Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 00:59

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 01:03

Mindim schreef:
superpony schreef:
Ik weet toch meerdere mensen waarbij de honden toch bij elkaar zijn gekomen. Echt een half huis sloopten, deuren etc.....En dat waren echt mensen met heel veel ervaring en nette opgevoedde honden verder.

Daarnaast heb ik nog nooit van mn leven honden in een bench gehad en dat gaat ook niet gebeuren. Ook niet een paar dagen pj. En ja, ze hebben hun plekken, komen volledig tot rust etc.

Hier gaat er een in de bench 's nachts? Zie het probleem niet zo, hij vind het een fijne plek, ligt er bijna altijd, alleen in de nacht en wanneer we er niet zijn, dan gaat het deurtje dicht. Als je hond het als een fijne plek ziet, snap ik de aversie niet zo.

Ik heb echt nog nooit een bench gehad. Volgens mij kende we dat vroeger niet eens.

En hoezo moet ik ze in een bench stoppen? Ze vinden het hele huis fijn om te zijn en hebben heel veel mandjes, kleedjes op de bank en slapen ook de hele nacht.
Overdag zijn ze bij mij, meestal buiten en daar liggen ze soms in het zand.

Ik heb geen bench nodig, vind het niet fijn en het gaat prima zoals het gaat.

Daarnaast maken mensen er te makkelijk gebruik van. Mensen gaan uren van huis en al die tijd zit een hond in een bench. Ik vind dat te weinig bewegingsruimte.
Zet wel de tv/muziekje voor ze aan als ik weg ben.

En mocht er een ongewenste gast binnen komen, mogen ze ook hun ding doen........Gaat niet vanuit een bench. Ze zijn klein, maar nemen dat wel serieus.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 01:09

Ik wilde nog even wat schrijven bij het artikel dat ik plaatste, wat voornamelijk gaat over het aanleren van de bench en de duur van het gebruik ervan.
Ik vind dat wel een goed artikel. Maar gevoelsmatig ben ik het met Superpony eens. Ik hou er niet van om mijn honden in een bench op te sluiten (een bench met open deurtje is prima als de hond dat fijn vindt).
Mijn honden mogen in principe gaan liggen waar ze willen en slapen op de slaapkamer.

Mindim: fijn dat jouw hond de bench als prettig ervaart. Maar waarom móet hij erin?

superpony

Re: Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 01:23

Ik snap wel hoe een bench werkt, hoe mensen het aanleren en wat hun argumenten zijn. Maar ik kan er niks mee.

Heb nog nooit gedacht; we nemen een bench en gaat echt prima zonder.

Hebben wel meerdere manden, grote kattenpaal, zachte kleedjes over de bank......Onderste niveau van de kattenpaal kunnen de honden ook op en kijken ze uit het raam. En as we speak ligt een kleine witte poes in de grootste honden mand en een kat op de bank, mn teef op een kleed en mn reu in mijn holletje.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:10

Ik bekijk het per hond wat verstandig is.

Mijn chinese naakthond reu is al bijna 11 jaar en nog intact.
2 x chemisch laten castreren....als puber voor t weglopen en als 9 jarige omdat hij gepakt was en mede daardoor alle reuen als bedreiging ging zien met goede begeleiding en de chip is dit weer goed gekomen.

1 nadeel van een niet gecastreerde reu vind ik echt de puspiemel en dan kan je zeggen doe dit of doe dat maar het is gewoon niet tegen te gaan zolang ze veel markeren en ik weet dat sommige gecastreerde reuen dit ook blijven houden.
Hij heeft t niet tijdens zn chemische castratie maar voor mij geen reden om het daarvoor te doen.

1 gecastreerde teef(chinese naakthond)van bijna 13 en is geholpen toen ze ik meen 2 jaar was omdat ze gewoon niet in dr hum was een paar weken voor,tijdens en na haar loopsheid.

