Corrigerende tik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:48

Azmay schreef:
Vind het jammer dat alle correcties tegenwoordig taboe zijn, zie veel vervelende honden lopen. Dreigen heeft nou eenmaal geen zin als je hond weet dat je toch nooit door zet, en die van mij weet donders goed wanneer ze fout zit en ik niet kan corrigeren :o

Correcties zijn wat mij betreft geen taboe. Maar correcties zijn iets anders dan (fysieke) straf. En dreigen? Dat gaat toch ook nergens over? Waarom zou je dat doen, met welk doel? Wat moet je hond daarvan snappen?

KimD

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:03

Hier worden nu dingen door elkaar gehaald. Een correctie is niet per definite een fysieke straf. Een correctie kan ook op de juiste manier zonder geweld, een grens aangeven, een gedrag ombuigen, een stemcorrectie of een stopwoord.

Onze honden krijgen ook genoeg correcties want ze zullen wel moeten weten wat ze wel en niet mogen, alleen kan dat dus ook zonder geweld en kunnen ze ook over het algemeen prima zelf bedenken wat ongewenst gedrag is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:07

Ik heb geen eigen hond dus zou de honden die ik in huis heb (van anderen) nooit zomaar slaan of een tik geven. Dan moet het echt een gevecht zijn of dat ze bijvoorbeeld richting een kop hete thee springen en ik ze dan weg "mep". Maar een hond slaan is wel een beetje een zwaktebod vind ik. :)

Wat zouden jullie doen in deze situatie (let op: niet mijn eigen hond, wel eentje die vaak kwam)

Hond (dwergteckel) loopt los en mijn vriend eet een appel. Hij heeft al 3x geprobeerd om de appel uit zijn hand te stelen. Alle 3 keren heb ik hem met stem gecorrigeerd. Hij probeert het nog een vierde keer... Wat zouden jullie doen? Aan de lijn doen vind ik lastig in een losloopgebied.

Spoiler:
Heb hem wel fysiek gecorrigeerd maar zonder te slaan. Ik heb meneer even bij zijn tuigje vastgepakt en stevig toegesproken dat dit niet de bedoeling is. Dit maakte zo'n indruk dat hij daarna niet meer langs de kant van de appel durfde te lopen. Dat heb ik ook beloond. := Maar ik was het zo zat dat meneer al 3x schijt had aan mijn stemcorrectie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:16

Lisitano schreef:
Mijn hond jatte vandaag mijn boterham met het laatste beetje kaas ;( Zo met zijn voorpoten op de stoel en hop op de tafel. En hij is 10 jaar bij me, hij weet dondersgoed dat alles op tafel verboden terrein is en hij doet dit normaal echt nooit. Ik heb hem nog nooit betrapt op van tafel pikken.
Mijn laatste kaas hè. Potverdulleme, je zal mijn kaas toch #£$%!? niet van mijn brood jatten, smerige ouwe jatkop die je er bent. En hij had een pets op zijn kont.

Hij maakte dat hij weg kwam en stond toch wat zenuwachtig naar me te kijken. Ik voelde me schuldig om mijn uitbarsting natuurlijk. Maar ik vond het ook een smerig rotbeest dat net mijn lekkere kaas in zijn grote muil had geschoven. Zonder er echt van te genieten hè. Gewoon hap schrok weg. Godsamme ik word er weer kwaad van.

Voor dat soort stout gedrag krijg je een uitbarsting. Een korte zeker. Overigens vind ik ook dat je dergelijk gedrag niet uit moet lokken. Zo was mijn vorige hond straathond geweest en jatte alles van onze salontafel. Zij was zo gevoelig en zacht, ik heb altijd alles hoog weggezet voor haar. Die lompe reuen van mij krijgen een brul en bij extreem stout dus ook een tik op de bil.

Ik word nooit fysiek om gedrag buiten of iets wat ze ook maar een beetje moeilijk vinden. Dat is altijd anders op te lossen. Dat kost meer tijd en is misschien heel even irritant voor een ander maar dat boeit me veel minder dan een hond die lekker in zijn vel zit bij mij als baas.

Als ik je goed begrijp doe je dit als reactie vanuit je eigen emotie, en is het ook geen corrigerende tik? Het heeft pedagogisch in elk geval geen enkel nut, en het komt voor mij niet over als dat je de hond bewust wil slaan of hard slaat ( maar misschien begrijp ik het verkeerd) maar meer vanuit "hee joh, wat doe jij nou?"

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:18

Ja hoor! Maar dat is vaak als ze jong zijn. Als ze ouder zijn en goed opgevoed is dat bij onze honden niet meer nodig.

