Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Waar zeg ik dat anderen geen aannames mogen doen?
Je moet me geen woorden in de mond leggen.
Uit de manier waarop ts ermee bezig is krijg ik de indruk dat zij die beslissing zelf en op het juiste moment kan maken.
Natuurlijk weet ik dat niet 100% zeker, want ik ken haar niet.
Maar vindt jij 4 bladzijden "laat hem asjeblieft inslapen, je laat hem alleen maar leven voor jezelf, het dier lijdt en te vroeg kun je toch niet zijn" helpend?
Nikass schreef:Achterom ik heb geen uitspraak gedaan over wat er met de kat zou moeten gebeuren? Dus wat vind je precies zo schokkend?
Dat ik me erger aan het geblaat van "deskundig" bokt dat je een dier nooit te vroeg kan laten inslapen?
rien10 schreef:Het is een onvermijdelijk iets, de dood van een huisdier. Het is niet zo dat jij het ongedaan kan maken door het uit te stellen. Het komt toch.
Het maakt voor je verdriet niet uit of je dat in juni of in juli voor je kiezen krijgt. Voor je kat maakt het wel uit. De tijd tussen juni en juli betekent verdere aftakeling, nog een maand jeuk, nog een maand iedere dag wat slechter worden.
Hoe hard het ook klinkt, laten leven doe je voor jezelf. Inslapen doe je uit liefde voor je dier.
Sterkte ermee, het is een rot periode.
Lenora_C schreef:Ik ben nog steeds blij met al jullie reacties, meningen en ervaringen. Ook degene die wat harder opgesteld zijn. Het is fijn te lezen dat andere mensen die in het zelfde schuitje zitten of zaten mijn twijfels herkennen. Maar ook de ervaringen met Metacam en dat dat echt niet kan voor een nierpatiënt en dat mijn zorgen over Gabapentine ook logisch zijn, helpen mij enorm.
Zoals @Lijsken zo mooi verwoorden, het is een dalende lijn met ook nog veel goede momenten.
En @Achterom die één van mijn grootste argumenten onderuit haalt om niet in te slapen vanwege het plassen. Ik zeg dan altijd: "Je incontinente oma geef je toch ook geen spuitje?" Maar daarbij vergat ik inderdaad te kijken naar hoe de Oma zich daar bij voelt![]()
Jullie berichten dwingen me ook realistisch naar hem te kijken. En ook dat er genoeg reden zijn, naast incontinentie, die rechtvaardige hem in te slapen. Ik moet gaan omdenken en niet zien dat ik hem zou laten gaan om de incontinentie die mij tot last is, maar om hem (ondragelijk/verder) lijden te besparen. Vannacht hadden we ook een pittige nacht waarin hij erg in paniek was door constipatie en toen dacht ik ook, dit moet je niet willen voor hem.
Straks komt mijn moeder langs om mij ook nog een keer een ongezouten mening te geven over Siem. Zodat we er samen van een af stand naar kunnen kijken. En morgen volgt dan sowieso een telefonisch consult met mijn huidige dierenarts. Waar ik de optie inslapen ook bespreekbaar ga maken (wat sowieso thuis gaat plaatst vinden). Ik heb ook contact gezocht met @Eilleen333 maar zoals ik al dacht klopt mijn woonplaats niet meer.
Mocht ik er met mijn eigen dierenarts niet uitkomen wil ik ook nog contact zoeken met mijn veearts. Die doet ook kleindieren. Misschien wil deze bij wijze van uitzondering een kat op zijn paardenroute aannemen.
Hoe dan ook, bedankt voor al jullie berichten. Ze worden allemaal mee genomen in mijn gedachten en dit proces om mijzelf emotioneel klaar te maken op het verlies van mijn alle beste maatje en huisgenoot.
VuurVleugels schreef:Nikass schreef:Waar zeg ik dat anderen geen aannames mogen doen?
Je moet me geen woorden in de mond leggen.
Uit de manier waarop ts ermee bezig is krijg ik de indruk dat zij die beslissing zelf en op het juiste moment kan maken.
Natuurlijk weet ik dat niet 100% zeker, want ik ken haar niet.
Maar vindt jij 4 bladzijden "laat hem asjeblieft inslapen, je laat hem alleen maar leven voor jezelf, het dier lijdt en te vroeg kun je toch niet zijn" helpend?