1 volle teef (american hairless terrier)van 2 jaar maar om dezelfde reden als hierboven de twijfel om haar toch te laten helpen.
Maar is een knap dametje dus twijfel om er ooit een nestje mee te fokken maar wil geen 5 hondjes dus twijfel,twijfel.(wees gerust mocht dit ooit zo ver komen gaat dit na alle testen en in overleg met haar fokker)

1 volle teef maar pup van ca 19 weken dus nog niet aan de orde.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:13

Cinniz, bij de meeste reuen is die ontsteking wel tegen te gaan hoor. Niet bij allemaal maar bij veel wel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:32

Teven liever wél dat niet gecastreerd.
Kans op pyometra vind ik te groot en als je er te laat bij bent, ben je je teef kwijt.
Als stagiair genoeg op de operatie tafel gezien.

Reuen hebben we niet.

Kater is gecastreerd en poezen ook.
Vera was anders sowieso dood gegaan, want die baarmoeder zag er slecht uit.
Mia wil ik geen gezeur om hebben. Ondanks dat het een prachtige poes is, waarom zou ik die intact houden, als ik er toch niks mee ga doen qua fok?
Tijdens krolsheis zit ze toch zichzelf alleen maar in de weg.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:37

Reactie op de OP:
Alle dieren (honden, katten) worden bij ons direct geholpen, als dat nog niet gedaan is. Ik wil niet bijdragen aan de 'Oh, maar het is zo leuk' of 'Voor een keertje kan toch geen kwaad?' of 'Tis zo leuk voor de kinderen om dat een keer mee te maken' of 'Oeps... dat was niet de bedoeling, ha ha'-nestjes. Zoveel dieren die de dupe zijn van het gedrag van mensen. Daarnaast is het voor teefjes sowieso beter als ze geholpen zijn, om kanker in de toekomst te voorkomen. Is mij ooit door een DA verteld dat de kans groter is als je de boel in tact houdt. Ook wil ik niet dat mijn dieren een last voor de buurt vormen, dus ook daarom laat ik ze gelijk onder handen nemen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:21

Onze Maine Coon poes is overigens ook langs de DA geweest hihi. We hebben met haar wel totdat ze een jaar oud was gewacht (ze is geen buitenkat dus er was in die zin wel weinig risico ook dat het fout zou gaan met een nestje) zodat ze nog iets langer kon uit groeien, maar we wilden voor haar en die last van krolsheid niet - vind dat zo onwijs sneu hoe ze bijna langs de muren omhoog gaan van frustratie - maar ook de kans dat ze ooit een keer zou ontsnappen en toevallig net gedekt zou worden gewoon volledig voorkomen. Ze is een binnenkat en ze is in principe nog nooit 'ontsnapt', maar hierin wilden we absoluut geen risico nemen. Het liefst had ik haar nog iets langer de tijd gegeven om verder te groeien, omdat het ras ook wat langer door groeit, maar we wilden de kans op een eventueel nestje gewoon echt 0,000 maken en daardoor toch niet veel langer meer wachten. Zij is nu een jaar geleden gecastreerd geworden en ook bij haar hebben we geen nadelige effecten gezien so far; ze blijft goed op gewicht en haar vacht is ook nog steeds mooi. Maar bij poezen en katers ben ik sowieso altijd pro-castratie als er niet mee gefokt wordt En zeker als je een buitenkat hebt - maar in ons geval hebben we het met een binnenkat dus ook gedaan zonder twijfel.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:44

Ik vind het wel een interessant topic omdat ik nog twijfel. Wij hebben al onze honden laten castreren tot nu toe. Vroeger was dat ook gebruikelijk. Onze laatste hond liep graag weg achter de loopse teven aan. Sprong hij zelfs door de heg van de tuin heen om op pad te gaan. Dat was na de castratie wel echt over. Toen liep hij nooit meer weg.

