Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shenavallie schreef:En tot slot: kijk meerdere afleveringen van Ceasar Milan, zodat je niet in de valkuilen van vele andere hondenbezitters valt. Het gedrag van een hond hangt er vanaf hoe goed een baasje de leiding neemt, zodat de hond zijn plek in het gezin weet. Net als met paarden: iets aanleren gaat makkelijk, iets afleren is lastig.
Shenavallie schreef:Een kennis van ons heeft een Zuid-Afrikaanse Boerboel overgenomen van familie, omdat die er niet meer voor kon zorgen. Ze hebben het dier nu al een paar jaar en het is echt een goedzak voor het eigen gezin. De jongste was 3 dat hij in huis kwam en is nu 5, bijna 6. Ze kan lezen en schrijven met hem. Zelf zou het niet direct mijn keuze zijn, toch heb ik wel gezien hoe relaxed hij in huis en met het gezin is. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk ook voor een groot deel om hoe je je kinderen opvoedt, zodat je triggers voor kunt zijn.
Wijlen een andere kennis had Rodhesian Ridgebacks. Super rustige en lieve dieren voor het gezin en ook al staan ze er om bekend waaks te zijn naar derden, ze waren super chill tegenover andere mensen. Ze liepen gewoon los in hun bedrijf, waar dagelijks veel verschillende mensen kwamen. Het maakte ze helemaal niets uit. Ze kwamen ook graag bij je op de bank liggen, alsof het kleine schoothondjes waren. Nu ben ik geen voorstander van honden op de bank, maar dit was niet bij mij thuis.
Een middelgrote hond (kniehoogte) uit het asiel kan vaak verrassend mooie matches opleveren. Althans, dat is mijn eigen ervaring van vroeger geweest. Ook hebben wij meerdere Border Collies gehad, maar het is per dier verschillend hoeveel actie er nodig is en of het wel of niet zenuwachtig van kinderen wordt. Aan de hand van wat jij schrijft, TS, weet ik niet zeker of dit een handig idee is.
Open deur: koop linksom of rechtsom geen hond bij een broodfokker. Ook niet bij mensen die je niet bij de moeder en/of vader hond willen laten kijken of de plek waar de pups opgroeien. Aanbieders van meedere rassen zijn doorgaans broodfokkers. Een goede fokker (of aanbieder van kruisingen) houdt de honden in huis met de moeder en/of vader hond erbij en laat jou alle pups van dat nest zien om te kijken welke pup het beste bij jou matcht.
En tot slot: kijk meerdere afleveringen van Ceasar Milan, zodat je niet in de valkuilen van vele andere hondenbezitters valt. Het gedrag van een hond hangt er vanaf hoe goed een baasje de leiding neemt, zodat de hond zijn plek in het gezin weet. Net als met paarden: iets aanleren gaat makkelijk, iets afleren is lastig.
Slmt9 schreef:Waarom moet een hond gecorrigeerd worden als hij door de eigenaar rotgedrag vertoont?
Waarom zou je geen beloning gebruiken? Als jij werkt ontvang je ook graag salaris toch?
Echt er zijn al zoveel ontwikkelingen te vinden vwb trainen met en zonder druk.
Nina van Tilburg: https://www.ninavantilbeurgh.nl
Tamira op den Kelder: https://zorgzonderdwang.com
Nadieh van Cuijten (haar boek beveel ik ook van harte aan, zelf wordt ze mij iets te spiritueel): https://www.vanhakjestotpoepzakjes.nl/p ... begrijpen/
Pippa13 schreef:Ik haak even aan op mensen die de Vizsla noemen.
Ik heb zelf een Vizsla Draadhaar uit werklijn. Ik zie heel veel Vizsla's, zowel de korthaar als de draadhaar die worden herplaatst, omdat de familie niet kan bieden wat ze nodig hebben. Of omdat ze het ras en de energie hebben onderschat. Het is en blijft namelijk een jachthond. Natuurlijk kun je ze vanaf pup prima leren omgaan met kleine kinderen, maar daarnaast moet je er op letten dat je de juiste uitdaging kunt bieden voor dit soort honden. Hetzelfde geldt voor de andere jachtrassen die hier boven al zijn genoemd, zoals de Stabij en de Ridgeback![]()
Zelf ben ik ook erg fan van poedels. Middenslagje lijkt me perfect voor jullie situatie. Een retriever uit showlijn is ook een prima keuze, deze zijn natuurlijk wel een stuk groter en lomper. Ik ben blij dat jullie je zo goed inlezen en laten informeren. Ik hoop dat jullie een leuk ras en uiteindelijk een leuke pup kunnen verwelkomen in jullie gezin
IHN schreef:KimD schreef:Zelf zou ik wel altijd voor een pup kiezen met kinderen en niet voor een herplaatser. Mensen zijn nooit eerlijk over herplaatsers en die kosten eens zoveel energie en tijd en zijn nooit 100% te vertrouwen.
