Prijzen honden zonder stamboom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:08

vienna2 schreef:
Wij willen heel graag een kruising (labrador x Heidewachtel). Helaas zijn daar geen erkende fokkers van te vinden. Op marktplaats kijken is dan volgens mij de enige optie. Of hebben jullie nog meer adviezen ?

Voor kruisingen (anders dan outcross) ga je geen 'erkende' fokker vinden. Iedereen kan een kruising fokken en de goede fokkers testen ook de beide ouders op de erfelijke gebreken binnen het ras, maar zo'n fokker is natuurlijk niet aangesloten bij een rasvereniging en niet gebonden aan enige eisen.
Outcross programma's zijn daarin anders, want dan is een rasvereniging bezig met het vergroten van de genenpoel, zoals je ziet bij het inkruisen van barbet bij de wetterhoun, of de powderpuff bij het markiesje. Dan heb je dus een 'wetterhoun' of een 'markiesje' met een bepaald percentage van het andere ras erin. Daarvoor vind je dus juist wel fokkers die bij een rasvereniging zijn aangesloten en geteste ouderdieren gebruiken. Sterker nog: er zal vermoedelijk méér controle op gezondheid zijn, omdat zo'n outcross zowel voor- als tegenstanders heeft en met haviksogen in de gaten wordt gehouden door de andere fokkers binnen het ras.

KPet

Re: Prijzen honden zonder stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:18

Ik denk wel dat de prijs ook afhangt van de verdere omstandigheden. Wij hebben een hollandse herder waar we graag een nestje uit willen. Vader is stamboekhond, moeder niet en de reu die we willen uitkiezen zal ook een stamboekhond worden. Maar daarmee hebben de pups nog steeds geen volledig papier.

Teef wordt alleen gecheckt door DA. We willen gezonde pups fokken. Dus technisch gezien geen stamboekhonden, maar wel gecheckt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:21

Wij hebben 2 jaar op de lijst gestaan voor een Engelse Cocker Spanielpup.
Gebeld met de fokkeren 3x langs geweest.
En toen mocht onze pup mee. Pup heeft ons in 2017 €1000 gekost.

Ik ben ook bang dat de asiels in september vol zitten.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:28

Op zich snap ik wel dat het storm loopt hoor. Wat als je al een paar jaar een hond wil, er genoeg voor thuis bent, maar door je werk niet elke twee uur met een pup uit kan? Dan moet je ineens thuis werken, en dan heb je dus tijdelijk wel de tijd om die pup de goede start te geven. Dus ik snap het in principe wel.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:30

Prijzen zijn volgens mij net zo dubieus als de paardenwereld.
'Wat een gek er voor geeft'

Ik had eerst een stamboomloze labrador, die was nooit ziek en is bijna 15 jaar geworden met een gouden karakter.
Prijs: onder de 1000 euro bij de leeftijd van 10 maanden

Nu heb ik een spierwitte golden retriever met stamboom en alles wat erbij hoort.
Prijs: onder de 1000 euro
Maar....dan beginnen op allerlei fora mensen wel weer te mekkeren dat de moeder lijn 'niet bijzonder is'.

Sja, ik ben dus ook niet meer altijd onder de indruk van een stamboom

Ik heb liever dat het een vertrouwd adres is met mensen die serieus met hun dieren en fok beleid zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:33

De broodfok slaat zijn slaatje hier wel uit. Er is vraag en mensen betalen
Een aussie stamboomloos ongetest 1100,-
Waar hebben we het over.

Mijn prijzen zijn met of zonder Corona vast en zijn een gemiddelde van wat gevraagd word
Stamboom honden vind je tussenvoegsel 1000,- en 1500,-

Een goede fokker gaat hier niet in mee

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:34

ravellie schreef:
Prijzen zijn volgens mij net zo dubieus als de paardenwereld.
'Wat een gek er voor geeft'

Ik had eerst een stamboomloze labrador, die was nooit ziek en is bijna 15 jaar geworden met een gouden karakter.
Prijs: onder de 1000 euro bij de leeftijd van 10 maanden

Nu heb ik een spierwitte golden retriever met stamboom en alles wat erbij hoort.
Prijs: onder de 1000 euro
Maar....dan beginnen op allerlei fora mensen wel weer te mekkeren dat de moeder lijn 'niet bijzonder is'.

