Zelf doden van huisdieren gaat verboden worden lijkt het

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:42

tamary schreef:
Aan de andere kant wordt er veel gehamerd op kennis hebben van de dieren die je houdt, verantwoordelijkheid, verzorging, incl verwondingen 1e behandeling, maar weten hoe je correct een klein diertje als muis, hamster, rat, cavia, konijn uit lijden verlost is overal taboe?

Omdat het niet echt haalbaar om iedereen die een huisdier koopt een medische opleiding te kunnen geven zodat die persoon leert in te schatten wanneer het ondraaglijk lijden wordt en wanneer er nog medische stappen gezet kunnen worden? :7

tamary schreef:
En ja DA's hier hebben ergens tussen elke dag en elke week wel een keer de gevolgen van een wolvenaanval op te lossen. Hakt er inderdaad flink in.

Dat zal best, maar dan nog; het alternatief vind ik allesbehalve wenselijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:42

hoefnageltje schreef:
Ben wel benieuwd hoe er naar muizen en ratten gekeken wordt.
Of mogen we ook geen vallen meer zetten?
Voor de één zijn het ongewenste schadelijke dieren, bij de ander huisdieren.

Ook de regels omtrent ongediertebestrijding worden steeds verscherpt. Er zijn genoeg diervriendelijke alternatieven om deze dieren te bestrijden. Daarbij, behoort dat ook door professionals gedaan te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:45

tamary schreef:
Evamarie schreef:
Da is opgeleid te doden. Hoort bij het werk.

Nee, slachter is opgeleid om te doden en dat trekt een flinke emotionele wissel op hun geestelijke gezondheid, iets wat nog wel eens terug komt in misstanden in slachthuizen.

Hele dagdiensten draaien met euthanasie gevallen trekt ook een zware emotionele wissel op een DA. Wil je dat ze daarom met een burnout thuiskomen te zitten? We hebben er al tekort aan, en aan goede nog meer. Aub niet alles wat niet leuk is maar op 1 iemands bord gooien. Mensen menselijk houden en dus sommige lasten beter verdelen maakt voor een veel fijnere wereld om in te leven.

Dus je beweerd dat ze zonder enige scholing euthaniseren? :D
Je verkijkt je echt op het vakgebied. Het is regelmatig dealen met leven en dood.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:49

Marjo schreef:
tamary schreef:
Aan de andere kant wordt er veel gehamerd op kennis hebben van de dieren die je houdt, verantwoordelijkheid, verzorging, incl verwondingen 1e behandeling, maar weten hoe je correct een klein diertje als muis, hamster, rat, cavia, konijn uit lijden verlost is overal taboe?

Omdat het niet echt haalbaar om iedereen die een huisdier koopt een medische opleiding te kunnen geven zodat die persoon leert in te schatten wanneer het ondraaglijk lijden wordt en wanneer er nog medische stappen gezet kunnen worden? :
7

tamary schreef:
En ja DA's hier hebben ergens tussen elke dag en elke week wel een keer de gevolgen van een wolvenaanval op te lossen. Hakt er inderdaad flink in.

Dat zal best, maar dan nog; het alternatief vind ik allesbehalve wenselijk.

Ik voel weer de typische kloof tussen de stad en het platteland. :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:51

Sunnda schreef:
Ik voel weer de typische kloof tussen de stad en het platteland. :D

Bijzondere aanname, gebaseerd op... wat eigenlijk?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:52

tamary schreef:

Vandaag geleerd dat konijnen massaal hun nek omdraaien ipv naar dierenarts brengen te maken heeft met wolvenaanvallen. Ja, dat zal het zijn :') _O-

Als we elke eigenaar volledig gaan opleiden tot een dierenarts dan dikke prima, mag iedereen zijn eigen huisdieren gaan euthanaseren :) Zo niet, dan ben je helemaal niet in de positie om in te schatten of het "uit lijden verlossen" is of gewoon behoefte aan medische hulp. Doe dan normaal en breng je dier naar de dierenarts.

Extreme gevallen zoals aangereden katten die helemaal binnenste buiten zitten maar toch nog leven etc daargelaten.

As je ratten, hamsters en konijnen zoiets extreems als aanrijding zodanig structureel overkomt dat je een bijscholing in afmaken nodig hebt misschien moet je beter geen huisdieren hebben :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:53

Evamarie schreef:
Dan moet je de ambulance bellen en zelf snel weg gaan wil je geen rekening krijgen?

Kat meenemen naar huis, laten ophalen door dierenambulance en die gaan er mee naar de dierenarts. Omslachtig l, maar dan heb je geen rekening als burger. Al ben ik wel vaker met een kat direct naar de dierenarts gereden. Dan moet je wel de rekening betalen Idd als ze geen baasje vinden. Ze werken niet gratis dus dat snap ik wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:54

Marjo schreef:
tamary schreef:

Omdat het niet echt haalbaar om iedereen die een huisdier koopt een medische opleiding te kunnen geven zodat die persoon leert in te schatten wanneer het ondraaglijk lijden wordt en wanneer er nog medische stappen gezet kunnen worden? :7

En waarom moet dat ondragelijk lijden zijn volgens protocol X? Groot deel van de ellende met dieren komt van extra zorg nodig, oud, verandering bij eigenaar waardoor het dier weg moet. Dat zijn normaal gezien geen gevallen euthanasie, want geen ondragelijk lijden. Dat zijn echter wel veelal de gevallen die gedumpt worden, ergens losgelaten worden of waarmee geleurd wordt om er vanaf te komen. Genoeg dieren in deze categorie die beter af zijn als ze dan of bij iemand in de vriezer belanden of dat de eigenaar zijn verantwoordelijkheid neemt en dier zelf netjes het hoekje om helpt.
Nu komt een groot deel van de ellende al van het niet willen dat beestje dood gemaakt wordt (en zeker niet om opgegeten te worden), maar er geen andere nette manier gevonden wordt om dier uit handen te krijgen. Dit soort wetten gaan aan al die problemen geen einde maken, eerder het omgekeerde.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:58

tamary schreef:
Marjo schreef:

En waarom moet dat ondragelijk lijden zijn volgens protocol X? Groot deel van de ellende met dieren komt van extra zorg nodig, oud, verandering bij eigenaar waardoor het dier weg moet. Dat zijn normaal gezien geen gevallen euthanasie, want geen ondragelijk lijden. Dat zijn echter wel veelal de gevallen die gedumpt worden, ergens losgelaten worden of waarmee geleurd wordt om er vanaf te komen. Genoeg dieren in deze categorie die beter af zijn als ze dan of bij iemand in de vriezer belanden of dat de eigenaar zijn verantwoordelijkheid neemt en dier zelf netjes het hoekje om helpt.
Nu komt een groot deel van de ellende al van het niet willen dat beestje dood gemaakt wordt (en zeker niet om opgegeten te worden), maar er geen andere nette manier gevonden wordt om dier uit handen te krijgen. Dit soort wetten gaan aan al die problemen geen einde maken, eerder het omgekeerde.

Ik verbaas mij om het feit dat jij nog altijd denkt dat huisdiereigenaren dit zelf kunnen inschatten. Ook wanneer iemand te lang doorgaat en niet overgaat tot euthanasie wordt dat als verwaarlozing/mishandeling gezien en kan er een melding gemaakt worden.

Ik heb overigens niet het idee dat je mijn berichten leest en inhoudelijk reageert, er wordt continue iets bijgehaald terwijl je niet ingaat op het punt dat ik maak.

Wanneer je toestaat dat een eigenaar zijn eigen dier doodt, ga je er van uit dat diegene medische kennis heeft om te kunnen beoordelen dat het dier dood beter af is dan levend, je gaat er dan van uit dat deze persoon de kennis en kunde heeft om het dier snel en pijnloos af te maken én je gaat er vanuit dat deze persoon op een verantwoorde manier van het dier afkomt.

Iets wat gewoon niet haalbaar is.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:59

Marjo schreef:
Sunnda schreef:
Ik snap je helemaal. :)
Maar je vergeet de belangrijkste factor waar het nu ook misgaat: de rechter die het houdverbod op moet leggen.
De kans dat je voor het simpelweg niet goed verzorgen van een dier een houdverbod krijgt van een rechter is denk ik heel naief.
Dus de inspecteur komt gewoon weer terug, en weer terug.

Het is een simpel voorbeeld, maar het gaat wel gemakkelijker worden om veelplegers aan te pakken op deze manier.

Ik begrijp echt, met de beste bedoelingen, niet dat je tégen deze wetgeving kan zijn. Er is zo ontzettend veel leed met dieren in dit land...

pjotrg schreef:
Nederland slaat weer eens helemaal door. Die dierenactivisten hebben op sommige punten best gelijk, maar niet overal.

Als je bijvoorbeeld konijnen, eenden of kippen (of eventueel andere dieren) hebt dat kan het zijn dat je die hebt voor de slacht. Anders gezegd om zelf op te eten. Dan moet je uiteraard ook wel weten hoe je ze het beste kunt doden (en verder verwerken). Op het platteland zal dat nog heel gewoon zijn.

Er is wel een dingetje, je moet dan wel weten hóe je dat moet doen.

Laatst riep mijn zoon me om een kat te doden. Het was een totaal verwaarloosde kat die hinkte, compleet ontstoken ogen en er verder ook nogal scharrig uitzag. Het was duidelijk dat deze kat uit zijn lijden verlost diende te worden.

Omdat ik zo 1, 2, 3 niet wist wat de beste methode ter plaatse was om deze kat te doden ben ik naar de dierarts gegaan (de gemeente waar we de kat gevonden hadden heeft geen beleid op zwerfkatten en ik wilde de kat ook niet met de auto overrijden). Rekening 100 euro!!!

Een volgende keer doe ik dat anders.

Mag hopen dat je de volgende keer gewoon een dierenambulance belt. Die zijn er voor elke gemeente ;)

Niet in Frankrijk!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:01

pjotrg schreef:
Marjo schreef:
Mag hopen dat je de volgende keer gewoon een dierenambulance belt. Die zijn er voor elke gemeente ;)

Niet in Frankrijk!

Dan vraag ik me werkelijk af wat de toegevoegde waarde van je bericht is, aangezien we het hier over Nederlandse wetgeving hebben :=

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:05

Marjo schreef:
Dan vraag ik me werkelijk af wat de toegevoegde waarde van je bericht is, aangezien we het hier over Nederlandse wetgeving hebben :=

Ik mag als Nederlander toch wel een mening hebben over Nederlandse wetgeving?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:06

pjotrg schreef:
Marjo schreef:

Wanneer je dat baseert op ervaringen in Frankrijk dan is dat niet heel relevant, of wel? Want die rekening van €100,- zou je in NL dus niet zo snel krijgen omdat we daar dierenambulances voor hebben. Het argument wat je aanhaalt is dan dus ook niet van toepassing.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:09

Marjo schreef:
Ik verbaas mij om het feit dat jij nog altijd denkt dat huisdiereigenaren dit zelf kunnen inschatten. Ook wanneer iemand te lang doorgaat en niet overgaat tot euthanasie wordt dat als verwaarlozing/mishandeling gezien en kan er een melding gemaakt worden.

Ik heb overigens niet het idee dat je mijn berichten leest en inhoudelijk reageert, er wordt continue iets bijgehaald terwijl je niet ingaat op het punt dat ik maak.

Wanneer je toestaat dat een eigenaar zijn eigen dier doodt, ga je er van uit dat diegene medische kennis heeft om te kunnen beoordelen dat het dier dood beter af is dan levend, je gaat er dan van uit dat deze persoon de kennis en kunde heeft om het dier snel en pijnloos af te maken én je gaat er vanuit dat deze persoon op een verantwoorde manier van het dier afkomt.

Fouten maken gebeurt overal. Komen hier ook genoeg gevallen voorbij van te late euthanasie van o.a. paarden, mensen die zich afvragen of ze met dit of dat wel naar de HA moeten, want zo erg zal het toch niet zijn (incl. de als het mijn paard was had de DA er al naast gestaan). En de fouten van de artsen zelf er nog eens bij. Dat er voor leren is op zich ook geen garantie. Er een wet voor maken evenmin. Wat is het onderliggende probleem eigenlijk? Mensen tekort? Deels zeker, zowel qua overheid als qua artsen. Kennis tekort? Ook, klaagzang over kwaliteit onderwijs is er al een tijd. Symptomen van een probleem dan maar verbieden is niet realistisch en niet helpende voor gehoopte verbeteringen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:11

tamary schreef:
Marjo schreef:

Fouten maken gebeurt overal. Komen hier ook genoeg gevallen voorbij van te late euthanasie van o.a. paarden, mensen die zich afvragen of ze met dit of dat wel naar de HA moeten, want zo erg zal het toch niet zijn (incl. de als het mijn paard was had de DA er al naast gestaan). En de fouten van de artsen zelf er nog eens bij. Dat er voor leren is op zich ook geen garantie. Er een wet voor maken evenmin. Wat is het onderliggende probleem eigenlijk? Mensen tekort? Deels zeker, zowel qua overheid als qua artsen. Kennis tekort? Ook, klaagzang over kwaliteit onderwijs is er al een tijd. Symptomen van een probleem dan maar verbieden is niet realistisch en niet helpende voor gehoopte verbeteringen.

Nog steeds geen reden om mensen hun eigen dier te laten doden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:12

pjotrg schreef:
Marjo schreef:

Maar het heeft geen nut om te reageren dat bepaalde dingen in Frankrijk gebeuren of niet kunnen, zoals de dierenambulance bellen. Want dit is Nl wetgeving en gaat dus alleen om gebeurtenissen in Nl.
En hier kan je gewoon de dierenambulance bellen, die zijn daarvoor oa.

Daarnaast, er wordt geklaagd dat da's zo duur zijn. Maar wat is dan een redelijk tarief? Want een da heeft ook rekeningen die betaald moeten worden. Personeel, medicatie, locatie en noem maar op. Er wordt snel geroepen dat het veel te duur is vanuit eigen oogpunt.
En geld niet hebben is bij lang niet alle gevallen een reden. Het er niet voor over hebben wel en dat vind ik wel erg kwalijk. Een dier afschieten of maar weken/dagen laten lijden omdat je 100 of 200 euro te veel geld vindt om ze in te laten slapen is een teken dat je beter niet aan dieren kan beginnen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:13

En daarom zeg ik: kloof platteland en stad.

Als je op het platteland zit snap je wel dat er legio situaties zijn dat je prima kunt inschatten dat inslapen de enige optie is gezien het probleem duidelijk is en onomkeerbaar. Als je tientallen dieren hebt maak je dat gewoon net ff wat vaker mee en ken je zat praktijkvoorbeelden.

Als je zover daar vanaf staat klinkt het hele idee van dieren doden waarschijnlijk al heftig. Tot 50 jaar geleden was het echter doodnormaal (je at de konijnen en kippen op met kerst) en ging dat gewoon van vader op zoon/dochter.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:17

Sunnda schreef:

Als je op het platteland zit snap je wel dat er legio situaties zijn dat je prima kunt inschatten dat inslapen de enige optie is gezien het probleem duidelijk is en onomkeerbaar. Als je tientallen dieren hebt maak je dat gewoon net ff wat vaker mee en ken je zat praktijkvoorbeelden.

Als je zover daar vanaf staat klinkt het hele idee van dieren doden waarschijnlijk al heftig. Tot 50 jaar geleden was het echter doodnormaal (je at de konijnen en kippen op met kerst) en ging dat gewoon van vader op zoon/dochter.

Gelukkig heb ik voldoende ervaring op het platteland :') En ook daar gebeurt een hoop wat niet door de beugel kan en bestaan er helaas mensen die denken "maar ik doe het al jaren zo dus ik weet het wel" terwijl dat uiteindelijk helemaal niet zo blijkt te zijn.

Niks kloof platteland/stad, ik zou het eerder de arrogantie van het platteland willen noemen :)

higginsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:21

Ik ben blij met de nieuwe wet, hele goede stap
Gaat ook meer om het signaal, helemaal tegen houden doe je toch niet.
En een gewonde kip de nek omdraaien, ik denk niet dat dit een rechtzaak gaat worden.

Ik vind het wel bijzonder dat er zoveel mensen zijn die het doden van een dier vanwege de verkeerde kleur normaal vinden... echt bizar.

Een houdverbod vind ik echt top, en dan niet alleen voor het typje zoals een fokker die veel in opspraak is momenteel maar ook voor de gewone burger mag dat gegeven worden
Zou nog mooier zijn als dit verbod dan voor in heel Europa zou gaan gelden

Hogere straffen, ook helemaal voor

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:25

Marjo schreef:
Sunnda schreef:

Gelukkig heb ik voldoende ervaring op het platteland :') En ook daar gebeurt een hoop wat niet door de beugel kan en bestaan er helaas mensen die denken "maar ik doe het al jaren zo dus ik weet het wel" terwijl dat uiteindelijk helemaal niet zo blijkt te zijn.

Niks kloof platteland/stad, ik zou het eerder de arrogantie van het platteland willen noemen :)

Wat is er arrogant aan een dier doden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:26

tamary schreef:
Marjo schreef:

Idd en zelfs Dierenartsen kunnen daarin nog wel eens een inschattingsfout maken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:28

Sunnda schreef:
Marjo schreef:

Wat is er arrogant aan een dier doden?

De arrogantie zit hem in het "ik weet wel dat dit ondraaglijk lijden is, ook al heb ik geen medische kennis van zaken of kennis van het juist doden van het dier, omdat ik dit al járenlang zo doe".

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:28

higgins schreef:
Ik ben blij met de nieuwe wet, hele goede stap
Gaat ook meer om het signaal, helemaal tegen houden doe je toch niet.
En een gewonde kip de nek omdraaien, ik denk niet dat dit een rechtzaak gaat worden.

Ik vind het wel bijzonder dat er zoveel mensen zijn die het doden van een dier vanwege de verkeerde kleur normaal vinden... echt bizar.

Een houdverbod vind ik echt top, en dan niet alleen voor het typje zoals een fokker die veel in opspraak is momenteel maar ook voor de gewone burger mag dat gegeven worden
Zou nog mooier zijn als dit verbod dan voor in heel Europa zou gaan gelden

Hogere straffen, ook helemaal voor

hier op bokt?

Daar heb ik dan toch overheen gelezen

Buiten bokt vast wel.

Maar zelfs bij paarden...mijn broer werkte eens een korte poos bij een bekende stal.
Daar werd een veulen geboren die er niet uit zag zoals ze bedacht hadden bij wat die hengst altijd fokte.
100% gezond, maar wel ingeslapen.
Hoe, geen idee...

Mijn broer is daar dus ook gestopt met werken, en dat is geen watje...dat zegt genoeg.
Is ondertussen 30 jaar geleden maar denk niet dat het nu anders is

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:29

@Marjo: nu maak je mij benieuwd naar praktijkvoorbeelden.

Ik vind het trouwens ook echt mega 'stads' om te denken dat je alleen dingen kunt als je een diploma hebt.
De meeste praktijkzaken heb je echt geen school voor nodig.

Dat hele volkstammen al eeuwen lang op een snelle manier een dier kunnen doden en dat niet bepaald hogere wiskunde is, gaat er dan weer niet in. ;)
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 17-05-23 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:30

Klopt. Overal is vriendjespolitiek, op bokt, bij stallen, overal.