Hond aangereden, verzekering?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20165
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:38

Lekker je hondje verwennen en de rest komt inderdaad later wel. Vind t wel jammer dat ze weinig interesse getoond heeft.

Ladygiroc

Berichten: 5098
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:02

Ik praat het niet goed maar wij zijn allemaal dierenliefhebbers. Wij hebben dieren en weten een beetje wat een ritje DA kost. Er zijn mensen die niks met dieren hebben en er nog geen euro aan uitgeven. Wellicht is vriendin ook zo iemand?


TS, sterkte met je hond :knuffel:

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:15

En een belletje naar je verzekering kost je wel wat hè... je no claim korting als ze werkelijk uit gaan keren! Veel sterkte met je hond ts, ik hoop dat hij snel opknapt!!

LWDaisy

Berichten: 4815
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:22

Wat naar zeg!

Mijn vader heeft ooit, toen ik naast hem in de auto zat, de hond van mijn beste vriendin aangereden. Wel een heel verhaal hoor. Dus ik en mijn vader zitten in de auto, rijdend over een enkele richtingsbaan; mijn vriendin liep links van mijn vader met een andere vriendin op de stoep, aangrenzend aan een graspleintje. Naast mijn kant een rij geparkeerde auto's, daarnaast stoep, en daarnaast huizen.

Vriendin loopt dus op de stoep aan de kant van het grasplein - de hond liep blijkbaar aan mijn kant, op de stoep achter de geparkeerde auto's. Klein hondje, een King Charles. Die zagen wij dus absoluut niet lopen.

Daarbij komt ook dat de hond zijn linkeroog mistte. Op het moment dat wij tussen mijn vriendin en de hond door reden, liep hij van tussen 2 geparkeerde auto's om de straat over te steken - recht voor onze auto dus. Met zijn linkerkant voor ons, zijn blinde kant dus.

We hebben de hond aangereden, we zijn er gelukkig niet over gereden. Hondje is de grond opgesmakt. Meteen in een deken gewikkeld, en aangeboden naar de dierenarts te rijden. Hondje was ongeveer 2 minuten zwaar onder de indruk, maar kalmeerde al héél snel. We zijn niet naar de DA geweest. Wel gezegd dat ze ons moest bellen mocht er toch iets zijn, en dat we dan alsnog naar de DA zouden gaan. Is nooit nodig geweest :) MAAR, wij hebben dit dus wel aangeboden, en zouden het ook gedaan hebben.

Ze is nog steeds mijn beste vriendin. Toen niet eigenlijk haha, toen was ze meer een kennis. Ondertussen zijn we dus veel closer dan toen :j


Ik vind de reactie van jouw vriendin nogal raar en onbeholpen. Ik kan er wel inkomen dat ze zich niet echt een houding weet te geven, het is ook nogal een situatie hé. Want eerlijk - ik vind jouw vriendin niet 100% verantwoordelijk, als ik lees wat er gebeurd is. Wel aansprakelijk misschien, gezien zij toch de bestuurder van de aanrijdende wagen is, maar niet 100% verantwoordelijk omdat het op jouw domein gebeurd is. Anderzijds is het jouw domein, en daar zou je hond toch los moeten kunnen lopen..
Maar, mijn vader was imo ook niet 100% verantwoordelijk - en dat gaf mijn vriendin ook meteen toe. Jij ook, zie ik, jij geeft in je verhaal ook aan dat de hond voor de auto schoot en dat je vriendin traag reed.

Heeft ze hem aangereden? Ja.
Was het haar schuld? Nee.
Nee, want ze reed traag - nee, want jouw hond liep los én schoot voor de auto - nee, want jij hebt op jouw domein toch ook wel enige verantwoordelijkheid, denk ik.

Moet je vriendin aanbieden haar verzekering te contacteren? Ja.
Ja, want alhoewel de aanrijding zeker niet expres was heeft ze oa voor zulke dingen een verzekering. Ja, want alhoewel de aanrijding dus niet expres was, heeft ze de hond wel degelijk aangereden, én jullie zijn dan ook nog eens vriendinnen!

Brengt me terug bij mijn vader: die bood aan om naar de DA te gaan - maar als dit geen kennis was geweest, zou ik misschien hebben gedacht "die kosten moet jij echt niet op jou nemen, want
1) de hond liep los
2) de hond liep los aan de overkant van de straat, achter geparkeerde auto's
3) de hond liep los terwijl hij maar 1 oog heeft

Dus: je vriendin heeft de hond aangereden met een verzekerd voertuig. Dat zij dan haar verzekering contacteert, lijkt me een logisch gevolg.
Maar, en dit kan de rare houding verklaren: misschien vind zij dit niet helemaal rechtvaardig, gezien de omstandigheden, want jouw hond liep wel los én liep voor de auto.
Ik zou het voor mijn vader ook niet helemaal eerlijk hebben gevonden, als hij zwaar in kosten zou zijn gevallen in die exacte situatie als hoe wij ze hebben meegemaakt.

