Regelgeving bijtincident hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:06

Van een hond die (meerdere keren) heeft gedreigd of gebeten kun je een melding doen bij de politie.
Dan krijg je wel ruzie, maar juridisch gezien kun je die melding doen. Of de politie actie onderneemt is ook maar de vraag, maar het kan. Hond wordt overigens echt niet meteen ingeslapen, maar politie zal dan ongetwijfeld ook wat meer dwingend opleggen dat eigenaresse niet meer mag laten aaien en/of bij school de hond een muilkorf om moet doen.

Dan moet je volgens mij allemaal niet willen, dus ik zou gewoon nog een keer heel duidelijk aan eigenaresse maken dat je echt gewoon niet wilt dat zij jouw kind toestemming geeft en dat jij van jouw kant ook je uiterste best zult doen je kind te verbieden/tegen te houden naar de hond toe te gaan.

Wil ze écht niet meewerken (en vraag dan eens door waaróm ze dat niet wil?) dan kun je altijd aan haar vertellen dat je dan melding gaat maken bij de politie zodat díe gaan afdwingen dat eigenaresse wel meewerkt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:09

Aan de ene kant zeg je dat je zoontje netjes toestemming heeft gevraagd en aan de andere kant is hij vanuit de speeltuin plots naar de hond gerend en kon jij niet ingrijpen/terugroepen (recall training ;') )?

Hoe ben je dan zeker dat de eigenaresse heeft gezegd 'ja doe maar aaien' en niet dat je zoontje heeft gevraagd en tijdens de vraag al met uitgestoken handjes naar de hond ging?

Hier mogen kinderen niet aaien maar heel vaak als ze al beginnen met 'hondje aaien' lopen ze al recht op de hond af, op ooghoogte, met uitgestoken handjes.

Jij hebt als ouder ook je kind bij te houden en kan niet verlangen van haar dat zij bepaalde tijden of buurten mijdt omdat jij je zoon niet bij kan houden. Een bijtincident is voor iedereen schrikken, ook voor de hondeneigenaar.

Als het je echt hoog zit zou ik gewoon aangifte doen bij de politie. Als de hond echt een kinderbijter is dan zijn er vast meer meldingen en wordt er vanzelf ingegrepen. Ondertussen raad ik je aan om je kind te leren geen enkele hond te benaderen en als hij het toch heel graag wil eerst toestemming aan JOU te vragen ipv de hondeneigenaar. Bij toestemming vragen aan de hondeneigenaar staat het kind meestal al in de aura van de hond en kan je al te laat zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:10

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind grommen en dreigen niet 'niets'.

Dan denken wij daar anders over :)

Gewoon hondentaal.
Meer niet.

Hondentaal voor handen thuis houden.
Blijkbaar heeft de hond dat alleen bij zoontje.
TS geeft aan dat zoontje niet handig is met dieren.
Dus die 2 botsen.

Eigenaresse heeft na de schram niets meer laten gebeuren, want ja de hond zijn stembanden slopen gaat niet.
Dus dan ligt het verder bij ts, zoontje bij hond weg houden.
De eigenaresse zoekt het zoontje niet op, dus die kan niet veel meer doen.

Je begrijpt me verkeerd. Jij zegt dat de eigenaresse na de kras niks meer heeft laten gebeuren. Dat zij dus haar verantwoordelijkheid neemt. Maar de eigenaresse heeft wel toegestaan dat de hond geaaid wordt wat resulteerde in grommen en dreigen, er gebeurt dus wel iets. Een iets waar de eigenaresse verantwoordelijkheid voor dient te nemen dat het niet meer gebeurt, dus door te zeggen dat de hond niet meer geaaid mag worden door het zoontje. In het belang van haar hond, maar ook van het kind.

Naast de verantwoordelijkheid van TS, dat haar zoontje niet meer bij de hond in de buurt komt.