Maar door de fokker ben ik wel wat gaan twijfelen. Vooral de vacht zou een stuk lelijker gaan worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:27

superpony schreef:
Ik snap wel hoe een bench werkt, hoe mensen het aanleren en wat hun argumenten zijn. Maar ik kan er niks mee.

Heb nog nooit gedacht; we nemen een bench en gaat echt prima zonder.

Hebben wel meerdere manden, grote kattenpaal, zachte kleedjes over de bank......Onderste niveau van de kattenpaal kunnen de honden ook op en kijken ze uit het raam. En as we speak ligt een kleine witte poes in de grootste honden mand en een kat op de bank, mn teef op een kleed en mn reu in mijn holletje.

Hier dezelfde gedachten. Ook nooit een bench gehad en ook niet van plan. Naast alle andere plekken waar mijn hond op mag, heeft ze gewoon een mand als eigen plek. Vanaf pup af aan was dat gewoon prima, ook bij de honden voor haar.

Teven en reuen niet gecastreerd zou inderdaad misschien wel kunnen als je wel gebruik maakt van een bench. Daar kunnen ze natuurlijk weinig in slopen. Mijn buren zijn ook niet van de bench en hebben na de eerste loopsheid hun teefje laten castreren. De reuen in de keuken opsluiten was geen succes! :D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:34

Mijn honden moeten hun dagen ook niet slijten in een bench hoor...maar we hebben de mogelijkheid in huis om ze degelijk van kamers te scheiden.

Al jaren teven en reuen in een huishouden, en nee geen ongelukjes ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:03

superpony schreef:
Ik heb echt nog nooit een bench gehad. Volgens mij kende we dat vroeger niet eens.

En hoezo moet ik ze in een bench stoppen? Ze vinden het hele huis fijn om te zijn en hebben heel veel mandjes, kleedjes op de bank en slapen ook de hele nacht.
Overdag zijn ze bij mij, meestal buiten en daar liggen ze soms in het zand.

Daarnaast maken mensen er te makkelijk gebruik van. Mensen gaan uren van huis en al die tijd zit een hond in een bench. Ik vind dat te weinig bewegingsruimte.
Zet wel de tv/muziekje voor ze aan als ik weg ben.

Waar zeg ik dat jij je hond in een bench moet stoppen?

Ik ken benches inderdaad niet van vroeger, daar gingen de honden vroeger gewoon in de schuur.

Als mijn hond hele dagen in een bench moest slijten, nam ik al helemaal geen hond, want dan ben ik gewoon te weinig thuis. Ik vind een bench daar inderdaad niet geschikt voor.
Maar legio andere redenen waarom een bench gebruikt kan worden.

Citaat:
Mindim: fijn dat jouw hond de bench als prettig ervaart. Maar waarom móet hij erin?

Ten eerste doen wij de meeste jonge honden in een bench, ook voor de rust van de rest. In de nacht sowieso en als ik even weg moet. Ik werk niet, ben dus altijd thuis en veel zitten ze er dan ook niet in. Mijn oude reu wordt wat seniel en kan weinig hebben van de andere reu. Ik moet er overdag wel eens tussen komen. In de nachten wil ik het risico niet nemen dat ze elkaar in de haren vliegen. Als mijn oude reu weg valt dan gaan we de bench afbouwen. De andere 3 honden hebben gewoon een mand en geen bench.

Maar goed, we dwalen wat af. Mijn gecastreerde oude reu en mijn intacte reu gaan niet goed samen altijd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:00

Honden gingen vroeger helemaal niet overal in de schuur.

Mijn moeder had honden en die sliepen gewoon in huis. Had een half huis in Amsterdam en haar poedel ging mee naar de zaak, naar de kroeg etc.
Sliep in bed en het was nog een gedoe toen ze mijn vader leerde kennen om mij te maken.......

Daarna ook altijd honden gehad en bij ons heeft nog nooit een hond in de schuur geslapen.