Sja, ik ben dus ook niet meer altijd onder de indruk van een stamboom

Ik heb liever dat het een vertrouwd adres is met mensen die serieus met hun dieren en fok beleid zijn.

Wat maakt het uit of de moederlijk bijzonder is, als het maar een gezonde lijn is

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:40

Dat vind ik ook hoor :D
Maar ik kan mijn absoluut niet vinden in uitspraken van sommige fokkers-leden, dus het golden stamboom forum heb ik gedag gezwaaid

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:43

ravellie schreef:
Dat vind ik ook hoor :D
Maar ik kan mijn absoluut niet vinden in uitspraken van sommige fokkers-leden, dus het golden stamboom forum heb ik gedag gezwaaid

Dat blijft een ding uit t fokkerswereldje helaas :(

Maar zoals Keona zegt; als ze maar gezond zijn. (en een fijn karakter hebben)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:46

@ravellie dat is maar vreemd, wat is er dan niet bijzonder zou je zeggen? Een gezonde, fijne hond met een goed karakter is toch altijd 'goed genoeg' zou je denken. Tenzij je natuurlijk specifiek een showhond, sporthond of jachthond zoekt, in welk geval het wel handig is als de ouders daar ook aan voldoen. De gemiddelde show-golden zal niet op hoog niveau meer uitblinken in het veld (uitzonderingen daargelaten) en de gemiddelde werklijn golden is niet wat ze op shows willen zien.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:46

mvdbijl schreef:
Nu even wachten met een pup aanschaffen, die prijzen kelderen over 2 of 3 maanden enorm.

Deze periode van het jaar zijn ze altijd wat hoger maar het slaat nu alles. Straks zitten alle asielen weer vol en komen er veel nestjes aan van mensen die nu gaan fokken omdat ze dollar tekens zien..

De honden waar jij het nu over hebt, dat zijn de broodfok honden, pretnesten etc, juist de honden die het meest verkocht worden.
Driekwart van de honden in Nederland komt van zo'n adres.
Dat zijn de honden die je op bestelling kunt kopen en altijd wel ergens een pup voorradig is.
De kleine hondjes hebben geluk, die hebben zo weer een baasje, hoe vals of krakkemikkig ze ook zijn.

Goede rashonden die herplaatst moeten worden, komen vrijwel nooit in het asiel of op marktplaats terecht.
Die kunnen terug naar de fokker, of via de rasvereniging naar een baasje die daar op de wachtlijst stond.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 17:57

In het asiel hebben 90% vd honden buitenlandse paspoorten. Of omdat ze onbezonnen dor mensen worden gekocht bij broodfokkers of die hier ingevoerd zijn door rescue organisatie's uit het buitenland en toch meer bagage hadden als dat mensen voorgespiegeld kregen of uit in beslagname's van fokkerijen. De meeste goede fokkers nemen hun pups terug.Soms krijgen we er 1 in het asiel en dan bellen we de fokker,de 1 komt de hond halen een ander helpt zelf met de herplaatsing.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:10

Inderdaad een goede fokker neemt de door hem of haar gefokte honden terug wanneer de hond herplaatst moet worden.
Een goede fokker voelt zich een heel hondenleven lang verantwoordelijk voor de door hem of haar gefokte pups. Bovendien is het aantal honden dat herplaatst moet worden dat bij zo’n fokker vandaan komt echt niet zo groot, dat zijn echt uitzonderingen. Verantwoorde fokkers selecteren al streng voor ze hun pups meegeven aan iemand, juist om herplaatsingen en dergelijke ellende te voorkomen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:13

Al moet ik wel zeggen; een fokker kan zoveel doen als de pupkoper haar toelaat. Wij hebben een herplaatser met stamboom via Facebook gevonden. Fokker wist van niets.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:16

Skippy01 schreef:
vienna2 schreef:
Wij willen heel graag een kruising (labrador x Heidewachtel). Helaas zijn daar geen erkende fokkers van te vinden. Op marktplaats kijken is dan volgens mij de enige optie. Of hebben jullie nog meer adviezen ?