Lijkt me een hele normale manier van omgaan met elkaar, eigenlijk :).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:13

Ibbel schreef:
Van een hond die (meerdere keren) heeft gedreigd of gebeten kun je een melding doen bij de politie.
Dan krijg je wel ruzie, maar juridisch gezien kun je die melding doen. Of de politie actie onderneemt is ook maar de vraag, maar het kan. Hond wordt overigens echt niet meteen ingeslapen, maar politie zal dan ongetwijfeld ook wat meer dwingend opleggen dat eigenaresse niet meer mag laten aaien en/of bij school de hond een muilkorf om moet doen.

Dan moet je volgens mij allemaal niet willen, dus ik zou gewoon nog een keer heel duidelijk aan eigenaresse maken dat je echt gewoon niet wilt dat zij jouw kind toestemming geeft en dat jij van jouw kant ook je uiterste best zult doen je kind te verbieden/tegen te houden naar de hond toe te gaan.

Wil ze écht niet meewerken (en vraag dan eens door waaróm ze dat niet wil?) dan kun je altijd aan haar vertellen dat je dan melding gaat maken bij de politie zodat díe gaan afdwingen dat eigenaresse wel meewerkt.

Lijkt mij ook de juiste weg.

Voor hetzelfde geld zijn er meldingen van meerdere personen bij de politie.
Want er zijn genoeg eigenaren blind voor hun eigen fouten en daardoor problemen bij hun hond.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:17

Little_Gift schreef:
De hond mag dus in geen enkele omstandigheid happen volgens de TS...

Kind van TS mag hond benaderen, aanraken, erop af gaan...
TS moet daar volgens ts niet aansprakelijk voor gehouden worden, wel we baas van de hond want hoe durft ze hond meebrengen...

Mag ook gewoon niet volgens de wet.
Zijn maar enkele uitzonderingen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:20

_San87_ schreef:
Je begrijpt me verkeerd. Jij zegt dat de eigenaresse na de kras niks meer heeft laten gebeuren. Dat zij dus haar verantwoordelijkheid neemt. Maar de eigenaresse heeft wel toegestaan dat de hond geaaid wordt wat resulteerde in grommen en dreigen, er gebeurt dus wel iets. Een iets waar de eigenaresse verantwoordelijkheid voor dient te nemen dat het niet meer gebeurt, dus door te zeggen dat de hond niet meer geaaid mag worden door het zoontje. In het belang van haar hond, maar ook van het kind.

Naast de verantwoordelijkheid van TS, dat haar zoontje niet meer bij de hond in de buurt komt.

Maar ts zegt ook dat hij er ineens heen rende, heeft hij in die impulsieve actie echt gevraagd om te mogen aaien?

Wat ik eerder al zei, ts haar berichten staan (begrijpelijk) vol emotie.
Maar de andere kant van het verhaal kennen we niet.
En ik heb zo maar het idee dat die wel eens anders kan zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:20

KimD schreef:
Ik deel die mening, net zoals ik vind dat een losloopgebied geen speeltuin is voor loslopende kinderen maar zo werkt het helaas niet omdat niet alle mensen inzien waarom niet.

En omdat je als hondeneigenaar geen rechten kunt ontlenen aan een losloopgebied.
Je hond hoeft er niet aangelijnd te zijn,en misschien hoeft je geen poep op te ruime, maar verder zijn er geen extra privileges.

lovelucydan

Re: Regelgeving bijtincident hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:23

Ik vind je zelf verantwoordelijk voor je kind ts. Gewoon deze hond niet meer aaien zo simpel is het. Ik vind dat deze vrouw gewoon haar hond mee moet kunnen nemen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:23

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:

Maar ts zegt ook dat hij er ineens heen rende, heeft hij in die impulsieve actie echt gevraagd om te mogen aaien?

Wat ik eerder al zei, ts haar berichten staan (begrijpelijk) vol emotie.
Maar de andere kant van het verhaal kennen we niet.
En ik heb zo maar het idee dat die wel eens anders kan zijn.