En I got news; Ik ken toch wel een aantal boeren waar ook de erfhonden binnen een fijne, warme plek hebben. Een enkeling die een opening heeft de schuur en of bijkeuken in, maar MET manden en kussens.

Een kennis van mij heeft al vele jaren DH, intacte reuen en vrijwel altijd 2 of 3 tegelijk. Die heeft ook echt nooit een bench.

Zindelijk maken, doe je door de hond buiten te zetten en te belonen.

Maar qua intacte reu en teef in 1 huis, zijn er echt meerdere gevallen bekend van; we willen wat en gaat gebeuren ook. Dwars door alles heen, maar als de nood hoog is, gebeurt dat.

Een chihuahua zal niet snel overal doorheen bijten en krabben, maar de wat flinkere honden draaien hun poot niet om voor een bench, deuren, traphekjes etc.

Maar heel eerlijk, hebben wij geen 1 dier opgesloten en alles loopt ook samen. Behalve de katten dan, want de witte poes is doof en die kan niet de verkeerde kant eruit.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:16

MyWishMax schreef:
Cinniz, bij de meeste reuen is die ontsteking wel tegen te gaan hoor. Niet bij allemaal maar bij veel wel.

Klopt zeker wat je zegt maar het is heel vaak wel een terug komend probleem,dat bedoelde ik ermee te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:47

Citaat:
Honden gingen vroeger helemaal niet overal in de schuur.
Mijn moeder had honden en die sliepen gewoon in huis. Had een half huis in Amsterdam en haar poedel ging mee naar de zaak, naar de kroeg etc.
Sliep in bed en het was nog een gedoe toen ze mijn vader leerde kennen om mij te maken.......

Daarna ook altijd honden gehad en bij ons heeft nog nooit een hond in de schuur geslapen.

Zucht, heb ik het over overal? In mijn omgeving gingen toen ik klein was de honden meestal in een met stro gevuld hok in de schuur. Gesleep met die dieren naar de kroeg en winkel was hier niet aan de orde. De dieren liepen hier over het erf, kroeg en winkels waren niet in de buurt en daar zouden we die honden ook geen plezier mee hebben gedaan.

Citaat:
En I got news; Ik ken toch wel een aantal boeren waar ook de erfhonden binnen een fijne, warme plek hebben. Een enkeling die een opening heeft de schuur en of bijkeuken in, maar MET manden en kussens.

Nou dat is amper News te noemen hoor, het gaat namelijk nergens hetzelfde. Ik ken boeren wiens honden in de keuken slapen of in de kamer of in de schuur, de een ligt in een mand en de ander in het stro.

Citaat:
Een kennis van mij heeft al vele jaren DH, intacte reuen en vrijwel altijd 2 of 3 tegelijk. Die heeft ook echt nooit een bench.

Prachtig voor je kennis, niet elke situatie is hetzelfde echter.
Citaat:
Zindelijk maken, doe je door de hond buiten te zetten en te belonen.

Ja klopt, ik snap alleen niet waarom zindelijkheid er echter tussendoor komt? Denk je dat ik de bench gebruik daarvoor of zoiets?

Citaat:
Maar qua intacte reu en teef in 1 huis, zijn er echt meerdere gevallen bekend van; we willen wat en gaat gebeuren ook. Dwars door alles heen, maar als de nood hoog is, gebeurt dat.

Een chihuahua zal niet snel overal doorheen bijten en krabben, maar de wat flinkere honden draaien hun poot niet om voor een bench, deuren, traphekjes etc.

Je meent het...

Citaat:
Maar heel eerlijk, hebben wij geen 1 dier opgesloten en alles loopt ook samen. Behalve de katten dan, want de witte poes is doof en die kan niet de verkeerde kant eruit.

