Prijs hond op dit moment?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:10

nuscaniels schreef:
hoefnageltje schreef:
...
Verder wordt er steeds gezegd dat het kosten van de ouderdieren ook geld kost, maar die ouders die worden toch gewoon 1 x getest op genetische aandoeningen? Daarna weet je toch dat die ouders OK zijn en hoef je voor een volgende nestje toch niet opnieuw te testen?
Ik krijg de indruk dat die testen dan nog eindeloos worden doorberekend in het zoveelste nest.

Hondjes fokken lijkt wel het nieuwe thuiswerken geworden.
Tikt lekker aan, puppy's produceren. :$ :$ :$
..

Knip even dit stukje eruit, bij sommige rasverenigingen moet er jaarlijks opnieuw getest worden op bepaalde aandoeningen.
En ja er zullen zeker mensen zijn die echt aan puppy produceren voor het geld doen maar een goed doordacht gefokte hond die ook nog in de eerste weken van zijn leven goed opgroeit mag m.i. best wat kosten.

Idd dat wilde ik ook al noemen.

En ook met 1000 euro of een bedrag tussen de 1000 en 2000 hou je als fokker zelf niet veel over hoor. Aanlegtest, heupfoto's, oogonderzoek, eventuele andere genetische zaken uitsluiten, shows lopen, dekgeld, en als de pups er eenmaal zijn heb je ook kosten natuurlijk. Mijn ouders hadden ooit een nestje met 12 pups. Ook met de toenmalige kosten en prijzen (jaren 90) moest er geld bij.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:18

Pandora2 schreef:
De buren hier hebben een jaar of 4 geleden een frans buldog pupje gekocht voor 2200 euro :wow:
Ondertussen heeft die hond al zo ongeveer het dubbele gekost aan dierenartskosten.
Ik zeg altijd maar...bezint eer ge begint :Y)

Het is sneu, vooral als een fokker geen verantwoording neemt.
Vrienden van ons hebben 1½ jaar geleden een pup aangeschaft, hun eerste hond, schat van een dier, leeft inmiddels niet meer, zoveel mee gedokterd, zoveel verdriet en kosten.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:26

OK, dan speel ik maar even voor advocaat van de duivel:
Een nest puppy's op de wereld zetten, dat doe je toch vooral ook omdat je het zelf leuk vindt?
(ondanks terrorpups en dat je er 2 maanden van je leven voor moet opofferen enz.)
Als je dit niet leuk vindt, dan doe je het toch alleen maar voor het geld?

Hoeveel paardeneigenaren op Bokt dromen van "een veulentje fokken uit je eigen merrie" omdat het ze zo leuk lijkt?
(lijkt me ook geweldig maar ik heb een ruin :+ )
De moederhond heb je toch omdat je een leuke hond wil houden als huisdier.
Als je de moeder niet hebt omdat je haar als zo'n leuk huisdier wilt houden maar als puppy producerend levend wezen, dan klinkt dat in mijn oren ook als broodfok.
Of het nu een rashond is of een kruising of vuilnisbakkie.

Een fokker mag best iets overhouden aan een pup, maar echt elke penny doorberekenen (van aanschaf tot graf van het moederdier) vind ik echt wat overdreven, ook zonder pups kost een huisdier gewoon geld.
En ja, ook bij hondjes geldt dat fokken = gokken, altijd het risico dat het mis gaat met de moeder.
Net zoals bij het fokken van een veulen is dat een keus.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:29

