Kat laten halen door dierenamublance, nu spijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Re: Kat laten halen door dierenamublance, nu spijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:08

Ik heb 3 katten uit het asiel (gehad) en bij alledrie nog nooit een controle thuis gehad. Daar is zelfs nooit over gesproken. Vind ik ook best bijzonder eigenlijk, dat zo’n asiel op controle komt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:11

Hier ook nooit een controle gehad wel 1 keer per telefoon.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 11:23

Maar stel, je laat zo'n diertje ophalen door iemand anders. Dan staat chip enzo geregistreerd op die persoon. Hoe zet je dat dan over naar jezelf?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:28

Slmt9 schreef:
@melzazu: Ja en nee dat ik het daarmee eens ben :+
Ik zie veel katten die bij elkaar zijn en samen helemaal niet gelukkig zijn. Die opleven als een andere kat(of katten) weg valt.
Onze senior is inmiddels ook nog alleen en die doe ik er echt geen plezier mee om er nog kat bij te doen.

Naar buiten kan ook enkel in de tuin of aan de lijn. Ik heb ook een hekel aan kattenstront of gesproei om onze tuin heen. Vind het zelfs raar dat het in Nederland nog is toegestaan dat katten gewoon helemaal los buiten mogen. Dat zouden we eens met onze paarden en honden moeten doen :+

Ja ik ben het toch eens met je. Ik had dat meer moeten nuanceren voor minimaal 2.
Het moet wel een goede match zijn en inderdaad toen wij nadat er 1 was overleden nog een oude demente kat hadden hebben we ook bewust er geen bij genomen toen. Maar als het enigszins kan en het matcht dan heeft het wat mij betreft wel de voorkeur.

En dan betaal je in de meeste gemeentes wel hondenbelasting voornamelijk vanwege de overlast van de hondenpoep. Heb het altijd raar gevonden dat er dan geen kattenbelasting was :D

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:29

SnuitjeLove schreef:
Maar stel, je laat zo'n diertje ophalen door iemand anders. Dan staat chip enzo geregistreerd op die persoon. Hoe zet je dat dan over naar jezelf?

https://ndg.nl/gegevens-aanpassen/

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:05

SnuitjeLove schreef:

Ivm privacy wet zie je vaak bij chip gegevens enkel nog naam dier en telefoonnummer. Die kan diegene al direct van jou opgeven. Daarnaast kun je idd zelf aanpassen hoewel sommige opvangcentra zelf de wachtwoorden houden

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:12

ChristaMoor schreef:
Ik weet helemaal niet hoe een asiel werkt hoor, maar kan je niet aangeven dat je hem in huis wilt houden tot de eigenaar zich meldt? En wanneer deze zich niet meldt, je hem/haar dan houdt? Maakt het voor het asiel uit, of dat hij (tijdelijk) bij jou is, of dat hij daar zit? Ze hebben al genoeg werk, dus eentje minder is altijd fijn, toch?

Zullen weinig asiels doen. De gemeente heeft (in NL) zorgplicht en dat overgedragen aan het betreffende asiel. Dat asiel krijgt vergoeding en moet bepaalde zorg bieden. Bepaalde dingen moeten, sommige mogen en andere dingen mogen niet of zijn kosten die de opvang zelf moet dragen. Soms heb je daarbij professionele blik nodig en niet emotioneel. Daarnaast is niet iedereen van goede wil en zijn er dingen waar je als opvang(gezin) achter moet staan. Voor een dierenasiel is het veel meer werk om hun dieren particulier te hebben naast ook in de opvang. Wij hadden voor speciale situaties speciale opvang gezinnen. Met zorg uitgezocht en vaak vrijwilligers en familie/vrienden/kennissen daarvan. Uitgebreid netwerk en wij hadden makkelijk 100 kittens verdeeld over pleeggezinnen plus nog een heel deel in de opvang. Echter bij vinder blijven was eigenlijk nooit een oplossing omdat je de regie vaak niet heb, geen vertrouwensband en je weet niet hoe (des)kundig diegene kan beoordelen qua gezondheid op allerlei punten.