Fantastisch dat jij je dieren niet opsluit, ik heb echter geen zin in een kapotte hond.
Jammer dat je zo zwart wit denkt en mij gelijk een bepaalde hoek induwt. Maar goed, jij doet schijnbaar met paarden alles beter en nu met honden ook al, de rest doet het niet goed genoeg. Dat heeft me al eerder gestoord aan je posts.
Een beetje nuance Superpony zou je sieren, er is een heel groot grijs gebied weet je .... :)*

En laten we weer ontopic gaan...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:27

De katten heb ik snel laten castreren, omdat ik toen op een flat woonde en geen gepis in huis wilde en geen gezaag dat ze perse naar buiten wilden.

Mijn reu is pas gecastreerd toen hij 5 jaar was, omdat zijn gedrag tov loopse teven (ook buurhonden) niet meer houdbaar was. Hij at niet/nauwelijks voor weken aan stuk, binnen pissen, continue piepen. Niks mee aan te vangen.
De teefjes heb ik niet laten steriliseren. Ze zijn braaf tijdens loopsheid. Noa houdt zichzelf heel schoon en Diva wordt schoon gehouden door Noa :7 Eens per dag moet ik Diva dan beetje oppoetsen, maar zij is daar heel braaf in. Dus die laat ik lekker zijn. Scheelt veel centjes en risico's.

Ik heb zo'n 4 jaar een intacte reu en intacte teef samen in huis gehad. De reu heeft 1 keer geprobeerd er op te klimmen en heeft toen een serieuze snauw gekregen. Schrik voor z'n leven, hij is er nooit meer op geklommen. Maar wel de hele tralala er rondom van piepen en niet eten, waardoor dus de keuze voor castratie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:49

Tjonge, iemand doet wel erg veel moeite voor een persoonlijke hetze. Nu worden er zelfs andere topics en onderwerpen bijgehaald, terwijl het dus over steriliseren en castreren van honden gaat en evt katten.

Maar goed, alles telt mee met de overweging of je dat wel of niet doet. Voor de 1 zal het ene doorslaggevend zijn en voor de ander het andere.

Als je 2 of meer reuen samen houdt, is de overweging weer anders dan als je bijv teven hebt of teven en reuen. Ook leefomstandigheden, ras of mix etc telt gewoon mee.

En wat al vaker is gezegd; Ook hele goede, up to date dierenartsen vinden het nog steeds verstandig bij teven.

Verder moeten mensen het echt zelf weten. Belangrijkste is dat anderen er geen last van hebben. Intacte dieren, prima, maar hou er rekening mee.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:11

In het verleden werden hier alle reuen en teven sws gecastreerd.
Inmiddels zijn de inzichten natuurlijk wel veranderd en is het in ons volle landje een stuk drukker waarbij niet alles meer gewoon los over straat hobbelt of zichzelf uitlaat.
Mijn huidige hond wilde ik voorlopig inyact laten om te kijken of dat ok bleef gaan, maar hij had zo ontzettend veel last van voorhuidonstekingen dat ie gewoon niet meer kon liggen zo pijnlijk was dat voor hem.
Na chemische castratie toch definitief gecastreerd.
Nooit meer ontsteking gehad.
Ni zijn mijn honden nooit te dik geweest en ook hun vachten zijn en waren prachtig.
Teven worden hier wel sws gecastreerd, zo ongelooflijk veel ellende gezien met baarmoeder ontstekingen, melkklier tumoren en verschrikkelijke schijnzwangerschappen.
Maar ik moet ook eerlijk zijn dat ik ook enorm vaak prostaat problemen bij oudere intacte reuen zie, zo erg dat er toch als laatste kans nog gecastreerd moet worden.
Ik hoor vaak, mij intacte reu springt altijd op die gecastreerde reuen....klinkt vaak zelfs verwijtend, maar dat is toch niet het probleem van de gecastreerde reu en eigenaar, houd gewoon je hond bij je als ie op een andere hond springt.
Ik vind dat echt zulk vervelend gedrag en vooral als het baasje het nog grappig vind dat zijn reu zo verliefd doet.
Ik heb een uitlaatservice, zowel gecastreerde reuen en teven en intacte reuen en teven zijn welkom.
Helaas gebeurt het toch heel vaak dat een intacte reu echt niet gewoon kan functioneren in een groep, continu proberen te rijen waardoor er heel veel onrust ontstaat.
Helaas kan zo'n hond dan niet meer mee.
Wat mij ook opvalt is dat volwassen intacte reuen nog maar weinig spelen terwijl de gecastreerde reuen tot hoge leeftijd veel en vaak spelen.
Het lijkt wel of zij jeugdiger blijven.
Maar goed, ik sta er dus redelijk neutraal in.
Bij een volgende reu die ik aanschaf kijk ik ook weer wat het beste voor die hond is, en in mijn werk zou ik mijn klanten ook nergens toe verplichten.
Maar loop er dus helaas wel tegenaan dat er regelmatig intacte reuen zijn die in mijn groepen niet functioneren en de baasjes daar een andere oplossing qua uitlaat voor moeten zoeken.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:18

