Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Slmt9 schreef:@melzazu: Ja en nee dat ik het daarmee eens ben
Ik zie veel katten die bij elkaar zijn en samen helemaal niet gelukkig zijn. Die opleven als een andere kat(of katten) weg valt.
Onze senior is inmiddels ook nog alleen en die doe ik er echt geen plezier mee om er nog kat bij te doen.
Naar buiten kan ook enkel in de tuin of aan de lijn. Ik heb ook een hekel aan kattenstront of gesproei om onze tuin heen. Vind het zelfs raar dat het in Nederland nog is toegestaan dat katten gewoon helemaal los buiten mogen. Dat zouden we eens met onze paarden en honden moeten doen
SnuitjeLove schreef:Maar stel, je laat zo'n diertje ophalen door iemand anders. Dan staat chip enzo geregistreerd op die persoon. Hoe zet je dat dan over naar jezelf?
SnuitjeLove schreef:Maar stel, je laat zo'n diertje ophalen door iemand anders. Dan staat chip enzo geregistreerd op die persoon. Hoe zet je dat dan over naar jezelf?
ChristaMoor schreef:Ik weet helemaal niet hoe een asiel werkt hoor, maar kan je niet aangeven dat je hem in huis wilt houden tot de eigenaar zich meldt? En wanneer deze zich niet meldt, je hem/haar dan houdt? Maakt het voor het asiel uit, of dat hij (tijdelijk) bij jou is, of dat hij daar zit? Ze hebben al genoeg werk, dus eentje minder is altijd fijn, toch?
Koper schreef:eilleen333 schreef:En inmiddels was ze twee keer geopereerd, dus als ze een baasje had gehad die haar terug wilde hadden ze bijna 1000 euro aan dierenarts kosten moeten betalen. Dus die kans was klein.
Want??? Jij vult nu even voor een jouw onbekende in dat diegene geen dierenartskosten wil of kan betalen voor zijn huisdier? Waar diegene misschien wanhopig naar op zoek is?
TS ik zou ze morgenochtend direct bellen om aan te geven dat je de kat graag zou willen adopteren. Je kunt dan ook meteen vragen of hij die twee weken bij jou mag verblijven.
dierenfan schreef:ChristaMoor schreef:Ik weet helemaal niet hoe een asiel werkt hoor, maar kan je niet aangeven dat je hem in huis wilt houden tot de eigenaar zich meldt? En wanneer deze zich niet meldt, je hem/haar dan houdt? Maakt het voor het asiel uit, of dat hij (tijdelijk) bij jou is, of dat hij daar zit? Ze hebben al genoeg werk, dus eentje minder is altijd fijn, toch?
Zullen weinig asiels doen. De gemeente heeft (in NL) zorgplicht en dat overgedragen aan het betreffende asiel. Dat asiel krijgt vergoeding en moet bepaalde zorg bieden. Bepaalde dingen moeten, sommige mogen en andere dingen mogen niet of zijn kosten die de opvang zelf moet dragen. Soms heb je daarbij professionele blik nodig en niet emotioneel. Daarnaast is niet iedereen van goede wil en zijn er dingen waar je als opvang(gezin) achter moet staan. Voor een dierenasiel is het veel meer werk om hun dieren particulier te hebben naast ook in de opvang. Wij hadden voor speciale situaties speciale opvang gezinnen. Met zorg uitgezocht en vaak vrijwilligers en familie/vrienden/kennissen daarvan. Uitgebreid netwerk en wij hadden makkelijk 100 kittens verdeeld over pleeggezinnen plus nog een heel deel in de opvang. Echter bij vinder blijven was eigenlijk nooit een oplossing omdat je de regie vaak niet heb, geen vertrouwensband en je weet niet hoe (des)kundig diegene kan beoordelen qua gezondheid op allerlei punten.
TS ik zou tijdens openingstijden gewoon eens langs de opvang gaan volgende week ergens
Zoolgangster schreef:Hier meegemaakt dat particulier een dier opving, dat ik zou krijgen, wilde dat mens dat dier niet meer afgeven, vond het zelf zoooooooooo schattig...Spoiler:
korte tijd later heeft haar zoooooo schattige kindje het diertje doodgeknepen.
Dus ik snap het wel dat een dierenasiel niet staat te springen dat jan en alleman dieren voor ze gaat opvangen.
SnuitjeLove schreef:Wat naar zeg Zoolganster!
Cayenne ik kijk ook regelmstig van die filmpjes oo youtube van die mensen die een zwerfkatje vinden ergens in het buitenland en ermee oo reis gaan etc. Dan begin ik al helemaal te dagdromen haha
Jennyxx schreef:Ik sta er ook wel een beetje van te kijken dat zoveel bokkers zeggen dat een kat niet naar buiten hoeft. Ik heb inmiddels een groot aantal katten gehad in de loop der tijd en allemaal vonden ze het heerlijk buiten
Pepperrr schreef:Ik werk zelf bij de dierenambulance waar een asiel aan vast zit. Dit soort verhalen komen vaker voor en daar zijn we alleen maar blij mee!
Zo jammer dat veel mensen hun dieren wel chippen, maar vervolgens niet (goed) registreren...
We zijn inderdaad wettelijk verplicht om een kat minimaal 2 weken vast te houden. Wij doen dit vaak langer, om de kat volledig te leren kennen, te laten onderzoeken door dierenartsen, gezond te verklaren of te behandelen en eventueel een soort rehabilitation program (even nl woord kwijt) te doen.
Zo weten we zeker dat we het juiste baasje voor het dier kunnen vinden!
Je kunt als vinder/melder zeker aangeven dat je de kat wil. Maar uiteindelijk is het dus de vraag of het dier bij je past en zitten er een hoop andere regels aan vast (wil ik later wel even uitgebreider op in gaan!)
Het overzetten van de chip weet ik zelf even zo 1-2-3 niet hoe dat werkt, daar heb ik zelf vrij weinig mee te maken. Maar de admins van het asiel kan je daar zeker mee helpen.