Adoptiehond van 2j zindelijk maken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: Adoptiehond van 2j zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 11:07

marleen: dank je wel! En als ik over een paar dagen ergens tegenaan loop ga ik zeker van je aanbod PB gebruik maken!

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:30

Ook ik herken het gevoel helemaal. De eerste dagen na aankomst wiebelde ik bij onze honden tussen "sh*t, wat heb ik gedaan" en smeltmomentjes door de kleine stapjes in de juiste richting. Bij de tweede had ik dat oliebol-momentje al onderweg naar huis, bij de eerste kwam het pas later. Uiteindelijk is het na enkele dagen helemaal goedgekomen, en waren ze echt al deel van het gezin, op hun tempo. Als ik nu zie wat voor geweldige honden we hebben, zou ik de keuze zo opnieuw maken. (Al vervloek ik ze nog wel eens als ze weer eens een vuilnisbak geplunderd hebben -O- )

Jullie hond lijkt erg gevoelig en heel mensgericht te zijn. Ik denk dat dat alvast een veelbelovende start is <3 Hij is inderdaad echt prachtig trouwens!! In eerste instantie had ik ook mijn zinnen gezet op een galgo of podenco, maar omwille van een kat in huis toch niet aangedurfd. En nu voel ik het toch weer kriebelen O:)

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:38

Charisma schreef:
Ik vind 't vooral moeilijk omdat ik niet weet of ik goed doe en of 't goed komt... En ik weet wel dat ik 't de tijd moet geven, we zijn nog geen dag ver...
Ik had de impact denk ik toch een beetje onderschat...zeker als je oude opgevoede hond gewend bent geweest... Ach tijd brengt raad zeker...

Ik kruip even onder m´n meeleessteen vandaan om je een hart onder de riem te steken en een dikke virtuele knuffel te geven :knuffel: !

Wat heerlijk voor deze hond dat hij een gouden mandje bij jullie heeft gekregen. En ik weet dat het niet alleen rozengeur en manenschijn is... Geduld, liefde en hem de regels en routines uitleggen en laten beleven... Hij heeft dit nog nooit meegemaakt, het leven in een huis en met mensen die van hem houden. Het komt goed, geef hem de tijd om te wennen en te leren, zoals je nu doet.
En het geeft niet als je fouten maakt en leert, iedere hond is anders en komt met z´n eigen (ongeschreven)´handleiding´, volg je intuitie en gebruik van alle tips die je krijgt dat wat bij jou en hem past.

Succes, en ik vind het leuk om te volgen, omdat ik aan de andere kant van het verhaal mijn steentje bij probeer te dragen.
Ik vang honden (en katten en ezels) op in Spanje en zoek daarna een foreverhome voor ze...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:45

Charisma schreef:
Hij loopt de hele tijd achter ons aan...plakt echt...
We zijn er ook niet boos op geworden, diertje weet t ook allemaal niet.

Zo heb ik al mijn opvanghondjes geleerd alleen te blijven. In het begin lopen ze de hele tijd achter je aan.
Gewoon laten doen. Op een bepaald moment worden ze dat beu en houden ze je minder in het oog. Dan liep ik vaak langs 1 deur naar buiten en direct langs een ander deur terug naar binnen. Meesal stond de hond dan aan de deur waarlangs ik weggegaan was te wachten. Dan riep ik hem voor een knuffel. Op de duur hadden ze allemaal zo iets van 'pff, die loopt de hele dag rond, maar ze komt altijd wel terug, niet duk in maken'.
Geef het tijd. Uiteraard niet boos worden, die hond doet dat niet voor zijn plezier.
In het begin zal je veel tijd moeten investeren, aar het loont echt de moeite.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 12:42

Echt jullie kunnen niet geloven hoe erg ik al jullie tips en posts apprecieer!!! <3 <3 <3 Jullie zijn toppers!
Het stelt me gerust dat het bij iedereen toch goed is gekomen...over een paar weken hebben we hopelijk al een andere hond!
Daarstraks kon er al een heel klein kwispeltje vanaf en een ieniemienie huppeltje op t gras :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:38

Het is werken, maar het gaat zeker lonen hoor! :) En iedere hond is, net als ieder mens, anders. Goed kijken naar wat hij nodig heeft, veel geduld, dan komt het echt wel goed. :)

