Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mars schreef:Ik las echter ook een hoop meningen dat als je hond niet ‘veilig’ genoeg is om geaaid te worden je er ook maar niet mee buiten moet lopen waar andere mensen komen. Omdat de kans nu eenmaal bestaat dat er iemand langs komt die even een aai geeft.
Wat vinden jullie?
Biks2 schreef:Mars schreef:Ik las echter ook een hoop meningen dat als je hond niet ‘veilig’ genoeg is om geaaid te worden je er ook maar niet mee buiten moet lopen waar andere mensen komen. Omdat de kans nu eenmaal bestaat dat er iemand langs komt die even een aai geeft.
Wat vinden jullie?
Ik ben het hiermee eens. Een kind/oudere/gehandicapten kunnen uit een impuls de hond aaien. Moet gewoon veilig kunnen.
De etiquette zijn natuurlijk dat je dat niet doet, maar mocht het voorkomen dan vind ik het niet normaal dat je hond dusdanig moeilijk is dat het niet veilig zou kunnen.
Sunnda schreef:Als hondeneigenaar;
Nee voor mijzelf is dat niet noodzakelijk, maar vanuit sociaal oogpunt wel 100% wenselijk..
De wereld bestaat niet uit mij alleen en ik wil geen ongelukken.
Dus ik train de honden zodat ze zoch gedragen, hoewel dat bij de ene makkelijker is dan bij de ander.
Ras en ervaringen spelen altijd mee.
Maar ik vind het wel mijn taak als hondeneigenaar om als ik mijn hond in het 'publieke domein' breng dit voor zowel hond als omgeving zo prettig mogelijk te laten verlopen..dus hond goed afgericht en ook 'voorgetraind' op onverwachte gebeurtenissen die in een druk land als NL nu eenmaal bij het leven horen.
Dat ik het zeer waarder als vreemden mijn honden met rust laten staat vast.
Maar er loopt nu eenmaal zo'n 10% van de bevolking rond die moeilijker af te richten zijn dan de moeilijkste hond dus je krijgt hoe dan ook met ze te maken.
Tancreda4 schreef:Nee, niet perse. Maar het moet ook geen idioot zijn die bij een ongewenst handje dat uitschiet gelijk vol in de aanval gaat. Dan is een muilkorf wel op z'n plek als ze zo'n heftige afkeer hebben. Iig in gebieden waar veel mensen zijn. Het moet wel veilig zijn en blijven.
Het bericht van sunnda kan ik mij dan ook heel goed in vinden
Warboel schreef:Mijn hond vind het absoluut niet fijn om door vreemde geaaid te worden, toch zijn er altijd weer mensen die het proberen.
Mede ook omdat ze enorm schattig is maar ze wil het gewoon niet. Ik trouwens ook niet maar ik vind het toch altijd moeilijk om mensen dan af te wijzen.
Ik heb nu patches met “niet aaien” voor op d’r tuig en straks hebben we als het goed is dr hulphonden tuig/dekje dus kan ik daarnaar verwijzen.
We starten binnenkort de opleiding tot assistentiehond en dan is het wel heel prettig natuurlijk, die terughoudendheid.
andere honden negeer ik ook, vind veel honden echt vies om aan te raken
Er is wel een maar; ik vind het niet oké als Otje uit zou vallen naar iemand omdat ze niet geaaid wil worden. Als ze aan de lijn zit gaat ze achter me staan en geef ik wel aan dat ze t niet fijn vindt. Als ze los is negeert ze mensen gewoon en loopt ze verder, vaak proberen mensen dr wel te lokken maar daar reageert ze niet echt op.
Rytir schreef:Het ding is, hier op bokt zitten veel mensen met dieren. Die snappen dat het niet Ok is om zomaar aan andermans dieren te zitten. Maar heel veel mensen snappen dat niet. En honden (en katten) lopen vaker in een druk publiek domein als bijvoorbeeld paarden. Ongeluk zit dan in een klein hoekje zeg maar.
DuoPenotti schreef:De impuls om dan zomaar een straat over te lopen kan ook consequenties geven dan.
Is voor mij een zelfde vergelijking.
Daar moet een begeleider ook maar toezicht houden.
Mijn hond is aan de lijn. Meent iemand daar in een impuls heen te vliegen kan ik daar weinig aan doen.
Ik zorg dat mijn dier in een impuls niet aan kan vallen.