moonsparkle schreef:Ik vraag me wel af hoeveel werk heb je zelf aan pups nu ze ook nog bij moeders drinken? Ik heb nooit een nestje gehad dus ik ben wel nieuwsgierig hoe dat gaat.
Ik weeg ze 2x daags, ochtend en avond.
Dit geeft mij een beeld hoe ze groeien en of ze voldoende drinken bij de moeder.
Komen ze de eerste dagen weinig (tot niet) aan, of vallen ze af (mag 1e dag maar dan moet je de groei weer gaan zien) dan is het vaker de pups aanleggen bij de teef en aan de tepel waar goed melk in zit.
Komen ze minder aan dan weeg ik voor en na een drinkmoment (doe ik uit mijzelf, niet veel doen dit), is dat te weinig dan geef ik evt. Via een pipetje wat bij.
Maar gelukkig niet nodig geweest.
1-2x daags verschoon ik de werpkist, vanwege de hygiene maar ook de uitvloeiing van de teef, en ontlasting/plas van de pup wat er soms ligt.
De teef controleer ik ook met regelmaat, de eerste dagen met de temperatuur.
De teef doet de rest wel zelf, maar elke nacht heb ik de komende weken om de 2 uur de wekker staan. Puur ter controle hoe het gaat, of er niet 1 piept (van de kou of juist te warm of pijn heeft).
Met dit nestje gaat alles zoals het hoort te gaan en kan ik nu enkel 'politie' spelen voor de kids die er het liefst hele dagen bij in willen zitten maar van mij er (nog) niet bij mogen.
Met 3,5-4 weken, afhankelijk van hoe de pups het doen en of ze er aan toe zijn, word langzaam over gegaan naar vaste brokjes (eerst geweekt, en zo opbouwen).
Sommigen geven eerst pap, maar ik kijk echt naar wat ze nodig hebben/zijn, en gaanbze langzaam leren water te drinken.
Vanaf dan wordt het meer 'werk', want dan verschoond Xena ze niet meer en is het echt continu verschonen, op matjes zetten enz. Maar ook het ontdekken en spelen enz.