Ziek dier en werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:03

Laten we concluderen dat rien10 dan zo'n werkgever is waarmee wel valt te overleggen. En dat is alleen maar goed. Hopelijk is dat van een hartig woordje een beetje ongelukkig uitgedrukt.

Maar niet iedereen heeft dus zulke leidinggevenden ;)

rien10

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:21

Ach, ongelukkig, zo zit ik in elkaar.
En het werk twee kanten op he, als een werknemer mij niet vertrouwt en dus moet "liegen" met betrekking tot ziek zijn, moet er een hartig woordje met mij gesproken worden. Dat vertrouwen moet er wel zijn namelijk.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:36

Ik heb het gehad toen ik 3 weken werkte bij het bedrijf waar ik nog steeds zit en destijds een overspannen teamleidster had. Midden in de nacht was mijn hond zo ziek geworden dat ik snachts met spoed naar het dierenziekenhuis moest. Ik heb haar onderweg direct gebeld en op de hoogte gebracht en gevraagd voor vervanging (24 uurs bedrijf en ik moest s'ochtends werken). Dit lukte haar niet. Hond achter gelaten in het dierenziekenhuis en naar werk gegaan met de mededeling dat ik mogelijk tussentijds weg moest. Om 9 uur belde de da dat als ik afscheid wilde nemen ik NU moest komen (haar baarmoeder was gesprongen en ze konden niks meer doen). Ik ben zo weggegaan, niemand kan mij dat moment afpakken. Ik heb toen nog een officiële waarschuwing gekregen. Gelukkig 3 maanden later op een andere afdeling terecht gekomen en werk ik nu juist met honden en wordt er dus heel anders mee omgegaan. En zij heeft na een lange burn out ander werk gevonden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:53

Jeetje, wat naar, Nicje87. Zo´n voorval blijft toch altijd een beetje aan de dood van je hond kleven :knuffel:

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:24

Zonnetje81 schreef:
Op je werk weg blijven is een reden tot ontslag.

In het onderwijs heb je geen vrije dagen om in te zetten. Beetje lastig dus.

Dit idd, het interesseert mij echt geen reet of mijn teamleider het wegzet onder verlof, ziekmelding, etc. Maar ik kom dan niet, zo simpel is het.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:27

rien10 schreef:
Ach, ongelukkig, zo zit ik in elkaar.
En het werk twee kanten op he, als een werknemer mij niet vertrouwt en dus moet "liegen" met betrekking tot ziek zijn, moet er een hartig woordje met mij gesproken worden. Dat vertrouwen moet er wel zijn namelijk.

Toen ik belde om te zeggen dat ik niet kon komen i.v.m. zieke hond was de mededeling, geef dan maar online les, want ja, ik kan niet verkopen dat 6 klassen geen Engels krijgen omdat je hond ziek is. Terwijl mijn collega met een ziek kind thuis geen online les hoeft te geven. Nu was het in dit geval prima want ik kon van te voren met haar naar de DA en het was niet zo dat ze op sterven lag, maar bij een volgende keer denk ik wel goed na van te voren of ik de waarheid zeg, ik zit op zo'n moment, wanneer ik mij al reteschuldig voel dat ik niet kom, niet te wachten op dat soort opmerkingen.

rien10

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:29

Tja, en toch kan ik me de opmerking voorstellen. Want linksom of rechtsom, het is wel waar. Lastig, moeilijk? Ja. Maar toch... 6 klassen geen les tegenover een zieke hond vind ik ook niet haalbaar.
Dan toch echt samen zoeken naar een oplossing. Online lesgeven vind ik dan een hele goede middenweg.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:30

rien10 schreef:
Tja, en toch kan ik me de opmerking voorstellen. Want linksom of rechtsom, het is wel waar. Lastig, moeilijk? Ja. Maar toch... 6 klassen geen les tegenover een zieke hond vind ik ook niet haalbaar.
Dan toch echt samen zoeken naar een oplossing. Online lesgeven vind ik dan een hele goede middenweg.

Op zich wel, maar snap het verschil met het zieke kind niet…

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:31

Ik werk in het onderwijs, dus vervanging is echt onmogelijk. Mijn vriend is dus aan de beurt als het gaat om dierenarts voor onze poezen. Voor mijn paard is het plannen buiten schooltijd om.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:32

Ik wel. Voor veel mensen (en voor de wet) is een dier een zaak en geen levend wezen. Een mens daarentegen is wel een levend wezen.
Ook met een ziek kind kan je prima online lesgeven trouwens. Tenminste, als het kind niet dood-ziek ligt te zijn, dan is lesgeven geen optie.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:36

rien10 schreef:
Ik wel. Voor veel mensen (en voor de wet) is een dier een zaak en geen levend wezen. Een mens daarentegen is wel een levend wezen.
Ook met een ziek kind kan je prima online lesgeven trouwens. Tenminste, als het kind niet dood-ziek ligt te zijn, dan is lesgeven geen optie.

Je snapt hem wel waarom het verschillend is, maar zegt eigenlijk ook dat je het verschil in de een die online les moet geven en de ander niet wel snapt.

Wanneer mijn baas op die manier tegen mij zou gaan staan, ''een dier is wettelijk gezien een zaak dus je laat 'm maar zonder medische zorg thuis tot na je werktijd'' dan zou ik denk ik ook elke dag een stukje eerder thuis zijn.
Elke ochtend nog 10 minuten later kunnen beginnen (immers werktijd staat van 8:00 tot 17:00 en niet 7:50 tot 17:25) etc.