Hij krijgt de groeten van mijn hondenkind die ook alles moest leren en nu, 4 maanden later, gewoon lekker alleen thuis kan blijven en gaat liggen stinken in een andere kamer. :D
Afbeelding

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 14:04

Wat een schatje!!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:08

Doubtless schreef:
Ik heb ook nog een tipje, wellicht overbodig maar een good to know:

Straathonden vinden het soms lastig om hun behoeften aan de lijn te doen. Ons hondje poepte na 2 dagen voor het eerst, toen ik haar op een loslaatveldje losmaakte := Daarvoor zeker 10 keer naar buiten gegaan, maar geen poepjes.

Dat geldt voor mijn 10-jarige in Nederland geboren en als pup bij mij gekomen hond nog steeds. Die vindt het vreselijk om dat dichtbij aan de riem te doen. Ze doet het wel, als het moet.Maar liever niet.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 14:19

Poepje doet hij goed, maar idd niet aan de lijn. Dan is hij verlegen denk ik...:)
Plasje kost hem altijd wat meer tijd...denk dat hij geen herkenbare geuren vind en daarom moeilijker wil plassen.
We laten hem nu los in de tuin en hij poept altijd op hetzelfde plekje, wel handig :D

Dit weekend gaan we denk ik zijn eerste wandelingetje maken bij ons in de buurt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:31

Femke_Tweety schreef:
Doubtless schreef:
Ik heb ook nog een tipje, wellicht overbodig maar een good to know:

Straathonden vinden het soms lastig om hun behoeften aan de lijn te doen. Ons hondje poepte na 2 dagen voor het eerst, toen ik haar op een loslaatveldje losmaakte := Daarvoor zeker 10 keer naar buiten gegaan, maar geen poepjes.

Dat geldt voor mijn 10-jarige in Nederland geboren en als pup bij mij gekomen hond nog steeds. Die vindt het vreselijk om dat dichtbij aan de riem te doen. Ze doet het wel, als het moet.Maar liever niet.

Dat vind ik net een voordeel. Onze honden lopen altijd aan een flexi en weten dat lijn=kort wil zeggen billen toeknijpen, lijn=los wil zeggen doe maar.
Dat heeft mij al vaak gered van genante situaties.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 07:22

Vandaag vrije dag genomen voor de duts. Manlief is half uur geleden naar zijn werk vertrokken. Eerst boven blijven liggen, begon hij te janken en piepen, 5min gewacht en naar beneden gegaan. Piepen en janken blijft hij doen en zoekt rond naar mijn man. Na 10min is hij nu op zijn kussen gaan liggen en grommet af en toe wat. Heb wel T-shirt en broek van mijn man gegeven als steun.
Nu ga ik sewis de paarden eten geven, ben eens benieuwd...gaat in veel etappes worden denk ik :)

Nacht is wel heel goed gegaan, niks gehoord en vanmorgen flink zen ding buiten gedaan.

Wel plast hij erg weinig, 's morgens en dan rond 16u en dan 's avonds wil ie niet meer gaan. Kakje wel 2x daags. Hij drinkt voldoende...
Zou 't zijn dat weinig plast omdat hij nog geen vertrouwde geuren heeft hier?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:43

Hij durft niet te plassen,,markeren is nog eng.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 08:57

Oké, dat dacht ik al.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:06

Ik zou me nog niet te veel zorgen maken. Onze hond plaste de eerste maand maar 1x per dag, poepje 1x per dag en soms een dag niet. Dit was allemaal binnen op een puppy matje want buiten was te eng. Wij dachten dat de kleine hoeveelheden kwam doordat ze zo veel sliep dat ze het niet door had dat ze moest gaan.
Toen we een weekend op bezoek gingen bij mijn ouders die een tuin hadden, bleek dat ze wel meerdere keren per dag alles kon doen buiten. Nu weer thuis is het 1-2x per dag als we naar een speciaal veldje rijden. We zijn erachter gekomen dat ze het liever niet binnen doet, maar het buiten nog niet durfde en het daarom de hele dag ophield tot het niet meer kon.
Nu heeft ze wel een vertrouwd plekje buiten en gaat het beter en doet ze niks meer binnen. Ik denk dat je gewoon moet werken aan het vertrouwd maken van zijn plekje buiten.
Heb je een tuin? Maak dat zijn fijne plek voor nu.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:49

Ik zou buiten voor een lange lijn gaan, zodat hij wat op afstand of verstopt wat kan doen. Wel stil blijven staan en de lijn dan wel op ontspannen hebben.

