Wat doen met hond van overleden moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:21

miesnaom schreef:
Hi,

Geen idee of het al is gezegd. Maar als het hondje uit het asiel komt MOET je wel eerst even overleggen. Als het goed is heeft je moeder een contact getekend daarvoor. Even bellen en situatie uitleggen. Ze zouden evt (als ze dit doen) hem wel online zetten maar dat hij bij jou blijft tot hij een geschikt baasje heeft gevonden.

Echter las ik in je post dat je je moeder had belooft om voor de hond te zorgen mocht zij te komen overlijden. Ik weet de omstandigheid niet, kan er niet over oordelen, wil en doe dit ook niet. Denk wel goed na, niet dat je achteraf spijt/ schuld gevoel heb omdat je de hond toch weg heb gedaan. Dat zou me extra naar lijken, bovenop het plotselinge verlies van je moeder Y;(

Edit: het is dus niet de bedoeling dat je zelf van alles gaat doen, contracten zijn er niet voor niets. Het contract staat op de naam van de moeder en hond, dus als moeder overlijd en er staat in het contract hond moet terug, heel zuur, dan zal de hond dus terug moeten en heeft ts helaas er niks mee te maken (aangezien er niet is opgenomen dat ts zelf voor een ander huis zoekt, mocht er iets gebeuren)

Eerlijk, ik vind het zwaar irritant dat mensen maar doen alsof ze het contract niet hoeven na te volgen. Teken er dan ook lekker niet voor, net als (even los van deze situatie) je niet mag fokken met de dieren en dat dat dan toch wordt gedaan. Schijt irritant.

Als je er niet mee mag fokken dan neem ik aan dat de sterlisatie/castratie al door het asiel is uitgevoerd.
Ze mogen blij zijn dat mensen afgedankte beesten met 'n rugzakje over willen nemen en daar nog best 'n flink bedrag voor neertellen. Als het niet blijkt te werken dan kun je het dier terugbrengen, maar krijg je je geld niet terug dus kunnen ze nog 'n keer cashen.
Ik zou niet meewerken aan het terugbrengen van een beest naar 't asiel als ik er zelf aan gehecht ben.
Hoe vaak komt het uberhaupt voor dat het asiel bij mensen gaat controleren of ze het beest nog hebben als ie niet in de proefperiode is teruggebracht?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:23

Popstra schreef:
Maar hoe komt een asiel er dan achter dat een hond een ander baasje heeft?
Je houd toch geen contact met ze al die jaren over de hond!?

Nou, dat is dus gebeurd bij een bekende van me... hond uit het asiel, moest echter onverwacht naar het buitenland, dus hond naar ander, zonder terug te brengen naar het asiel.
Die kreeg dus de hondenbescherming op zijn dak. Of iemand hem verraden heeft, of dat iemand zo dom was een advertentie te zetten, dierenasiel was erachter gekomen en hop, hondenbescherming eropaf. Hond mocht uiteindelijk wel bij nieuwe eigenaar blijven.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:31

superpony schreef:
Euthanasie kan je niet altijd plannen en ook niet altijd wachten op hun toestemming. Ik neem aan dat het oordeel van een dierenarts dan ruim voldoende is of het nodig was.

Van een dierenopvang een kat gehad, die na 1 jaar out of the blue mijn man aanviel, en zijn ogen probeerde uit te krabben. Letterlijk. Die kat is na 3 kwartier in een krat gejaagd met water en zonder overleg met opvang per direct geeuthanaseerd door de dierenarts, om doorverkoop aan argeloze goedwillenden te voorkomen. Nooit gemeld, was anders toch een welles nietes verhaal geworden en hadden wij de zwarte Piet gekregen, waarschijnlijk. Ik kan me wel goed voorstellen dat TS het zielig vind haar moeders hond terug te brengen naar het asiel, en het erop wil wagen het dier over te nemen.

Ik heb in het geval van de kat niet gemerkt dat de opvang erachter is gekomen, heb het dier geruime tijd later als overleden gemeld via de chip. Maar het was geen officieel asiel.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:34

miesnaom schreef:
Hi,

Geen idee of het al is gezegd. Maar als het hondje uit het asiel komt MOET je wel eerst even overleggen. Als het goed is heeft je moeder een contact getekend daarvoor. Even bellen en situatie uitleggen. Ze zouden evt (als ze dit doen) hem wel online zetten maar dat hij bij jou blijft tot hij een geschikt baasje heeft gevonden.

