Gini schreef:Allereerst, dit is geen wijzende schuldvinger naar TS, dus probeer mijn volgende bericht ook zo te lezen.
Behalve de schuldvraag, speelt er naar mijn gevoel in het ruimer plaatje iets meer mee. Je opent een topic: 'Het houdt niet op, weer een incident.' Jouw hond (ongeacht wie schuldig is) komt dus relatief vaak in incidenten terecht. Ik maak daaruit op dat jouw hond ook wel eerder reactief is en zal een confrontatie niet uit de weg gaan. In principe zet hij jou op zo een pechmoment ook relatief snel buitenspel.
Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik daaraan werken als hondeneigenaar. Dat ik niet meteen met een op de spits gedreven situatie zit van zodra ik een lakse hondenbaas tegenkom, maar dat tenminste mijn hond onder appel blijft. Want dan kan je je ook sneller focussen op de andere hond (een fysieke barrière vormen met je lichaam, met de hand wegduwen, een schreeuw uitlaten, ... maar dan in rust in plaats van het jongleren wat je nu jammer genoeg moet doen). Nu zit je in zo een situatie eigenlijk fysiek te vechten met twee honden (je eigen en de andere) en dat is gewoon niet leuk en vragen om problemen.
Onderweg kom je verschillende honden tegen en vooral veel verschillende hondeneigenaren in diverse stadia van savviness. Laat het niet van die honden of die hondeneigenaren afhangen hoe een situatie verloopt. Zorg dat jouw hond en jij weten wat te doen en wat jullie aan elkaar hebben en dat het dan niet van jullie afhangt dat een situatie escaleert.
Dit vind ik heel goed verwoord en kan ik mij ook helemaal in vinden. Ook een muilkorf zou ik wellicht overwegen, en dan niet omdat TS of de hond van TS iets verkeerd heeft gedaan deze keer, maar gewoon puur voor mijn eigen rust. Dat scheelt echt al een hele hoop!