Gaat hier om 3 gigantische herders die enorm waaks zijn, dat ze goed luisteren is een must.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:20

Maar een corrigerende tik is toch iets anders dan je hond in elkaar meppen?

Ik doe overigens niet aan slaan, maar ben wel van het corrigeren,
Overigens heb ik een flatcoated teef die zo onder de indruk is van het verheffen van mijn stem dat corrigeren niet eens nodig is.
Mijn teckels lopen allebei los, en los van het feit hoe ouder hoe eigenwijzer (de ene is 13 jaar en je merkt dat bejaarde honden toch meer hun eigen weg gaan) heb ik deze in het verleden wel een keer gecorrigeerd. Dat negatieve negeren en positieve belonen is iets waar ik niet achter sta, en ik weet 200% zeker dat als ik dat had toegepast, ik mijn teckels altijd aan de riem had moeten houden omdat ze hun eigen weg gaan.

Je hoeft van mij de hond niet in elkaar te beuken, of 30x aan de riem te sjorren.
Maar een keer een rukje aan de riem en streng toespreken is vaak al genoeg.
Mijn honden zijn honden die prima luisteren, ze komen als ik ze roep terwijl ik vrijwel nooit snacks in mn zak heb (echt slecht, heb een eigen dierenspeciaalzaak, maar mijn honden krijgen amper snacks whaha)
en thuis zijn ze super relaxt. Ze duiken niet in elkaar als ik een keer lomp met mn armen zwaai bijv.

Honden in het "wild" of onderling in de roedel lopen ook niet rond met een tasje met lekkers rond om elkaar te belonen, of als de ene hond wat uitvreet bij de ander, dat de hond dan weg loopt en zn soortgenoot beloond met wat lekkers als deze daarna weg loopt.
Daar gaat het ook hard op hard.
Zelfde geldt voor paarden, we mogen ze niet hard corrigeren maar in een groep op het weiland trappen ze elkaar zowat in elkaar als het niet bevalt....

Dus kort samengevat, corrigeren vind ik niet erg, máár er is wel een limiet van hoe hard je dat doet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:21

Ik zou er dus voor gekozen hebben om de hond iets anders te vragen en hem uit die focus te halen.

Sowieso, als die hond van iemand anders is weet jij de gebruiken daar niet, misschien krijgt die Teckel daar altijd appel, of de resten ervan (of iets anders) en dan is het gedrag dus prima te begrijpen ook.

Onze honden staan bijvoorbeeld op tafel en op mijn (werk)bureau, vind ik prima en gezellig. Maar als ze dat bij vreemde zouden doen buiten onze vriendenkring, is het waarschijnlijk raar en ongewenst, als de hond dan in een keer (fysiek) gestraft wordt is dat onterecht en verwarrend.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:28

Ja ik had hem ook al een paar keer bij me geroepen om hem af te leiden maar vreten blijft belangrijk. En ja hij krijgt vaak wat lekkers bij zijn baasjes maar hij mag daar ook echt geen eten uit de hand stelen haha. :D

Maar was het gedrag op dat moment zo strontzat dat ik gewoon boos werd. Achteraf had ik hem denk ik aangelijnd en focus op mij gevraagd. :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:52

DuoPenotti schreef:
Maar als de hond niet uitvalt uit angst zoals in mijn 2 voorbeelden?
dat was 2 keer dominantie

Dat is dan mijn persoonlijke probleem .Ik kan geen geweld gebruiken t.o.v. dieren. Daarom kan ik geen dieren opvoeden\trainen die mij willen bijten of schoppen vanuit hun poging om dominantie te verwerven. Ik weet niet hoe ik dat moet oplossen .Daarom kies ik voor mezelf alleen hele "lieve" dieren die geen harde correcties nodig hebben. Ik vond het goed aan Cesar Milan dat hij vaak baasjes wist te helpen die hun hond niet uit zichzelf aankonden. In sommige gevallen zei hij ook dat het toch geen geschikte hond voor hen was, dan nam hij de hond op in zijn eigen roedel en gaf hen een andere wel geschikte hond.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:42

Nikass schreef:
Lisitano schreef:
Mijn hond jatte vandaag mijn boterham met het laatste beetje kaas ;( Zo met zijn voorpoten op de stoel en hop op de tafel. En hij is 10 jaar bij me, hij weet dondersgoed dat alles op tafel verboden terrein is en hij doet dit normaal echt nooit. Ik heb hem nog nooit betrapt op van tafel pikken.
Mijn laatste kaas hè. Potverdulleme, je zal mijn kaas toch #£$%!? niet van mijn brood jatten, smerige ouwe jatkop die je er bent. En hij had een pets op zijn kont.

Hij maakte dat hij weg kwam en stond toch wat zenuwachtig naar me te kijken. Ik voelde me schuldig om mijn uitbarsting natuurlijk. Maar ik vond het ook een smerig rotbeest dat net mijn lekkere kaas in zijn grote muil had geschoven. Zonder er echt van te genieten hè. Gewoon hap schrok weg. Godsamme ik word er weer kwaad van.

Voor dat soort stout gedrag krijg je een uitbarsting. Een korte zeker. Overigens vind ik ook dat je dergelijk gedrag niet uit moet lokken. Zo was mijn vorige hond straathond geweest en jatte alles van onze salontafel. Zij was zo gevoelig en zacht, ik heb altijd alles hoog weggezet voor haar. Die lompe reuen van mij krijgen een brul en bij extreem stout dus ook een tik op de bil.

Ik word nooit fysiek om gedrag buiten of iets wat ze ook maar een beetje moeilijk vinden. Dat is altijd anders op te lossen. Dat kost meer tijd en is misschien heel even irritant voor een ander maar dat boeit me veel minder dan een hond die lekker in zijn vel zit bij mij als baas.

Als ik je goed begrijp doe je dit als reactie vanuit je eigen emotie, en is het ook geen corrigerende tik? Het heeft pedagogisch in elk geval geen enkel nut, en het komt voor mij niet over als dat je de hond bewust wil slaan of hard slaat ( maar misschien begrijp ik het verkeerd) maar meer vanuit "hee joh, wat doe jij nou?"

Het was als een soort reflex. Een UUUUH en tegelijk een pets op die bil. Ik zie dit juist als een corrigerende tik voor mijn doen, eigenlijk. Zou het dan onbewust zijn? Weet ik niet, het is snel gedaan en toch doe ik dat niet bij mijn peuter bijvoorbeeld. Dan heb ik het reflex dat ik een hand grijp. Dus ergens ben je toch wel bewust bezig met het matigen van je ingreep.
Jatten vind ik echt een no-go. Ze doen het hier ook zelden en alleen maar omdat ik zeg dat het niet mag. Mijn oudere reu stelt sowieso meer op de proef laatste tijd. Die heb ik wat teveel privileges gegeven geloof ik. Alsnog mijn eigen schuld dus :D

Ik raak ze normaal nooit aan met een correctie. Behalve dat ik weleens een hand op de zij van mijn jongere hond leg als hij fixeert en er met afstand niet uit komt. Dan blijft hij even hangen zeg maar. Maar dat zie ik meer als een begeleiding dan een correctie. Alsof je met je hand zegt: “kom maar, het is al goed”. Hij doet dat namelijk alleen als hij een andere hond echt heel spannend vindt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 12:29

Nee, dat is gelukkig nooit nodig geweest. Zou ook alleen fysiek worden als er agressie is en dat heeft mijn hond totaal niet. Ze is wel eens oost-Indisch doof en dan blijf ik niet roepen maar loop ik naar haar toe en raak haar aan. Dan komt die neus wel van de grond af en is de focus weer op mij.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 12:47

Daarom blijf ik erbij dat een corrigerende tik niet erg is, mits op het goede moment... tik of aanraken is voor mij hetzelfde.
Hetzelfde als een pony drijven. Kleine kuithulp, iets groter, dan nog niet luisteren dan zweep tikje.. das ook een corrigerende tik ;)
Cesar tikt op het juiste moment en dat is niet voor iedereen weggelegd. Je moet snel erbij zijn in een honderdste van een seconde.
En zeggen dat je nooit rukt aan de lijn.. ik weet bijna zeker dat als je ziet dat je hond iets wil eten waarvan je niet weet of het veilig is dat je een ruk geeft om de hond ervan te weerhouden. Das een reflex waarvan ik toch hoop dat je die bezit anders baal je verschrikkelijk als ze iets giftigs eten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 12:54

Nee tik en aanraken is voor mij iets anders. Ik leg gewoon mijn hand op haar rug en zeg dan "Ga je mee?"

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:10

Onze cocker krijgt nooit een tik.
Wij corrigeren met stem. En een enkele keer krijgt hij een duwtje of een por.

Ik probeer sommige dingen voor te zijn.
Als we gaan oversteken (ik rij op een scootmobiel) eerst zeggen, let op dan heb ik aandacht. Wachten, hij wacht en bij niet wachten roep ik hem terug naast mij. En dan ja, toe maar en kan hij oversteken.

