Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Sassol schreef:Afscheid nemen lijkt me niet het lastigste. Mensen vinden die ik goed genoeg acht is wel een uitdaging ben ik bang. Misschien dat ie om die reden nog zou blijven.
Stichting: "We hebben een geschikt gezin gevonden dus daar gaat ie wel heen"
Ik: "Nee ze krijgen hem niet, dan blijft ie maar hier"
Zo mogen ze van mij eigenlijk al geen gladde vloer hebben ivm artrose & uitglijden, zullen ze wel bereid moeten zijn om visolie te bij te geven en ze moeten hem netjes op gewicht kunnen houden.
Om maar over de kleinere dingen te vallen
tempura schreef:Sassol schreef:Afscheid nemen lijkt me niet het lastigste. Mensen vinden die ik goed genoeg acht is wel een uitdaging ben ik bang. Misschien dat ie om die reden nog zou blijven.
Zo mogen ze van mij eigenlijk al geen gladde vloer hebben ivm artrose & uitglijden, zullen ze wel bereid moeten zijn om visolie te bij te geven en ze moeten hem netjes op gewicht kunnen houden.
Is dit bij jullie aan jouw of aan (huisbezoekers van) de organisatie om dit uit te zoeken? Ik weet dat waar ik mijn hond vandaan heb er mensen zijn die huisbezoeken doen en kijken of de hond een match is. Zou wel erg zijn als je dan word goedgekeurd door een huisbezoekster en met smacht wacht op je nieuwe hond, maar dat het pleeggezin jouw weer niet goed genoeg vind![]()
Maar als de bemiddelaars van jouw organisatie mensen goedkeuren die helemaal niet geschikt lijken om een hond te hebben, dan snap dat je zelf weigert.
Wij hebben een heel klein huis, gladde vloeren, werken beide fulltime en dit is onze 1e hond. Vraag me af of er pleeggezinnen zouden zijn geweest die ons geen hond zouden toewijzen.
tempura schreef:Is dit bij jullie aan jouw of aan (huisbezoekers van) de organisatie om dit uit te zoeken? Ik weet dat waar ik mijn hond vandaan heb er mensen zijn die huisbezoeken doen en kijken of de hond een match is. Zou wel erg zijn als je dan word goedgekeurd door een huisbezoekster en met smacht wacht op je nieuwe hond, maar dat het pleeggezin jouw weer niet goed genoeg vind![]()
Maar als de bemiddelaars van jouw organisatie mensen goedkeuren die helemaal niet geschikt lijken om een hond te hebben, dan snap dat je zelf weigert.
Wij hebben een heel klein huis, gladde vloeren, werken beide fulltime en dit is onze 1e hond. Vraag me af of er pleeggezinnen zouden zijm geweest die ons geen hond toewijzen.
Sassol schreef:Afscheid nemen lijkt me niet het lastigste. Mensen vinden die ik goed genoeg acht is wel een uitdaging ben ik bang. Misschien dat ie om die reden nog zou blijven.
tempura schreef:Sassol schreef:Afscheid nemen lijkt me niet het lastigste. Mensen vinden die ik goed genoeg acht is wel een uitdaging ben ik bang. Misschien dat ie om die reden nog zou blijven.
Is dit bij jullie aan jouw of aan (huisbezoekers van) de organisatie om dit uit te zoeken? Ik weet dat waar ik mijn hond vandaan heb er mensen zijn die huisbezoeken doen en kijken of de hond een match is. Zou wel erg zijn als je dan word goedgekeurd door een huisbezoekster en met smacht wacht op je nieuwe hond, maar dat het pleeggezin jouw weer niet goed genoeg vind![]()
Wij hebben een heel klein huis, gladde vloeren, werken beide fulltime en dit is onze 1e hond. Vraag me af of er pleeggezinnen zouden zijm geweest die ons geen hond toewijzen.
Mindim schreef:Ik zou jullie als stichting zijnde al geen hond toewijzen. Beiden full time werken zou voor mij al de dealbreker zijn.
