Vreemde kater in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:06

GDG schreef:
Nog een tip over een kattenluik: de sureflap microchip XXL. Deze is een stuk meer hufterproef dan andere luiken omdat hij niet slechts één palletje heeft maar twee. Er zit volgens mij ook garantie op dat als hij opengebroken zou worden je een nieuwe krijgt maar dat zou je even goed moeten nakijken.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... lap/334653

Ik heb deze en zelfs dan komt er nog een rode kater op visite....
Blijkbaar zijn sommige katten gewoon heel erg slim. -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:09

0091 schreef:
Er staat een bakje natvoer in. Ruikt enorm, onze eigen katten staan opeens voor de deur van de bijkeuken in de avond. Ook staat er water en onze brokken, waar hij voorheen op af kwam.

Ik wacht het nog een avond af, misschien toch geschrokken van de nieuwe inrichting..

En voor de mensen die me nieuwe kattenluikje aanraden: wij hebben 3 senioren in huis die niet worden aangevuld mochten ze komen te overlijden. Ik wil liever niet voor die korte tijd het hele huis verbouwen door een vreemde kater. Over een paar jaar is het dicht en komt er sowieso niks meer binnen.
Maar ik wil natuurlijk dat de senioren ook de laatste jaren nog een fijn leven hebben en niet worden geterroriseerd in hun eigen huis.

Vangkooi aansluiten op het kattenluik, zodat hij er in moet om binnen te komen. Of hij durft dan niet meer naar binnen, of hij zit opgesloten.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:09

tamary schreef:
Vangkooi aansluiten op het kattenluik, zodat hij er in moet om binnen te komen. Of hij durft dan niet meer naar binnen, of hij zit opgesloten.

Inderdaad vangkooi aansluiten op het kattenluik en dan een deken eroverheen zodat het lijkt alsof hij een donkere ruimte in loopt en niet een kooi. Als je die deken er dan ook overheen laat tijdens het wachten op de dierenambulance zal hij ook wat rustig blijven.

AnnemiekvM

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:10

Is het al gelukt?

Mazikeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:31

Daar ben ik ook benieuwd naar. Hopelijk is het gelukt TS!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 10:52

Zondag was hij dus niet gevangen. Zondag avond stond hij achter het kattenluik klaar maar is de kat niet binnen geweest.

Maandag ben ik gebeld door de dierenambulance met de mededeling dat zij wel genoeg hebben gedaan en dat de vangkooi binnen een uur zou worden opgehaald. Bij mijn vraag wat ik nog kon doen kreeg ik te horen dat ik mijn senioren maar binnen moest houden en alleen uit de hand moest gaan voeren...

Hond slaapt nu (geheel tegen zijn wil) in de bijkeuken zodat als de kat nog wat bedenkt hij goed word afgeschrikt. Onze katten zitten nu een week binnen en die klimmen bijna tegen het plafond op. De zwarte kat zie ik met regelmaat in onze achtertuin (wat best een kunst is als je bedenkt dat ik op een schiereiland woon en dat hij minimaal 15 meter moet overbruggen om daar te komen.

Laat ik het zo zeggen, ik ben niet blij. Niet met de behandeling/ afhandeling van de dierenambulance, niet met de eigenaar die zijn kat laat rondzwerven, niet met mijn eigen katten die gefrustreerd zijn en mijn hond is niet blij met zijn nieuwe slaapplek.

Ik denk dat ik zelf maar een vangkooi ga maken, want deze situatie is voor iedereen een drama.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:31

Is er geen regionale zwerfkatten opvang of iets bij je in de buurt?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:32

Voor €30 koop hè een vangkooi.

Wat een reactie van de DB

Toch je eigen tuin maar afzetten?

