Honden aan de voet?? Aan de wat??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:41

Trekken aan de lijn wil ik gewoon niet hebben (behalve met de sleeplijn als mijn hond een spoor uitwerkt). Dat betekent niet dat het altijd perfect gaat, maar dat is wel het uitgangspunt. Aan de lange lijn mag ook niet worden getrokken.

Verder maak ik onderscheid tussen volgen en lopen aan de lijn zonder trekken. Volgen is naast de knie, dichtbij, zonder snuffelen. Lopen aan de lijn is grofweg alles mag zolang je maar niet trekt en niet voor mijn voeten loopt. Hond loopt ook vaak los - dan moet ze in principe binnen het zicht blijven maar mag gerust ruimte pakken.

Veel wandelingen begin ik met een klein stukje volgen (aan de lijn of los), en bij een lange losloopwandeling doen we het vaak even tussendoor, vinden we allebei een leuk spelletje en dan zijn er wat brokjes te verdienen.

Plassen op commando kent ze ook, is vanaf pup aangeleerd en gewoon heel praktisch.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:51

Mijne moeten alleen even naast als we iemand passeren, verder niet hoor. Ik vind het juist fijn als ze voor me uit lopen. Ik heb een husky en de ander wordt ook gebruikt voor canicross, ze zijn gewend voor me te lopen en ze trekken op commando. De jonge hond wil me nog weleens ergens heen sleuren, maar dat is work in progress.
Poepen en plassen op commando :') Ik krijg het er al benauwd van als ik het lees. Ik doe niet aan zoveel regels, ik wil gewoon leuk en gezellig de openbare ruimte in kunnen dus ze moeten zich gewoon een beetje gedragen. Plassen tegen elke struik hoeft van mij niet. Zeker niet tegen eigendommen en gevels. Dan roep ik “tuintje!” en wandelen ze vlot door.

Mijn honden luisteren ook soms niet, ik maak weleens inschattingsfouten en soms doen ze ook weleens iets wat ik niet had verwacht. Dat gebeurt nu eenmaal met dieren hoor. Ik lees op internet altijd over perfecte hondjes maar in het wild kom ik ze in elk geval zelden tegen :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:57

Lisitano schreef:
Mijne moeten alleen even naast als we iemand passeren, verder niet hoor. Ik vind het juist fijn als ze voor me uit lopen. Ik heb een husky en de ander wordt ook gebruikt voor canicross, ze zijn gewend voor me te lopen en ze trekken op commando. De jonge hond wil me nog weleens ergens heen sleuren, maar dat is work in progress.
Poepen en plassen op commando :') Ik krijg het er al benauwd van als ik het lees. Ik doe niet aan zoveel regels, ik wil gewoon leuk en gezellig de openbare ruimte in kunnen dus ze moeten zich gewoon een beetje gedragen. Plassen tegen elke struik hoeft van mij niet. Zeker niet tegen eigendommen en gevels. Dan roep ik “tuintje!” en wandelen ze vlot door.

Mijn honden luisteren ook soms niet, ik maak weleens inschattingsfouten en soms doen ze ook weleens iets wat ik niet had verwacht. Dat gebeurt nu eenmaal met dieren hoor. Ik lees op internet altijd over perfecte hondjes maar in het wild kom ik ze in elk geval zelden tegen :))

je beseft dat dat al een vorm van poepen en plassen op commando is toch? :)
Meer is het in wezen nl niet: Je leert ze hoofdzakelijk waar het niet mag. Onze honden leren inderdaad ook wel "piske doen" zodat ze voor een wedstrijd meteen plassen ipv eerst een half uur rond te snuffelen maar als ze niet moeten, moeten ze niet. Het is niet dat we het er uit melken als ze niet moeten. :')
Ze kennen ook "drinken". Wederom; het is niet dat ze niet mogen drinken wanneer ze daar zin in hebben maar meer dat wanneer ze bezig zijn met een wedstrijd en er om drinken gevraagd kan worden (twee keer gedurende de omloop) de hond ook drinkt. Gezien niet alle honden even gemakkelijk drinken in zulke omstandigheden en je niet wil dat je hond dorstig is. Onze jongste dronkt níet op verplaatsing. Da's gewoon helemaal niet goed als je de hele dag weg bent met ze. Die heeft dus het commando "drinken" aan geleerd voor zijn welzijn. Zelfde met plassen. Arme dier kwam de eerste weken thuis en stond dan tien minuten te plassen. :(:) Dan ben je blij dat je er een commando aan kan plakken zodat je kan voorkomen dat dat dier zichzelf zo'n ongemak bezorgd. Ik denk dat er een beetje een verkeerd beeld is bij dit soort "commando's". :o Het is echt juist om de honden hun welzijn te bevorderen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:04

