Een tweede hond, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 16:01

Voor de mensen met 2 of meer honden, hebben jullie ook een kind of kinderen? Denk dat dat ook wel meespeelt bij mij. En ook al is onze dochter al 13, ik vind het huis al aardig vol met 2 volwassenen en 1puber, en een hond. Ik lees ook over buiten wonen. Wij wonen in een gewone woonwijk. Als ik buitenaf zou wonen zou ik het wel weten. Ik ben er nog niet uit maar neig steeds meer naar nee. Ik weet nu wat ik heb, het draait lekker en het past nu qua tijd en ruimte.

Plukje

Re: Een tweede hond, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:40

Juist het kind dat ik heb draait mee in de zorg voor de honden. Hij is nu 16 en toen we de tweede hond kregen 14. Hij heeft zelfs in de puppytijd alle nachtdiensten gedraaid :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 17:42

SusanH schreef:
Voor de mensen met 2 of meer honden, hebben jullie ook een kind of kinderen?

Nee! Echt, ik moet er niet aan denken :n
2 honden en een kat, allemaal met flinke persoonlijkheden en hun eigen wensen en behoeften. Ik kan daar geen kind bij hebben hoor...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 18:23

Nou ja dat kind heb ik al :') vandaar de twijfel. Ze is wel steeds handiger met de hond.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 18:24

SusanH schreef:
Voor de mensen met 2 of meer honden, hebben jullie ook een kind of kinderen? Denk dat dat ook wel meespeelt bij mij. En ook al is onze dochter al 13, ik vind het huis al aardig vol met 2 volwassenen en 1puber, en een hond. Ik lees ook over buiten wonen. Wij wonen in een gewone woonwijk. Als ik buitenaf zou wonen zou ik het wel weten. Ik ben er nog niet uit maar neig steeds meer naar nee. Ik weet nu wat ik heb, het draait lekker en het past nu qua tijd en ruimte.

Ja, 2 pubers. Een van bijna 13 en een van 15.
En dus 2 kleine honden. Als ik jou zo lees.. begin er dan idd niet aan. Achteraf hadden wij het ook beter niet kunnen doen. Ze gaan nu niet meer weg natuurlijk maar we vinden het toch best wel gedoe.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 18:41

Zo denk Ik er ook over hoor. Als de twijfel blijft doen we het niet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 19:27

SusanH schreef:
Zo denk Ik er ook over hoor. Als de twijfel blijft doen we het niet.

Bij twijfel niet oversteken.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 20:28

Je kunt je misschien optioneel op de lijst laten zetten? Dat je tzt beslist wat je gaat doen. Je klinkt best wel rationeel dus als de pups er zijn kun je misschien altijd even kijken en kijken wat voor gevoel je erbij krijgt? Zo te lezen is je man de motor achter het "plan" maar misschien ben je ook bang dat het allemaal op jou aankomt ?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:03

Ik heb er 3, oliebol/ yorkje en een boerenfox en een rottweiler.
Moet zeggen zou ze geen van 3 kunnen missen.
Ik woon wel achteraf, met een hoop grond.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:33

Hier 2 honden, geen kinderen wel overig vee. Ik vind het heerlijk, de 2e opvoeden ging makkelijker door t goede voorbeeld van nummer 1, of je nu met 1 of 2 wandelt, rondje lopen moet je toch. En 2x pw moeten trainen, als je een hond erbij hebt die tevreden is met wat denkspellen en wandelen doe je 'm niks te kort, je kan jezelf zoveel of weinig druk opleggen als je zelf wil.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:34

Ik heb er 4. 1 hele grote, 1 midden, en 2 kleintjes waarvan de 1 nu 13 weken is. En ik heb 2 dochters, 1 van 6 en 1 van 4.
Ja, het is vol. Je moet er tegen kunnen. Maar ik hou van mijn hectische huis. Alhoewel ik moet zeggen dat als de grote honden er ooit niet meer zijn ik weer terug wil naar 2. Dat is toch wel veel makkelijker dan 4.
Het is dus maar net van welke kant je het bekijkt :D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 22:20