Ik denk niet dat TS verzint dat de eigenaresse geen nee wil zeggen op de vraag of de hond geaaid mag worden, eigenlijk. Maar het zou kunnen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:26

_San87_ schreef:
Ik denk niet dat TS verzint dat de eigenaresse geen nee wil zeggen op de vraag of de hond geaaid mag worden, eigenlijk. Maar het zou kunnen.

Ik denk dat de hond al geaaid is, of minstens de hand al uitgestoken door het kindje voordat er geantwoord kan worden.

Dit uit eigen ervaring zoals het toch te vaak gebeurt.

Is dat dan ook hier met zekerheid van toepassing, nee. Maar uitsluiten doe ik het ook niet.

Simpelste, je aait geen honden van andere.
probleem opgelost, voor nu en de toekomst, ook met andere honden. :)

Niet moeilijk doen als het makkelijk kan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:30

Het kind was uit haar oog naar de hond gegaan. Hoe kan TS dan weten dat er wel degelijk toestemming is gegeven?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:32

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk dat de hond al geaaid is, of minstens de hand al uitgestoken door het kindje voordat er geantwoord kan worden.

Dit uit eigen ervaring zoals het toch te vaak gebeurt.

Is dat dan ook hier met zekerheid van toepassing, nee. Maar uitsluiten doe ik het ook niet.

Simpelste, je aait geen honden van andere.
probleem opgelost, voor nu en de toekomst, ook met andere honden. :)

Niet moeilijk doen als het makkelijk kan.

Zeker waar dat dat gebeurd kan zijn. Vooralsnog gun ik TS het voordeel van de twijfel. Hoe dan ook vind ik dat de eigenaresse van de hond haar verantwoordelijkheid naar de hond toe moet nemen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:32

Er zijn zoveel factoren hier. Als deze hond normaal gesproken niet gek op kinderen reageert snap ik dat de eigenaresse zegt dat er geaaid mag worden. Hoeveel kinderen vragen het en hoe moet de eigenaresse onthouden welk kind wel of niet mag aaien.

Toch ben ik van mening dat als dit hondje echt zou willen bijten hij er niet zo goed vanaf gekomen was. De hond waarschuwt en het is aan jou en je zoontje om dit serieus te nemen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:34

_San87_ schreef:
Zeker waar dat dat gebeurd kan zijn. Vooralsnog gun ik TS het voordeel van de twijfel. Hoe dan ook vind ik dat de eigenaresse van de hond haar verantwoordelijkheid naar de hond toe moet nemen.

Wat naar mijn idee de eigenaresse ook doet, want hij heeft niet meer gehapt :D

En zo zijn we het cirkeltje van niet met elkaar eens zijn weer rond :))
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 18-10-22 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:36

Ik kan me voorstellen dat als een kind vraagt te aaien en er zijn veel schoolkinderen, dat je als eigenaar niet direct een kind herkent. Dus dat de eigenaar dan "ja" zegt, kan natuurlijk.

Maar het is toch eigenlijk heel makkelijk...De eigenaar van de hond staat op het gras of in de speeltuin, dit is verboden voor honden. Vraag haar daar niet meer te gaan staan en wijs haar erop dat dit verboden terrein is. Dan heb jij ruimte genoeg om op je kind te wachten.

Doet ze dit niet, dan kan je hiervoor stappen ondernemen en eens de buurtagent (?) vragen te controleren. Niet in de zin van de hond heeft gebeten, maar meer in het algemeen dat het verboden is voor honden.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:51

Needje schreef:
Het kind was uit haar oog naar de hond gegaan. Hoe kan TS dan weten dat er wel degelijk toestemming is gegeven?

Ze kan geeneens zeker weten of haar zoontje het gevraagd heeft.