Echter las ik in je post dat je je moeder had belooft om voor de hond te zorgen mocht zij te komen overlijden. Ik weet de omstandigheid niet, kan er niet over oordelen, wil en doe dit ook niet. Denk wel goed na, niet dat je achteraf spijt/ schuld gevoel heb omdat je de hond toch weg heb gedaan. Dat zou me extra naar lijken, bovenop het plotselinge verlies van je moeder Y;(

Edit: het is dus niet de bedoeling dat je zelf van alles gaat doen, contracten zijn er niet voor niets. Het contract staat op de naam van de moeder en hond, dus als moeder overlijd en er staat in het contract hond moet terug, heel zuur, dan zal de hond dus terug moeten en heeft ts helaas er niks mee te maken (aangezien er niet is opgenomen dat ts zelf voor een ander huis zoekt, mocht er iets gebeuren)

Eerlijk, ik vind het zwaar irritant dat mensen maar doen alsof ze het contract niet hoeven na te volgen. Teken er dan ook lekker niet voor, net als (even los van deze situatie) je niet mag fokken met de dieren en dat dat dan toch wordt gedaan. Schijt irritant.

Ik vind het ook wel klein beetje irritant dat mensen alleen reageren en niet verder lezen dan de OP :')

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:40

Elnienjo,Wat voor de mensen achter de dierenopvang zwaar frustrerend is, is dat het in deze branch dweilen met de kraan open is.
Aan de voordeur gaat een hond of kat weg, aan de achterkant komen er al weer 15 binnen.

Bij het ene asiel wordt het beest gedumpt omdat het kind allergisch is, bij het andere asiel wordt met veel enthousiasme door het hele gezin weer een nieuwe pup uitgezocht.

Als afspraken niet worden nagekomen, de ene potentiele klant nog harder liegt dan de ander, de gemeente de subsidiekraan steeds verder dicht draait en de mensen niet luisteren naar adviezen en tips over trainingen en opvoeding zodat het dier voor de 6de keer geplaatst moet zien te worden, en iedere dag weer nieuwe keiharde dierenmishandeling/ verwaarlozing constateert, dan moet je heel stevig in de schoenen staan.

Maar dit in zijn geheel off topic........maar denk daar ook eens aan wanneer het over een opvang/ asiel gaat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:48

7ofhearts schreef:
Elnienjo,Wat voor de mensen achter de dierenopvang zwaar frustrerend is, is dat het in deze branch dweilen met de kraan open is.
Aan de voordeur gaat een hond of kat weg, aan de achterkant komen er al weer 15 binnen.

Bij het ene asiel wordt het beest gedumpt omdat het kind allergisch is, bij het andere asiel wordt met veel enthousiasme door het hele gezin weer een nieuwe pup uitgezocht.

Als afspraken niet worden nagekomen, de ene potentiele klant nog harder liegt dan de ander, de gemeente de subsidiekraan steeds verder dicht draait en de mensen niet luisteren naar adviezen en tips over trainingen en opvoeding zodat het dier voor de 6de keer geplaatst moet zien te worden, en iedere dag weer nieuwe keiharde dierenmishandeling/ verwaarlozing constateert, dan moet je heel stevig in de schoenen staan.

Maar dit in zijn geheel off topic........maar denk daar ook eens aan wanneer het over een opvang/ asiel gaat.

Misschien zouden mensen een geschiktheidsexamen moeten doen als ze een huisdier willen aanschaffen. Ze schaffen het aan alsof ze een seizoensprul bij de Action kopen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:08

Zoolgangster schreef:
superpony schreef:
Euthanasie kan je niet altijd plannen en ook niet altijd wachten op hun toestemming. Ik neem aan dat het oordeel van een dierenarts dan ruim voldoende is of het nodig was.

Van een dierenopvang een kat gehad, die na 1 jaar out of the blue mijn man aanviel, en zijn ogen probeerde uit te krabben. Letterlijk. Die kat is na 3 kwartier in een krat gejaagd met water en zonder overleg met opvang per direct geeuthanaseerd door de dierenarts, om doorverkoop aan argeloze goedwillenden te voorkomen. Nooit gemeld, was anders toch een welles nietes verhaal geworden en hadden wij de zwarte Piet gekregen, waarschijnlijk. Ik kan me wel goed voorstellen dat TS het zielig vind haar moeders hond terug te brengen naar het asiel, en het erop wil wagen het dier over te nemen.

Ik heb in het geval van de kat niet gemerkt dat de opvang erachter is gekomen, heb het dier geruime tijd later als overleden gemeld via de chip. Maar het was geen officieel asiel.
wow die was vast ziek tumor in hersens ofzo. Als de dierenarts ermee eens is dan logisch .
Wat een verhaal. Had je man zijn gezicht nig heel?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:25

elnienjo schreef:
7ofhearts schreef:

Misschien zouden mensen een geschiktheidsexamen moeten doen als ze een huisdier willen aanschaffen. Ze schaffen het aan alsof ze een seizoensprul bij de Action kopen.