@tinkermuts ik had laatst ook zo'n nutteloze discussie met amerikanen. Hun vonden het natuur en dat de hond maar op iedereen mocht springen 8)7

ik heb 4 honden, 3 zijn geholpen de teef is er van opgeknapt, 2 reutjes zijn wat onzekerder. Ik zou nu niet meer zo snel laten casteren en als er bv een intacte reu bijkomt betaal ik wel voor een opvang tijdens de loopsheid

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:26

@Tinkermuts, maar als teven loops zijn mogen ze of kunnen ze met jou even niet mee? Alle begrip voor hoor. Maar ik vraag me dan ook af hoe mensen dat oplossen? De hond moet toch haar behoefte kunnen doen en vaak is de uitlaatservice er voor die momenten dat de baas niet kan.

Het is de keus van de baasjes, maar jij hebt er toch mee te maken. Wat doe je? Stel je regels? Pas je je aan?

Mijn BC moest niks van mannen hebben en die ging zitten als we liepen en een reu kwam op haar af. Andere teefjes die we hebben gehad hielden we aangelijnd. Je hoopt dat je weet op welke tijden en wanneer je ergens rustig en veilig kan lopen, maar hebt geen garanties.

Ik liep met mn huidige stel in losloop gebied, reu was al geholpen, teefje nog niet. Kwam altijd mensen tegen met een intacte en gecastreerde reu. Die gecastreerde reu sprong elke keer op haar. Heb daar wat van gezegd, maar kon toch niks gebeuren.
Het was nogal een groot gebied en kwam ook 1 of beide honden aan de andere kant tegen en dan bleven we maar wachten bij de auto of we liepen weer terug, zodat de hond(en) ons volgde naar de baasjes.

Niet 1x, heel vaak. Als ik op een gegeven moment die auto zag staan, ging ik al verder weg staan en lopen. Maar als ze na je komen, kan je het niet vermijden.

Qua speels kan het wel kloppen, maar hier zijn het ook wel de type hondjes. Ze spelen en rennen met 6,5 nog erg veel. Vooral buiten dan. In huis alleen als we weinig buiten zijn geweest. En in huis is rust, wat ook goed is.
Mn reu kan wel echt chagerijnig worden als ie te moe is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:51

Dit vind ik ook wel een boeiende voor de discussie:
In Noorwegen is t verboden om te castreren tenzij medische redenen. En daarbij dus niet “ter voorkoming van”.

https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/c ... -goed-plan

Little side note; hierbij wil ik mijn eigen mening of visie even buiten de geposte info laten. Dus of dat ik “voor of tegen” ben doet in deze niet ter zake. Want dat is niet de reden dat ik t hier post.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:59

Maar wat valt tegenwoordig onder medische redenen?