Wij zijn ook aan het kijken naar een tweede hond, maar het ene moment zijn we super enthousiast en het andere moment denk je toch van 'oei, denken we er niet te makkelijk over'. Ik snap je twijfel dus helemaal en als ik dit topic lees weet ik het ook niet meer _O-

Voordeel is dat wij voor een ras gaan met een wachtlijst van +/- 3 jaar, dus kunnen er nog even over nadenken :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 23:16

Als je twijfelt vanwege een vol huis, zou ik het niet doen. Je moet ook wel zin hebben in die commitment van een puppy weer erbij.

Ik had de afspraak gemaakt met de fokker dat als het echt niet zou klikken met m'n eerste hond, de pup altijd terug mocht. Otje moest eerst niets van Appa hebben maar zijn nu echt de allerbeste vriendjes.

Daarnaast heb je natuurlijk ook de kosten. Ik betaal aan voer nu 3x zoveel als wat ik deed. Want m'n eerste hond is een redelijk klein teefje en die eet 250 gram KVV per dag. Nummer 2 is echter een grote reu met veel spieren die mega veel verbrandt en die vreet rustig 500 gram KVV per dag weg.

Bedenk ook.. Kan je nog fijn op vakantie, past het allemaal in de auto? 4 (semi) volwassenen en 2 honden, waar laat je je bagage dan?

Voordeel is absoluut dat hond 1 kan helpen in de opvoeding van hond 2, ze altijd elkaar hebben en dus altijd een speel maatje, en het gewoon heel leuk is om er 2 te hebben <3

Afbeelding

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 01:06

2 pups ( 9 maand oud en 3 maand oud) en kindjes van 4 en 2 jaar ;)
En het is heerlijk!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 08:24

Op vakantie gaan lukt nog wel met 2, grote auto en meeste zit toch in de caravan :j . Gaan kijken als ze er straks zijn, nee dat lijkt me niet verstandig. Dan gaan de emoties toch meespelen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:52

Goof schreef:
SusanH schreef:
Voor de mensen met 2 of meer honden, hebben jullie ook een kind of kinderen?

Nee! Echt, ik moet er niet aan denken :n
2 honden en een kat, allemaal met flinke persoonlijkheden en hun eigen wensen en behoeften. Ik kan daar geen kind bij hebben hoor...

Hier nu 2 honden, 3 katten en 3 konijnen en een kleine van 9 maanden. Toen ze geboren is had ik nog 3 honden. Labrador, cairn terrier, Welsh Corgi. En ben nog alleenstaande ook! Wel met in het begin uitlaat hulp maar, lukt allemaal hoor! Ze komen niks tekort. Ik zou zeker zeggen ja! Maar ik zie ook hoe leuk 2 honden zijn bij elkaar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:02

Wij twijfelen hier ook enorm. Onze uk wordt dit jaar 4. Hij is echt heel klein, nog geen twee kilo, waardoor spelen met andere honden buiten eigenlijk altijd te gevaarlijk is. Ze doen hem al snel zeer. Hij is verder enorm speels en sociaal en ik denk dat een maatje hem echt goed zou doen, al lijkt hij het leven nu 'alleen' ook best te waarderen. Het is een enorm mensgericht ras en hij is onwijs vrolijk. Toch knaagt het dat hij zo weinig contact kan hebben met een soortgenoot. Toch op zoek naar een vriendje dan?

De nadelen zitten bij ons echter ook flink in het hoofd. Onze uk mag nu mee naar het werk van mijn vriend (vroeger bij mij, maar na verandering van baan niet meer) en hij zegt dat hij echt niet met twee van die ukken aan kan komen. Daarnaast is het vanwege het formaat ook geen ras wat je even bij een pension of oppas zet. Toen ons ukje nog pup was en niet alleen kon blijven had ik altijd mijn ouders waar hij even mocht blijven. Die wisten goed waar ze op moesten letten en dat ging al snel goed. Helaas hebben ze nu zelf een grote lompe jonge hond die echt levensgevaarlijk nog is voor onze kleine hond. Een pup daar brengen kan dus niet meer. We zouden dus geen oppas meer hebben de eerste periode en eigenlijk dus nooit meer weg kunnen zonder dat er iemand thuis is. Dat is met een paard erbij niet heel handig. Plus, twee keer alles moeten wassen, blazen en borstelen is ook wel gewoon echt veel meer werk.

Al met al zegt mijn hoofd: doe nou gewoon maar niet.. Al zegt mijn hart heel hard ja. Als we de oppas mogelijkheid nog hadden gehad dan had ik denk ik al lang een tweede hondje gehad. 8)7

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:10

Ik kwam dit topic tegen, want sinds 10 dagen hebben wij een tweede hond erbij. Onze eerste hond haalden we 9 jaar geleden uit het asiel. Een Duitse Staande Korthaar reu van 1 jaar oud. Intussen dus al op leeftijd en kwakkelt met zijn lijf. Hij heeft een rughernia waardoor hij spierkracht verliest in de achterpoten. Hij heeft niet helemaal in de gaten waar zijn achterpoten naartoe gaan. Pijn heeft hij niet maar het beperkt wel zijn kunnen momenteel. Wandelen is nu dus heel beperkt, lees 10-15 min.
Ik miste het best wel om lekkere lange wandelingen te maken met de hond. Dus ik was een beetje aan het neuzen voor nog een DSK. Geen haast. Bij toeval stuitte ik op een advertentie op Marktplaats dat een gezin een nieuw huis zocht voor hun Duitse Staande-Labrador kruising van 1 jaar ivm allergie van hun kind. En zo geschiedde het dat wij nu dus een tweede hond erbij hebben. Een teef.
En poe…even wennen om zo’n blij ei in huis te hebben. Ze daagt de ouwe continu uit tot een robbertje stoeien. En die ouwe legt haar nog met gemak in de houtgreep. Zo af en toe kom ik ertussen om de ouwe te laten rusten. Maar hij daagt haar net zo makkelijk uit. Hij is de baas maar we letten wel op dat zij niet de dominante wordt, zodra hij fysiek verder achteruit gaat.

Qua uitlaten? ‘s Ochtends om 7 uur gaan ze allebei mee voor een korte wandeling, puur om alleen de behoeften te doen. Zo rond 11-12 uur ga ik met het blije ei een flinke wandeling maken. ‘S middags een korte en dan ‘s avonds nog een keertje samen 10-15 min. Gaat hardstikke goed samen.

Mijn kinderen (13 en 15) zullen vanaf volgende week ook de honden gaan uitlaten. Zeker als ik een keer voor mijn werk vroeg de deur uit moet of een hele dag weg ben. Mijn man zal dan tussen de middag op en neer gaan om ze uit te laten.

Als je twijfelt niet doen. Maar het kan ook gewoon goed gaan. Ik ken maar weinig mensen met meerdere honden waarbij het niet goed gaat.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:51

Ik had er vier, nu drie. En ze zijn heerlijk samen. Wel een gedoe af en toe. Niet te doen om met drie samen te lopen, dus loop alles 2 maal, voor heen drie maal, want mijn oude reutje kon niet meer mee.

Maar, onze vorige hond had geen behoefte aan een andere hond. We hadden toen ook twee, ze gingen prima samen, maar trokken niet met elkaar op. Dus het ligt ook aan de hond of de behoefte er is.
Hier een intacte boxerreu en 2 Roemeense teefjes.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:31

Sinds 3 weken hebben wij er een Jack Russel pupje bij. Onze Rottweiler miste zo ontzettend een maatje, ik ben blij dat ik “doorgedramd” heb.