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:35

Schandalig dat de dierenambulance zo reageert, echt niet hoe ik ze ken als organisatie.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:58

Pff lekkere dierenambu zeg.. ik zou indd een kooi bestellen. Je eigen katten overdag naar buiten laten als dat kan. en anders de vangkooi eind van de dag buiten zetten achter de deur bijv dat ie niet bij t luikje kan.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:16

Ik zou m idd zelf vangen en bij t lokale asiel afgeven met de melding dat hij overlast bezorgd.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:32

Heb je een bench oid die je achter het kattenluik kan zetten savonds?
Is het een mogelijkheid om dan savonds die neer te zetten met een wasbak met water er in? Kan de kat wel naar binnen, maar schrikt die zich hopelijk kapot doordat die in het water landt, hij kan niet verder de kamer/het huis in, en omdat het luik toch al kapot is kan die ook weer naar buiten.
Wel effectief afschrikken met water, zelf niet heel erg op hoeven te letten en geen beperking in niet weg kunnen van de inbreker.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:52

Pffff wat vervelend zeg... heb je de dierenambu al gebeld?

ik kom met iets vergelijkbaars maar dan in een portiekflat :+ er komen 2 katten op mijn balkon waarvan 1 agressieve kater die ook de boel onder sproeit, heb dierenambulance gebeld en die heeft gevraagd of ik een foto kan maken want die hadden een vermoeden van wie de kat is, als het die kat is. Die kater blies ook gewoon naar mij :+

Deze foto vanmorgen van dat beest kunnen maken.

Afbeelding
Niet echt best met flits door het raam maar hij rent meteen weer weg. Hopelijk gaan ze de katten vangen en herplaatsen of iig helpen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:18

Jeetje TS wat vervelend dat het nog steeds niet opgelost is. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:22

Die dierenambulance klinkt niet echt als goede reclame voor andere regio's zeg -O- Zo gingen wij hier echt niet met zulke meldingen op. Helaas hier intern bagger dus ben weer gestopt :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:00

Ts wat enorm waardeloos allemaal.
Vooral dat jij en je dieren zo’n stress hebben is niet goed.
En dan het gedoe met de vangkooi. Het is geen goede reclame voor dat bedrijf.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:46

Is er niet iemand in de buurt waarvan je een vangkooi kan lenen?

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:07

Wat vervelend dat je de vangkooi maar zo kort kon lenen. Wellicht had de dierenambulance de vangkooi nodig voor een vangactie elders? Ze hebben vaak maar een beperkt aantal vangkooien, dus wellicht zaten ze om deze verlegen. Dat maakt het voor jou niet minder vervelend natuurlijk en de "oplossing" van de dierenambulance is natuurlijk niet te doen. Jammer dat ze het probleem op deze manier weg hebben proberen te wuiven.

Ik werk zelf in een dierenopvangcentrum van de Dierenbescherming en wij hebben zelf ook vangkooien beschikbaar. Wij lenen deze uit aan particulieren wanneer hier vraag naar is. Zij betalen dan €50,- borg. Wanneer de vangkooi (meestal inclusief kat) weer ingeleverd wordt, krijgen zij deze €50,- terug. Je kan eens aan dierenopvangcentra/stichtingen in de buurt vragen of zij een vangkooi voor je te leen hebben of je wellicht op een andere manier kunnen helpen.

Nog een opmerking over de gevechten tussen de indringer en je eigen katten: (wilde) ongecastreerde katers kunnen besmet zijn met FIV (kattenaids). Dit is besmettelijk en wordt overdragen door bloedcontact (bijvoorbeeld door bijt- en krabwonden) of seksueel contact. Kattenaids is niet te genezen. Het is dus echt van belang dat deze kater gevangen wordt en verdere gevechten met je eigen katten voorkomen worden. Benadruk dit dus ook bij de dierenambulance of een opvangcentrum!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 14:14

Kat is gisteren gespot terwijl ik zelf in de achtertuin stond. Hond lag buiten op het terras. Ziet de kat en loopt weg (braaf dier, maar deze kat mag je wél op jagen :+ )

Tot kat bedacht mijn hond aan te vallen, in onze eigen achtertuin dus! Zag het gebeuren van 20 meter afstand.
Kat valt uit naar de kop van mijn hond. Die reageert eerst verbaasd maar dan gaat er een knop om. Nog geen 2 seconde later heeft hij de kat in zijn bek en begint als een gek te schudden. In de tussentijd kom ik al aanrennen en mijn hond laat de kat los zodra hij mij ziet aankomen. Kat ligt heel even stil maar rent dan over de schutting, door de voortuin weg de straat op.
Ik heb de kat proberen te volgen, maar na de voortuin zag ik geen spoor meer van de kat. Alle bosjes zijn door de winter makkelijk doorzoekbaar maar niks gevonden.