Mensen gaan al moeilijk doen bij de gestelde regels van de adoptie, dat blijkt telkens weer.
Als een asiel dan ook nog eens zo een examen zou durven te eisen, wordt er helemaal geen dier meer opgehaald.
En wordt er met veel bombarie en tamtam een dier uit het buitenland gehaald, of komen ze er langs andere wegen wel aan.

Maar laten we het topic daar niet mee overspoelen.
TS heeft een keuze gemaakt en voor haar gevoel een oplossing gevonden.
En verder genoeg verdriet aan haar hoofd.
Ik hoop dat het goed uitpakt voor alle partijen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:11

Christiene schreef:
Zoolgangster schreef:

wow die was vast ziek tumor in hersens ofzo. Als de dierenarts ermee eens is dan logisch .
Wat een verhaal. Had je man zijn gezicht nig heel?

Hij had lelijke diepe halen in hoofd, neus en in zijn armen, omdat hij met zijn onderarmen zijn ogen heeft moeten beschermen. Heeft wel even geduurd voor het genezen was, en later vonden we zelfs krassen op zijn buik. Gelukkig toch aardig netjes genezen. Het voorval voelde alsof we in een horrorfilm terecht waren gekomen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:19

Dat geloof ik wel hororfilm wow. Heeft hij nog geluk gehad met zijn ogen.

Hopelijk vind ts gewoon een fijn huisje voor het hondje

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 21:24

Ik heb al iemand gevonden,ze komt na de Pasen kijken.

miesnaom

Re: Wat doen met hond van overleden moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:22

Ik ga verder niet meer reageren, er worden dingen gezegd waar ik het niet mee eens ben. Dat kan, en mag. En ik excuses aan knert snap dat het irritant is haha.

Oh en over het fokken; je haalt n hond voor 250 euro op zodat je nog lekker duur eraan kan verdienen. Ik vind het niet meer als logisch dat daar een verbod op is. Buiten het feit dat het asiel al meer als vol is met bepaalde rassen. Ben ik ook tegen het vermeerderen ipv wel overwogen te fokken.

Maargoed meningen verschillen :) en is ook niet meer ontopic. Sterkte verder met het verlies van je moeder

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:27

7of
Persoonlijk zou ik liever een soort van examen doen en eigenaar zijn. Dan een vaag contract tekenen en me moeten verantwoorden bij het weg doen van het beestje.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 23:25

Ik heb in 20 jaar tijd 2 x een poes en 2 x een hond uit een asiel gehaald. Alle 4 al niet meer in leven. In al die jaren never nooit ook maar iets van het asiel gehoord of zo. Dus dat het nooit jou dier wordt is in mijn optiek onzin. Dan zouden ze toch eens moeten komen kijken of eens vragen hoe het met het dier gaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 23:55

Dat ligt aan het asiel. Wij hebben ook asielhonden en katten gehad en hoorden daarna nog wel wat van het asiel. Bij de kat werd 2 keer gebeld en bij de hond stonden ze onverwacht een keer voor de deur om te kijken of het huis wel geschikt was. (Toen hadden we haar al wel 5 maanden, dus dat was vrij laat :+ )

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:49

DuoPenotti schreef:
Persoonlijk zou ik liever een soort van examen doen en eigenaar zijn. Dan een vaag contract tekenen en me moeten verantwoorden bij het weg doen van het beestje.

Dan kunnen broodfokkers en handelaars zich nog altijd komen bevoorraden in asiels.
Want dat is de voornaamste reden van de adoptiecontracten: vermijden dat de mooiste (ras)honden uit het asiel gehaald worden voor 200€ en de dag daarna voor 1000€ op marktplaats staan, al dan niet met een zelfverzonnen ras erbij en voor de helft van de leeftijd.
Vergeet ook niet dat in asiels niet enkel schattige kleinen hondjes zitten, maar ook veel risicorassen. Die wil je al helemaal niet in de handel of in de broodfok zien gaan.
In de praktijk heb je als 'normale' adoptant geen last van dat contract. In het begin af en toe een mailtje sturen van hoe het gaat en indien je de hond niet meer zelf kan houden ofwel terugbrengen naar het asiel ofwel de oplossing voorstellen die je zelf bedacht hebt. Waar ze dan indien het redelijk is gewoon mee instemmen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:54

dan moeten ze zorgen dat alles standaard gestellisieerd of gecastareerd wordt. Ik dacht eigenlijk dat het ook gedaan werd.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:58

wemkelover schreef:
dan moeten ze zorgen dat alles standaard gestellisieerd of gecastareerd wordt. Ik dacht eigenlijk dat het ook gedaan werd.

In mijn tijd vroeger met stage bij ern asiel werd dat gedaan. Bij de katten zeker weten honden meen ik ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:00

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:
chip is geen eigendomsbewijs

Waarvoor dienen die chips dan wel?

