KimD schreef:Als fokker kies ik ook de pups voor de koper, ik maak die pups 24/7 mee en zie ook hoe ze functioneren als niemand in de buurt is en ze alleen met de moeder/roedel zijn. Er zijn genoeg pups die met vreemde mensen terughoudend, verlegen of juist het tegenovergestelde zijn maar als ze in hun normale ritme zetten heel anders tonen. Dan kan een koper veel vinden maar ook heel veel niet.
Bij ons kunnen mensen zo'n 16 uur per dag meekijken in het nest en pupkopers zijn wekelijks welkom, sterker nog, als koper wordt je geacht vóór de puppen er zijn kennis te komen maken en zodra je wordt toegelaten als de puppen geboren zijn verwacht ik je ook minimaal 2 à 3 keer. Daarnaast is er ook veel mailcontact vooraf, daarin stel ik als fokker veel vragen. Veel mensen vinden het een sollicitatie of verhoor maar gelukkig heb ik die mensen niet ertussen gehad en merkte dat het oprechte interesse was.
Je mag als koper zeker je voorkeur uitspreken, daar vraag ik al vrij vroeg naar maar als ik het niet eens ben met die keuze krijg je de pup niet. In mijn nest van 1,5 jaar geleden hadden mensen een voorkeur voor pup 'groen' wat totaal geen match was, dat had ik al geschoten toen de puppen nog geen drie weken oud waren. Daarin ook aangegeven dat ze deze pup zeer zeker niet gingen krijgen, ik heb een match gemaakt met pup 'rood', daarbij heb ik aangegeven dat als ze zich daarin niet konden vinden of het daar geen klik mee zouden voelen ze welkom waren om naar een andere fokker te gaan, even goeie vrienden. Ze zijn meerdere keren langs geweest en de klik met pupje rood was heel sterk en per week voelde ze het gevoel groeien. Tot op de dag van vandaag hebben ze het daar nog over.
Een iemand heeft geen pup gekregen, had ook een voorkeur voor pup groen maar ik vond dat er voor haar geen pup tussen zat. Heb me vriendelijk bedankt voor de interesse en haar gevraagd een andere fokker te zoeken.
Mensen kiezen vaak als eerste op uiterlijk, het liefst op kleur, kleur ogen of bijzondere vlekken en niet op karakter, iets wat je totaal niet wilt als fokker bij het maken van een match.
In jouw situatie TS had je uberhaupt dus geen pup gekregen, je houding en denkwijze vind ik ietwat vreemd. Dat de fokker je nog een pup zou willen verkopen vind ik nog best netjes eerlijk gezegd. Maar zoals ik de keuze heb om een pup niet te verkopen heb jij de keuze om een pup niet te kopen. Het antwoord is dus eigenlijk super simpel en van Urbanus alleszeggend... Bevalt het niet, dan koop je de pup niet.
Heel goed hoor. In overleg allemaal prima en van beide kanten geldt; wil je niet, dan niet.
Maar je weet ook dat niet alle fokkers zo goed en ervaren zijn of de ervaring hebben om het goed uit te kiezen.
Een keer een nestje fokken, maakt mensen nog geen goede fokker en ook de fokkers kunnen er compleet naast zitten.
Een koper kan wel veel meer ervaring met honden of het ras hebben. Of zelf gefokt hebben bijv.