Sassol schreef:SassyMoon schreef:Grappig, waar Bokt al niet goed voor is! Van " ik denk erover om gastgezin te worden", naar " komende zaterdag komt ons eerste opvang hondje aan". Dankzij dit topic.
De boter staat klaar hoor voor Lucky!
Ooooeh spannend SassyMoon! Hebben jullie instructies meegekregen over de eerste dagen en hoe je een gasthondje laat aarden hier in Nederland?
tempura schreef:Mindim schreef:Ik zou jullie als stichting zijnde al geen hond toewijzen. Beiden full time werken zou voor mij al de dealbreker zijn.
Dan gaan er heel veel geschikte huisjes aan de huisloze hondjes voorbij. De meeste mensen werken eenmaal fulltime en er zijn talloze manieren om dit te combineren. Onze hond word namelijk heel erg goed verzorgt en staat in het middelpunt van ons leven.
Ik denk dat het ook aan de mensen zelf ligt. Hebben ze oppas, hebben ze genoeg geld voor een uitlaatservice, kan de hond mee naar werk, etc. Als iemand echt van plan is elke dag 8-10 uur een hond helemaal alleen te laten dat is idd niet de bedoeling.
Mindim schreef:Tuurlijk heb je inspraak als gastgezin, maar om over de hele kleine dingen te struikelen![]()
Visolie, gladde vloeren, gewicht, dat zijn allemaal dingen waar je geen invloed op gaat hebben. Lijkt me ook niet handig als je dan als gastgezin zelf het huisbezoek doet, dan kijk je niet meer objectief. Ik vind een afgezette tuin en verstandig omgaan met honden met een wat roerig verleden dan toch echt wel wat belangrijker, dan die nitwit punten. Dan heb je imo de prioriteiten wat verkeerd liggen.
SassyMoon schreef:Héél spannend Sassol! Vooral hoe het zal gaan met de huisgenoten die hier ook wonen (katten, hondjes, man..). Maar gelukkig inderdaad goede info, begeleiding en terugval van de stichting voor zover ik nu kan beoordelen. Het voelt heel goed anders had ik het niet gedaan. Ze hebben zowiezo speciaal naar een 'gemakkelijk' eerste opvang hondje gezocht voor mij. nog één nachtje slapen...
Sassol schreef:Mindim schreef:Tuurlijk heb je inspraak als gastgezin, maar om over de hele kleine dingen te struikelen![]()
Visolie, gladde vloeren, gewicht, dat zijn allemaal dingen waar je geen invloed op gaat hebben. Lijkt me ook niet handig als je dan als gastgezin zelf het huisbezoek doet, dan kijk je niet meer objectief. Ik vind een afgezette tuin en verstandig omgaan met honden met een wat roerig verleden dan toch echt wel wat belangrijker, dan die nitwit punten. Dan heb je imo de prioriteiten wat verkeerd liggen.
Helemaal eens hoor Mindim, vandaar dat ik zeg dat mocht ik daarover vallen en vindt de stichting het gezin wel oke (die zijn erg secuur op die grotere punten), het hondje hier blijft. Waarmee ik bedoel dat ik hem koop. Niet dat de stichting verantwoordelijk blijft voor dierenartskosten.
Want dan ben ik inderdaad niet geschikt als gastopvang, echter wel een zeer geschikte eigenaresse
Sowieso heb ik aangegeven alleen tijd te hebben voor dit hondje nu, dus ze zouden er niks mee verliezen.
Maarja dat merk ik pas als het zover is, of ik die dingen los kan laten.
In principe is de stichting verantwoordelijk voor de herplaatsing. Zij beheren ook de promotie. Ik draag daar uiteraard wel aan bij middels het maken van filmpjes, foto's en mond-op-mond reclame. Maar mocht ik iemand vinden die me geschikt lijkt, zullen ze altijd nog de procedures van de stichting moeten doorlopen.