Wij hebben trouwens plasje doen gekoppeld. Onze reu was niet goed zindelijk en het heeft heel erg geholpen.
Het teefje wil weleens ophouden, maar met plasje doen en een koekje gaat ze toch zitten. De reu plast dan 3x en kijkt je aan.

Ook al hebben wij ze al langer, ook als we lang wandelen en ze kijken op of om, reageer ik. Zij maken contact en ik reageer daar wel op. Dan zeg ik iets van; zie je iets moois? Lekker lopen he?! en dat soort dingen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 12:29

Oké, dan maak ik me daar geen zorgen in voorlopig. Vandaag is ie al een paar keer mee buiten gegaan, vind ie erg leuk. Als hij dan weer binnen komt gaat ie liggen mokken op zen kussen. Denk dat 't tijd wordt om eens een wandelingske te gaan maken in 't weekend :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:39

Mijn galgo mix had dit ook! In het begin 1 x daags een poepje en hoogstens 2x een plas. Dit is vanzelf over gegaan, verder niks speciaals voor gedaan. In huis deed hij niks gelukkig.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:37

Hoi Charisma, hoe gaat het met jullie, en met de hond? Heeft hij al een beetje kunnen wennen, en krijgt hij steeds een beetje meer vertrouwen in het feit dat jullie terugkomen?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 14:26

Het begint te gaan vanaf dit weekend. We zijn wel begonnen met benchtraining, want hij bleef slopen helaas als hij even alleen was. Maar in de bench gaat 't goed! Hij is rustig daarin en slaapt. Hij begint open te bloeien nu en beetje streken te krijgen :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 14:28

De bandiet in kwestie Afbeelding

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:09

Wat een lief koppie :)
het heeft gewoon ook allemaal even tijd nodig. Maar zo te zien doen jullie dat ook. Het gaat vast helemaal goed komen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 12:39

Blijkbaar te vroeg gejuicht...vanmorgen een uurtje in de bench en heeft ie aan de poten van zijn drinkstaander gebeten :+
Hij is meestal een 30min stil, dan effe piepen en weer stil...dus t begint te komen, maar nog effe werk aan.
Tis echt het alleen zijn dat hij niet leuk vind, als je thuis bent gaat ie zelf rustig in de bench liggen, ook nadat hij alleen is geweest. Radio staan aan en hij krijgt een T-shirt met onze geur op en een kauwstaaf of zoiets.

Hoe lang duurde het gemiddeld bij jullie honden? Bij degene die benchen hebben bedoel ik dan...

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:48

Wat is hij toch mooi!

Fijn dat er al zoveel verbetering is, komt helemaal goed!

Bench is hier nooit een probleem geweest, dat was echt hun veilige haven, open en gesloten. Dingen stukbijten doet onze witte dan weer wel. Vroeger konden we geen schoen laten staan, of je kon de stukjes bij elkaar zoeken. We hebben een tijdje alles wat niet stuk mocht buiten haar bereik gezet, en uiteindelijk is het vanzelf uitgedoofd. Enkel afval is nog een probleem, maar dat valt goed te managen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 14:11

Singa: hij ziet het ook wel als een veilig plekje hoor, alleen dat slopen... al bijt hij niet aan zijn kussen of gooit hij het ding niet overhoop ofzo...ik denk ook dat het wel goed komt, geduld is een mooie deugd.

We zorgen ook dat er niets is waar hij aan kan wat erg is als het kapot zou gaan. Ook eten enz bergen we op, anders ben je s morgens je restjes kwijt :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:27

Wat je kunt doen, is zorgen dat de bench een feestje wordt.

Mijn hond rent bijvoorbeeld met enthousiasme de bench in voor zijn kluif.

Je kunt ook een Kong vullen met allerlei lekkers en hem daar mee trainen.