Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Evamarie schreef:Dat is dus het hele punt wat je gemist hebt. Er zitten dus ook behoorlijk wat corrupte dierenartsen bij.
tamary schreef:Evamarie schreef:Dat is dus het hele punt wat je gemist hebt. Er zitten dus ook behoorlijk wat corrupte dierenartsen bij.
Is dat corrupt of ook stomweg de afweging van beter dat iemand ze vaccineerd dan dat ze grote garantie hebben op sterven aan parvo oid?
Avalanche schreef:Yep en ik heb er een beetje een probleem mee om werkelijk íedereen te willen pakken behalve de schuldige. Dat is zoiets als supermarkten verbieden omdat er kiloknallers liggen. Of alle pensionstallen verbieden omdat er mensen zijn die hun paard de kin op de borst trekken.
Evamarie schreef:Daarbij begrijpt iedereen dat als de betrokken partijen hun ogen dichtknijpen of zelfs meewerken aan het vervalsen v documenten, toedienen v verkeerde hoeveelheid inentingen ect. zonder dat daar op ingegrepen wordt het probleem alleen maar groter wordt.
sasja0705 schreef:@Superpony, het gaat ook niet om "iedere " dierenarts... het gaat om da-praktijken of dierenartsen die dondersgoed weten, dat zij "illegale" nesten van chips en entingen voorzien.
Waar bewijzen voorgelegd werden, enz... en die lekker doorgaan want brengt geld in het laadje...
Uiteraard is het gros van de dierenartsen, gewoon goed en ter goeder trouw...
Maar die 3-5% die corrupt zijn, die maken dus mogelijk dat de illegale praktijken instand blijven...
Daphara schreef:En wie zou dat moeten doen? Waarop moet marktplaats dan selecteren? Wat is de definitie van “Broodfok”, want ik merk dat die ook niet rechtlijnig is. Wat de ene als broodfok ziet, zal een ander als “hobby fok” zien.
Daar zal iemand op MP een dagtaak aan hebben om uit te zoeken zeg en ik ben bang dat de pups (en kittens) uiteindelijk wel via een andere weg verhandeld zullen worden.
Daphara schreef:TS, nogmaals de vraag, wat is volgens jou broodfok en hoe zou marktplaats specifiek volgens jou moeten selecteren daarop?
Citaat:Artikel 4.2. Zorgplichten
1 Personen, die zijn toegelaten tot het beroepsmatig verrichten van diergeneeskundige handelingen, schieten niet door enig handelen of nalaten tekort in de zorg die zij in hun hoedanigheid:
a.behoren te betrachten ten opzichte van een dier met betrekking tot welke hun hulp is ingeroepen, en
b.verlenen of in geval van nood behoren te verlenen ten opzichte van een dier.
2 Personen die zijn toegelaten tot het beroepsmatig verrichten van diergeneeskundige handelingen, schieten niet zodanig tekort in hetgeen van hen in hun hoedanigheid mag worden verwacht dat daardoor ernstige schade kan ontstaan voor de gezondheidszorg voor dieren.
3 Het in het eerste en tweede lid bepaalde is tevens van toepassing ten aanzien van andere dan gehouden dieren.
Bron: Wet dieren, https://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/ ... Artikel4.2
Roodvos schreef:Een dierenarts als corrupt afschilderen omdat die broodfok puppies/kittens vaccineert, ik vind het nogal wat.
Dierenartsen (in NL in elk geval) hebben een zorgplicht. Als iemand bij de praktijk komt en vraagt om zorg voor een dier, dan moet een dierenarts die zorg verlenen. Of het nou een beruchte broodfokker is of dat jij een aangereden eend komt brengen.Citaat:Artikel 4.2. Zorgplichten
1 Personen, die zijn toegelaten tot het beroepsmatig verrichten van diergeneeskundige handelingen, schieten niet door enig handelen of nalaten tekort in de zorg die zij in hun hoedanigheid:
a.behoren te betrachten ten opzichte van een dier met betrekking tot welke hun hulp is ingeroepen, en
b.verlenen of in geval van nood behoren te verlenen ten opzichte van een dier.
2 Personen die zijn toegelaten tot het beroepsmatig verrichten van diergeneeskundige handelingen, schieten niet zodanig tekort in hetgeen van hen in hun hoedanigheid mag worden verwacht dat daardoor ernstige schade kan ontstaan voor de gezondheidszorg voor dieren.
