Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lisitano schreef:Mijne moeten alleen even naast als we iemand passeren, verder niet hoor. Ik vind het juist fijn als ze voor me uit lopen. Ik heb een husky en de ander wordt ook gebruikt voor canicross, ze zijn gewend voor me te lopen en ze trekken op commando. De jonge hond wil me nog weleens ergens heen sleuren, maar dat is work in progress.
Poepen en plassen op commandoIk krijg het er al benauwd van als ik het lees. Ik doe niet aan zoveel regels, ik wil gewoon leuk en gezellig de openbare ruimte in kunnen dus ze moeten zich gewoon een beetje gedragen. Plassen tegen elke struik hoeft van mij niet. Zeker niet tegen eigendommen en gevels. Dan roep ik “tuintje!” en wandelen ze vlot door.
Mijn honden luisteren ook soms niet, ik maak weleens inschattingsfouten en soms doen ze ook weleens iets wat ik niet had verwacht. Dat gebeurt nu eenmaal met dieren hoor. Ik lees op internet altijd over perfecte hondjes maar in het wild kom ik ze in elk geval zelden tegen
Ayasha schreef:Ik denk dat er een beetje een verkeerd beeld is bij dit soort "commando's".Het is echt juist om de honden hun welzijn te bevorderen.
Lisitano schreef:Goed punt Ayasha. In die context begrijp ik het en zet ik drinken zelfs ook in. Ik kan me niet vinden in hoe TS het bracht maar jij hebt zeker een valide punt![]()
Ik zag honden voor me die in de pas van de baas meelopen en de hele tijd onder strak appel staan, zelfs voor een plasje. Daar krijg ik het benauwd van.
Ik denk overigens ook dat het heel erg scheelt wat voor hond je hebt. Ik had altijd een husky en een Podenco samen, die zien je aankomen met al je wensen tijdens een wandelingNu heb ik een herdertype (kelpie dus softie) en snap ik de uitspraak “hij moet gewoon komen als je roept”. Want inderdaad, ik kan van hem eisen dat hij komt. Bij mijn andere honden werkt dat echt niet zo. Dat zijn/waren zeer zelfstandige types die hun middelvinger opsteken zodra je teveel druk gaat zetten op wat je allemaal van ze wil.
Femke_Tweety schreef:Ik zie inderdaad ook steeds meer honden die 0,0 basis gehoorzaamheid kennen.
En dat vind ik frustrerend eerlijk gezegd, ik heb er last van.
En ik bedoel echt niet dat iedere hond slaafs 100% gehoorzaam hoeft te zijn op het allereerste commando.
Er kan altijd een keer iets mis gaan, ik heb ook wat werk aan mijn eigen puberreu.
Maar laat de mensen die 0 controle hebben die dieren dan gewoon kort bij zich houden.
Dan lopen ze mij, of mijn hond niet te zieken (en 'hij is lief wil alleen maar snuffelen' is níét líef en zéker niet gewenst, zonder overleg bij de mijne...)
(En de mijne is niet agressief, zeker niet, maar heeft wel wat issues waardoor een losloper of 'vrijheid aan de lijn' bij mij gewoon echt niet fijn is)
En zelfs als ik mijn hond niet bij me heb.
Los of aan flexlijn of aan vaste lijn die lang gelaten wordt.
Ik hoef de neus van jouw hond niet in mijn tas.
Ik hoef geen hond die tegen mij aanspringt (bij een grote hond die toevallig mijn lever-streek raakt al helemaal niet, ivm medische problemen in dat gebied)
Ik hoef geen losloper voor mijn fiets, auto.
Ik hoef geen hond die tegen mijn spullen pist.
Ik hoef geen hond die mij rechtstreeks staat aan te blaffen en die daar niet voor gecorrigeerd wordt.
Allemaal praktijkvoorbeelden.
Ik ben nu twee weken in Frankrijk/Duitsland (grens), en hier zie je veel meer de mate van controle en opvoeding zoals dat een jaar of 15 geleden in Nederland ook was.
Is écht veel prettiger.
Hier zie je loslopers, maar blijven bij hun baas
Aangelijnde honden lijken minder te trekken en zijn zeker minder reactief naar andere honden/mensen. Worden ook gecorrigeerd als ze zich misdragen.
Femke_Tweety schreef:Als ik mijn puber reu niet af en toe verbied te snuffelen kom ik niet verder dan 100 meter per uur.
Hij kan me toch echt de boom in.
Er zijn momenten dat hij mag snuffelen wat hij wil, er zijn momenten dat 'ie gewoon heeft mee te lopen.
