Loslopende honden in aanlijngebied

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 13:05

Wintu schreef:
@TS heb even op je Instagram gekeken, hij is ook wel errug schattig :D

Thanks <3


Marcella schreef:
Jep gisteren ja maar hond is super sociaal en doet niks. Nee maar loop wel naar mijn hond die niet zo sociaal is. 8)7

Ook zo'n dooddoener ja, vorige week precies t zelfde (zie OP) -:(-

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:06

Onze hond loopt aan een gewone lange lijn (10 mtr, geen flex, geen longeerlijn), nooit los. Misschien dat dat ooit wel zou kunnen maar aan de lange lijn vermaakt hij zich net zo goed. En net als Wintu, is het altijd opletten, m.n. bij onoverzichtelijke bochten en kruisingen. Daar gaat hij kort bij ons, tot we weer overzicht hebben.

En ik vraag me altijd af wat mensen precies bedoelen met een supersociale, of juist geen sociale hond.
want sociaal zijn heeft m.i. niets te maken met het feit dat een hond met alle, of juist met maar weinig tot geen honden wil spelen of snuffelen. Het heeft wel te maken met het volgen van de juiste omgangsvormen, een hond die ondanks een duidelijke "liever niet" van mijn hond toch op hem af blijft komen is niet sociaal, hoe goed de bedoelingen ook zijn. En het maakt mijn hond niet niet-sociaal dat hij geen contact wil met die hond.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:09

Als een hond bij zijn baas blijft heb ik geen moeite met een loslopende hond. Mijn hulphond loopt ook los als zij “vrij” is maar als ik iemand met een aangelijnde hond tegen kom pak ik haar bij mij. Mijn andere hond is echt een angst bijter dus die zit vast is ook helemaal in paniek als een hond op haar afkomt dus ik kan best boos reageren als iemand ziet dat ik een aangelijnde hond helemaal over de flos heb en hun hond op haar af gaat en soms zelfs achterna blijft lopen.

kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:12

Vanochtend naar de hei. Ik stap de auto uit en zie 5 andere ,geparkeerde, auto’s.
Van achter komt er een man aan met een labrador, netjes naast maar wel los over de parkeerplaats.
Ik besluit even die 2 minuten te wachten met mn honden aanlijnen omdat dat gewoon kan.
Vervolgens loopt er van voor mij een vrouw met haar hond de parkeerplaats op naar haar auto en ziet de labrador op haar af stormen ze besluit haar hond los te klikken. Ze spelen wat en zij opent haar auto, klapt de loopplank uit en 3x raden wie er in haar auto sprong en er niet, zonder enig aandringen van de vrouw, zn hond uit de auto kwam halen.
Ondertussen besloot ik dus even te wachten ik had de tijd.
Nou hond uit de auto van de vrouw, die stopt haar hond erin en rijd weg. De man maakt de labrador droog met een handdoek.. probeert ie tenminste want de hond staat geen seconde stil op dat moment komt er een aangelijnde labrador ook de parkeerplaats op met zn vrouwtje.
Daar reageert de labrador van meneer op en de 2 komen in een gevecht waarop ik besluit mijn kennels toch nog maar even dicht te doen en ik zet een stap de kant op van de vechtende labradors voor t geval meneer niet ingrijpt. Gelukkig kiest, na een flinke brul en snauw van de aangelijnde, de lab van meneer eieren voor zn geld en peert eruit. Jahoor.. op mijn auto af en steekt even gezellig zn neus de deur in, mij daarbij opzij duwend.
Ik geef meneer een woeste blik, 2 van mijn honden slaan boos aan,en die besluit zn hond toch maar te komen halen. Nog blij zeggend tegen zn hond;”ja dat vind jij wel gezellig he”

Waarop ik nog maar wat bozer keek want ik zou niet weten hoe ik iemand uit moet leggen, zodat ie er ook nog wat mee doet, dat zijn gedrag gewoonweg onacceptabel is. T hele spel duurde zo’n 5 minuten en je flikt t gewoon dat je hond in 5 minuten lang 3 situaties in gaat waarbij hij gedrag vertoont die laten zien dat ie niet los van de lijn hoort.. waarbij hij zelfs in een vechtpartij komt.. als je zelf nog niet de link gelegd hebt dat ie aan een riempje hoort.. dan gaat niks dat belletje laten rinkelen geloof ik..