Zijn dat de lichamelijke ongemakken zoals een chronische ontsteking etc. Of valt gedrag daar ook onder?
Een hond die zoveel last van zijn hormonen heeft, waardoor deze niet meer te bereiken en/of hendelen is. Valt dit daar dan ook onder?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:02

Tinkermuts schreef:
In het verleden werden hier alle reuen en teven sws gecastreerd.
Inmiddels zijn de inzichten natuurlijk wel veranderd en is het in ons volle landje een stuk drukker waarbij niet alles meer gewoon los over straat hobbelt of zichzelf uitlaat.
Mijn huidige hond wilde ik voorlopig inyact laten om te kijken of dat ok bleef gaan, maar hij had zo ontzettend veel last van voorhuidonstekingen dat ie gewoon niet meer kon liggen zo pijnlijk was dat voor hem.
Na chemische castratie toch definitief gecastreerd.
Nooit meer ontsteking gehad.
Ni zijn mijn honden nooit te dik geweest en ook hun vachten zijn en waren prachtig.
Teven worden hier wel sws gecastreerd, zo ongelooflijk veel ellende gezien met baarmoeder ontstekingen, melkklier tumoren en verschrikkelijke schijnzwangerschappen.
Maar ik moet ook eerlijk zijn dat ik ook enorm vaak prostaat problemen bij oudere intacte reuen zie, zo erg dat er toch als laatste kans nog gecastreerd moet worden.
Ik hoor vaak, mij intacte reu springt altijd op die gecastreerde reuen....klinkt vaak zelfs verwijtend, maar dat is toch niet het probleem van de gecastreerde reu en eigenaar, houd gewoon je hond bij je als ie op een andere hond springt.
Ik vind dat echt zulk vervelend gedrag en vooral als het baasje het nog grappig vind dat zijn reu zo verliefd doet.
Ik heb een uitlaatservice, zowel gecastreerde reuen en teven en intacte reuen en teven zijn welkom.
Helaas gebeurt het toch heel vaak dat een intacte reu echt niet gewoon kan functioneren in een groep, continu proberen te rijen waardoor er heel veel onrust ontstaat.
Helaas kan zo'n hond dan niet meer mee.
Wat mij ook opvalt is dat volwassen intacte reuen nog maar weinig spelen terwijl de gecastreerde reuen tot hoge leeftijd veel en vaak spelen.
Het lijkt wel of zij jeugdiger blijven.
Maar goed, ik sta er dus redelijk neutraal in.
Bij een volgende reu die ik aanschaf kijk ik ook weer wat het beste voor die hond is, en in mijn werk zou ik mijn klanten ook nergens toe verplichten.
Maar loop er dus helaas wel tegenaan dat er regelmatig intacte reuen zijn die in mijn groepen niet functioneren en de baasjes daar een andere oplossing qua uitlaat voor moeten zoeken.

Ik ben het met je eens dat het consequenties heeft.
Mijn reu heeft soms de neiging om te rijden. Dat wil ik pertinent niet, dus zaak is dat hij goed onder appèl staat als hij losloopt.
Grootste nadeel vind ik dat spelen (dat doet hij dus wel graag) soms té leuk is en dan ook uitmond in willen rijden.
Afspreken met zijn lievelingshondjes kan daarom soms wel, maar soms ook niet. Net hoe zijn pet staat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:05

CupCakes_ schreef:
Maar wat valt tegenwoordig onder medische redenen?

Zijn dat de lichamelijke ongemakken zoals een chronische ontsteking etc. Of valt gedrag daar ook onder?
Een hond die zoveel last van zijn hormonen heeft, waardoor deze niet meer te bereiken en/of hendelen is. Valt dit daar dan ook onder?

Bericht is niet te lezen voor een niet lid, maar Noorwegen is een heel ander land weer. Je kan niet alles direct vergelijken altijd.

Medisch zal weer van je dierenarts af hangen. Ook daar zal de ene dierenarts het sneller noteren als medischa, waar de ander zijn poot stijf zal houden dat het niet nodig is.

In Zweden zijn ook andere regels qua paarden houden en nemen we in Nederland ook niet over, zolang het de meeste mensen niet uitkomt.