En mochten mensen via de telefoon geschikt klinken, zie ik echter real life dat dit geen match zou zijn met de hond (zoals omgang, kennis etc.) dan geef ik dat uiteraard door en ga ik ervan uit dat de stichting dat serieus neemt.
tempura schreef:@Mindim
Tja ik denk echt dat niet makkelijk te stellen is. Ook met fulltimers kan je een goede match maken. Onze hond is bijvoorbeeld een ex racer en heeft meer behoefte aan regelmaat/routine/rust dan het continu thuis zijn van 1 persoon.
Ik denk dat dit voor veel rescue honden geld. Daarnaast is het een hele rustige hond, redelijk op leeftijd, die graag slaapt.
Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld wel 24/7 thuis zijn, maar die hele drukke kinderen hebben, vaak mensen/kinderen over de vloer hebben, onregelmatig de hond uitlaten etc. Dat is voor de gemiddelde rescuehond teveel. De mijne zou in zo'n situatie ongezien veel stress ervaren.
Als je bv. een hond hebt met ernstige verlatingsangst (of zoals jij zegt een angstige hond, zodanig dat wennen aan 1 vaste uitlater of oppas ook niet zal werken), dat is iets anders. Dan gaat dat moeilijk met 40u pw. Maar dat gaat ook moeilijk met 24 uur pw, of 12 uur pw. Die honden zijn sowiezo gewoon moeilijk te plaatsen. Maar een organisatie weet meestal wel ongeveer welke honden die wel/niet hebben
En dan ligt het natuurlijk ook aan het ras. Een greyhound, zoals doe van ons, is een makkie met fulltime werk. Kunnen er rustig 2 bij. Een ander ras zou weer moeilijker kunnen zijn vanwege hun karakter.
Kijk zeker niet voorbij de mensen die fulltime werken zou ik zeggen!
marleen_usar schreef:Ik vind dat je niet kan zeggen geen gladde vloer, en visolie moeten jullie geven. En te dik worden mag ook niet,wees blij dat er een baas is.Dat komt echt wel goed hoor.
Mindim schreef:Mag ik vragen hoeveel ervaring jij hebt met buitenlandse opvanghonden, je maakt me nieuwsgierig!
marleen_usar schreef:Ik vind dat je niet kan zeggen geen gladde vloer, en visolie moeten jullie geven. En te dik worden mag ook niet,wees blij dat er een baas is.Dat komt echt wel goed hoor.
tempura schreef:Mindim schreef:Mag ik vragen hoeveel ervaring jij hebt met buitenlandse opvanghonden, je maakt me nieuwsgierig!
Ik heb een hond uit het buitenland geadopteerd, dus géén opvang hond, onze eerste hond. Ik heb de situatie beschreven in de comment waar je nu op reageert. Inhoudelijk heb je er niet op gereageerd, maar kort gezegd bedoel ik dat je fulltimers niet per definitie hoeft af te keuren. Met de juiste aanpassingen en de juiste hond denk ik dat je tot hele succesvolle matches kan komen
Sassol schreef:marleen_usar schreef:Ik vind dat je niet kan zeggen geen gladde vloer, en visolie moeten jullie geven. En te dik worden mag ook niet,wees blij dat er een baas is.Dat komt echt wel goed hoor.
Marleen zoals je misschien gelezen hebt noem ik dit ook kleine dingen. Het zijn voor mij echter wel gezondheidsdingen. Honden met artrose glijden sneller uit met een blessure als gevolg, vanwege de stijfheid.
Visolie gaat ontstekingen tegen die met artrose gepaard gaan. Uiteraard kunnen mensen ook overstappen op zoiets als metacam, dat is echter ook weer schadelijk voor de hond.
En overgewicht bij artrose is echt uit den boze, vanwege pijn en ontstekingen.
Het zijn dus misschien kleine dingen (daarmee niet persé dealbreakers), voor mij zeker ook wel valide punten in het geval van deze hond.