Ik las in jouw opmerking dat ts zelf in staat is een keuze te maken een aanname dat anderen vonden dat ze dat blijkbaar niet kan.
Misschien is niet het stukje 'je laat hem alleen maar leven voor jezelf' helpend, maar de rest wel. TS vraagt zich af waar ze goed aan doet. Als je geen 4 pagina's antwoorden wilt, dan kun je beter de vraag niet stellen. Sommige mensen hebben nou eenmaal dergelijke topics nodig om zelf tot een realisatie te komen en dat is ook oké. Dan zijn 4 pagina's aan antwoorden helpend.
Sabri schreef:Misschien helpt een tweede mening van een andere dierenarts? Verder is een kamertje alleen voor hem een optie? Waar je tijdelijk goedkoop zeil inlegt en een lage kattenbak waar hij gemakkelijk in en uit kan? Ik heb ook heel lang getopt wanneer het genoeg is, en op een gegeven moment is er toch een punt wanneer dat duidelijk wordt is mijn ervaring. Niemand kan dat verder beslissen. Dat is echt aan jou en de mening van de dierenarts ook!
Zolang je een mogelijkheid hebt om hem apart te houden en daar lekker een knus plekje van maken en zorgt dat hij niet overal kan plassen in huis en bv metacam heeft en hij daarop pijnvrij is, zou je het ook nog een tijd aan kunnen zien met voer wat hij wel opsmikkeld. Uiteraard wel dat hij niet lijdt, dus geen pijn en of erg benauwd is.
Nikass schreef:welk lijden? ELK lijden? Of zit daar een gradatie tussen, en maakt dat nou juist dat je die beslissing niet kunt nemen van achter je pc zonder het dier ooit gezien te hebben? (Zoals een aantal mensen hier heel gemakkelijk doen)
Ibbel schreef:Nikass schreef:welk lijden? ELK lijden? Of zit daar een gradatie tussen, en maakt dat nou juist dat je die beslissing niet kunt nemen van achter je pc zonder het dier ooit gezien te hebben? (Zoals een aantal mensen hier heel gemakkelijk doen)
Én chronisch jeukende oren én artrose én nierfalen én incontinent: dat is niet meer 'een beetje kwakkelen', of 'kan best een milde gradatie van lijden zijn'.
Zélfs zonder het dier te kennen weet je dat dat allemaal bij elkaar gewoon te veel is. Zelfs als alle aandoeningen an sich 'nog wel meevallen': 4x 'nog wel meevallen' valt niet meer mee.
VuurVleugels schreef:Sabri schreef:Misschien helpt een tweede mening van een andere dierenarts? Verder is een kamertje alleen voor hem een optie? Waar je tijdelijk goedkoop zeil inlegt en een lage kattenbak waar hij gemakkelijk in en uit kan? Ik heb ook heel lang getopt wanneer het genoeg is, en op een gegeven moment is er toch een punt wanneer dat duidelijk wordt is mijn ervaring. Niemand kan dat verder beslissen. Dat is echt aan jou en de mening van de dierenarts ook!
Zolang je een mogelijkheid hebt om hem apart te houden en daar lekker een knus plekje van maken en zorgt dat hij niet overal kan plassen in huis en bv metacam heeft en hij daarop pijnvrij is, zou je het ook nog een tijd aan kunnen zien met voer wat hij wel opsmikkeld. Uiteraard wel dat hij niet lijdt, dus geen pijn en of erg benauwd is.
Maar wat zou dat voor Siem opleveren? Behalve een (meer) geïsoleerd einde van zijn levensdagen?
Ibbel schreef:Nikass schreef:welk lijden? ELK lijden? Of zit daar een gradatie tussen, en maakt dat nou juist dat je die beslissing niet kunt nemen van achter je pc zonder het dier ooit gezien te hebben? (Zoals een aantal mensen hier heel gemakkelijk doen)
Én chronisch jeukende oren én artrose én nierfalen én incontinent: dat is niet meer 'een beetje kwakkelen', of 'kan best een milde gradatie van lijden zijn'.
Zélfs zonder het dier te kennen weet je dat dat allemaal bij elkaar gewoon te veel is. Zelfs als alle aandoeningen an sich 'nog wel meevallen': 4x 'nog wel meevallen' valt niet meer mee.