Identificatie van het dier. :) Als jij mijn paspoort hebt, ben je nog niet perse mijn eigenaar. De chip is het paspoort van de hond. :)
Op dat paspoort staat wel een adres. Indien de hond "kwijt" raakt zullen ze eerst de persoon op de chip contacteren om te kijken of de hond van hem/haar is. :) Als je hem correct registreert is er dus een grotere kans dat je gebeld wordt als ze hem vinden wanneer ie weg geraakt.

Dat gezegd zijnde: door dit topic zou ik eigenlijk ook nooit meer een asielhond willen. Ik denk er zelfs niet aan om een dier te gaan "lenen". :\
Ze vragen er veelal nog goed geld voor ook. Hier recent gekeken om een dier te adopteren. totaalprijsje kwam op 900 euro. :+ Daar hebben we een pup met stamboom voor zonder een hoop regels én we mogen 'm zelf kiezen én we hoeven geen contracten te tekenen. Die waren echt helemaal op hun kop gevallen. (en ja, dat was een officiele dierenopvang.)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-03-21 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:03

Wat een boel heilige mensen hier zeg.
Ik zou echt nooit een hond van die leeftijd maar weer naar het asiel brengen omdat het ooit misschien is afgesproken. Zeker niet als dat zelfde asiel in jaren en jaren niks van zich heeft laten horen.
Dus heel slim van TS om zelf de best passende oplossing te zoeken voor het hondje :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:05

Sclimpre schreef:
DuoPenotti schreef:

Dan kunnen broodfokkers en handelaars zich nog altijd komen bevoorraden in asiels.
Want dat is de voornaamste reden van de adoptiecontracten: vermijden dat de mooiste (ras)honden uit het asiel gehaald worden voor 200€ en de dag daarna voor 1000€ op marktplaats staan, al dan niet met een zelfverzonnen ras erbij en voor de helft van de leeftijd.
Vergeet ook niet dat in asiels niet enkel schattige kleinen hondjes zitten, maar ook veel risicorassen. Die wil je al helemaal niet in de handel of in de broodfok zien gaan.
In de praktijk heb je als 'normale' adoptant geen last van dat contract. In het begin af en toe een mailtje sturen van hoe het gaat en indien je de hond niet meer zelf kan houden ofwel terugbrengen naar het asiel ofwel de oplossing voorstellen die je zelf bedacht hebt. Waar ze dan indien het redelijk is gewoon mee instemmen.

Ik weet dat er juist weinig schattige kleine hondjes zitten.

Ik denk dat bij onderzoek die broodfokker zo door de mand valt.
Vele zijn echt wel bekend waar ze wonen. Zeker bij de asiels is dat wel bekend.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:09

Hoop dat het klikt met de mensen die komen kijken en dat je een goed plekje voor hem vind

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:10

DuoPenotti schreef:
Sclimpre schreef:

Ik weet dat er juist weinig schattige kleine hondjes zitten.

Ik denk dat bij onderzoek die broodfokker zo door de mand valt.
Vele zijn echt wel bekend waar ze wonen. Zeker bij de asiels is dat wel bekend.

Broodfokkers en handelaars zijn niet alleen de grote puppyfarms. Er zijn ook genoeg mensen die wat eurootjes ruiken en slim genoeg zijn om zich bij verschillende asiels aan te bieden om een hond te 'redden'. Of een hond met de beste bedoelingen uit het asiel halen en achteraf beseffen dat er wel iets mee te verdienen valt. Dat is dweilen met de kraan open voor de asiels om te proberen dat te achterhalen.
En juist bij de niet-zo-schattige honden wil je geen parallelle circuits aanmoedigen.
Daarom vind ik het wel een goed idee dat asiels een systeem bedacht hebben waarbij malafide praktijken ontmoedigd worden en waar iemand die van goede wil is in de praktijk geen hinder van ondervindt.
Zou je dit systeem afschaffen dan maak je een kleine groep mensen blij, maar veroorzaak je ellende voor een heleboel dieren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:18

En jij denkt dat zo'n halve crimineel zich aan zo'n contract gaat houden?
want eerlijk hoeveel word er daadwerkelijk gecontroleerd door de asiels?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:31

Het gaat niet over halve of hele criminelen.
Als de hond jouw eigendom is kan je hem perfect legaal de volgende dag op marktplaats aanbieden voor het dubbele van de prijs van het asiel. Niks illegaals aan maar niet in het belang van de hond.
Honden kweken zonder stamboom aan zoveel nesten als mogelijk per jaar en veel geld vragen voor de pups is ook niet illegaal.
Alleen is dit niet waar de asiels en hun vrijwilligers al die moeite voor doen, die willen gewoon dat de honden op een vriendelijke plek terechtkomen.
Als de hond formeel verkocht wordt kunnen ze niets anders doen dan hier lijdzaam op toekijken.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 31-03-21 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt