Nikass schreef:Ik heb mijn bericht nog aangevuld Menino, maar jij was al zo snel![]()
[BB] Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?
Ik bedoel dit topic.
Goed topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Ik heb mijn bericht nog aangevuld Menino, maar jij was al zo snel![]()
[BB] Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?
Ik bedoel dit topic.
KimD schreef:xSCWx schreef:Ik heb niet alles gelezen dus geen idee of het al gezegd is maar;
Waarom laat je geen allergie test (bio-resonantie test) doen?
Mijn hond is bijvoorbeeld (onder andere) overgevoelig voor aardappel en rode biet. Als ik hem vega zou voeren is er grote kans dat dat erin zit waardoor het voer voor hem alsnog niet geschikt zou zijn. Eerst weten waarvoor ze allergisch zijn, dan kan je gericht voeren.
Er is al eens in een ander topic benoemd dat er een vrouw is die haren test van de hond, heeft een lange wachtlijst maar de uitkomst moet heel verhelderend en behulpzaam zijn in het vinden van een oplossing.
Ik vergeet steeds de naam jammer genoeg. Er zijn diverse bokkers die wel al gebruik gemaakt hiervan hebben gemaakt.
Zelf overigens geen ervaring mee.
Menino schreef:MyWishMax schreef:Even een zijstap, maar 80 procent verse zalm betekent juist niet dat het aandeel uiteindelijk 80 procent is. Het wordt nog gedroogd waardoor het flink omlaag gaat en dus een minder percentage bevat. Als er bijvoorbeeld zou staan 80 procent gedroogde zalm of vleesmeel oid, dan bestaat de brok voor 80 procent daaruit. Maar bij vers dus niet, want dat is inclusief vocht wat er later uit gaat.
Ik ben geen voorstander voor vegetarisch voeren. Een hond kan idd meer eten als alleen vlees, terwijl katten daar veel slechter tegen kunnen. Alleen hoort vlees alsnog wel bij het dieet. Bij een hond waar je problemen tegenkomt qua voer ga je van alles proberen en moet je iets vinden waar de hond het goed op doet. Ook al is dat tegen principes in. Voor een gezonde hond vind ik dat dus niet, maar dat is hier dus niet van toepassing.
Dat is wel een goed punt, en leerzaam om mee te nemen. Ze claimen zelf geen voordroogprocessen te gebruiken en het rechtstreeks tot brokken te verwerken. Maargoed.
Nu redelijk irrelevant want hij krijgt het toch niet meer.
Menino schreef:KimD schreef:
Helemaal mee eens, dit is volledig gekeken vanuit de hond en de gezondheid daarvan.Niet gekozen omdat je je niet prettig voelt bij het voeren van vlees uit milieu oogpunt.
Tweede vind ik dan weer jammer en is meteen de strekking van mijn ergernis. Dit is niet persoonlijk naar jou maar in het algemeen: Je eigen hond als koning behandelen, op bokt nog een beetje lekker lopen flamen omdat andermans paard niet 20 uur in de wei staat. En dan 's avonds lekker aan de frikandel. Gemaakt van dieren die een ongelooflijk poedersuiker hebben gehad.
Ik houd van alle dieren, niet alleen mijn eigen dieren. Dus valt best wat voor te zeggen om een keer fiets wel aan het milieu of welzijn van anderen te denken. Ook als mijn hond dan een beetje moet inleveren van zijn top-notch premium dieet. Niet als er risico's aan zitten, natuurlijk. Wel als het gewoon net effe een tikje minder is. Ik eet ook wel eens een pizza. Zijn we ook niet voor gemaakt. Wordt ook geen 1 voedingsdeskundige blij van. Ik ben er ook nog.
KimD schreef:Als ik mijn honden vegetarisch zou moeten voeren zet ik een punt achter mijn hondenhobby, zonder geldige reden, zoals die van bokker irmaz, laten we daarin duidelijk zijn. Als je niet milieubelastend wilt zijn wat betreft dieren hoor je imo geen enkel dier te houden behalve bijen.
Ik blijf van mening dat je je honden niet aan hun natuurlijke behoefte hoeft te ontzien, ook dat kan heel bewust.
irmaz schreef:KimD schreef:Als ik mijn honden vegetarisch zou moeten voeren zet ik een punt achter mijn hondenhobby, zonder geldige reden, zoals die van bokker irmaz, laten we daarin duidelijk zijn. Als je niet milieubelastend wilt zijn wat betreft dieren hoor je imo geen enkel dier te houden behalve bijen.
Ik blijf van mening dat je je honden niet aan hun natuurlijke behoefte hoeft te ontzien, ook dat kan heel bewust.
Omdat mijn naam in 1 zin wordt genoemd reageer ik toch even hier op![]()
Dus jij laat jouw honden hun eigen voedsel bij elkaar jagen? Dat is, als je de 'moet vlees' theorie doortrekt, eigenlijk ook zou moeten doen om in een natuurlijke behoefte te voorzien.
En voor je je hobby aan de wilgen hangt voor een principe, zou je dan niet eerst zelf willen zien of je honden het misschien, zonder zich aan jouw principes te storen, toch prima op vegetarisch voer doen? Dit is dus wel wat ik bedoel met het kijken naar de hond die je voor je hebt, ook met een vleesdieet. Hoeveel honden krijgen er tegenwoordig te maken met welvaartsziekten en artrose (ook een welvaartsziekte in veel gevallen)? Vlees voeren om een principe is net zo fout voor je hond als vegetarisch voeren om een principe.
MyWishMax schreef:Het gaat er ook niet om wat ze eten, maar of het goed voor ze is, Anjali. Dieren eten wel vaker dingen die absoluut niet goed voor ze zijn, kijk maar naar giftige planten bij paarden bijvoorbeeld. Dat een hond appels of wortels eet zegt dus niks, behalve dat ze het lekker vinden.
En ja, ik heb er wel moeite mee dat je een dier zijn eetgewoontes gaat veranderen vanwege eigen principes. Net als dat ik er moeite mee heb als mensen andere behoeftes van een dier niet willen vervullen vanwege principes of gewoon geen zin in hebben. Dan moet je voor een ander dier kiezen.
Daarnaast blijft wetenschappelijk onderzoek naar diverse dingen bij dieren ook lastig. Er moet wel budget voor zijn en dat is niet zo vanzelfsprekend.
IMANDRA schreef:Even er vanuitgaande dat men een vegetarische brok heeft gecreëerd die volledig aan de behoeftes qua voedingsstoffen van honden voldoet. Dwz., ze komen niks tekort, het biedt de benodigde energie en worden er net zo gezond oud van zoals je honden nu. En vinden het ook nog eens lekker en eten het graag.
Wat is er dan mis met vegetarisch voeren? Zeker met klimaat in het achterhoofd zou ik dit echt wel een optie vinden.
Op het moment is het voor mij meer de vraag of vegetarisch inderdaad voldoende voedingsstoffen biedt, maar ik zou het niet per definitie willen afslaan omdat een hond carnivoor is.
Afgezien van het milieuaspect en laten we even hypothetisch denken… als er voor paarden vers vlees zou zijn die aan al hun behoeftes voldoen qua voedingsstoffen en energie, en geen gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.. waarom zou dat dan een probleem zijn?
Ik bedoel, jij hebt de voorkeur voor vlees. Prima, en je honden doen het er goed op, top. Maar het lijkt me dat ze zo gezond zijn en blijven omdat de voedingswaarden kloppen met de behoeften van jouw honden. Niet omdat het product wat je voert vers vlees is. En natuurlijk haken die twee op elkaar in, maar kloppende voedingswaarden & aan de behoeftes voldoen hoeven niet exclusief bij vers vlees te horen natuurlijk.
Nikass schreef:Maar dat is dan toch ook het punt? Dat vegetarisch voer niet aan alle voorwaarden voor goed hondenvoer voldoet?
Althans, jij houdt van wetenschappelijk bewijs, dus is dat er dan? Zijn er bewijzen dat honden (minimaal één generatie) alles krijgen wat ze nodig hebben op een vegetarisch dieet?
Nikass schreef:En wat mij betreft is dat dan niet alleen de voedingswaarde, maar ook de conditie van het gebit en het mentale aspect.
Nikass schreef:Jouw hypothese over de paarden:
Waarom zou je het willen?
Waarom wil je de eetgewoonten van dieren, waar ze al generaties lang en vaak al eeuwen op overleven, aanpassen?
Ik krijg een steeds grotere afkeer tegen die menselijk neiging om alles als maakbaar te zien en alles op aarde te willen bepalen.
Nikass schreef:>> Die natuurlijke behoefte omvat veel meer dan de voedingswaarde.
Stel je vindt voor een paard een papje uit met alle nodige voedingsstoffen.
Denk je dat je er dan goed aan doet om je paard elke dag pap te voeren, en hem bijvoorbeeld nooit meer te laten grazen?
Nikass schreef:Imandra ik denk dat we elkaar ergens niet begrepen hebben, want ik heb het mbt het honden voer niet over "een ander smaakje"
Het is voor een hond iets heel anders om een kipkarkas of reeribben te eten, dan een synthetisch brokje.
Dat is waarom ik de vergelijking maak met het grazen door een paard.
En het gebit van een hond blijft schoner en sterker door het knagen aan botten ipv het eten van brokken.
Citaat:Feeding raw bones may confer some protection against dental calculus; however, there are currently no published studies that they are beneficial for periodontal disease. There is also the risk of fractured teeth and potentially of the spread of zoonotic disease
Citaat:Dental chews made from a compressed wheat, cellulose incorporated into treats, and rawhide chews have good evidence for efficacy
Nikass schreef:Ik snap ook de wens om een alternatief voer te geven niet. Uitgezonderd uiteraard erg zieke dieren.
Ik ben zeer tegen de intensieve veehouderij en ik begrijp volledig als mensen veganistisch leven. Maar volgens mij is het streven toch om huisdieren zoveel mogelijk in staat te stellen om hun natuurlijke gedrag te kunnen vertonen. Waarom zou voeding daar niet bij horen?
Kuggur schreef:Menino schreef:Dat gaat verrassend goed, en merk dat ik eigenlijk een beetje opgelucht ben dat ik iig minder bijdraag aan alle vlees ellende. Want er zit een wonderlijke paradox in dat we een industrie steunen waarin honderden dieren worden uitgebuit en mishandeld, om onze eigen diertjes (misschien maar een fractie?) gezonder en gelukkiger te houden. Tegelijkertijd zou ik onze jonge hond niet op plantaardige brokken durven te zetten (hoogstens als afwisseling) omdat het super onnatuurlijk voelt.
En daarom kun je als veganist uit principe in feite geen carnivore huisdieren houden.
En ja, honden zijn carnivoor.
IMANDRA schreef:Die huiden waren een voorbeeld uit het artikel, maar er zijn vast ook vleesloze opties.
Je legt echter nog steeds niet uit wat je dan “meer dan voedingswaarden” vindt. Kwantificeer dat eens?
Een pil voldoet niet aan andere behoeftes (gebit, vezels etc) en is ook een héle andere grootte/portie, dus daar gaat je vergelijking al scheef.
Wat is “natuurlijk gedrag”? Want de manier waarop wij honden houden is allang niet meer natuurlijk.
En is Lizzy van Barfplaats een (dier)voedingsdeskundige, aka dierenarts die verder heeft gestudeerd? Of een wetenschapper met research achtergrond? Lijkt me niet.
Voor iemand die geen studie wil uitvoeren over wie gelijk heeft (en dus wat je het beste in je honds voordeel kan doen) ben je wel heel stellig en veroordelend (“helemaal mee eens” met iemand die het egoïstisch noemt) naar anderen die op een andere manier voeren dan jij.
De linkjes zijn overigens prima verwoord, zijn niet de daadwerkelijke wetenschappelijke artikelen. Mocht dat je tegengehouden hebben.
Maar goed. Het enige wat ik stel is dat goed geformuleerd -en dus onderzocht- vegetarisch voer prima zou zijn om te geven als het bestaat, ongeacht wat je reden daarvoor is. Zo lang de hond het er goed op doet zie ik geen problemen. Of er daadwerkelijk zulk voer al is, tja, daar doe ik nog geen uitspraak over. Moet de linkjes die hier zijn gedeeld nog lezen
IMANDRA schreef:Ergo, mits vegetarische brok ook goed geformuleerd is en voldoet aan de behoeften van de hond net als normale brok dat doet (als in, dat bijv. plantaardige eiwitten net zo goed worden opgenomen en verwerkt door het lichaam van de hond), zie ik er echt niks mis mee. Je hond zal echt het verschil niet merken, als deze de smaak gewoon prima vindt. Voor de kauwbehoefte kan je andere dingen toevoegen. Eigenlijk net als jij botten bij je vers vlees 'geeft', kan een eigenaar die (vega) brok geeft ook goede kauwstaven/-huiden geven.
Zonnetje81 schreef:Mijn buren zijn veganist ik vond het raar dat ze katten hebben want kippen en bijen kan je niet houden ivm dat je de eieren en de honing niet mag opeten. Ze geven de katten dus wel normale brok.
irmaz schreef:Nikass schreef:Ik snap ook de wens om een alternatief voer te geven niet. Uitgezonderd uiteraard erg zieke dieren.
Ik ben zeer tegen de intensieve veehouderij en ik begrijp volledig als mensen veganistisch leven. Maar volgens mij is het streven toch om huisdieren zoveel mogelijk in staat te stellen om hun natuurlijke gedrag te kunnen vertonen. Waarom zou voeding daar niet bij horen?
Toch mis je mijn punt nog steeds: Er zijn vermoedelijk ontzettend veel honden in Nederland die het beter op (een deel) vegetarisch dieet zullen doen dan op een 'zoveel mogelijk' vleesdieet. Zeker volwassen en senior honden.
Ik voer mijn hond niet vegetarisch uit principe, ik eet zelf gewoon vlees. Ik voer mijn hond vegetarisch omdat het beter voor haar blijkt te zijn (en ze het lekker vindt). Ze heeft een mooi schoon gebit, iets dat ze eerder, met sommige merken vleesbrokken, veel minder had.
Mijn ervaring klopt met de onderzoeken die Imandra aanhaalt; een goedgeformuleerd vegetarisch dieet kan zonder problemen een hond voorzien in zijn voedingsbehoefte en veroorzaakt geen gezondheidsproblemen.
ryukapple schreef:Vegetarisch een goede brok maken is dus helemaal niet zo makkelijk. En met de beschikbare kennis eigenlijk nog niet goed mogelijk. De studies die gedaan zijn zijn ook eigenlijk allemaal op korte termijn. en zover ik kan zien ook niet met opgroeiende honden (groter risico op problemen). En goed onderzoek hier naar doen is gewoon heel lastig aangezien proeven met dieren en zeker honden of katten niet zomaar kunnen.
Kwa kauwsnack zou ik toch voorzichtig zijn met een op basis van cellulose. Ik weet niet hoeveel erin zit maar dit is vrijwel onverteerbaar. Dus zou ik niet teveel van geven.