Hond heeft gat gebeten in andere hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Re: Hond heeft gat gebeten in andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:54

Wat een naar incident voor alle partijen, goed dat je meteen bent begonnen met korf training. Een waarschuwings beet(je) of snauw is al naar maar echt doorbijten is wel verontrustend. Ik kan geen tips geven anders dan al is gedaan. Hoe doe je het thuis met de andere honden? Als de adoptie hond zo fel kan omslaan lijkt het mij ook wel spannend met je andere honden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:05

Rytir schreef:
Wat een naar incident voor alle partijen, goed dat je meteen bent begonnen met korf training. Een waarschuwings beet(je) of snauw is al naar maar echt doorbijten is wel verontrustend. Ik kan geen tips geven anders dan al is gedaan. Hoe doe je het thuis met de andere honden? Als de adoptie hond zo fel kan omslaan lijkt het mij ook wel spannend met je andere honden.

Ik zou ook wel ongerust zijn t.o.v. mijn andere honden.Als hij een muilkorf draagt kan hij in elk geval niet bijten maar in huis zal dat moeilijk zijn denk ik.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 07:29

Mowgli gedraagt zich weer hartstikke goed. Hij reageert aan de lijn op afstand niet op andere honden.
Ik ben erg benieuwd wat de gedragstherapeut morgen zegt.

Gisteren ochtend hadden we een spannend incident tijdens onze wandeling. Normaal ga ik 's ochtends vroeg alleen een klein plas rondje. Maar gisteren ben ik verder gegaan, omdat ze dinsdag met die hitte ook niet zoveel gelopen hadden.
Zijn we bijn thuis (we kwamen van de andere kant als meestal), worden Mowgli en Buusya aangevallen door 2 katten die de bosjes uit kwamen stormen. Conan liep een stukje voor ons met mijn zoontje, dus die was buiten aanvals bereik (gelukkig, want die katten waren groter dan hij) Een van de 2 sprong echt met nagels uit op Mo zijn rug.
Die katten hadden volgens mij bedacht om de honden de stuipen op het lijf te jagen, maar Buusya en Mowgli sprongen bovenop de katten _-:(.
Een van de katten dook gelijk van schrik weer de bosjes in en de andere stond ons nog even woest na te kijken midden op het fietspad, met hoge rug en dikke staart ~~}>
Ik had een paar maanden geleden al gehoord dat die katten een klein hondje hadden aangevallen. Maar nu ben ik ze dus ook tegen gekomen.

Gisteren avond had Mowgli door dat er muizen in de schuur zitten, maar om de een of andere reden durfde hij de schuur niet in. Dus zat hij voor de drempel op wacht _O- Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:17

Jeetje TS, ik heb een beetje mee zitten lezen maar die foto van die eigenaar met die gaten .. hoe kan je daar nou mee wachten? Zeker nu er ook nog iets ontstoken is, dat had ook wel voorkomen kunnen worden vrees ik.

Ik snap jouw twijfel en ik wil je graag zeggen dat ik het netjes vind hoe je er mee omgaat! Ik ben zo iemand van de andere kant. Mijn 10 maanden oude pup werd aangevallen door een boxer en een witte herder. Ik stond uiteindelijk met een pup boven m'n hoofd met twee joekels van honden aan beide kanten. In die week is er nog een Boxer-type en een hond van zo'n 60kilo opgeklapt (die kwam ineens om de hoek). Gelukkig geen wonden (enorm dikke kraag), maar wel trauma voor het leven. Hij wordt eind het jaar 7 en de afgelopen jaren hebben alleen maar in oefenen, rust creëren etc gestaan. Nu kan ik hem weer samen met z'n zus uitlaten (3jaar) en voelt ie zich zoveel meer op zijn gemak.
Veel loslopende honden hier op het voetpad, vraag me niet waarom. Sommige hebben hier een air dat ze van mening zijn dat hun hond dat mag. Al een paar keer dat ze ineens op mijn hond afkwamen en die heeft zich heel stoer gehouden maar er is een keer een waarschuwings snap tussendoor gekomen. Boos dat men dan op mij wordt ... Ik loop nu al enige tijd met een groot geel ding om zijn riem waarop staat 'AFSTAND HOUDEN'. Of het werkt, geen idee. Maar wij voelen ons er zekerder door en dat helpt ook wel. Als mijn hond uit zijn angst wel een keer zou bijten, ook al is het om te verdedigen, dan heb ik de gemeente aan de deur en wie weet erger .. daar zit ik niet op te wachten. Ook roepen van houd je hond bij je of liever wat afstand, of doe maar niet, of wat dan ook. Niets maakt uit wat je roept. Sommige mensen vinden gewoon dat hun hond met alle honden moet spelen, ongeacht je dat wel of niet fijn vind. ongeacht of jouw hond dat wel kan waarderen. Blijkbaar is een hond een algemeen bezit.