Goed punt Ayasha. In die context begrijp ik het en zet ik drinken zelfs ook in. Ik kan me niet vinden in hoe TS het bracht maar jij hebt zeker een valide punt :j
Ik zag honden voor me die in de pas van de baas meelopen en de hele tijd onder strak appel staan, zelfs voor een plasje. Daar krijg ik het benauwd van.

Ik denk overigens ook dat het heel erg scheelt wat voor hond je hebt. Ik had altijd een husky en een Podenco samen, die zien je aankomen met al je wensen tijdens een wandeling :') Nu heb ik een herdertype (kelpie dus softie) en snap ik de uitspraak “hij moet gewoon komen als je roept”. Want inderdaad, ik kan van hem eisen dat hij komt. Bij mijn andere honden werkt dat echt niet zo. Dat zijn/waren zeer zelfstandige types die hun middelvinger opsteken zodra je teveel druk gaat zetten op wat je allemaal van ze wil.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:13

Ayasha schreef:
Ik denk dat er een beetje een verkeerd beeld is bij dit soort "commando's". :o Het is echt juist om de honden hun welzijn te bevorderen.

Precies dit.

Mijn hond is hulphond en komt op allerlei plaatsen. Daar kan en mag niet overal geplast worden, en het lukt ook niet altijd om haar favoriete ondergrond te vinden. Soms moet ze dan bijvoorbeeld echt even op grind of zand plassen omdat dat op die plek de beste optie is (gras vindt ze fijner maar dat moet er maar net zijn). Dus dan zeg ik "go pee", gaat ze netjes plassen en kunnen we weer even vooruit (en als we dan even later een mooi stukje gras tegenkomen dan gaat de gewoon nog een keer ;) ).

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:35

Interessant om alle verschillende meningen te lezen. Ik heb een werkhond, een herder en ik maak een heel duidelijk onderscheid tussen wandelen en trainen. Wandelingen zijn voor ons ontspanning, op de plekken waar het mag los en anders aan de lange lijn. Ik geef tijdens de wandeling eigenlijk zelden commando's en ik heb weinig regels. Het maakt mij niet zoveel uit of hij naast, voor of achter me loopt. Er wordt veel gesnuffeld en hier neem ik dan ook uitgebreid de tijd voor. Het enige wat niet mag is aan de lijn trekken. Wij wandelen vooral op hele rustige plekken dus wij komen zelden andere honden tegen. Mochten we toch iemand tegenkomen dan wordt er op ruime afstand gepasseerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:52

Lisitano schreef:
Goed punt Ayasha. In die context begrijp ik het en zet ik drinken zelfs ook in. Ik kan me niet vinden in hoe TS het bracht maar jij hebt zeker een valide punt :j
Ik zag honden voor me die in de pas van de baas meelopen en de hele tijd onder strak appel staan, zelfs voor een plasje. Daar krijg ik het benauwd van.

Ik denk overigens ook dat het heel erg scheelt wat voor hond je hebt. Ik had altijd een husky en een Podenco samen, die zien je aankomen met al je wensen tijdens een wandeling :') Nu heb ik een herdertype (kelpie dus softie) en snap ik de uitspraak “hij moet gewoon komen als je roept”. Want inderdaad, ik kan van hem eisen dat hij komt. Bij mijn andere honden werkt dat echt niet zo. Dat zijn/waren zeer zelfstandige types die hun middelvinger opsteken zodra je teveel druk gaat zetten op wat je allemaal van ze wil.

En daarom denk ik dus dat deze die issue eentje is die je simpelweg niet kan voeren zonder context. Wat voor hond je hebt en wat je er mee doet is gewoon bepalend voor wat je wel en niet toe laat of aan leert. :)

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:58

Femke_Tweety schreef:
Ik zie inderdaad ook steeds meer honden die 0,0 basis gehoorzaamheid kennen.

En dat vind ik frustrerend eerlijk gezegd, ik heb er last van.

En ik bedoel echt niet dat iedere hond slaafs 100% gehoorzaam hoeft te zijn op het allereerste commando.
Er kan altijd een keer iets mis gaan, ik heb ook wat werk aan mijn eigen puberreu.