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 13:12

candalisa schreef:
Als een hond bij zijn baas blijft heb ik geen moeite met een loslopende hond. Mijn hulphond loopt ook los als zij “vrij” is maar als ik iemand met een aangelijnde hond tegen kom pak ik haar bij mij. Mijn andere hond is echt een angst bijter dus die zit vast is ook helemaal in paniek als een hond op haar afkomt dus ik kan best boos reageren als iemand ziet dat ik een aangelijnde hond helemaal over de flos heb en hun hond op haar af gaat en soms zelfs achterna blijft lopen.


Precies dit! Ik snap werkelijk waar niet dat mensen dat niet zien en hun hond gewoon lekker laten gaan.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:46

Heb je naam en nummer doorgegeven aan mijn vriendin, ze zal je een app-je sturen, is inmiddels ook al weer terug van vakantie. Hoop dat je er wat aan hebt aan haar kennis en hulp.

gr_roos
Berichten: 7586
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:54

Sandra_H schreef:
Onze hond loopt aan een gewone lange lijn (10 mtr, geen flex, geen longeerlijn), nooit los. Misschien dat dat ooit wel zou kunnen maar aan de lange lijn vermaakt hij zich net zo goed. En net als Wintu, is het altijd opletten, m.n. bij onoverzichtelijke bochten en kruisingen. Daar gaat hij kort bij ons, tot we weer overzicht hebben.

En ik vraag me altijd af wat mensen precies bedoelen met een supersociale, of juist geen sociale hond.
want sociaal zijn heeft m.i. niets te maken met het feit dat een hond met alle, of juist met maar weinig tot geen honden wil spelen of snuffelen. Het heeft wel te maken met het volgen van de juiste omgangsvormen, een hond die ondanks een duidelijke "liever niet" van mijn hond toch op hem af blijft komen is niet sociaal, hoe goed de bedoelingen ook zijn. En het maakt mijn hond niet niet-sociaal dat hij geen contact wil met die hond.


Mijn hond is niet niet sociaal, of super sociaal, ze is opgegroeid in een asiel en met 4 maanden bij ons gekomen. In het asiel heeft ze de hondentaal heel goed geleerd en ze loopt echt niet zomaar op een andere hond af, is er wel contact en de andere hond geeft aan dat er geen interesse is dan hobbelt ze rustig verder. Toch zie je ook veel honden die de hondentaal niet snappen, als zij aangeeft genoeg, dan gaan sommige honden gewoon door. Zij loopt dan weg, vaak zeg ik als hint, ze is er klaar mee. Dan krijg je als reactie, die van mij is nog jong, of het is zeker een teefje die worden nu eenmaal lasig gevallen door reutjes. Voor haar heb ik 2 reuen gehad en die hebben dat nooit gedaan, als een hond angeeft dat het klaar is dan moet je stoppen en zo niet dan grijp je als baas in, maar dat laatste is wel eens moeilijk.

Mijn hond staat in de buurt bij mensen die al langer honden hebben bekend als de ideale hond om je hond aan grote honden te laten wennen, juist omdat ze conflicten uit de weg gaat. Voorheen vond ik dat prima, nu bekijk ik het per eigenaar of ik mijn hond daar aan bloot wil stellen.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:18

Was benieuwd hoe het nu gaat? Hebben jullie al afgesproken?

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 08:51

Woensdag komt ze meekijken. Verder niet meer het bos in geweest omdat ik bang ben dat die loslopende honden hem terug naar af brengen.