Ik hoop dat jouw trainer je een goed advies kan geven en dat je ook voor jezelf daar vrede mee kan krijgen! Ik hoop dat die andere hond goed hersteld en dat de kosten meevallen. :knuffel:

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:54

Wat vervelend. Heel veel succes gewenst.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:16

Zoolgangster schreef:
Nagini schreef:
Heftig Noblesse. Ik ben er bang voor dat zoiets ook best kan gebeuren met TS haar honden. Zeker als hij zich meer op zn gemak gaat voelen.

Wat erg ook dat de hond in jouw verhaal daarna herplaatst is. Zo zie je maar dat sommige organisaties echt niet altijd zo helder inzien. Verblind door het idee van “honden redden”.

Om die reden hebben wij een adoptiekat, die mijn mans ogen uit wilde krabben en hem lelijk verwond heeft (nu nog restschade), in laten slapen zonder dat aan de opvang te melden. Omdat die opvang anders die kat wéér zou doorsturen naar iemand anders, daarvoor had diezelfde opvang al een doorbijtende hond doorgestuurd naar een familie, omdat "alle dieren een kans moeten krijgen." Ook verblind dus door het idee van honden (en katten) redden.
Als je de opvang niet wijzer maakt, kun je dus best een gevaarlijk dier in laten slapen.

Ook al begrijp ik jullie punt zeer goed. Ergens moet je het ook van de andere kant bekijken. Iedereen vindt van zichzelf dat die een goed, zo niet perfect, hondenbaasje is. En de meesten zullen ook echt wel hun best doen, maar we kunnen niet allemaal expert zijn. Je hebt een een glijdende schaal van hondenbaasjes die ook helemaal gaat naar 'totaal ongeschikt' (en dan denk ik aan die typische clichés van een Border Collie nemen terwijl je een fulltime job en appartement hebt, of van die kereltjes die een Stafford nemen omdat het zo lekker stoer is). Een goede organisatie doet zijn best om alleen maar goede matches te maken, maar het is natuurlijk een utopie dat dat ook altijd lukt. Moet een organisatie een dier laten inslapen omdat "de eerste, de beste" adoptant dat zegt? Hoe moeten zij er maar vertrouwen in hebben dat de adoptant ervaren en geschikt genoeg is om dit te bepalen?

Wat uiteraard los staat van dit voorval. Maar ik vind het juist goed dat een organisatie niet meteen overgaat tot inslapen wanneer de adopant mogelijk zijn eigen kunnen en kennen overschat heeft. Met die informatie kunnen ze dan een betere match zoeken of evalueren of die betere match überhaupt bestaat en er drastischere maatregelen nodig zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:42

Een hond die dergelijke gaten bijt zonder al te duidelijke waarschuwing… dan zeggen dat het eigenlijk waarschijnlijk grotendeels aan het baasje ligt. Ja zo hou je mogelijk gevaarlijke honden in de maatschappij.
Je hebt mogelijks gelijk. Maar hoeveel experts zijn er? Als ik rond kijk op straat zie ik er weinig alleszins. Veel onopgevoede honden. Ik ken maar weinig mensen waar ik een probleemhond heen zou durven brengen. Eigenlijk maar twee. En bij eentje twijfel ik over de methode.