Heel simpel : leer je kind niet naar dieren toe te rennen, en niet te aaien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:52

ChristaMoor schreef:
Ik kan me voorstellen dat als een kind vraagt te aaien en er zijn veel schoolkinderen, dat je als eigenaar niet direct een kind herkent. Dus dat de eigenaar dan "ja" zegt, kan natuurlijk.

Maar het is toch eigenlijk heel makkelijk...De eigenaar van de hond staat op het gras of in de speeltuin, dit is verboden voor honden. Vraag haar daar niet meer te gaan staan en wijs haar erop dat dit verboden terrein is. Dan heb jij ruimte genoeg om op je kind te wachten.

Doet ze dit niet, dan kan je hiervoor stappen ondernemen en eens de buurtagent (?) vragen te controleren. Niet in de zin van de hond heeft gebeten, maar meer in het algemeen dat het verboden is voor honden.

Het is me nog steeds niet duidelijk (en het wordt ook consequent genegeerd) wáár de vrouw met de hond staat en wat ze daar staat te doen. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar speciaal voor TS haar zoon met die hond staat te wachten.
Dus als ze niet op verboden terrein staat dan kan TS de politie wel bellen maar is het een vrije wereld.

TS geeft aan dat zoon vanuit speelplein "naar de hond toe loopt" wat me het ide geeft dat ze dus niet op verboden gebied staat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:53

Ik dacht (misschien tussen de regels door) te lezen dat de dame met de hond daar gewoon óók haar kind staat op te wachten. Maar misschien slaat mijn brein door...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:54

Dat heb ik ook begrepen Ibbel
Maar voor mij ook onduidelijkheid of dat nu op het schoolplein is of net daarbuiten. :j

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:58

DuoPenotti schreef:
Dat heb ik ook begrepen Ibbel
Maar voor mij ook onduidelijkheid of dat nu op het schoolplein is of net daarbuiten. :j

Staat op pagina 1 wat beter uitgelegd. School gaf ook aan dat er geen honden zijn toegestaan op het schoolplein maar dat ze verder niks kunnen, een paar reacties later legt TS uit waar de hond dan precies staat. In principe staat de hond dus niet op het schoolplein, wel in de buurt ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:11

Neonlight schreef:
De eigenaresse is wel degelijk fout met ja zeggen als het kind vraagt om de hond te aaien. Zeker als het al een paar keer fout is gegaan. Zij moet weten en inzien dat haar hond dit niet prettig vindt en dit uit, wat gevolgen kan hebben. Nu een paar keer bij het kind van de TS, maar het kan ook bij andere kinderen gebeuren als de eigenaresse zo met de hond om gaat. Zij kan het gewoon niet inschatten.
En TS moet, wat ze zelf al aangeeft, haar kind leren niet naar de hond te gaan. En tot die tijd het kind heel goed in de gaten houden.
Zelf zou ik het toch nog een keer bespreekbaar maken met de eigenaresse.

Hier ben ik het opzich ook wel mee eens hoor. Zoals ik het nu begrijp.

1) zoon snapt niet dat hij beter niet een hondje kan aaien dat hem niet zo leuk vindt.
2) De eigenaresse wil niet zeggen dat kind de hond niet mag aaien (? want dat vindt ze zielig ?) .
3) Jongen denkt dat hij hond kan aaien.

Ik heb geen idee hoe je die eigenaresse hebt benaderd, maar ik zou gewoon kijken of je kan bellen of naar haar toe kan gaan en uitleggen dat je kind door zijn autisme niet helemaal kan inschatten hoe die met honden om kan gaan. En of ze toch tegen je zoon wil zeggen dat het beter is om hem niet te aaien.
Ik zou het gek vinden, als je er gewoon open en non-judgemental in zo'n gesprek gaat dat zo'n eigenaresse dan toch zegt dat ze per se wil dat kind het hondje aait en daar per se toestemming voor wil geven (als je zoon het wel al vraagt).
Misschien kunnen jullie samen overleggen wat de eigenaresse kan zeggen wat vriendelijk is voor zoontje, maar toch aangeeft dat ze hem niet mag aaien?