Wat menselijkheid en inlevingsvermogen in die zin kan weinig kwaad, en gelukkig zijn er ook een hoop die er wel op die manier in kunnen staan.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:37

rien10 schreef:

Als een hond/kat/paard doodziek is is thuis lesgeven ook lastig. Maar goed de ene werkgever dat dat daar meer begrip voor hebben dan de andere.

Ik ben persoonlijk allergisch voor het ‘voortrekken’ van mensen met kinderen. Dat gebeurt mega erg op het werk van mijn man. Tot in het extreme. Dus wellicht dat ik daarom wat overgevoelig reageer. Maar goed dat is een ander onderwerp

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:42

Maar wat ik me dan afvraag bij iemand die zich ziek meldt is wat je dan de volgende dag zegt.

"hoe gaat het met je"
"eh ja, weer een stuk beter"
"wat scheelde eraan?"
"buikpijn, hoofdpijn, "kuchkuch", gaat nu wel weer"

En stel dat het zieke dier is overleden, dan kun je dus tegen niemand zeggen wat er aan de hand is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:44

pinto_1 schreef:
Maar wat ik me dan afvraag bij iemand die zich ziek meldt is wat je dan de volgende dag zegt.

"hoe gaat het met je"
"eh ja, weer een stuk beter"
"wat scheelde eraan?"
"buikpijn, hoofdpijn, "kuchkuch", gaat nu wel weer"

En stel dat het zieke dier is overleden, dan kun je dus tegen niemand zeggen wat er aan de hand is.

Precies. Openkaart spelen is veel en veel beter. Hoef je ook niet te onthouden wat je gelogen hebt en tegen wie precies.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:45

Akshay schreef:
rien10 schreef:

Je snapt hem wel waarom het verschillend is, maar zegt eigenlijk ook dat je het verschil in de een die online les moet geven en de ander niet wel snapt.

Wanneer mijn baas op die manier tegen mij zou gaan staan, ''een dier is wettelijk gezien een zaak dus je laat 'm maar zonder medische zorg thuis tot na je werktijd'' dan zou ik denk ik ook elke dag een stukje eerder thuis zijn.
Elke ochtend nog 10 minuten later kunnen beginnen (immers werktijd staat van 8:00 tot 17:00 en niet 7:50 tot 17:25) etc.

Wat menselijkheid en inlevingsvermogen in die zin kan weinig kwaad, en gelukkig zijn er ook een hoop die er wel op die manier in kunnen staan.

Nou, dan was dat eerlijk gezegd niet lang meer mijn baas, dan ging ik wel ergens anders werken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:46

rien10 schreef:

Ik dacht dat in de wet dieren wel een zorgplicht is opgenomen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:48

Sansevieria schreef:
Nou, dan was dat eerlijk gezegd niet lang meer mijn baas, dan ging ik wel ergens anders werken.

Nou inderdaad... ik vind wel weer een andere baan. Voor zo iemand wil ik niet eens werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:04

Jessix schreef:
rien10 schreef:

Ik dacht dat in de wet dieren wel een zorgplicht is opgenomen.

Een dier is voor de wet dan ook geen zaak (meer). Enkel in overeenkomsten wordt een dier als zaak gezien, anders kun je t niet verkopen/verhandelen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:05

rien10 schreef:

Dus een werkgever mag eisen dat je een dier kan laten creperen tijdens je werk en tegelijkertijd ben je verbaasd dat werknemers zich foutief ziek melden dan?

Ik heb geen kinderen… zal er nooit komen ook. Maar eis wel begrip wanneer mijn dieren ziek zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:06

Daarnaast, wanneer je als werkgever geen oog hebt voor het privé leven van je werknemers, maar wel verwacht dat ze klaarstaan voor je, moet je misschien een eenmanszaak of VoF worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:13

_San87_ schreef:
Daarnaast, wanneer je als werkgever geen oog hebt voor het privé leven van je werknemers, maar wel verwacht dat ze klaarstaan voor je, moet je misschien een eenmanszaak of VoF worden.

Werknemers doen het veel beter met een goede werk/privé balans. Juist door ze ruimte te geven pakken ze ook de verantwoordelijkheid.

Ik vind werkgevers die daar geen oog voor hebben ook wel ontzettend ouderwets.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:16

Jessix schreef:
_San87_ schreef:

Werknemers doen het veel beter met een goede werk/privé balans. Juist door ze ruimte te geven pakken ze ook de verantwoordelijkheid.

Ik vind werkgevers die daar geen oog voor hebben ook wel ontzettend ouderwets.

Dat is het. Mijn werkgever denkt enorm mee wanneer er privé wat speelt. Op mijn beurt doe ik mijn werk plus extra en werk ook door wanneer de situatie daarom vraagt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:20

rien10 schreef:

Tsja, die klassen gaan er niet dood van als ze 1x geen les krijgen, waar die kinderen wel last van hebben als ik er met mijn hoofd niet bij ben of tegen ze snauw omdat ik over emotioneel ben. Ik heb dit jaar collega's gehad die zich al 3x of meer ziekgemeld hebben. Dat kan schijnbaar wel, want ziek is ziek, dus ik mag vervangen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:20

Akshay schreef:
rien10 schreef:

Dit.

Daarnaast heb je voor de wet ook gewoon zorgplicht voor je dier.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:21

Poekkie schreef:
rien10 schreef:

Dus een werkgever mag eisen dat je een dier kan laten creperen tijdens je werk en tegelijkertijd ben je verbaasd dat werknemers zich foutief ziek melden dan?

Ik heb geen kinderen… zal er nooit komen ook. Maar eis wel begrip wanneer mijn dieren ziek zijn.

Dat is helemaal niet wat ik zeg. Lees mijn posts hierboven maar.