Maar laat de mensen die 0 controle hebben die dieren dan gewoon kort bij zich houden.

Dan lopen ze mij, of mijn hond niet te zieken (en 'hij is lief wil alleen maar snuffelen' is níét líef en zéker niet gewenst, zonder overleg bij de mijne...)

(En de mijne is niet agressief, zeker niet, maar heeft wel wat issues waardoor een losloper of 'vrijheid aan de lijn' bij mij gewoon echt niet fijn is)

En zelfs als ik mijn hond niet bij me heb.

Los of aan flexlijn of aan vaste lijn die lang gelaten wordt.

Ik hoef de neus van jouw hond niet in mijn tas.
Ik hoef geen hond die tegen mij aanspringt (bij een grote hond die toevallig mijn lever-streek raakt al helemaal niet, ivm medische problemen in dat gebied)
Ik hoef geen losloper voor mijn fiets, auto.
Ik hoef geen hond die tegen mijn spullen pist.
Ik hoef geen hond die mij rechtstreeks staat aan te blaffen en die daar niet voor gecorrigeerd wordt.
Allemaal praktijkvoorbeelden.

Ik ben nu twee weken in Frankrijk/Duitsland (grens), en hier zie je veel meer de mate van controle en opvoeding zoals dat een jaar of 15 geleden in Nederland ook was.
Is écht veel prettiger.

Hier zie je loslopers, maar blijven bij hun baas

Aangelijnde honden lijken minder te trekken en zijn zeker minder reactief naar andere honden/mensen. Worden ook gecorrigeerd als ze zich misdragen.

Off topic...dat herken ik ook bij Nederlandse kinderen in het buitenland.... :)F

Anna79

Re: Honden aan de voet?? Aan de wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:13

Trekken kan ook spanning of opwinding zijn. Mijn hond trekt aan het begin van de wandeling enigszins, als ik haar daar erg op ga corrigeren wordt ze gespannen en wordt het alleen maar erger. Als ze haar behoefte gedaan heeft en lekker gerend en gespeeld heeft is ze relaxed en trekt niet meer. Ik accepteer het dus in haar geval.
Ik las ergens dat iemand zei dat zijn hond niet elke 5 meter mocht snuffelen. Snuffelen is heel ontspannend voor een hond omdat deze zijn omgeving daardoor beter begrijpt, ik zal dit dus nooit verbieden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:15

Als ik mijn puber reu niet af en toe verbied te snuffelen kom ik niet verder dan 100 meter per uur.

Hij kan me toch echt de boom in.

Er zijn momenten dat hij mag snuffelen wat hij wil, er zijn momenten dat 'ie gewoon heeft mee te lopen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:16

Femke_Tweety schreef:
Als ik mijn puber reu niet af en toe verbied te snuffelen kom ik niet verder dan 100 meter per uur.

Hij kan me toch echt de boom in.

Er zijn momenten dat hij mag snuffelen wat hij wil, er zijn momenten dat 'ie gewoon heeft mee te lopen.

Moet je eens proberen met een reu en een 2 jarig kind een rondje te lopends je die overal laat snuffelen. Dan doe je 2 uur over 2 meter :+

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:22

Barbabientje schreef:
Moet je eens proberen met een reu en een 2 jarig kind een rondje te lopends je die overal laat snuffelen. Dan doe je 2 uur over 2 meter :+

En als je daarna weer naar huis gaat zijn peuter en hond allebei moe en voldaan :)

Ik sta er net zo in als Femke, op sommige momenten mag er uitgebreid gesnuffeld worden, op andere momenten is het gewoon doorlopen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:27

Ayasha schreef:
Wintu schreef:
Maw, dan moet niemand maar meer een hond in Nederland, behalve wanneer je een grote tuin hebt, waar de hond de hele dag in rond kan rennen, liefst ook met een baas die de hele dag thuis is, zodat de hond de hele dag kan rondrennen in die grote tuin?

Ik ben niet de geslagen hond hoor, ik heb het over honden in het algemeen, ik zie maar bar weinig werkhonden hier. Dus ik had daar initieel geen rekening mee gehouden, dus dan nuanceer ik mijn antwoord, maar schijnbaar speel je dan de geslagen hond. Ik dacht dat een mening bijstellen in sommige situaties, juist een goed ding is, maar schijnbaar in jouw ogen niet, grappig.