sorry, ik merk dat deze opmerking me echt in het verkeerde keelgat schiet. Ik heb echt al ruim 20 jaar alleen herplaatsers gehad, ook buitenlandse honden opgevangen (Waarvan dan ook een redelijk aantal maar gebleven is). Ook met baby in huis. Nog NOOIT een onbetrouwbare gehad. Altijd supersociaal naar andere honden, naar kinderen, naar vreemden.
Ik heb nu voor het eerst een wat moeilijkere hond en rara....dat is geen herplaatser, maar heb ik gekocht bij een fokker van 70 plus die het allemaal niet meer zo aankon. Beestje kwam dus pas voor het eerst buiten de tuin toen ik haar ophaalde...was doodsbang eerst. Toen kwam ook nog corona, dus lekkere start heeft ze gehad. Ik heb er laatst een andere hond nog bijgehaald (kruising herder) die een kind gebeten heeft en een wielrenner, maar hij laat alles toe, en is o zo lief met kleine kindjes en reageert buiten nergens op. Ik zei ook nog tegen ze: als jullie hem hadden afgeschilderd zoals ik hem nu heb leren kennen, was hij al 20 keer geplaatst geweest. Hij is gewoon supermakkelijk.
Dus beide stellingen kloppen niet:
Mensen zijn NOOIT eerlijk over herplaatsers. Ik spreek dus echt uit ervaring dat de meesten dat wel zijn. En soms ook niet.
Herplaatsers zijn NOOIT 100% te vertrouwen. In principe is geen enkele hond dat natuurlijk, maar mijn ervaring is juist dat herplaatsers super lief zijn. Dan kan ik natuurlijk geluk hebben, maar de stelligheid waarmee je het zegt stoot me wel tegen de borst.
Ik denk zelfs dat je nog beter een herplaatser van marktplaats kunt halen, dan uit het asiel. Hoewel ook daar schatten zitten, maar mijn logica zegt dat mensen het toch eerst anders proberen (en liefst ook proberen er wat geld uit te trekken, hoewel ik alles gratis heb gekregen altijd) en pas als dat allemaal niet gaat het asiel gaan inschakelen.
Majabeestje schreef:Naast het praktische stuk speelt gevoel ook erg mee. Tenminste bij mij. Ik vind veel honden leuk (bijna alle) maar gevoelsmatig geen klik mee. Zo is een boxer of een poedel vast een hartstikke leuke gezinshond, maar ik zou zo'n hond niet willen omdat ik er geen klik mee heb. Het was voor ons ook een lastige afweging, het stuk verstand en gevoel. We hebben er wel bewust voor gekozen om geen hond te nemen met een oorsprong van waken/beschermen/vechten. Puur omdat we bang zijn dat er iets van instinct naar boven kan komen en we dat niet aandurfden met kleine kinderen en aanloop van vriendjes etc. Ook hebben we gekozen voor een pup en geen herplaatser. Ook vanwege kleine kinderen. Intussen zijn onze kinderen in de puberteit en zou ik dat wel aandurven als we niet al honden hadden gehad.
Onze keuze is uiteindelijk gevallen op 2 black&tan jack russels.
Wat een heerlijke hondjes![]()
Wel heel goed naar het nest kijken, wij hebben dat onderschat en de ene heeft wat 'issues' (angstig) terwijl de andere volledig onbevangen, dapper en ontzettend vriendelijk is. En ze lééft voor de kinderen. Elke ochtend maakt ze de kinderen wakker, sprint dan naar boven en springt op hun hoofd en maakt ze wakker met een kusjesaanvalIdeaal want ze kunnen niet chagrijnig worden omdat ze haar zo lief vinden
![]()
In de toekomst willen we wellicht een grotere hond, hoewel dit ras wel echt in ons hart zit.
Als we toch een grotere hond willen wordt het ws een Viszla (Vizsla?).
Foto's van onze dames:
[ [url=m/gT6aty.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WKFeoM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Slmt9 schreef:Shenavallie schreef:En tot slot: kijk meerdere afleveringen van Ceasar Milan, zodat je niet in de valkuilen van vele andere hondenbezitters valt. Het gedrag van een hond hangt er vanaf hoe goed een baasje de leiding neemt, zodat de hond zijn plek in het gezin weet. Net als met paarden: iets aanleren gaat makkelijk, iets afleren is lastig.