Moeilijk hoor, als je het vanuit meerdere standpunten gaat bekijken. Als je het zwart/wit bekijkt, moet jouw vriendin asap haar verzekering aanspreken. Maar als je in het grijze gebied kijkt, zie je toch bepaalde elementen die het voor jouw vriendin minder eerlijk maken om haar in kosten te doen vallen. Als haar verzekering alle kosten zou betalen zonder dat zij daar kosten van ondervind, zou dat natuurlijk ideaal zijn..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18061
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:43

Maar, euhm, wie zegt eigenlijk dat die vriendin zo'n verzekering heeft? De tijd dat hij verplicht was ligt ver achter ons, dus het is helemaal niet gezegd dat ze het voor kan leggen bij haar verzekering.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78629
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:01

Voor de auto is het natuurlijk nog altijd een WA verzekering, wettelijk dus. Dus zij zal toch echt zo'n verzekering moeten hebben. AVP is inderdaad niet verplicht, maar die vergoeden geen schade veroorzaakt door een auto, daar is immers de WA voor.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18061
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:04

Oh, wacht, sorry, je hebt gelijk, ik zit er naast. Ik had de APV in mijn hoofd, maar ze reed natuurlijk in haar auto. Sorry, niks gezegd :o

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:14

Ik zei ook dat ik zeker de verzekering zou bellen en ik zou ook echt informeren en alles. Maar zelf dokken weet ik niet zo.

JackieT
Berichten: 519
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 22:51

Even goed telefoon gesprek gehad, morgen belt ze de verzekering. Hoop dat daar wat uitkomt, en anders even wat maanden zuinig leven. In ieder geval blij dat ze morgen de verzekering belt.

pillow
Berichten: 7871
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:55

poes schreef:
Ik zei ook dat ik zeker de verzekering zou bellen en ik zou ook echt informeren en alles. Maar zelf dokken weet ik niet zo.

De verzekering betaald niet. Maar idd zelf dokken zou ik in dit geval ook niet doen. Het hondje is onder haar auto gerend, dus schuld heeft ze niet.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 05:48

JackieLuca schreef:
Even goed telefoon gesprek gehad, morgen belt ze de verzekering. Hoop dat daar wat uitkomt, en anders even wat maanden zuinig leven. In ieder geval blij dat ze morgen de verzekering belt.

Wat fijn hoop dat het gewoon betaald gaat worden, door de verzekering

LWDaisy

Berichten: 4815
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 06:45

keona schreef:
JackieLuca schreef:
Even goed telefoon gesprek gehad, morgen belt ze de verzekering. Hoop dat daar wat uitkomt, en anders even wat maanden zuinig leven. In ieder geval blij dat ze morgen de verzekering belt.

Wat fijn hoop dat het gewoon betaald gaat worden, door de verzekering


Dat valt nog te bezien natuurlijk.. 1) het is gebeurd op privéterrein 2) de hond liep los 3) de hond schoot voor de auto..
Maar wel fijn dat ze in ieder geval de moeite wilt doen!

laura1987

Berichten: 7153
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:08

keona schreef:
JackieLuca schreef:
Even goed telefoon gesprek gehad, morgen belt ze de verzekering. Hoop dat daar wat uitkomt, en anders even wat maanden zuinig leven. In ieder geval blij dat ze morgen de verzekering belt.

Wat fijn hoop dat het gewoon betaald gaat worden, door de verzekering


Dat wordt hier toch niet gezegd?
Ze gaat de verzekering bellen, wat die zullen zeggen weten we nog niet :)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:15

laura1987 schreef:
keona schreef:

Wat fijn hoop dat het gewoon betaald gaat worden, door de verzekering


Dat wordt hier toch niet gezegd?
Ze gaat de verzekering bellen, wat die zullen zeggen weten we nog niet :)


Ze zegt dat ze hoopt dat het betaald gaat worden :)


Wat een rot situatie TS. Hopelijk kan de verzekering wat doen en knapt je hond snel op. Jammer dat dit een vriendschap moet kosten.. vindt het ook echt onbegrijpelijk dat iemand zo reageert. Of je nu iets met dieren hebt of niet, je ziet wat het een ander doet en kunt op z'n minst medeleven tonen en helpen waar je kunt. Sterkte en succes!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41980
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:55

JackieLuca schreef:
Even goed telefoon gesprek gehad, morgen belt ze de verzekering. Hoop dat daar wat uitkomt, en anders even wat maanden zuinig leven. In ieder geval blij dat ze morgen de verzekering belt.

Hoop niet te hard. Ik zou er vanuit gaan dat er niks vergoed wordt :).

