Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:47

Als ik jouw berichten zo lees TS, ben je niet te vroeg maar gewoon op tijd. Je weet dat het dadelijk lijden gaat worden voor hem. Hij is nu nog vrolijk, eet nog goed, bespaar hem de pijn die komen gaat.

Heel veel sterkte TS :knuffel:

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:51

Mijn mening is, je kunt beter een week te vroeg zijn dan 1 uur te laat.
Zie het euthanaseren als een cadeautje, je kan je dier een waardig afscheid geven en onnodig lijden voorkomen.
Voor ons als mens is het lastig om zo'n beslissing te nemen, maar je doet dit uit liefde voor je dier. Tot het einde zal je wellicht twijfels hebben, maar daarna ook de rust, je hebt voorkomen dat je dier echt moest gaan lijden.

Dikke knuffel voor jou

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:52

Allereerst heel veel sterkte. Het is en blijft een ontzettend moeilijke beslissing...

Onze hond van net 13 ging meer plassen en had een verminderde eetlust. Op 14 december zijn we bij de dierenarts geweest en die constateerde direct flink uitgezaaide leverkanker. Zo ernstig dat de levensverwachting slechts enkele weken was. Onze hond oogde verder niet ziek en liet ook geen pijn zien.

Samen hebben we besloten om op 18 december afscheid van hem te nemen. Dat laatste weekend was het prachtig weer, heeft hij allerlei lekkers mogen eten en zijn we nog naar het bos en het strand geweest. We hebben hem kunnen knuffelen en verwennen.

We hebben echt wel getwijfeld, want je zag een oude, maar vrolijke hond. Geen zieke. Maar ik ben van mening dat de timing niet perfecter had gekund. Nu is hij in liefde met mooie herinneringen gegaan, niet lijdend. Dat geeft uiteindelijk een fijn gevoel.

Deze foto was een paar minuten voor de euthanasie. Ook voor hem was het goed zo.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 19:37

ista schreef:
Allereerst heel veel sterkte. Het is en blijft een ontzettend moeilijke beslissing...

Onze hond van net 13 ging meer plassen en had een verminderde eetlust. Op 14 december zijn we bij de dierenarts geweest en die constateerde direct flink uitgezaaide leverkanker. Zo ernstig dat de levensverwachting slechts enkele weken was. Onze hond oogde verder niet ziek en liet ook geen pijn zien.

Samen hebben we besloten om op 18 december afscheid van hem te nemen. Dat laatste weekend was het prachtig weer, heeft hij allerlei lekkers mogen eten en zijn we nog naar het bos en het strand geweest. We hebben hem kunnen knuffelen en verwennen.

We hebben echt wel getwijfeld, want je zag een oude, maar vrolijke hond. Geen zieke. Maar ik ben van mening dat de timing niet perfecter had gekund. Nu is hij in liefde met mooie herinneringen gegaan, niet lijdend. Dat geeft uiteindelijk een fijn gevoel.

Deze foto was een paar minuten voor de euthanasie. Ook voor hem was het goed zo.

[ [url=m/XR9N0l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat was het een prachtige hond ista <3

Bedankt allemaal voor de reacties en sterkte wensen.

Als dit zijn laatste dag is geweest, was het gelukkig een hele mooie. Ik was thuis aan het werken en mijn zoontje en vader (als babysit) waren er ook. Hij heeft heel veel met ons geknuffeld en veel lekkere hapjes gegeten. Wat mijn innerlijke tweestrijd natuurlijk niet geholpen heeft, maar ik leg me neer bij het oordeel van de dierenarts morgen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:43

Dat is mooi...
Ondanks alles wens ik jullie een fijne avond, een rustige nacht en veel wijsheid en sterkte morgen :+:

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:49

Solleke heel veel sterkte.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:21

Onwijs veel sterkte en wijsheid gewenst!