Verder is het natuurlijk wel de opvoedkundige taak van moeder, maar als dat om wat voor reden wat moeilijker gaat zou het toch best aardig zijn als eigenaar hondje mee wil werken en je samen een plannetje kan maken.

Moet je der alleen niet bellen met "'kheb in het wetboek gelezen dat je aansprakelijk bent voor mijn hond. Dus blijf uit de buurt ik of bel de politie" (Of iedere variant daarop :') ) Want denk dat ze dan alleen maar vaker op die weg gaat staan :+ .

Lukt dat allemaal echt niet, zou ik haar toch maar gewoon vermijden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:18

Het zou niet alleen aardig zijn maar ook gewoon de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de hond om te voorkomen dat de zoon van ts de hond aait.
Natuurlijk moet ts en haar zoon ook proberen de confrontatie te voorkomen maar zoals dieren onvoorspelbaar kunnen, zijn kinderen dat ook.

Als eigenaar van de hond aangeeft dat de hond tegen andere kinderen wel lief is herkent ze dus in ieder geval de zoon van ts. :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:21

sterregoud schreef:
Needje schreef:

Ze kan geeneens zeker weten of haar zoontje het gevraagd heeft.

Heel simpel : leer je kind niet naar dieren toe te rennen, en niet te aaien.

Precies , en niet alleen met honden. Hoe vaak ik wel niet gehad heb dat kinderen naar een van mijn Fjordenpaarden kwamen gerend. Nu is de oudste gelukkig een koele kikker en vindt het dan wel leuk om bij iedereen even te buurten voor mogelijk een snoepje. Maar mijn jonge paard kan door rennen en onverwachte bewegingen nog wel eens schrikken.

Ik vindt kinderen en dieren altijd wel een beetje spannend moet ik zeggen. Soms lijkt het zo leuk en lief , en daar gaan we dan teveel in mee.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:33

Hoewel ik zeker vind dat de eigenaresse verantwoordelijk is voor de veiligheid van haar hond, en dus beter aan doet het kind niet meer te laten aaien, vind ik dat de allergrootste verantwoordelijk ligt bij de moeder van het kind.

De hond heeft zo te horen gecommuniceerd dat hij het gedrag / de benadering van jouw zoontje niet fijn vond. Niet iedere hond kan omgaan met "ander" gedrag van autistische kinderen, wat niet erg is. Maar zowel door je zoontje als de eigenaresse zijn de eerdere signalen gemist.

Wees hierin zelf de meest verantwoordelijke door je zoontje niet uit het oog te verliezen en expliciet te leren dat andermans honden benaderen NIET de bedoeling is. Gewoon nooit, hoe lief een hond ook is. Het blijft een dier, en dieren communiceren, zonder uitzonderingen, veel subtieler dan wij mensen. Wij missen zó veel. Daar kan het dier niets aan doen.
Jij wel; je zoontje behoeden voor een herhaling, bij deze óf een andere hond die hij tegen kan komen op straat. Niet iedere hond is gediend van kinderen. En niet iedere hond die normaal gesproken lief is met kinderen, kan onverwacht gedrag handelen.

Daarbij: de meeste hondeneigenaren zien niet aan de buitenkant van een kind dat het "anders" zou kunnen reageren richting de hond.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:34

Ik vind het sneu voor je zoontje maar ik vind wel dat je kinderen bij moet brengen om niet rechtstreeks naar vreemde dieren te lopen.
Ik heb het onze dochters vroeger ook geleerd want de hond of wat dan ook weet niet op voorhand dat je iets goeds in petto hebt.
Wel vind ik dat als de hond al een keer uitgehaald heeft naar een kind ze die niet mee moet nemen naar school.