Hier gaan bij mij alle nekharen van overeind staan en ik ben het er absoluut niet mee eens.
Die Cesar is echt achterhaald hoe hij dieren traint, ik vind dat ronduit dierenmishandeling.
Ook het stukje dat iets afleren lastig is kan ik me niet in vinden. Als je ander gedrag wil zien kan je nieuw gedrag aanleren, dan hoef je niets af te leren
Shenavallie schreef:Daar schrijf ik ook dat het niet direct mijn keuze zou zijn.
De meningen over CM zijn verdeeld, maar je haalt er best goede tips uit. Hij voedt de eigenaar op en corrigeert de hond als die door toedoen van de eigenaar rotgedrag vertoont. Hier in Nederland ben ik nog geen beste trainers tegengekomen, omdat de meesten voortdurend met koekjes werken. Ben wel oprecht benieuwd wie jullie dan zouden aanraden en waarom.
higgins schreef:Voor de TS echt top dat jullie er zo bewust mee bezig zijn!
Ik wil een kleine aanvulling geven, veel hondenrassen die ik voorbij zie komen zijn honden die juist heel graag iets willen doen voor de baas. 3 rondjes om waarvan 1 een wat langere, daarmee maak je gewoon veel hondenrassen niet gelukkig
De Doodles die ik tegen kom, zitten juist hoog in hun energie, om maar even een voorbeeld te noemen.
Ik heb zelf een Jack Russell, die maak ik echt heel gelukkig met de hondenschool, niet ( om meteen maar even een vooroordeel uit de wereld te helpen ) om het leren van commando's, maar om samen bezig te zijn, dat vind zij fantastisch
Wij lopen zeker een 2 uur per dag en doen vaak aan hersenwerk
En ja, er is wel eens een dag dat dat minder is, dan zijn wij ziek of is het echt heel slecht weer buiten
Ik weet niet waar je woont, maar je zou eens op zoek kunnen gaan naar een goede hondenschool in je omgeving ( dus 1 die op een moderne en positieve manier werkt en niet de jaren 80 methode )
Vaak kunnen zij je ook goede inzichten geven over wat bij jullie zou passen.
Lukasje schreef:Pippa13 schreef:Ik haak even aan op mensen die de Vizsla noemen.
Ik heb zelf een Vizsla Draadhaar uit werklijn. Ik zie heel veel Vizsla's, zowel de korthaar als de draadhaar die worden herplaatst, omdat de familie niet kan bieden wat ze nodig hebben. Of omdat ze het ras en de energie hebben onderschat. Het is en blijft namelijk een jachthond. Natuurlijk kun je ze vanaf pup prima leren omgaan met kleine kinderen, maar daarnaast moet je er op letten dat je de juiste uitdaging kunt bieden voor dit soort honden. Hetzelfde geldt voor de andere jachtrassen die hier boven al zijn genoemd, zoals de Stabij en de Ridgeback![]()
Zelf ben ik ook erg fan van poedels. Middenslagje lijkt me perfect voor jullie situatie. Een retriever uit showlijn is ook een prima keuze, deze zijn natuurlijk wel een stuk groter en lomper. Ik ben blij dat jullie je zo goed inlezen en laten informeren. Ik hoop dat jullie een leuk ras en uiteindelijk een leuke pup kunnen verwelkomen in jullie gezin
Met deze reactie ben ik wel blij. Ik vind Viszla’s erg leuk, maar niet als standaard hond die je zo even in een druk gezin met jonge kinderen neerzet. Erg vaak hebben ze best veel energie en moeten dat echt kwijt kunnen.
Lindsey_99 schreef:Wij hebben heel lang honden gehad, groot, en klein. Haren is echt wel een dingetje; een hond die getrimd kan worden scheelt heel veel werk. En een goed oppasadres is ook erg handig. Wij brachten ze vaak naar de fokker voor vakanties. Het ras is gekoppeld aan het karakter; ik zou eerst een selectie maken op karakter, en dan gaan kijken welk ras binnen die karaktergroep je leuk vindt. Wij hebben altijd herdershonden gehad, dat paste wat karakter betrof het beste bij ons, ook al vond ik andere rassen superleuk. Nooit spijt van gehad. En check ook op erfelijke aandoeningen want een Flatcoated is een geweldige hond, er zit een kankercomponent in waardoor ze soms te jong overlijden. Een kleinere hond is praktisch, een grote moet wel in de auto passen als er ook nog 2 kinderen (en bagage) in moet. Dat soort overwegingenEn opvoeden; het eerste jaar ben je rete-druk met een pup en 2 kinderen.