt van andere. Behalve als de ander toestemming geeft.
Dreamboy schreef:DuoPenotti schreef:
Wie zegt dat de Aangelijnde hond niet sociaal is?
Wat is er mis met een hond bij je houden. Of dat los of aan een lijn is maakt niet uit. Maar uit de buurt van andere. Behalve als de ander toestemming geeft.
Maar dan kun je toch overal wandelen? Dan hoef je toch niet naar een losloopbebied? Mijn hond is heel sociaal maar loopt zelden los ondanks dat hij goed onder appel staat. Maar mij zul je niet snel in een losloop gebied vinden.
Dreamboy schreef:Maar dan kun je toch overal wandelen? Dan hoef je toch niet naar een losloopbebied? Mijn hond is heel sociaal maar loopt zelden los ondanks dat hij goed onder appel staat. Maar mij zul je niet snel in een losloop gebied vinden.
DuoPenotti schreef:Dreamboy schreef:Maar dan kun je toch overal wandelen? Dan hoef je toch niet naar een losloopbebied? Mijn hond is heel sociaal maar loopt zelden los ondanks dat hij goed onder appel staat. Maar mij zul je niet snel in een losloop gebied vinden.
Zoals ik aangaf is buitengebied ook losloop gebied. Ik kan dan de deur niet uit.
En ja mensen komen hier want dat wandelt lekker rustig.
Nou in Nederland is niks meer rustig.
Zetten de auto hier 50 meter verderop. En wij bewoners moeten niet zeuren?
Bo_Y schreef:@susan, je moet wel een hele goede recall hebben om een loopse teef en reu uit elkaar te houden. Dat redt je echt niet als de teef op haar hoogte punt is.
DuoPenotti schreef:Maar omdat het daar drukker is of omdat mensen daar al weg gekeken zijn met hun niet opgevoede mormel, maar de hersencel missen dat aanlijnen ook een optie is laten ze die juist hier vliegen.
Maar dat had ik al gezegd over buitengebied is ook losloop gebied ...