Vraag me af waar de opvang dan heen moet met zo een hond?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:44

poes schreef:
Een hond die dergelijke gaten bijt zonder al te duidelijke waarschuwing… dan zeggen dat het eigenlijk waarschijnlijk grotendeels aan het baasje ligt. Ja zo hou je mogelijk gevaarlijke honden in de maatschappij.
Je hebt mogelijks gelijk. Maar hoeveel experts zijn er? Als ik rond kijk op straat zie ik er weinig alleszins. Veel onopgevoede honden. Ik ken maar weinig mensen waar ik een probleemhond heen zou durven brengen. Eigenlijk maar twee. En bij eentje twijfel ik over de methode.

Naar een Cesar Milan-type?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:55

En hoeveel ken jij er anjali?

Ik zeg het: ik ken letterlijk twee mensen waar ik deze hond heen zou durven brengen. En de ene vind ik qua aanpak wat hard en de ander weet ik ook niet of het zou lukken hoor.

Er is geen markt voor honden met problemen, jammer maar wel realiteit.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 16:51

poes schreef:

Dat is ook de reden dat wij hem willen laten inslapen, als het bij ons niet gaat lukken. Ik wil niet dat er nog gesleept gaat worden met hem. Het is een hond van 8 jaar, met een serieus probleem. Wie zit daar sowieso op te wachten?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:59

TinkerTreas schreef:
poes schreef:

Dat is ook de reden dat wij hem willen laten inslapen, als het bij ons niet gaat lukken. Ik wil niet dat er nog gesleept gaat worden met hem. Het is een hond van 8 jaar, met een serieus probleem. Wie zit daar sowieso op te wachten?

Je bent een goed mens TinkerTreas!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:50

poes schreef:

Is dit als reactie op mijn bericht? Want het klopt dat mijn betoog grotendeels losstaat van het voorval van TS. Ik wilde vooral wat tegenwind geven op de berichten 'en daarom adopteer ik dus niet, en daarom vertrouw ik die organisaties niet, die gaan te ver in het redden van dieren,...' Organisaties slapen inderdaad niet zomaar een hond in enkel en alleen omdat een adoptant dat wilt, maar gaan zij daarom te ver? Ik vind van niet. Die adoptant kan namelijk eender wie zijn en eender wat gedaan hebben.

In mijn ervaring neemt een organisatie zo een hond dan terug, haalt die even uit het adoptiecircuit om de hond voor een langere periode te beoordelen. Zo een beoordeling kan dan leiden tot het opnieuw aanbieden van de hond voor adoptie met een beter inzicht in de hond. Zo een beoordeling kan ook leiden tot het vaststellen van structureel, problematisch gedrag en dan gaan ze ook echt wel over op euthanasie.

Ik wilde dus puur even de organisaties en asielen verdedigen die zich dag en nacht inzetten om ongewenste en gedumpte dieren een kans te geven. :)

Wat TS moet doen, vind ik een moeilijke. Daar kan ik zelfs geen stellige uitspraak over doen. Het bijten vind ik schokkend, enorm schokkend. Maar de omstandigheden waren dan ook weer echt wel een opeenstapeling van foutieve inschattingen. In hoeverre kan je een hond in het diepe gooien en verwijten dat die verdrinkt? Moeilijke situatie en daarom wens ik TS veel wijsheid.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 19:17

Misschien is de hond afgeleerd signalen te geven en die ga je ook niet meer terug trainen op deze leeftijd.
Mensen verwijten mij soms dat ik mijn hond niet bestraf als hij gromt, mijn antwoord is altijd dat ik blij ben met dat signaal en dat als hun hond het signaal niet begrijpt hun hond zelf weg moeten halen. Ik probeer mijn hond wel af te leiden en door te laten lopen maar sommige honden zijn echt strontvervelend. Dus ja, ik weer een niet-begrijpende hond weleens ferm af - geen slaag - en dan is baasje boos natuurlijk...

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:08

Stille meelezer hier, benieuwd naar de afloop. Maar eigenlijk heel erg eens met piens laatste bericht en reactie op tinkertreas.