Ik vind het voor geen enkele hond fijn, als de vrije tijd, strak aan het been moet, ongeacht ras.

Je nuanceert je mening niet aan je zoekt gewoon manieren om het slachtoffer te zijn in de discussie. :)

een grote tuin is niet nodig maar een tuin IMO wel. Ik snap niet waarom een paard geen 24/7 op stal mag maar een hond wel op een appartementje met een baas die 10 uur van huis is gemiddeld. :)

De vrije tijd voor onze honden is thuis. Op wandeling zijn ze aan het werk. :+
En van mij moet niet elke hond strak aan het been zoals ik eerder ook al zeg. Maar een hond die loopt te trekken vind ik gevaarlijk en irritant voor iedereen. Als de baas zo weinig controle heeft kan je er IMO niet op vertrouwen dat jouw hond die wil ontspannen niet gestoord zal worden en ben je dus halvelinge verplicht om die ontspanning in te perken omdat een ander zijn of haar hond niet onder controle heeft.
Dat is IMO het verschil, niet zozeer hoe ver ze lopen maar het feit dat een hond die loopt te trekken IMO gelijk staat aan weinig of geen controle over het gedrag van de hond.

Voor werkhonden is aan de voet aan de riem vaak wenselijk omdat wandelingen een deel van hun training zijn. Of je het dan hebt over wedstrijd honden, honden die helpen op het erf of hulphonden maakt in wezen weinig uit. het gaat er om dat ze ook in een ongecontroleerde omgeving blijven luisteren. Ze hebben dat bovendien veelal vaak mentaal ook nodig om uitgedaagd te worden. Een wandeling zonder mentale uitdaging doet voor zo'n hond gewoon niks.

Voor bv een jachthond is aan de voet waarschijnlijk minder wenselijk omdat die meer behoefte hebben aan snuffelen om diezelfde mentale voldoening te krijgen. Veel gezindshonden zijn jachthonden al lijken we dat vergeten te zijn. Golden retrievers, labradors, beagles, jack russels zijn allemaal jachthonden. Maar dat zo'n hond loopt te snuffelen betekent niet dat dat gepaard moet gaan met trekken.

IK vind het niet aangenaam om een rottweiler, mechelaar, duitse herder, deense dog, pitbullachtige tegen te komen die in een harnas de baas vooruit loopt te trekken want op dat punt ben ik vrij zeker dat ik er niet op kan rekenen dat die eigenaar zijn of haar hond niet kan controleren als het mis gaat.

Ik denk idd dat je toch ietwat het ras in het achterhoofd moet houden bij het soort gehoorzaamheid dat je verwacht.
Hier een jachthond, en dan een echte en niet een salon golden. Jachtdrift +++ en energie nog een paar levels hoger. Echt, een border collie of mechelaar is er niets tegen op dat gebied :') .

Die hond kan aan de voet lopen, los of aan de riem. Maar niet beenklevend baaskijkend aan de voet. Aan de voet is voor hem op ongeveer gelijke hoogte van m'n been, wachtend op die halve seconde dat ik 'ga maar' zeg. En stiekem telkens een centimetertje verder van het been wandelen in de hoop dat het niet opvalt, dus ik loop constant te corrigeren, soit mechelaarstyle gehoorzaamheid zal er nooit in zitten :+ .

Hij trekt dus ook aan de lijn en al helemaal als hij een andere hond, of nog erger potentiëel prooidier, ziet.

Mààr, die hond kan wel ongeveer overal loslopen, komt als ik roep, blijft liggen of zitten op de plaats wanneer ik het vraag (ook als ik verder of uit het zicht ga), kan mee in de stad of op restaurant, kan los bij mij blijven als ik niet wil dat hij naar een ander dier gaat, kan goed met andere honden.
En is vooral heel goed in jagen of speuren wanneer dat van hem gevraagd wordt.

Dus ja, als wij mekaar aan de lijn zouden kruisen dan zul je hoogstwaarschijnlijk een trekkende, piepende hond op 2 poten zien op 100m afstand.
Is het niet wenselijk dat de honden contact maken dan zul je een hond zien die aan de voet zit (los of aan de lijn) en geen aanstalten maakt om de andere hond te benaderen.
Wat je niet verwacht had 3 minuten eerder.

Hoewel het vaak idd wel zo is dat een trekkende hond met sleeënde eigenaar weinig goeds voorspeld, hòeft dat niet persé zo te zijn. Hond kan best ietwat opgevoed zijn maar gewoon een energielevel XXXL hebben wat z'n eerste reactie verklaard.

