Welke hondenrassen zijn voor ons geschikt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:57

Barbet schreef:
Wij hebben een Barbet (franse waterhond), deze is wel een slag groter dan de Spaanse waterhond maar weer een slag kleiner dan de grote poedel.
Van nature een rustige, niet nerveuze hond, wel een werkhond waar je echt mee wat moet doen.
Zeker geen hond voor alleen wat blokjes rond lopen.

[ [url=m/LAVRR7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9eGiXW.jpg]Afbeelding[/url] ]

De poedel is toch echt kleiner hoor! Maximale hoogte is 62cm. Ik hoor vaak van mensen dat ze mijn hond zo klein vinden voor een koningspoedel maar ze heeft echt een mooie normale maat. Ik zie wel vaak grotere poedels maar die zijn waarschijnlijk niet raszuiver. Een poedel is eigenlijk maar een hondje vind ik, meer haar dan hond! De vader van mijn poedel is 60 cm en de moeder 58cm. De mijne is ook 58cm.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anna79 op 13-03-21 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:59

Officieel wel, maar het valt tegenwoordig vaak toch tegen met de grote poedels. 65cm is eerder regel dan uitzondering met reuen en bij de harlekijns loopt dat wel op tot 75cm.

Ik heb in het verleden (6-7 jaar terug) wel gezocht naar een grote poedel (reu x teef combinatie, ik zocht een pup) van 45-50cm, keurig binnen de maat, maar daar was niet aan te komen. Raszuiver vanwege te klein is sowieso bijzonder bij een poedel, want alles tussen de 23 en 62cm is rastypisch en volledig poedel (maar niet perse rastypisch) gaat zelfs van 20 tot 75cm.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:05

Mizora schreef:
Officieel wel, maar het valt tegenwoordig vaak toch tegen met de grote poedels. 65cm is eerder regel dan uitzondering met reuen en bij de harlekijns loopt dat wel op tot 75cm.

Ik heb in het verleden (6-7 jaar terug) wel gezocht naar een grote poedel (reu x teef combinatie, ik zocht een pup) van 45-50cm, keurig binnen de maat, maar daar was niet aan te komen. Raszuiver vanwege te klein is sowieso bijzonder bij een poedel, want alles tussen de 23 en 62cm is rastypisch en volledig poedel (maar niet perse rastypisch) gaat zelfs van 20 tot 75cm.

Maar je mag met zo'n grote niet naar een tentoonstelling dus zal geen stamboomhond zijn...

Mizora

Re: Welke hondenrassen zijn voor ons geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:10

Stamboom zit niet per se gekoppeld aan tentoonstellingen. Maar de reuen van 64-65cm draaien wel degelijk gewoon mee in de showwereld. Alleen met grote evenementen wordt het lastiger, maar anders wordt er gewoon een oogje toegeknepen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:23

Ok, dat wist ik niet

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:09

Anna79 schreef:
Mizora schreef:

Maar je mag met zo'n grote niet naar een tentoonstelling dus zal geen stamboomhond zijn...

In mijn ras ook verschillende honden die boven de standaard uit komen waar gewoon met stamboom mee gefokt word hoor. :)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:11

Zal ook wel een beetje van het verschil afhangen denk ik. Als je met een hond 1 of 2 cm van de maximale stokmaat af zit of 10 cm

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:14

Anna79 schreef:
Zal ook wel een beetje van het verschil afhangen denk ik. Als je met een hond 1 of 2 cm van de maximale stokmaat af zit of 10 cm

Hier is de max geloof 40 cm. Maar er zitten er wel bij die gerust 4 cm hoger zijn.
Alleen word daar niet of zelden mee geshowd. Of alleen in de puppy/begin jeugd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:27

Mloes schreef:
Ik vond de poedel ook een goed idee, maar vriendlief wilde er niet aan. Honderden foto’s laten zien van stoere poedels haha, tevergeefs.

Misschien een keer gaan knuffelen bij iemand met een poedel? Combineren met een wandeling om te zien dat het duffe saaie honden zijn?
Mijn man was ook anti poedel, vond het maar verwende snauwerige sjaggerijnige honden, tuttig om te zien. Vergeet nooit meer dat hij met zijn bijna 2 meter lang over straat ging met onze eerste pup een middenslag poedel, wat trots liep hij er mee, nu is hij helemaal verkocht.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:09

meggiemeg schreef:
Mloes schreef:
Ik vond de poedel ook een goed idee, maar vriendlief wilde er niet aan. Honderden foto’s laten zien van stoere poedels haha, tevergeefs.

Misschien een keer gaan knuffelen bij iemand met een poedel? Combineren met een wandeling om te zien dat het duffe saaie honden zijn?
Mijn man was ook anti poedel, vond het maar verwende snauwerige sjaggerijnige honden, tuttig om te zien. Vergeet nooit meer dat hij met zijn bijna 2 meter lang over straat ging met onze eerste pup een middenslag poedel, wat trots liep hij er mee, nu is hij helemaal verkocht.