Barbabientje schreef:Moet je eens proberen met een reu en een 2 jarig kind een rondje te lopends je die overal laat snuffelen. Dan doe je 2 uur over 2 meter
Ayasha schreef:Wintu schreef:Maw, dan moet niemand maar meer een hond in Nederland, behalve wanneer je een grote tuin hebt, waar de hond de hele dag in rond kan rennen, liefst ook met een baas die de hele dag thuis is, zodat de hond de hele dag kan rondrennen in die grote tuin?
Ik ben niet de geslagen hond hoor, ik heb het over honden in het algemeen, ik zie maar bar weinig werkhonden hier. Dus ik had daar initieel geen rekening mee gehouden, dus dan nuanceer ik mijn antwoord, maar schijnbaar speel je dan de geslagen hond. Ik dacht dat een mening bijstellen in sommige situaties, juist een goed ding is, maar schijnbaar in jouw ogen niet, grappig.
Ik vind het voor geen enkele hond fijn, als de vrije tijd, strak aan het been moet, ongeacht ras.
Je nuanceert je mening niet aan je zoekt gewoon manieren om het slachtoffer te zijn in de discussie.![]()
een grote tuin is niet nodig maar een tuin IMO wel. Ik snap niet waarom een paard geen 24/7 op stal mag maar een hond wel op een appartementje met een baas die 10 uur van huis is gemiddeld.![]()
De vrije tijd voor onze honden is thuis. Op wandeling zijn ze aan het werk.
En van mij moet niet elke hond strak aan het been zoals ik eerder ook al zeg. Maar een hond die loopt te trekken vind ik gevaarlijk en irritant voor iedereen. Als de baas zo weinig controle heeft kan je er IMO niet op vertrouwen dat jouw hond die wil ontspannen niet gestoord zal worden en ben je dus halvelinge verplicht om die ontspanning in te perken omdat een ander zijn of haar hond niet onder controle heeft.
Dat is IMO het verschil, niet zozeer hoe ver ze lopen maar het feit dat een hond die loopt te trekken IMO gelijk staat aan weinig of geen controle over het gedrag van de hond.
Voor werkhonden is aan de voet aan de riem vaak wenselijk omdat wandelingen een deel van hun training zijn. Of je het dan hebt over wedstrijd honden, honden die helpen op het erf of hulphonden maakt in wezen weinig uit. het gaat er om dat ze ook in een ongecontroleerde omgeving blijven luisteren. Ze hebben dat bovendien veelal vaak mentaal ook nodig om uitgedaagd te worden. Een wandeling zonder mentale uitdaging doet voor zo'n hond gewoon niks.
Voor bv een jachthond is aan de voet waarschijnlijk minder wenselijk omdat die meer behoefte hebben aan snuffelen om diezelfde mentale voldoening te krijgen. Veel gezindshonden zijn jachthonden al lijken we dat vergeten te zijn. Golden retrievers, labradors, beagles, jack russels zijn allemaal jachthonden. Maar dat zo'n hond loopt te snuffelen betekent niet dat dat gepaard moet gaan met trekken.
IK vind het niet aangenaam om een rottweiler, mechelaar, duitse herder, deense dog, pitbullachtige tegen te komen die in een harnas de baas vooruit loopt te trekken want op dat punt ben ik vrij zeker dat ik er niet op kan rekenen dat die eigenaar zijn of haar hond niet kan controleren als het mis gaat.
Flux schreef:Ik zie wel eens mensen lopen die voortgetrokken worden door hun hond en vraag me dan wel af waarom ze daar mee akkoord gaan ja. Maar continu aan de voet lopen hoeft mijn hond ook niet. Ik wandel voor haar, dus p-mail lezen wanneer ze wil mag van mij hoor. Snuffelen hoort erbij.
Als ze los is verwacht ik van haar dat ze me in de gaten houdt en ze regelmatig contact maakt. Komen wanneer ik roep uiteraard. Ze is hardstikke sociaal vaardig en luistert goed dus hier geen klachten verder. Ze kan aan de voet volgen maar eigenlijk gebruik ik dat vooral als we een risico moeten passeren. Daarna gaat ze haar gang maar weer.
Oh ze kan plassen en poepen op commando trouwens. Ik moet sochtends vroeg met haar weg in de auto. Het is fijn als ze dan haar behoeften al gedaan heeft.
petraaken schreef:Blindegeleidehonden zie je ook altijd netjes naast hun baas lopen of hen aansturen om obstakels te ontwijken. Ik heb een gloeiende hekel aan honden die aan de lijn sleuren of meters voor hun baas uit lopen.