TS ik zou tijdens openingstijden gewoon eens langs de opvang gaan volgende week ergens

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:15

Ik werk zelf bij de dierenambulance waar een asiel aan vast zit. Dit soort verhalen komen vaker voor en daar zijn we alleen maar blij mee!

Zo jammer dat veel mensen hun dieren wel chippen, maar vervolgens niet (goed) registreren...

We zijn inderdaad wettelijk verplicht om een kat minimaal 2 weken vast te houden. Wij doen dit vaak langer, om de kat volledig te leren kennen, te laten onderzoeken door dierenartsen, gezond te verklaren of te behandelen en eventueel een soort rehabilitation program (even nl woord kwijt) te doen.

Zo weten we zeker dat we het juiste baasje voor het dier kunnen vinden!

Je kunt als vinder/melder zeker aangeven dat je de kat wil. Maar uiteindelijk is het dus de vraag of het dier bij je past en zitten er een hoop andere regels aan vast (wil ik later wel even uitgebreider op in gaan!)

Het overzetten van de chip weet ik zelf even zo 1-2-3 niet hoe dat werkt, daar heb ik zelf vrij weinig mee te maken. Maar de admins van het asiel kan je daar zeker mee helpen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:22

Chip overzetten op je naam is vrij simpel.
Als de kat al geregistreerd is bij een databank dan registreer je je gewoon bij een andere, meldt daar bij bijzonderheden dat je de kat in bezit hebt sinds *datum* en de registratie bij *andere databank* oud is.
Zolang het dier niet als gestolen of vermist geregistreerd staat kun je hem zo heel simpel op jouw naam zetten.
Overigens heb ik mijn telefoonnummer niet hoeven/kunnen invullen bij de databank, wel mijn emailadres.
Maar mijn honden hebben zowel een halsband om met mijn telefoonnummer als een penning aan hun tuig. :)

Edit: kat op bovenstaande manier op mijn naam zetten heb ik gedaan omdat de vorige eigenaar overleden was, geen nabestaanden die de registratie gegevens hadden en de betreffende databank bleef zeggen dat ik contact moest opnemen met de vorige eigenaar. :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:28

Koper schreef:
eilleen333 schreef:
En inmiddels was ze twee keer geopereerd, dus als ze een baasje had gehad die haar terug wilde hadden ze bijna 1000 euro aan dierenarts kosten moeten betalen. Dus die kans was klein.

Want??? Jij vult nu even voor een jouw onbekende in dat diegene geen dierenartskosten wil of kan betalen voor zijn huisdier? Waar diegene misschien wanhopig naar op zoek is?

TS ik zou ze morgenochtend direct bellen om aan te geven dat je de kat graag zou willen adopteren. Je kunt dan ook meteen vragen of hij die twee weken bij jou mag verblijven.

Kat in de buurt hier werd aangereden, werd meegenomen door de dierenambulance en geopereerd, daarna naar asiel. Eigenares kwam erachter dat haar kat was meegenomen, en meldde zich bij het asiel, en betaalde zonder morren de dierenartsrekening. Bij het dierenasiel was men verbaasd dat een eigenaar de hogere rekening wilde betalen om de kat terug te krijgen. Dat was men niet gewend.
Oftewel: menig katteneigenaar haakt af bij hoge dierenartskosten. :7

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 12:34

Ja ik heb ook zo'n vermoeden dat ze misschien wel dachten dat wij de kat hebben laten ophalen om kosten voor dierenarts etc te ontlopen. Ik denk dat ik deze week gewoon eens langsga om te vragen hoe het gaat met de poes en aangeef dat we bereid zijn dierenartskosten te betalen als we de poes mogen adopteren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:37

dierenfan schreef:
ChristaMoor schreef:
Ik weet helemaal niet hoe een asiel werkt hoor, maar kan je niet aangeven dat je hem in huis wilt houden tot de eigenaar zich meldt? En wanneer deze zich niet meldt, je hem/haar dan houdt? Maakt het voor het asiel uit, of dat hij (tijdelijk) bij jou is, of dat hij daar zit? Ze hebben al genoeg werk, dus eentje minder is altijd fijn, toch?