Als ik zie dat hij ergens achteraan wil gaan, denk erom, nee.
En dat werkt prima.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:53

Lisitana ik zie dat als een bijna onbewuste reactie. Ik neem aan dat jij je honden op een andere manier hebt geleerd om niet te stelen?
Onder een pets versta ik niet iets waar de hond pijn door krijgt of bang van wordt?
Want ik vind in elk geval dat een hond niet bepaald gedrag wel of niet moet vertonen uit angst voor zijn baas.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:20

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:25

Hoewel ik geïnteresseerd ben, vind die linkjes niet fijn leesbaar.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:42

wilmatj schreef:
Ik vraag mij wel af hoe jullie het zouden oplossen als je een grote hond hebt die reageert op andere honden. ( doordat ie zelf ooit is aangevallen of iets anders naars meegemaakt heeft )

Een foei is daar niet genoeg bij, als de hond niet of lastig te trainen is met voer maakt dat er niet makkelijker op.

Een correctie is dan zo nu en dan nodig, maar als een tik, een rukje of iets in die richting niet mag. Hoe pak je dat dan aan? Laat je de hond op de andere langskomende hond reageren? Ook als hond totaal niet meer naar je luisterd?

Southendogtraining heeft veel filmpjes over hoe hij dit oplost zonder slaan en rukken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:54

Hutcherson schreef:

Haha, eens hoor. De eerste geeft vooral weer nieuwe linkjes die fijner leesbaar zijn.

https://apdt.com/wp-content/uploads/201 ... aining.pdf

Of deze met commentaar op een fragment, ook wat moeilijk te kijken vind ik maar goed, dat is nou eenmaal de kwaliteit van het filmpje :')

https://www.youtube.com/watch?v=Pw3glB4qQPY

En gewoon een fijn wetenschappelijk artikel.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:00

Zelf heb ik niet zo veel tegen Cesar, de manier waarop zijn eerdere shows zijn gefilmd zijn helaas erg sensationeel en hij doet ook echt domme dingen soms imo maar zijn nieuwe shows zijn meer gericht op de gemiddelde huishond en daarin stelt hij weinig voor waar ik problemen mee kan hebben. Al moet ik toe geven dat ik vooral fragmenten heb gezien en zijn shows niet meer actief volg.

Ik persoonlijk geloof wel in dominantie, hoewel niet het alfa principe. Laatst hoorde ik dat trainers nu ook niet geloven dat honden een persoon zouden verdedigen. Is dat een populair denkbeeld?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:12

Hutcherson schreef:

Dat geld helaas ook voor mij
Maar ik ben het wel met je eens Baileymix, dat je niets van CM zou moeten aannemen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:16

Ik ben geen fan van zijn opvoedstijl maar hij heeft wel degelijk een punt met de energie die je uitstraalt imo. :)
Met je eigen houding straal je nl ontzettend veel uit en ik merk bijvoorbeeld al een wereld van verschil hoe het uitlaten verloopt als ik ontspannen en 'geaard' de deur uit stap of met veel spanning/angsten etc.
Bij het eerste lopen ze redelijk netjes mee en luisteren voor hun doen bijna perfect, bij het tweede word ik vooruit gesleurd door ze, staat er volcontinu spanning op de lijn en zijn ze veel meer gefocust op andere honden uitdagen/etteren/katten aanblaffen etc en dan is bij elkaar amper 15kg hond ineens een hoop werk en je handen vol hebben. :+

Nu volg ik überhaupt niet 1 manier, omdat hetgeen wat voor hond 1 perfect werkt voor hond 2 absoluut niet goed uitpakt puur omdat de eerste een superstabiel hondje is en de tweede nogal uhm... extreem en zeer gevoelig.
Ontzettend leuk om mee te werken maar ook een enorme uitdaging om ze te combineren, we hebben inmiddels een middenweg gevonden maar dat was flink puzzelen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 23:00

Dit topic gaat even op slotje voor overleg.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:38

Moderatoropmerking:
Het topic wordt weer geopend met het dringende verzoek om elkaars standpunt en verschil van mening te respecteren. Het is ok om het niet met elkaar eens te zijn maar hou het vriendelijk en respectvol in de discussie zodat het topic open kan blijven

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:57

Wij slaan onze honden niet. Wel gebruiken we fysieke correcties in de vorm van een por/duw of vastpakken van het nekvel. Dat laatste vooral bij de Weim, die is totaal niet onder de indruk van eten, balletjes of onze stem wanneer hij een kat of haas ziet :=.

Ik zal niet zeggen dat onze honden voorheen nooit een tik hebben gekregen (we hebben ze nu 8 jaar), al dan niet uit een heat of the moment. Jaren geleden was dat ook normaler, of zo. Inzichten veranderen, cursusen werden gevolgd, de honden reageren goed op een subtiele fysieke correctie.