Ik vind het over het algemeen ook geen heel gekke prijzen, ik heb rottweilers, zitten zo tussen de 1000 en 1500, geteste ouders met goede sport en show resultaten.
De hype rassen zijn wel erg prijzig, maar ja, mensen betalen het ervoor dus dat zal dan niet zakken tot er weer wat anders mode word.
Ik zie ook hier ergens dat fokkers er niets aan overhouden of zelfs toeleggen......daar geloof ik niet zo in, fokken is leuk en je hart moet er liggen maar als ze allemaal grof geld toe moeten leggen zijn ze zo uitgelokt.
En wat ik niet begrijp is dat het schijnbaar een vies woord is dat ze er wat aan verdienen , dat mag toch, ze steken er ook meestal alle tijd en liefde in en van mij mogen ze daar best wat aan over houden,
Als ik voor een goed gecosialiseerde gezonde pup in aanmerking mag komen heb ik daar ook gerust wat voor over.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:52

Het hele -oodle verhaal is ook gewoon vrij bizar. Daar waar labradoodles in eerste instantie een vrij doordachte kruising waren met een mix van diverse rassen zijn er nu natuurlijk relatief veel mensen die hun teefje door een poedel laten dekken voor een nestje -oodles.

Ik ben afgelopen jaar op vakantie naar de Engelse Centerparcs geweest en daar liepen bijzonder veel oodles rond. Vooral veel Cockapoodles. Sommige van die dieren waren echt heel sneu. Onwijs angstig en onrustig. Een mevrouw zei nog: ik heb me laten verleiden door 'hypoallergeen' en 'verhaart niet'. Maar hij is niet hypoallergeen en is constant in de rui en zn karakter is echt heel moeilijk.

sevke

Re: Prijs hond op dit moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:18

Wij hebben een F4 labradoodle die is wel echt hypoallergeen en ruit niet. Hij heeft een heel fijn en leergierig karakter, gewoon wat men ons beloofd heeft. Superlieve en sociale hond. Erg slim ook, leert snel.
Het is mijn dochters hond, die bij ons woont trouwens, maar echt een schat van een dier. Al vind ik hem wel wat groot. Hij is een stuk groter dan de gemiddelde labrador.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:40

Tja als ik ga kijken naar een werklijn kangal of andere turkse herder ben ik tussen de 2000 en de 5000 euro kwijt.
Koop ik in belgie of nederland een anatool dan ben ik er 500 kwijt. Je raakt ze hier aan de straatstenen niet kwijt, vaak al 15 weken of ouder en niet het gewenste karakter...

Dan betaal ik met heel veel plezier 1500+ meer aan een hond welke mij 100% aanstaat. Wij willen namelijk een jonge stabiele hond welke met de roedel mee met de kudde is geweest. Sociaal naar onze honden en volk, maar zelfdenkend genoeg om in actie te schieten wanneer nodig. Die vind je hier gewoon niet.

Onze Chihuahua's hebben we gratis gekregen :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:59

sevke schreef:
Wij hebben een F4 labradoodle die is wel echt hypoallergeen en ruit niet. Hij heeft een heel fijn en leergierig karakter, gewoon wat men ons beloofd heeft. Superlieve en sociale hond. Erg slim ook, leert snel.
Het is mijn dochters hond, die bij ons woont trouwens, maar echt een schat van een dier. Al vind ik hem wel wat groot. Hij is een stuk groter dan de gemiddelde labrador.

De oodles die je daar zag waren over het algemeen ook gewoon f1 kruisingen. Denk dat de gemiddelde mens niet verder kijkt dan het naampje.

Ik ken idd ook een paar labradoodles die echt maat flinke bouvier hebben, echt ruim groter dan een standaard labrador. Bizar hoe dat werkt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:06

hoefnageltje schreef:
OK, dan speel ik maar even voor advocaat van de duivel:
Een nest puppy's op de wereld zetten, dat doe je toch vooral ook omdat je het zelf leuk vindt?
(ondanks terrorpups en dat je er 2 maanden van je leven voor moet opofferen enz.)
Als je dit niet leuk vindt, dan doe je het toch alleen maar voor het geld?

