Lisett_ schreef:Wat vervelend dat je de vangkooi maar zo kort kon lenen. Wellicht had de dierenambulance de vangkooi nodig voor een vangactie elders? Ze hebben vaak maar een beperkt aantal vangkooien, dus wellicht zaten ze om deze verlegen. Dat maakt het voor jou niet minder vervelend natuurlijk en de "oplossing" van de dierenambulance is natuurlijk niet te doen. Jammer dat ze het probleem op deze manier weg hebben proberen te wuiven.
Ik werk zelf in een dierenopvangcentrum van de Dierenbescherming en wij hebben zelf ook vangkooien beschikbaar. Wij lenen deze uit aan particulieren wanneer hier vraag naar is. Zij betalen dan €50,- borg. Wanneer de vangkooi (meestal inclusief kat) weer ingeleverd wordt, krijgen zij deze €50,- terug. Je kan eens aan dierenopvangcentra/stichtingen in de buurt vragen of zij een vangkooi voor je te leen hebben of je wellicht op een andere manier kunnen helpen.
Nog een opmerking over de gevechten tussen de indringer en je eigen katten: (wilde) ongecastreerde katers kunnen besmet zijn met FIV (kattenaids). Dit is besmettelijk en wordt overdragen door bloedcontact (bijvoorbeeld door bijt- en krabwonden) of seksueel contact. Kattenaids is niet te genezen. Het is dus echt van belang dat deze kater gevangen wordt en verdere gevechten met je eigen katten voorkomen worden. Benadruk dit dus ook bij de dierenambulance of een opvangcentrum!
Ja inderdaad! Laat je katten controleren, ook al zie je geen wondjes oid!
Ik ving een keer een zwerfkater, dierenambu haalde die op en berichtte me een aantal dgn later dat ze hem moesten laten inslapen omdat ie FIV bleek te hebben.
Tijdje later bleek tijdens de jaarlijkse check dat onze kater vergevorderde kanker had, en niet meer te redden was. Bleek soort kanker te zijn die door FIV veroorzaakt wordt, ben ff kwijt welke... Totaal niks aan hem gemerkt!
Edit: milttumor