Zullen weinig asiels doen. De gemeente heeft (in NL) zorgplicht en dat overgedragen aan het betreffende asiel. Dat asiel krijgt vergoeding en moet bepaalde zorg bieden. Bepaalde dingen moeten, sommige mogen en andere dingen mogen niet of zijn kosten die de opvang zelf moet dragen. Soms heb je daarbij professionele blik nodig en niet emotioneel. Daarnaast is niet iedereen van goede wil en zijn er dingen waar je als opvang(gezin) achter moet staan. Voor een dierenasiel is het veel meer werk om hun dieren particulier te hebben naast ook in de opvang. Wij hadden voor speciale situaties speciale opvang gezinnen. Met zorg uitgezocht en vaak vrijwilligers en familie/vrienden/kennissen daarvan. Uitgebreid netwerk en wij hadden makkelijk 100 kittens verdeeld over pleeggezinnen plus nog een heel deel in de opvang. Echter bij vinder blijven was eigenlijk nooit een oplossing omdat je de regie vaak niet heb, geen vertrouwensband en je weet niet hoe (des)kundig diegene kan beoordelen qua gezondheid op allerlei punten.

TS ik zou tijdens openingstijden gewoon eens langs de opvang gaan volgende week ergens

Hier meegemaakt dat particulier een dier opving, dat ik zou krijgen, wilde dat mens dat dier niet meer afgeven, vond het zelf zoooooooooo schattig...
Spoiler:
korte tijd later heeft haar zoooooo schattige kindje het diertje doodgeknepen. _-:(

Dus ik snap het wel dat een dierenasiel niet staat te springen dat jan en alleman dieren voor ze gaat opvangen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:38

Zoolgangster schreef:
Hier meegemaakt dat particulier een dier opving, dat ik zou krijgen, wilde dat mens dat dier niet meer afgeven, vond het zelf zoooooooooo schattig...
Spoiler:
korte tijd later heeft haar zoooooo schattige kindje het diertje doodgeknepen. _-:(

Dus ik snap het wel dat een dierenasiel niet staat te springen dat jan en alleman dieren voor ze gaat opvangen.

:oo Dood geknepen? Gadverdamme! -O-
Wat voor dier was het? Arm beest!

Ik kwam laatst in het bos een gezin (vader, moeder en 2 kindjes) tegen die een zwarte langharige kat aan een tuigje mee hadden.
En een lol dat het dier had! Hij rende heel netjes mee! Fantastisch! :D

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 12:41

Wat naar zeg Zoolganster!

Cayenne ik kijk ook regelmstig van die filmpjes oo youtube van die mensen die een zwerfkatje vinden ergens in het buitenland en ermee oo reis gaan etc. Dan begin ik al helemaal te dagdromen haha

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:25

SnuitjeLove schreef:
Wat naar zeg Zoolganster!

Cayenne ik kijk ook regelmstig van die filmpjes oo youtube van die mensen die een zwerfkatje vinden ergens in het buitenland en ermee oo reis gaan etc. Dan begin ik al helemaal te dagdromen haha

Het was zeker naar..., het ging om een Syrische hamster, heeft nog geen week bij haar geleefd. -O-

Maar ik weet ook van particulieren die een hond tijdelijk opvingen voor de dierenbescherming, die die hond niet meer naar de eigenaar terug wilden laten gaan, maar de dierenbescherming zei dat ze dan voorgoed geen dieren meer op mochten vangen voor de DB, wat ik me wel kan voorstellen, hoe moeilijk ook. Hond was van iemand die geen vaste woon- of verblijfplaats had, dus ik snap dat mensen in zo'n situatie het moeilijk vinden een dier terug te geven aan de eigenaar. Het was in hun geval niet uit egoïsme, ze wilden het beste voor het dier en maakten zich zorgen.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:38

Ik denk dat als je inderdaad langs gaat en wat je hier schrijft desnoods wel wat dierenartskosten op je wilt nemen, al snel een streepje voor krijgt bij het asiel hoor! Succes, hopelijk gaat t allemaal soepel en is t katje snel weer bij jullie op de bank!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:46

Chip is vaak makkelijk over te zetten. Alleen als deze door het asiel gezet en geregistreerd wordt kan het wat moeilijker zijn maar weet even niet meer hoe het zit (of ik vergis me met honden uit het buitenland, dan zit het heel wat ingewikkelder)

Doen alsof een kennis ofzo de eigenaar is, slaat nergens op en gaat ook niet werken. Ze vragen om iets van bewijs, vaak een foto.