Hoeveel paardeneigenaren op Bokt dromen van "een veulentje fokken uit je eigen merrie" omdat het ze zo leuk lijkt?
(lijkt me ook geweldig maar ik heb een ruin :+ )
De moederhond heb je toch omdat je een leuke hond wil houden als huisdier.
Als je de moeder niet hebt omdat je haar als zo'n leuk huisdier wilt houden maar als puppy producerend levend wezen, dan klinkt dat in mijn oren ook als broodfok.
Of het nu een rashond is of een kruising of vuilnisbakkie.

Een fokker mag best iets overhouden aan een pup, maar echt elke penny doorberekenen (van aanschaf tot graf van het moederdier) vind ik echt wat overdreven, ook zonder pups kost een huisdier gewoon geld.
En ja, ook bij hondjes geldt dat fokken = gokken, altijd het risico dat het mis gaat met de moeder.
Net zoals bij het fokken van een veulen is dat een keus.

Het ene sluit het ander niet uit natuurlijk. Mijn moeder vindt het fantastisch, maar ze doet het als zelfstandige (in de hondensector) ook om een potje voor haar pensioen op te bouwen. Da’s een mooie combi natuurlijk. En met 2 nestjes per jaar max. Kun je ook niet echt spreken van broodfok.

Ik denk dat doorberekenen überhaupt niet gebeurt. Er is binnen het ras gewoon een algemene standaard van wat je voor een pup kan vragen en die zijn heel vaak behoorlijk arbitrair en hebben meer met vraag en aanbod te maken, dan met de kosten die je er zelf instopt. Staat mijn punt dat doelgericht fokken om de kwaliteit van een ras te vergroten (en met nadruk op het welzijn van de hondjes) écht een stuk meer geld en tijd kost dan op het eerste gezicht lijkt :D Al houd je er heus wel een lekker zakcentje aan over als het enigszins voorspoedig gaat, je geen dood nest hebt of bv. maar 1 of 2 pups. Want dat gebeurt ook gewoon natuurlijk en dan lijd je onmiskenbaar verlies.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:53

Fokken gaat ook echt niet altijd goed inderdaad. Mijn ouders wilden een eenmalig nestje maar wel zorgvuldig gefokt, dus alle gezondheidstesten gedaan, keer een showtje gelopen, geschikte reu uitgezocht, controles tijdens de dracht, spullen aangeschaft en gehuurd. Er zat maar 1 pupje en op de uitgerekende datum na een verder prima dracht werd dat een placentaloslating en een spoedkeizersnee. Pup heeft het niet gehaald, teef gelukkig wel maar dat had niet veel gescheeld.

Natuurlijk maken de meeste fokkers wel winst maar als je echt alle uren en kosten mee gaat tellen die er in een nest gaan zitten dan worden de hobbyfokkers er echt niet altijd rijk van.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:41

xxpetraxx schreef:
lalala_20 schreef:
Ik kom er door het lezen van dit topic achter dat ik ook een designerhond heb :j
Twee jaar geleden heb ik voor mijn MechelRottRetriever pup 800 euro betaald :P

haha hier ook 2 echte designer honden *\o/*

ik ga voor Stabrador
[ [url=m/s0iQd6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stabij x labrador of stafford x labrador?

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:31

cariena1 schreef:
xxpetraxx schreef:

Ik kom er door het lezen van dit topic achter dat ik ook een designerhond heb :j
Twee jaar geleden heb ik voor mijn MechelRottRetriever pup 800 euro betaald :P

haha hier ook 2 echte designer honden *\o/*

ik ga voor Stabrador
[ [url=m/s0iQd6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stabij x labrador of stafford x labrador?