Heb geen verstand van probleemgedrag bij honden. Maar zie het te vaak fout gaan helaas.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:22

Een muilkorf is helemaal niet zielig als je het rustig aanwent en het kan voor iedereen zo veel rust en ontspanning creeëren.

Ik kreeg veel stress omdat mijn hond (Roemeentje) alles op at wat ze tegen kwam en daardoor giardia kreeg. Ik heb de muilkorf langzaam aangewend met koekjes en belonen. Ik gebruik hem voor de zekerheid ook als er kinderen op visite komen omdat ze soms naar ze gromt. Hierdoor kan ik mijn angst loslaten en is zij ook meer ontspannen.
Een muilkorf kan jullie zoveel stress schelen.

Super lief van je dat je een hond met rugzakje hebt geadopteerd. Als je vragen hebt kun je me altijd pben, heb inmiddels veel ervaring (nu mijn 3e buitenlandertje). Ze zijn allemaal zo anders en ik heb nu voor het eerst eentje met wat angsten.

Ik lees nu pas dat je hem nog maar 4 weken hebt! Pas alsjeblieft op voor overprikkeling. Elke dag hetzelfde rondje geeft zo'n hond al meer dan genoeg indrukken. Als je te veel van ze vraagt in het begin kunnen ze overprikkeld raken met alle gevolgen van dien.

Het duurt wel 3 maanden voordat ze een beetje tot rust komen. En soms wel een jaar totdat ze echt beginnen met groeien.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:08

Ik vind het heel triest dat deze hond al redelijk gedoemd gaat worden tot de dood. Er is iets goed fout gegaan, dat is gewoon zo. Verder hoor ik woorden als 'voorbeeldig gedrag' door ts voor deze hond. Maar ik neem aan dat er een afspraak is gemaakt met de stichting dat bij problemen je contact opneemt met de stichting. En met hun overlegt wat er gebeurt is. Zo is de afspraak in ieder geval bij de stichting waar wij onze rescue 3 weken geleden vandaan hebben. En, in tegenstelling tot 'poes' ken ik dus wel meerdere mensen die met een probleemhond overweg kunnen. Mowgli zal ook zeker wel ergens terecht kunnen waar ie tot zijn recht komt. Misschien wel geschikt voor een boerderij, zonder andere honden, wie zal het zeggen. Je hebt gekozen voor een hond met een rugzakje,en dat rugzakje kan jij dus niet mee overweg. Mowgli gedraagt zich verder voorbeeldig zoals je zegt, maar er is nu 1 keer iets goed mis gegaan. Waardoor hij nu op bokt behoorlijk veroordeeld wordt tot de dood. Maar misschien heb jij het net niet goed ingeschat, dat kan, en eigenlijk denk ik ook wel dat dat het is. Ik zou zeker contact opnemen met de stichting, die hebben waarschijnlijk ook wel een gedragstherapeut. En geen goed zichtbare signalen afgeven, dat doet onze akita ook niet, en die hebben we van pup af aan. Maar ze krijgt wel een bepaalde blik in haar ogen. Dus het is zeker wel te zien. Je hebt Mowgli nog maar zo kort. En ik denk dat je het niet helemaal goed ingeschat hebt, en je te snel bent gegaan. Hij heeft ook de ruimte gekregen om te bijten of de doodle is net binnen zijn bereik gekomen. Maar als ze aan een andere hond snuffelen, niet verder dan bijna neus aan neus, zodat een uitval geen schade kan berokkenen. Ik zou zeker, als ik jou was, contact opnemen met de stichting. Zoals ik al zei, dat waarschijnlijk ook afgesproken is in het contract. En die afspraak is wel zo netjes om dan na te komen.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 22-07-22 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:13

@ Marloes, precies zoals jij zegt. 4 weken is allemaal veel te kort. Ze hebben veel tijd nodig en kunnen snel geprikkeld zijn.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:24

Er zijn veel reactieve honden en daar valt prima mee om te gaan. Muilkorf om en een tag aan de riem met een waarschuwing.