Zie het als het laatste wat je voor je dier kunt doen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:32

Heel veel sterkte morgen. Je doet het goed. :(:)

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:37

Sterkte morgen :knuffel:

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:42

Sterkte morgen !

maxi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:54

Ik heb nu bijna twee jaar geleden mijn kat Yuki in moeten laten slapen vanwege een tumor op de lip. Wat begon als een klein plekje groeide binnen een paar weken uit tot een enorme zwerende wond en bleek uiteindelijk een ongeneesbare tumor te zijn. Op 8 januari zag ik het plekje en op 2 februari heb ik hem in laten slapen. Ik herken je gevoelens zo goed, het is zo’n enorme rollercoaster van emoties. Ik moest er niet aan denken om hem te missen, maar ik wilde ook niet dat hij onnodig zou lijden. De dierenarts gaf aan dat wanneer Yuki zou stoppen met eten, het moment zou zijn om hem in te laten slapen. Maar Yuki stopte niet met eten, eten was zijn passie. Zelfs op de laatste dag wilde hij nog eten. Maar tegelijkertijd ging hij wel enorm achteruit. Het lastige is dat je niet ziet wat er aan de binnenkant gebeurd. Toen ik de definitieve diagnose kreeg had ik ook een datum afgesproken om hem in te laten slapen. Ik wilde nog een paar dagen om naar het afscheid toe te leven. Maar in die paar dagen ging hij ineens zo hard achteruit. Hij kreeg steeds meer klachten en was zichzelf niet. Achteraf heb ik me daar heel schuldig over gevoeld en ik vraag me nog steeds af of ik niet te laat ben geweest. Mijn inziens kun je bij een uitzichtloze situatie niet te vroeg zijn. Met een tumor op de lip/ kaak zie je niet wat er van binnen gebeurd en het kan ook naar binnengroeien waardoor de kat problemen kan krijgen met de ademhaling als de neus dicht gaat zitten. Je kunt beter te vroeg zijn en lijden voorkomen, dan later spijt omdat je te laat was.

Wanneer ik de foto’s terugkijk verbaast het me nog steeds hoe snel het is gegaan. De bovenste foto is een week voor het inslapen gemaakt, de onderste kort voor het inslapen

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet nog hoe dubbel het was. De opluchting dat hij niet meer hoefde te lijden, ik vond het ook heel fijn dat ik die keus voor hem kon maken. Ik hield zoveel van hem dat ik alleen maar wilde dat het voor hem over was en hij niet meer zou lijden. Maar aan de andere kant de pijn van het enorme gemis. Ik mis hem nog steeds. Maar de enorme pijn geeft ook aan hoe groot de liefde was. En die liefde had ik absoluut niet willen missen, ik ben nog altijd dankbaar dat ik zo’n lieve en bijzondere kat in mijn leven heb gehad. Soms is het beter iets moois te verliezen dan dat je het nooit hebt gehad.

Juist de pijn die je nu voelt geeft aan hoe groot de liefde tussen jullie is en hoe bijzonder de band. En welke beslissing je ook maakt, zolang je het uit liefde maakt is het nooit de verkeerde keuze. Heel veel sterkte morgen!

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 00:43

Heel veel sterkte morgen ts. :knuffel:

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 08:57

Heel veel sterkte vandaag

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:25

Heel veel sterkte vandaag Y;(

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:28

Sterkte TS Y;(

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:38

Sterkte vandaag! :(:)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:53

Sterkte vandaag

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:53

Sterkte Ts Y;(

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:05

Sterkte vandaag TS :knuffel:

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 10:19

Bedankt allemaal voor de sterkte wensen. Jullie begrijpen dat ik toch nog hoop dat de dierenarts mijn observaties volgt en hem ook nog 'te goed' vindt. Hij heeft de hele nacht bij op bed geslapen en ligt nu lekker bij ons op de zetel <3 het idee dat hij er straks niet meer zou zijn is compleet onwerkelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:39

:(:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:50

Ik denk aan je TS. Ben benieuwd hoe straks het overleg met de dierenarts gaat. Hopelijk voel je je goed bij wat daaruit komt.

MissSicarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:57

Sterkte vandaag (en de komende tijd) :knuffel:

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:02

Heel veel sterkte, Loslaten is ook houden van. Al doet het heel veel pijn, je doet het beste voor je beestje

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:09

Heel veel sterkte ts, voor vandaag en de komende tijd.
Het is het dapperste dat je kan doen voor je geliefde dier.