Stabij x labrador <3

misschien is 'friese stabrador' beter :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:36

Stabijna :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:39

Wij hebben een zeer exotische laboemechador. :D

16 jaar geleden sprong de rashond van de fokker zijn buren op Roos haar moeder (kruising). En ze is nu 15,5 en gaat nog lekker. Dat is pas die 125 euro waard geweest! :D

Raad de kruising, het zijn 3 rassen. _O-
Afbeelding
Afbeelding

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:02

Labrador, mechelaar en boerenfox? :o?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:05

tita schreef:
Jullie hebben geen idee wat doodle’s kosten want 1000€ heb je ze echt niet...misschien uit polen ofzo

,in katten waren al duurder dan 1100 :=

Nee niet voor 1100 maar wel voor onder de 2500 en dat is belachelijk eigenlijk.

Maar 11000 nee echt no way. En dan komt toch echt 1100 beter in de richting.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:08

MarlindeRooz schreef:
Wij hebben een zeer exotische laboemechador. :D

16 jaar geleden sprong de rashond van de fokker zijn buren op Roos haar moeder (kruising). En ze is nu 15,5 en gaat nog lekker. Dat is pas die 125 euro waard geweest! :D

Raad de kruising, het zijn 3 rassen. _O-
[ [url=m/JWNNA9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ArTtj6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kelpie + Jack Russel mix.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:10

noox schreef:

Ja vader was een volle zwarte labrador en moeder de rest. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:14

MarlindeRooz schreef:
noox schreef:

Ja vader was een volle zwarte labrador en moeder de rest. :')

Het is iig wel een schatje :D En je hoort toch wel vaak dat kruisingen erg oud worden. Dat zou ook wel tot de verbeelding moeten spreken.

Alleen een mechelaar x boerenfox :oo Mag hopen dat de Mechelaar de moeder was :oo :P

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:27

Kwam laatst een man tegen met een mechelse rotherder, ik dacht wat doet praat ie onaardig over zijn hond, maar dat was dus de kruising :D

tessaenhenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:58

Ik fok af en toe een nest boxers en Havanezers,de pups van beide rassen kosten 1500 euro. Uiteraard met stamboom, geteste ouders met zorg en liefde grootgebracht en levenslange helpdesk ik vind dat een redelijk bedrag maar zou niet snel méér vragen omdat het kan.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:26

Ik vind sommige prijzen wel doorslaan vooral de kleine rassen. Ik ben goedkoper uit om een pup uit het buitenland (Australië) te importeren dan hier 1 te kopen.
Ik heb vorig jaar echt voor mijzelf gefokt en 2 van de 7 aangehouden. Ik laat ze testen als de tijd er goed voor is maar of ik er daadwerkelijk een nest uit fok weet ik nog niet. Ik vond het echt heel pittig dag en nacht ging ik door tot ze met 9 weken weg gingen.
Maar ik ken ook een fokker die bewust rassen kruist om designer hondjes te fokken en honden wisselt van nest om er beter van af te komen.
Gister kwam er nog op de fokkers forum een vraag voorbij dat iemand een factuur nodig had van de honden show omdat ze bedrijfsmatig fokte en zo de brw terug konden vragen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:52

Mechelse rotherder :')

Wij hadden vroeger thuis Spitman terriers. De vuilophaaldienst in Ermelo heette Spitman vroeger :j . Mensen keken ons dan altijd raar aan want de honden die we toen hadden leken niks op elkaar. En wij dan doodserieus, nee het zijn echt allebei volle Spitman terriers.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:38

Oh ik heb toch zo de pest aan die doodle hype, alles wordt maar met elkaar gekruist, fancy naam eraan gehangen en vervolgens een zak geld voor gevraagd 8)7
En zoveel mensen weten niet hoe ze die vachten moeten verzorgen…

Ik heb deze 2 apen. Appa is de zwart/witte whippet en hij heeft me €750,- gekost. Otje is de sable/witte Windsprite en zij heeft me €950,- gekost. Gelukkig zijn windhonden niet zo heel populair :+
Afbeelding

Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:46

Hoe werkt dat eigenlijk met honden, kun je net als bij paarden rietjes bestellen en zelf bepalen met welke reu je fokt, of wordt dat door de fokker gereguleerd?