Juist de honden die zo braaf zijn overdoen zich in het begin zo erg. Vanaf de buitenkant lijkt alles prima te gaan maar binnenin dat koppie gebeurt van alles. Totdat het emmertje dus opeens overstroomt. Ik zou zeker 20 stappen terug nemen en terug gaan naar de basis. Muilkorf om, aangelijnt houden en vooral.. rustig aan..

Bekijk de website eens van Nina van Tilbeurgh. Fantastische gedrags coach. Ze houdt zich nu alleen bezig met verlatingsangst maar op de site staan veel goede tips ook voor buitenlandertjes.

https://www.ninavantilbeurgh.nl

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 10:48

@mousmous: volgens mij heb ik het hier al een keer geschreven, maar ik heb prima contact met de stichting en zij zijn ook op de hoogte van wat er gebeurt is en dat er een gedragstherapeut komt.
En ik ben het niet met je eens dat hij "redelijk gedoemd gaat worden tot de dood". Ik ga hem juist alle kans geven, maar het moet wel veilig zijn en voor hem hond waardig.
Zoals ik al eerder geschreven heb, vind ik het prima om voortaan met muilkorf te wandelen. Maar we moeten wel ontspannen kunnen wandelen. Tot nu toe lijkt dat gewoon te kunnen, want hij vertoont geen stress van de muilkorf en buiten aan de riem doet hij gewoon zijn ding en hij reageert niet extreem op andere honden.

En ik heb inderdaad gezegd dat ik hem niet meer wil laten herplaatsen. Dat is ook een keuze die ik voor hem maak. Hoe groot is de kans dat het perfecte baasje zich meldt voor een oude hond met serieuze problemen? En hoe lang duurt het voordat die zich meldt? En waar moet hij dan in de tussentijd heen? Want dat is alleen aan de orde als het hier niet gaat.
Het is absoluut niet dat ik er lichtzinnig over denk namelijk.
En nogmaals, de stichting is op de hoogte en daar heb ik gewoon goed contact mee over alles wat er is gebeurd en gaat gebeuren.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 12:04

Oh , maar ik zeg absoluut niet dat je er lichtzinnig over denkt, helemaal niet. Maar binnen het topic wordt regelmatig door anderen over inslapen gesproken. En in een van jouw berichten las ik nu ook dat als het bij jou niet werkt je hem in laat slapen. Dat vond ik wel jammer. Er is bij een ander dan misschien wel een kans. De afspraak met onze stichting is dat als het niet gaat, terug naar de stichting. In de opvang in Nederland hebben ze het niet slecht. Tenminste , waar die van ons vandaan komt niet. En zij kunnen de tijd ervoor nemen. En er zijn misschien wel meer mensen die geschikt zijn dan je denkt. Binnen mijn familie al 3, maar die hebben al galgo's. En fijn dat je contact hebt met de stichting erover, dat heb ik even gemist denk ik.Ik hoop voor jou en voor jouw hond dat het goed gaat komen. Je doet er in ieder geval echt je best voor, dat besef ik zeker.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:36

TinkerTreas schreef:
En ik heb inderdaad gezegd dat ik hem niet meer wil laten herplaatsen. Dat is ook een keuze die ik voor hem maak. Hoe groot is de kans dat het perfecte baasje zich meldt voor een oude hond met serieuze problemen? En hoe lang duurt het voordat die zich meldt? En waar moet hij dan in de tussentijd heen? Want dat is alleen aan de orde als het hier niet gaat.
Het is absoluut niet dat ik er lichtzinnig over denk namelijk.

Wou dat meer mensen er zo over dachten, ik zie nog te vaak en te gemakkelijk dat de hond dan in een asiel beland met al dan niet de complete info. Vervolgens gaat het dan alleen maar verder berg afwaarts met zo'n hond. Hoop dat het goed gaat komen!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 18:05

Over een uurtje komt de gt.
Gelukkig ben ik weer ruim op tijd en moet ik nog eten koken :Y) :o :D

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:56

Heel veel succes!!

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 19:11

Heel veel succes!
Je bent een kanjer dat je het zo aanpakt !!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 19:44

Heel veel succes!