Ze spelen zo leuk met elkaar. De Rottweiler is heel voorzichtig met haar. Laat haar soms ook winnen met hun trekspelletjes.

Afbeelding

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:36

tones schreef:
Sinds 3 weken hebben wij er een Jack Russel pupje bij. Onze Rottweiler miste zo ontzettend een maatje, ik ben blij dat ik “doorgedramd” heb.

Ze spelen zo leuk met elkaar. De Rottweiler is heel voorzichtig met haar. Laat haar soms ook winnen met hun trekspelletjes.

[ [url=m/LBSQr3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk! Dat zou mijn hond dus nooit doen. Die zou alleen toestaan dat een andere hond (jong/oud) op eigen terrein als een standbeeld stil zou blijven zitten...
Ooit dachten wij erover er een 2de hond bij te nemen omdat wij dachten dat dat fijn zou zijn voor onze hond. Er was een kandidaat die een nieuw huisje zocht en buiten het eigen terrein was er animositeit. We zijn vrij snel genezen van die gedachte. En wíj vinden het dus écht heel leuk om honden te zien die plezier hebben met elkaar.
Ooit dacht ik dat je een hond niet alleen moet houden* maar mijn hond heeft heel erg duidelijk gemaakt dat dat niet altijd klopt.
Uiteraard kunnen we de wil van onze hond breken - omdat volgens velen een hond niet als enig hond gehouden zou moeten worden - maar dan zou onze hond dood- en doodongelukkig zijn.

*want afstamming van wolf en wolf leeft in roedel, maar de hond stamt niet direct af van de wolf, ze hebben een gemeenschappelijke voorouder en honden leven niet zoals wolven in vaste roedels.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 20:08

Onze labrador teef is nu 10 jaar. Twee jaar terug hebben wij er een Rottweiler teefje (toen een pup) bijgekregen. Nu achteraf zeg ik dat we dit niet hadden moeten doen. De labrador was te oud. Nou was dat altijd al een sul. Pup wilde vanaf minuut 1 wild spelen, daar had de labrador helemaal geen zin in. Nu twee jaar later gaat de labrador kwakkelen met haar gezondheid, kan niet zo ver meer wandelen etc. Rottweiler is een blij ei, in de bloei van haar leven. Die wil minimaal twee keer per dag anderhalf uur wandelen en dan nog tussendoor een kort stukje voor een plas. Als je alleen bent en je moet ze beiden apart uitlaten, dan heb je er bijna een dagtaak aan. Maar we zijn er twee jaar geleden aan begonnen en we gaan gewoon door zolang het nodig is.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 20:13

Onze Rottweiler teef was 7 toen de huidige erbij kwam. Nooit echt met hem gespeeld, maar ze accepteerde hem wel.

Gelukkig ontsnapt er regelmatig een buurhond zodat ie een speelmaatje heeft, maar nu met de Miniweiler zoals een vrachtwagenchauffeur haar onlangs noemde, is het dikke mik.
Hoewel ik 1 hond echt veel makkelijker en praktischer vond, ben ik echt blij dat we weer een nummer 2 hebben.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:40

Wij hebben 2 honden en 3 kinderen (van 1,4 en 6)
De oudste is een kruising basset border collie van bijna 8, een goedsul maar kan niet alleen thuis blijven en wordt echt heel sip zonder hondenvriendje. Nu zijn basset sowieso ook meutehonden.
Onze 2e hond is een klein Spaans hondje, die is meer op zichzelf maar vind het ook gezellig met de andere hond.
Afbeelding

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:00

Wij hebben heel bewust 1 hond. Het idee van een hondje erbij lijkt me steeds heel leuk, maar ik weet vrij zeker dat me dat in de praktijk tegenvalt.

Onze huidige hond gaat vaak mee op pad, ook langs de fiets. Met een kind en een hond gaat dat goed, met twee honden lijkt me dat heel lastig.