Hoop dat de kat oké is, maar ik hoop nog meer dat de kat zo onwijs geschrokken is dat hij nooit meer in de buurt van mijn tuin en katten komt :x

(Hond is een schotse collie en heeft een forse kraag met haar en lijkt wonder boven wonder geen wondje te hebben)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:19

Oeps! Nouja ach t is zijn tuin en hij werd aangevallen. Wat mij betreft mag ie best iets terug doen ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:21

Tja banketstaaf maar risico voor de kat en de eigenaar. Blijkbaar vond die kat dus dat het zijn territorium was dat de hond zelfs werd aangevallen. Hopelijk is de tuin nu weer voor jou en je hond en katten om in rust van de genieten

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:43

collies zijn best nuchter. Hoe we je liever geen gewonde kat hebt denk ik dat in deze situatie je er best een beetje blij om mag zijn en mag hopen dat ie nu weg blijft. Aan de andere kant zijn katten best hardleers...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 01:00

Kan zijn dat de kat inwendige bloedingen heeft door het geschud, hopelijk valt het mee en is hij enkel goed geschrokken.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 01:38

Dat is een domme zet van de kat, hopelijk blijft hij nu weg en keert bij jullie de rust weer terug.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 03:02

Lisett_ schreef:
Wat vervelend dat je de vangkooi maar zo kort kon lenen. Wellicht had de dierenambulance de vangkooi nodig voor een vangactie elders? Ze hebben vaak maar een beperkt aantal vangkooien, dus wellicht zaten ze om deze verlegen. Dat maakt het voor jou niet minder vervelend natuurlijk en de "oplossing" van de dierenambulance is natuurlijk niet te doen. Jammer dat ze het probleem op deze manier weg hebben proberen te wuiven.

Ik werk zelf in een dierenopvangcentrum van de Dierenbescherming en wij hebben zelf ook vangkooien beschikbaar. Wij lenen deze uit aan particulieren wanneer hier vraag naar is. Zij betalen dan €50,- borg. Wanneer de vangkooi (meestal inclusief kat) weer ingeleverd wordt, krijgen zij deze €50,- terug. Je kan eens aan dierenopvangcentra/stichtingen in de buurt vragen of zij een vangkooi voor je te leen hebben of je wellicht op een andere manier kunnen helpen.

Nog een opmerking over de gevechten tussen de indringer en je eigen katten: (wilde) ongecastreerde katers kunnen besmet zijn met FIV (kattenaids). Dit is besmettelijk en wordt overdragen door bloedcontact (bijvoorbeeld door bijt- en krabwonden) of seksueel contact. Kattenaids is niet te genezen. Het is dus echt van belang dat deze kater gevangen wordt en verdere gevechten met je eigen katten voorkomen worden. Benadruk dit dus ook bij de dierenambulance of een opvangcentrum!

Ja inderdaad! Laat je katten controleren, ook al zie je geen wondjes oid!
Ik ving een keer een zwerfkater, dierenambu haalde die op en berichtte me een aantal dgn later dat ze hem moesten laten inslapen omdat ie FIV bleek te hebben.

Tijdje later bleek tijdens de jaarlijkse check dat onze kater vergevorderde kanker had, en niet meer te redden was. Bleek soort kanker te zijn die door FIV veroorzaakt wordt, ben ff kwijt welke... Totaal niks aan hem gemerkt!

Edit: milttumor