Over het plassen etc op commando. Heb ik met deze hond niet geoefend. We wonen op het platteland dus hij doet maar. Maar indien mogelijk in de kant keutels leggen en niet midden op het pad, wat hij van zichzelf altijd doet.
En als hij aan de lijn is gaan we niet elke 5m stoppen om een poot op te heffen. 1 plas en doorlopen.
Wanneer hij los loopt doet hij wederom maar.

Ten tijde van m'n vorige hond woonde ik nog in de stad en die had ik idd geleerd niet op het voetpad (of fietspad) te plassen of poepen. Ofwel wachten tot we bij groen waren (grote boodschap sowieso), ofwel in de goot plassen.
Ze deed het niet 'op commando' maar wel zo fijn dat ze zich wat inhield op ongewenste plaatsen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:24

Ik wandel vooral voor mijn hond. Hij mag niet trekken (dan sta ik stil), maar verder mag hij de 5 meter lange lijn gebruiken en lekker overal snuffelen (als de omgeving dat toe laat).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:37

Maar hebben we het dan over een blokje om wandelen zodat de hond even kan plassen en poepen,

Of over echt wandelen, waarbij je echt kilometers maakt?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:44

Blokje om doet hij hier zelf op het terrein.

Als we wandelen is dat altijd gelijk minstens 5km.
En hij loopt altijd los, tenzij de situatie (verkeer od) het even niet toelaat.

Dat stilstaan als hij trekt heeft hier 0,0 effect. Maargoed, zo vaak is hij nu ook niet aan de lijn.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:49

Hier geldt dat voor een blokje om en uitgebreid wandelen (maar met al het snuffelen zijn dat niet altijd veel kilometers). :+

Natuurlijk zijn er momenten dat hij even mee moet lopen of er geen ruimte is voor 5 meter, maar dat is niet de norm.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:35

Wij gaan het liefst naar losloopgebieden met onze hond. Nu hebben we een mooi park op 3 minuten wandelafstand, door een woonwijk. Dan moet ze netjes aan de voet lopen.

Het is sowieso geen hond die je meeneemt naar de stad, dus echt lange stukken volgen komt niet vaak voor. Alleen nu om te trainen in de wijk. Door haar geschiedenis reageert ze heftig op auto's en ik wil niet dat ze onder een auto beland, dus dan maar even strak luisteren.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:40

Ik snap helemaal wat je zegt .. Ik zou ook graag willen dat mijn hond naast loopt. Dit doet hij wel als hij moe is hahaha..
Mijn hond is een New English Bulldog.. die zijn niet gemaakt om te luisteren.. ik heb zelf meerdere honden gehad en die luisterden allemaal perfect.
Met deze wist ik het niet meer en heb toen een hondentrainer laten komen met de vraag “ wat doe ik fout”?
Niets .. dat was haar antwoord, alleen Bullen staan erom bekend dat ze doen waar ze zelf zin in hebben en bij alles zichzelf de vraag stellen “ wat levert mij dit op als ik dit voor jou doe” ..
Ik heb het dus maar opgegeven .. het frustreert mij namelijk meer als ik er constant maar mee bezig ben.. en het is niet zo dat hij helemaal niet luistert, alleen alles op zijn tijd hahaha.
Dus het is misschien ook niet zo zeer dat mensen niet willen dat hun hond luistert, soms kan het ook zo zijn dat het gewoon de hond is ( zoals in mijn geval).

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:02

Ik merk aan mijn Shih Tzu (die ook geen gehoorzaam type is en zo eigenwijs als maar kan :+) dat de juiste motivatie flink in je voordeel kan werken.
Dus heel lekker spul op zak als hij voergericht is, als je een ballengek hebt een bal (evt met een touw eraan) waar hij/jullie mee spelen wanneer hij zijn best doet, dat idee.
Daarnaast véél afwisseling, dus als je de opdracht krijgt om (ik noem maar wat) 3 minuten oefening x te oefenen, dat 2x te doen, dan wat anders vragen en dan afsluiten met weer 2x oefening x.
En wat hier nog het beste helpt is vriendelijk vragen, evt een keertje herhalen en kaders geven waarbinnen er grapjes uitgehaald mogen worden.

Cursus vond hij ontzettend stom, hij was het braafste jongetje van de klas maar vooral omdat het lekkers opleverde. _O-
Had ik geen lekkers mee dan kon ik op mijn kop gaan staan maar hij deed niets.
Helemaal verkeerd volgens zo ongeveer elke expert maar hij is gewoon heel erg will to please himself ipv dat hij voor en met jou wil werken.
Daar hebben we onze weg in moeten zoeken, met veel trial en error.
Grappige is dus dat hij redelijk wat 'kunstjes' kan en nog net niet de riverdance op commando danst maar daarvoor moet je wel zo ongeveer elke 2e oefening die je hem laat uitvoeren met lekkers belonen want een heel blij vrouwtje is niet genoeg beloning. :')

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:13

Flux schreef:
Ik zie wel eens mensen lopen die voortgetrokken worden door hun hond en vraag me dan wel af waarom ze daar mee akkoord gaan ja. Maar continu aan de voet lopen hoeft mijn hond ook niet. Ik wandel voor haar, dus p-mail lezen wanneer ze wil mag van mij hoor. Snuffelen hoort erbij.

Als ze los is verwacht ik van haar dat ze me in de gaten houdt en ze regelmatig contact maakt. Komen wanneer ik roep uiteraard. Ze is hardstikke sociaal vaardig en luistert goed dus hier geen klachten verder. Ze kan aan de voet volgen maar eigenlijk gebruik ik dat vooral als we een risico moeten passeren. Daarna gaat ze haar gang maar weer.

Oh ze kan plassen en poepen op commando trouwens. Ik moet sochtends vroeg met haar weg in de auto. Het is fijn als ze dan haar behoeften al gedaan heeft.

wij noemen dat de hond laat de baas uit. Moet zeggen dat ik dat al heel mijn leven zie. Behalve bij hondeneigenaars waarvan ze hun hond opleiden tot verdedigingshond en dan ook aan zulke wedstrijden mee doen. Voet of been is daar echt aan de voet of been. Thuis mocht hij snuffelen zoveel hij wilde. Op commando plassen hoefde ook niet. Wel aan het been lopen. Hij kende zelfs het verschil tussen op het terrein aan het been of naast het terrein aan het been. Op het terrein was letterlijk tegen het been naast het terrein bleef hij gewoon netjes naast je been lopen maar er niet letterlijk tegen.

Blindegeleidehonden zie je ook altijd netjes naast hun baas lopen of hen aansturen om obstakels te ontwijken. Ik heb een gloeiende hekel aan honden die aan de lijn sleuren of meters voor hun baas uit lopen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:47

Hier nog een jonge hond die alles leuk vindt en daar zo snel mogelijk heen wil, dus het lijkt of ik overal heen gesleurd wordt, we oefenen nog even door. Bij huis als we langs de weg lopen wil ik graag dat ze netjes bij me loopt en mag ze op het gras doen wat ze wil voor zover de rollijn reikt. Plassen in/tegen tuinen/hekken van andere mensen wil ik niet hebben, we zijn zo bij een veld, je houdt het maar even op.

Ze kent het commando 'plasje' wat handig is als je ergens bent en ze vergeet te p&p omdat ze zo opgewonden is. Dan is het een reminder voor haar, je zie dan haar blik ook veranderen naar 'o ja, nu je het zegt..'.

Verder maken we iedere dag een lange wandeling waarbij ze los mag lopen, we doen jachttraining, onderweg oefenen we soms wat dus ze heeft afleiding genoeg.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:28

Ik heb een rottweiler, trekt ook niet.
Ze moet luisteren als wij aan het trainen zijn, maar dat is half uurtje per dag, en dan moet ze ook naast me lopen. Voor de rest is ze vrij, wij wonen hier op een boerderij, met veel wei. Ook een weitje waar ik speel met haar en train. Wandelen roep ik haar alleen terug als er een brommer aan komt want dat vind ze leuk en wil er achteraan. Verder loopt ze hier los.
Afbeelding
Op de foto roep ik touch, en dan raakt ze me hand aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:41

Wat een prachtige foto <3

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:04

petraaken schreef:
Blindegeleidehonden zie je ook altijd netjes naast hun baas lopen of hen aansturen om obstakels te ontwijken. Ik heb een gloeiende hekel aan honden die aan de lijn sleuren of meters voor hun baas uit lopen.

Maar wat is er dan precies mis met een hond die enkele meters voor zijn baas uitloopt aan een ontspannen lijn?