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 21:16

pillow schreef:
poes schreef:
Ik zei ook dat ik zeker de verzekering zou bellen en ik zou ook echt informeren en alles. Maar zelf dokken weet ik niet zo.

De verzekering betaald niet. Maar idd zelf dokken zou ik in dit geval ook niet doen. Het hondje is onder haar auto gerend, dus schuld heeft ze niet.


Als je zelf geen of weinig geld hebt is het natuurlijk lastig, maar toch zou ik iets aanbieden. Dat staat wat mij betreft los van een schuldvraag (daar houdt de verzekering zich maar mee bezig)

pillow
Berichten: 7871
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 23:46

Als ze zelf aanbiedt om ook wat kosten te vergoeden is dat fijn. Maar je kunt er niet om vragen oid.

JackieT
Berichten: 519
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 00:22

Verzekering betaald niet(als ze al echt heeft gebeld). Helaas heel veel gezeur gehad over geld vanwege de vakantie, waardoor ik er even helemaal klaar mee ben. Vragen om het zelf te betalen ga ik ook zeker niet doen, dat is niet netjes.

Maar om weer ontopic te gaan, wil de verzekering niet meestal eerst een soort van bewijs zien, rekeningen ofzo?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 00:33

Ik vermoed dat je vriendin geen zin heeft in het verzekering gedoe gezien echt niet haar schuld is. Het zou best kunnen zijn dat ze zich door jou beschuldig voelt op deze manier. En mocht haar auto verzekering moeten gaan betalen dan zou dit tot gevolg hebben dat ze meer verzekeringspremie moet gaan betalen. Bij schades lager dan 2.000,- is vaak voordeliger om het uit eigen zak te betalen. Dus dat dit haar niks kost is niet waar.


Jij wou graag dat je vriendin langs kwam, en vervolgens liet je zelf de hond rond rennen zodat je vriendin geen veilige mogelijkheid had om de auto te parkeren en nu moet ze ook nog betalen voor de hond waar ze last van had?

Brainless

Berichten: 29791
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 00:37

JackieLuca schreef:
Maar om weer ontopic te gaan, wil de verzekering niet meestal eerst een soort van bewijs zien, rekeningen ofzo?

Nee ze bepalen eerst of hun verzekering de schade wel dekt.
Zoals al aangegeven dekt de WA dit soort schades (helaas) niet.

Jessix

Berichten: 16511
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 00:38

JackieLuca schreef:
Verzekering betaald niet(als ze al echt heeft gebeld). Helaas heel veel gezeur gehad over geld vanwege de vakantie, waardoor ik er even helemaal klaar mee ben. Vragen om het zelf te betalen ga ik ook zeker niet doen, dat is niet netjes.

Maar om weer ontopic te gaan, wil de verzekering niet meestal eerst een soort van bewijs zien, rekeningen ofzo?

Ik was er al bang voor om redenen die eerder genoemd zijn. Hond liep los op eigen terrein. Jammer... Als het niet onder de dekking valt dan hoef er ook niet bewezen te worden lijkt mij. Maar je kan als je toch nog vragen hebt misschien eens een juridisch loket bellen o.i.d. voor info.

Ik zou het laten rusten. Eerst maar eens zorgen dat het met de hond goed komt. Of die vriendin je vriendin nog kan zijn zul je zelf moeten beslissen of ook dat gewoon even op een laag pitje zetten natuurlijk.

JackieT
Berichten: 519
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 01:08

Ahh okee, weer wat geleerd. Ja laat alles nu even rusten, zie over een paar weken wel hoe of wat qua vriendschap.

Hond knapt al op, kost veel moeite haar rustig te houden, maar dat is een goed teken denk ik:D

Spenk
Berichten: 21862
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 06:43

Nee de verzekering betaalt zoiets gewoon niet omdat jij zelf verantwoordelijk bent voor je hond ze hoeven inderdaad niet eerst bewijzen te zien omdat er voor hun helemaal geen schuldvraag is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41980
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 07:19

JackieLuca schreef:
Ahh okee, weer wat geleerd. Ja laat alles nu even rusten, zie over een paar weken wel hoe of wat qua vriendschap.

Hond knapt al op, kost veel moeite haar rustig te houden, maar dat is een goed teken denk ik:D

Is toch vaak genoeg aangegeven in dit topic, toch :o?

Fijn dat het met je hond beter gaat, dat is het belangrijkste! Kun je haar bezig houden met hersenspelletjes?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 07:30

Yvank_ schreef:
Nee de verzekering betaalt zoiets gewoon niet omdat jij zelf verantwoordelijk bent voor je hond ze hoeven inderdaad niet eerst bewijzen te zien omdat er voor hun helemaal geen schuldvraag is.

Dus als gewoon iemand jou terrein op vliegt met de auto. Mag je hond daar niet lopen . Beetje raar niet