Hier ben ik weer.
Ik heb inderdaad, na het verliezen van mijn oudste cavje, zoiets gehad van nee, dit wil ik niet meer. Heb zo in de put gezeten van haar overlijden.
Toen ben ik met veel DA beginnen te praten en blijkt dat de overgrote meerderheid van de kleine rassen (DA sprak van 75%!!!) op latere leeftijd last krijgt van een hartruisje. Net als cataract, wat ook een redelijke 'normale' ouderdomskwaal blijkt te zijn. Ben mij dan voor verschillende rassen beginnen inlezen en uiteindelijk bleek mijn hart toch bij de cavalier te liggen. Ik heb dan zeer zorgvuldig een fokster gekozen en na een jaar wachten mocht ik dan mijn cavjes in de armen sluiten. De ouders van onze Ginny heb ik gezien, net als de groot- en overgrootouders. De laatste waren nu 14.5 en 15 jaar oud en nog steeds in goede gezondheid, behalve dan de normale ouderdomskwaaltjes. Geen syringo, chiara malformatie, patella luxatie, zelfs geen hartruis. Het 15-jarige hondje was wel doof geworden, maar dat is ook niet zo abnormaal op die leeftijd.
En de mensen van de Woefkesranch zijn nog steeds vrienden van ons. Maar zij fokken geen cavaliers, ook geen kruisingen met cavaliers. Ze zijn tegenwoordig ook beperkt tot een aantal rassen, en geen enkele daarvan vond ik voor mij geschikt. Mijn dochter heeft er wel een labradoodle van (haar keuze). Dier is nu 18 maanden en verleden week volledig door de DA onderzocht, inclusief RX'en van de heupen, omdat ze met hem wil gaan canicrossen en volledig goedgekeurd. Heupen zijn niet top, maar zeker ook niet slecht. (Klasse B)
Maar het gaat hier niet over de Woefkesranch, maar over het verbieden van bepaalde rassen.
En nee, ik juich die beslissing niet toe. Zowiezo opent het de deur naar achterpoortjes. En ik vind nog steeds dat het kort door de bocht is om de Cavalier en Engelse Bull te verbieden en de rest niet.
De King Charles Spaniel bijvoorbeeld, ook wel English toy spaniel genoemd. Daar is het toch nog erger dan bij de cav. Die hebben niet enkel dat appelhoofdje, maar ook nog eens een platsnuit. Buiten de cavaliergerelateerde afwijkingen heeft deze ook nog kans op open fontanellen. Maar het ras is minder bekend, dus men spreekt er niet over.
Het gaat over dit 'gedrocht':
[ [url=m/I8VtTH.png]Afbeelding[/url] ]
Ik ken de BBC documentaire over de purebreed dogs goed. Maar trek dan gewoon de lijn door en viseer niet deze twee rassen! Kan zo los voor de hand nog 10 rassen opnoemen waar de situatie schrijnend is.
@huertecila: als je het fokken van honden afschaft, zullen er ook geen honden meer in de asielen zitten. Er zal dan een groot tekort aan honden komen met alle gevolgen van dien. Is wel heel kort door de bocht dit.