3 Het in het eerste en tweede lid bepaalde is tevens van toepassing ten aanzien van andere dan gehouden dieren.
Bron: Wet dieren, https://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/ ... Artikel4.2
sasja0705 schreef:Roodvos : zoals ik nu al vaker geschreven heb : een Nederlandse dierenarts , die perfect op de hoogte is WAAR de 4 tot max 6 weken oude puppies en kittens vandaan komen( namelijk bewezen uit het Oostblok) die dan WEL chipt en ENT en geld vangt maar GEEN melding maakt , wat is die dan naar jouw mening ?
Ik noem het corrupt en geldgeil...
Dat heeft in geen enkele opzicht wat met zorgplicht te maken...
sasja0705 schreef:Roodvos schreef:Een dierenarts als corrupt afschilderen omdat die broodfok puppies/kittens vaccineert, ik vind het nogal wat.
Dierenartsen (in NL in elk geval) hebben een zorgplicht. Als iemand bij de praktijk komt en vraagt om zorg voor een dier, dan moet een dierenarts die zorg verlenen. Of het nou een beruchte broodfokker is of dat jij een aangereden eend komt brengen.
Roodvos : zoals ik nu al vaker geschreven heb : een Nederlandse dierenarts , die perfect op de hoogte is WAAR de 4 tot max 6 weken oude puppies en kittens vandaan komen( namelijk bewezen uit het Oostblok) die dan WEL chipt en ENT en geld vangt maar GEEN melding maakt , wat is die dan naar jouw mening ?
sasja0705 schreef:Jullie mening en mijn mening...
Ik snap wel dat jullie dit genuanceerder willen zien, en ik zeg ook niet dat ALLE zo zijn Alleen wat de desbetreffende praktijken betreft met die ik het te maken had, die waren en zijn bewezen corrupt...
En nee, die zijn niet onder druk gezet of bedreigd
Ik roep niet zo maar wat om te roepen...
Er zitten gewoon rotte appels ertussen, niet meer niet minder.
Zoals je ze in iedere beroepsgroep hebt.
sasja0705 schreef:Daar heb je ook weer gelijk superpony...
Fokkers zijn ook niet altijd n het je van het.
In mijn ogen heb je een aantal "schuldigen"
Voorop dus de koper, die nog tijd nog geld nog research wil investeren.
Heel simpel :
Zonder navraag geen aanbod.
Nr 2 is de handelaar, die het niet kan schelen waar de dieren vandaan komen en hoe ze gefokt worden
Nr 3 dan de DA's - of hier of in het buitenland - die hun ogen dichtknijpen
Nr 4, dan de vermeerder zelf, waarbij die natuurlijk het minste ziet van de "winst"...
Als je bvb kijkt, wat een gemiddeld salaris is in Bulgarije (ist van 2-300 €) dan is zo een vermeerderschuur gewoon broodwinning...
En dan natuurlijk nog de platformen ala marktplaats die dat speletje faciliteren, want die krijgen ook hun knaken ervoor.
Je kan het nr 2,3 en 4 moelijker maken maar tegen nr 1 en 5 is gewoon geen kruid opgewassen...
sasja0705 schreef:Roodvos schreef:
Roodvos : zoals ik nu al vaker geschreven heb : een Nederlandse dierenarts , die perfect op de hoogte is WAAR de 4 tot max 6 weken oude puppies en kittens vandaan komen( namelijk bewezen uit het Oostblok) die dan WEL chipt en ENT en geld vangt maar GEEN melding maakt , wat is die dan naar jouw mening ?
Maar die is toch gewoon onzin. Hoe moet een dierenarts zeker weten dat pups uit het Oostblok komen? Ze hebben geen sticker op hun kop waar ze geboren zijn en de “fokker” kan van alles beweren. Er is geen enkele manier voor een DA om vast te stellen in welk land een pup geboren is.
Dus wat is de criteria voor een DA om melding te moeten maken volgens jou?
Het is imo maar beter dat de pups gewoon op gezondheid gecontroleerd, gevaccineerd en gechipt worden, vanaf dan zijn ze traceerbaar.
Avalanche schreef:Maar TS: jij zet zelf die stelling neer, dan lijkt het me dat je daar ook ideeën over hebt?
Overigens worden puppies met 5 of 6 weken voor het eerst gevaccineerd, dus is het een goed ding als ze jonger zijn dan 8 weken.