Diertje ophalen zitten ook gewoon een hoop kosten aan, vaccinatie en sterilisatie, chippen etc.

Wat betreft dat ze naar buiten moet, vind ik dat een bizar antwoord van het asiel. Weet je zeker dat ze niet een afgesloten tuin bedoelen?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:05

Ik ben dus echt stomverbaasd dat hier door sommigen tips worden gegeven hoe je via een omweg aan de kat kan komen…
Jullie hebben de kat toevertrouwd aan de dierenambulance en dan weet je ook dat hij naar een asiel zal gaan als er geen eigenaar bekend is. Vertrouw er dan ook op dat zij hun stinkende best zullen doen om een geschikt huisje voor de kat te vinden als er binnen twee weken geen eigenaar opduikt.
Zijn jullie dat, hartstikke leuk en fijn. Maar vinden ze dat de kat ergens anders beter af is, accepteer het dan. Er werken mensen die iedere dag bezig zijn om dieren te herplaatsen. En door schade en schande wordt men wijs. Ik vind soms ook dat de lat erg hoog wordt gelegd, maar dat rechtvaardigt geen misleidende praktijken om toch de kat te kunnen adopteren.
Als medewerkers van het asiel dit topic zien, denk ik niet dat je nog veel kans maakt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:14

TS ik zou gewoon even afwachten en deze kat wel in optie nemen. Kan ook best zijn dat het asiel merkt dat beestje echt beter tot zijn recht komt met een buitenleven. Of misschien denken ze er over een paar weken anders over.

Ik heb zelf een asiel kat gehad die achteraf een dorpje verder heeft gewoond. Hij was in het asiel beland omdat hij niet aan de situatie baby en nieuwe hond kon wennen. Hier is hij na 6 weken naar buiten gegaan, dat was hij ook gewend (en ik zou zelf niet anders willen) en hij is altijd gebleven. Ik nam hem als 6 jarige en hij is 18 jaar geworden.

Mijn huidige katten zijn ook op de dag los buiten. Ze binnen houden vinden ze echt verschrikkelijk. Eentje heeft een langere tijd binnen moeten blijven vanwege een blessure en raakte gewoon in een depressie.

Ik zou dus ook zeker meegaan op de adviezen en keuze van het asiel. Zij zullen de kat observeren en daaruit verder kijken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:31

Jennyxx schreef:
Ik sta er ook wel een beetje van te kijken dat zoveel bokkers zeggen dat een kat niet naar buiten hoeft. Ik heb inmiddels een groot aantal katten gehad in de loop der tijd en allemaal vonden ze het heerlijk buiten :-)

Mijn katten kwamen ook niet buiten, veel te druk en veel te veel verkeer, daarbij ook nog eens raskatten die zo gestolen konden worden. Daarentegen liet ik ze wel aangelijnd in de tuin en nam ik de kater veel mee op de scooter en in de auto. Maar los buiten? Nee dankje, ik had ook vreselijk veel overlast van andermans katten die in mijn tuin poepte en herrie maakte. Mocht ik ooit weer katten nemen dan zal ik ze wederom leren aangelijnd te lopen en kan ik weer lekker wandelen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:41

Pepperrr schreef:
Ik werk zelf bij de dierenambulance waar een asiel aan vast zit. Dit soort verhalen komen vaker voor en daar zijn we alleen maar blij mee!

Zo jammer dat veel mensen hun dieren wel chippen, maar vervolgens niet (goed) registreren...

We zijn inderdaad wettelijk verplicht om een kat minimaal 2 weken vast te houden. Wij doen dit vaak langer, om de kat volledig te leren kennen, te laten onderzoeken door dierenartsen, gezond te verklaren of te behandelen en eventueel een soort rehabilitation program (even nl woord kwijt) te doen.

Zo weten we zeker dat we het juiste baasje voor het dier kunnen vinden!