We zijn niet op zoek hoor :)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:01

Ik kom trouwens net thuis van detectieles met mijn deftige poedel :D, verder doen we speuren waar ze erg goed in is en bloedjefanatiek!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:26

Poedels zijn echt super leuke honden. Alleen het vachtonderhoud houdt me op dit moment wat af. Ik vind ze kort ook echt veel mooier dan lang. :x Heb er op de opvang ook een paar, super leuke dieren. Mijn vriend vind ze ook niks door het imago. Super kortzichtig want ze zijn echt zó leuk <3

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:32

Ja het vachtonderhoud is inderdaad een dingetje. Ik ben zelf in opleiding tot trimster vandaar dat ze in een langer model staat zodat ik wat heb om op te oefenen. Ik grap altijd dat als ik geslaagd ben de tondeuse erover gaat, want met dit weer word je er echt verdrietig van hoeveel werk het is 8)7

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 10:09

Bedankt voor alle reacties! Veel opties voorbijgekomen en ook een aantal vragen die ons weer aan het denken hebben gezet. De reactie van vriend op de poedel was zoals sommige anderen hier beschrijven :=
We kijken rustig verder en hebben volgens mij meer dan genoeg opties!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:55

Afbeelding

Ach ja, dat riep mijn man ook heel hard en zie hierboven het resultaat <3

Succes :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:25

Je moet ook echt gaan voelen.. ik vind de vacht van poedels niet fijn om te aaien. Ben langharige honden (collies) gewend en kon er dus niet aan wennen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:11

DiantaM schreef:
Je moet ook echt gaan voelen.. ik vind de vacht van poedels niet fijn om te aaien. Ben langharige honden (collies) gewend en kon er dus niet aan wennen.

Oh wat grappig! Dat heb ik dus echt alleen met naakthonden en sharpei dat ik de 'vacht' niet lekker vind om te aaien :')

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:07

Ik vind het juist zo heerlijk dat poedels niet verharen en ook bijna geen geur hebben, ze ruiken eigenlijk heel lekker vind ik. Ik vond dat zo'n rare gewaarwording toen ik bij de fokker op bezoek ging om een pup te bespreken. Dat er 5 volwassen poedels in huis rondliepen en geen 1 haar te vinden en het rook er helemaal niet hondig

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:11

Anna79 schreef:
Ik vind het juist zo heerlijk dat poedels niet verharen en ook bijna geen geur hebben, ze ruiken eigenlijk heel lekker vind ik. Ik vond dat zo'n rare gewaarwording toen ik bij de fokker op bezoek ging om een pup te bespreken. Dat er 5 volwassen poedels in huis rondliepen en geen 1 haar te vinden en het rook er helemaal niet hondig

Een groot deel van die 'hondse geur' komt ook wel door verkeerde voeding, allergieën of natte honden hoor... Mijn huidige hond ruikt helemaal niet honds: gewone kortharige/ ruwharige (hij zit er tussenin) vacht. Kan je je neus insteken zonder die geur te ruiken die jij bedoelt. Mijn spaniel rook je alleen als hij nat was. Honden die ik sterk vind ruiken, zijn vaak honden die buiten leven (erfhonden van vrienden op boerderijen bijv), honden met veel huidplooien, honden met allergieën. En natte honden, die ruik je vaak ook wel als ze niet kortharig zijn.
(Het niet verharen gaat dan natuurlijk niet op, dát voordeel heb je met poedels wel inderdaad ;) :j Hier in huis ligt altijd wel haar :') )

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:18

Sommige rassen hebben veel meer lijflucht dan anderen, bouviers staan er bijvoorbeeld om berucht. De poedel is niet het enige ras met vrijwel tot geen lijflucht, maar het is bij hen wel opvallend weinig. Ook nat ruik je ze in principe niet. Een enkele kortharige vacht ruikt ook zelden inderdaad, maar die prikhaartjes maken het voor mij dan weer een no-go (erg kriebelgevoelig met uitslag/irritatie tot gevolg).

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:21

Mizora schreef:
Sommige rassen hebben veel meer lijflucht dan anderen, bouviers staan er bijvoorbeeld om berucht. De poedel is niet het enige ras met vrijwel tot geen lijflucht, maar het is bij hen wel opvallend weinig. Ook nat ruik je ze in principe niet. Een enkele kortharige vacht ruikt ook zelden inderdaad, maar die prikhaartjes maken het voor mij dan weer een no-go (erg kriebelgevoelig met uitslag/irritatie tot gevolg).

Ja, ik snap de keuze wel inderdaad , voor een niet-verharende vacht. Dat voordeel ervaar ik bij mijn ouders (australian labradoodle) ten opzichte van mijn hond (podengo-mix) van ongeveer hetzelfde formaat nagenoeg dagelijks ;) Maar qua geur is die van mij dus echt nagenoeg geurloos, zelfs nat. Vijf van die in huis betekent wel dat je een soort tapijtje hebt liggen van haren elke dag denk ik, dát wel ;)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:34

Anna79 schreef:

Nou, dit inderdaad ervaren wij precies zo bij onze Spaanse Waterhond! Vind dat echt heel bijzonder, onze ruikt gewoon niet echt naar hond :Y) Zal deels aan het voer enzo liggen, maar ook wel echt aan het type hond/ vacht.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:44

Die van mij ruikt als ze nat is naar de shampoo die ik het laatst heb gebruikt _O-

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:59

Een doodle ruikt inderdaad veel minder. Die van ons dan toch. Maar ik vind ook niet dat mijn andere honden honds ruiken. Behalve als ze nat zijn :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:53

Honden met veel vet tussen de vacht ruiken vaak ook meer, zoals de waterhonden.

Langharige honden ruik je qua vacht ook amper. Dat vind ik heel fijn.