Je kunt als vinder/melder zeker aangeven dat je de kat wil. Maar uiteindelijk is het dus de vraag of het dier bij je past en zitten er een hoop andere regels aan vast (wil ik later wel even uitgebreider op in gaan!)

Het overzetten van de chip weet ik zelf even zo 1-2-3 niet hoe dat werkt, daar heb ik zelf vrij weinig mee te maken. Maar de admins van het asiel kan je daar zeker mee helpen.

Je kunt nooit zeker het perfecte baasje vinden op deze manier. We moeten eens af dat een dier perfect moet passen. Beter toekomstige eigenaren zich leren aanpassen aan het dier. Goede intenties zijn vele malen belangrijker dat voldoen aan een standaard lijstje met eisen. Je kan misschien een eigenaar vinden die de juiste ( fysieke ) omstandigheden heeft maar eens het asiel verlaten heeft een asiel geen enkel recht meer op het dier. Voor de wet bestaan geen adoptanten voor dieren, je bent altijd eigenaar en hebt daarmee volledig beslissingsrecht.

Kat gevonden? Chip laten controleren, oproep op inet en instanties plaatsen, zelf thuis houden ( als je dat wilt ). Geen reactie , geen eigenaar , dan het diertje zelf houden of zelf een goed huisje vinden. Die hele asiel rompslomp heb ik hele slechte ervaringen mee. Zeker niet altijd in het belang van het dier.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:56

Ik ben het volledig met je eens Pareltjes :j
Mijn ervaring met het asiel is misschien niet representatief (dat weet ik uiteraard niet), maar ook niet positief. (is al wel weer langer geleden)
Heel veel gedoe gehad om een in beslag genomen hond uit het asiel te halen. En alle redenen/tegenwerking bleek uiteindelijk een wassen neus.
Ook het komen kijken naar onze woning. Hebben ze wel gedaan, maar pas toen de hond al weken bij ons was.
De medewerker kon nog niet één zinnige vraag bedenken of opmerking plaatsen. Ze zat maar een beetje schaapachtig te luisteren naar mijn enthousiaste verhalen over de hond, tot ik me realiseerde dat ze totaal geen idee had waar ik het over had.

Het asiel wilde niet vertellen waarom de hond in beslag genomen was. Dat vond ik erg raar. Ik heb vervolgens de politie gebeld en zij verbonden me zonder problemen door met de politieman die de hond daadwerkelijk uit het huis gehaald had. Zonder persoonlijke informatie te verstrekken vertelde hij mij zonder enig probleem wat de situatie was waar de hond uit kwam. Ook legde hij mij uit hoe in beslag name werkt en wat de redenen daarvoor kunnen zijn. Ik hoefde bijvoorbeeld niet bang te zijn dat de hond een kind (ernstig)gebeten had, want dat soort honden werden niet herplaatst.

Volgens de regels van het asiel heb ik netjes opgebeld toen de hond uiteindelijk op oudere leeftijd overleed.
Dit vonden ze echter vreemd, ze vroegen zich af waarom ik belde (stond in het asiel contract dat dat moest!!) en konden geen enkele informatie over de hond terugvinden in hun systeem.

Ik denk wel dat eea per asiel verschillend kan zijn.
Bij een ander asiel heb ik wel eens tijdelijk een hond uitgelaten. Die kreeg ik zó mee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:58

Jeetje Nikass...... ik vind dit wel heel nonchalant van ze. Bizar.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:23

Ik ben opzich blij om te lezen dat veel vinden dat een kat niet los hoort te lopen.
Puur omdat er zoveel gebeurt buiten en katten vermist raken oid..( komt echt extreem veel voor heb ik gezien als oud dierenambulance medewerker..)
Mijn katten hebben een eigen balkonnetje , ik vind dat ze de buitenlucht verdienen op deze manier.
En je hebt ze altijd om je heen.
Asiel heeft hier verder ook nooit gebeld met de vraag hoe het ging.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:46

Ik denk dat de poes wel tevreden was bij TS. Het is heel jammer dat de regels van het asiel ten koste gaan van de kat. Want stel dat er een idealer huisje is dan kan in dat ideale andere huisje ook een andere kat geplaatst worden toch. Het is ook niet zo dat er een tekort aan katten is.