Voor kruisingen (anders dan outcross) ga je geen 'erkende' fokker vinden. Iedereen kan een kruising fokken en de goede fokkers testen ook de beide ouders op de erfelijke gebreken binnen het ras, maar zo'n fokker is natuurlijk niet aangesloten bij een rasvereniging en niet gebonden aan enige eisen.
Outcross programma's zijn daarin anders, want dan is een rasvereniging bezig met het vergroten van de genenpoel, zoals je ziet bij het inkruisen van barbet bij de wetterhoun, of de powderpuff bij het markiesje. Dan heb je dus een 'wetterhoun' of een 'markiesje' met een bepaald percentage van het andere ras erin. Daarvoor vind je dus juist wel fokkers die bij een rasvereniging zijn aangesloten en geteste ouderdieren gebruiken. Sterker nog: er zal vermoedelijk méér controle op gezondheid zijn, omdat zo'n outcross zowel voor- als tegenstanders heeft en met haviksogen in de gaten wordt gehouden door de andere fokkers binnen het ras.

Outcross is gewoon een kruising hoor en rest vannje schrijven klopt. Een kruising hoeft geen outcross te zijn maar een outcross is altijd een kruising met een bepaald doel gekruisd idd.

Over voor leuke, geteste kruisingen kijk gerust op Facebook groep bewust kruisen (honden). Daar komen doordachte, geteste kruisingen voorbij. Al dan niet outcross

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:29

dierenfan schreef:
vienna2 schreef:

Outcross is gewoon een kruising hoor en rest vannje schrijven klopt. Een kruising hoeft geen outcross te zijn maar een outcross is altijd een kruising met een bepaald doel gekruisd idd.

Over voor leuke, geteste kruisingen kijk gerust op Facebook groep bewust kruisen (honden). Daar komen doordachte, geteste kruisingen voorbij. Al dan niet outcross[/quote]

Heb me aangemeld heel benieuwd wat daar voor bij komt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:35

Ik heb mij ook aangemeld. Ben benieuwd. al is t geen hele actieve groep als ik de berichten zo zie :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:49

keona schreef:
Waar hebben we het over.

En dan na te gaan dat deze puppies voor 50-100 euro gekocht worden in Oost-Blok landen... Voor hun gouden zaken momenteel ;(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:54

Onze hond komt uit Spanje, 5 jaar geleden hier gekomen. Kosten 275 euro. Dat is dus inclusief vlucht hier naartoe, diverse gezondheidsonderzoeken, castratie, ontwormen en anti-vlo kuur. Zo'n bedrag is voor ons een beetje de max wat we zouden uitgeven aan een hond

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:56

Ik heb zelf een stamboekloos ridgebacknest gefokt. Moeder (in mijn bezit) was stamboekloos. Maar met zo'n fijn karakter dat ik graag een pup van haar wilde. Maar ik kreeg er 9 Andere hondjes zijn verkocht; ik heb er 1 gehouden. Ik heb gefokt met een dekreu met goede papieren en kwalificaties. Hondjes verkocht voor 750. Dat dekte de kosten wel. Het was echt een "gelegenheidsnest" en ik heb met de kopers nog steeds leuk contact via FB. Alle hondjes zijn nog bij hun originele eigenaren die er heel blij mee zijn. Een nestje fokken is echt heel veel werk. Hartstikke leuk om te doen. Maar ik zou geen fokker worden. Mss ooit van t teefje (docher van moeders) weer een keer een stamboomloos nest waarvan ik er dan weer eentje houd. Want stamboek is voor mij niet zo belangrijk. Karakter des te meer.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:12

dierenfan schreef:

Over voor leuke, geteste kruisingen kijk gerust op Facebook groep bewust kruisen (honden). Daar komen doordachte, geteste kruisingen voorbij. Al dan niet outcross

Fysiek klopt dat. Maar... Outcross is goedgekeurd door het stamboek en in samenwerking met het stamboek, met het oog op vergroten van de genenpoel of de algehele gezondheid van het ras. Dus krijg je papieren van de rasvereniging. En zijn de ouderdieren getest. En dat is dus écht wel anders dan een lukrake kruising.
Ik ben absoluut niet tegen kruisingen overigens, maar er is wel degelijk een verschil in de achtergrond van outcross tov de gemiddelde kruising waar geen stamboek achter staat. Er wordt ook zo gefokt dat het type zoveel mogelijk behouden blijft. Bij het markiesje zie je in de F1 kruisingen dat er zowel pups met als zonder baard geboren worden qua vacht. Het doel is zonder baard en juist de vacht structuur van het markiesje behouden. Dus uit zo'n nest zoeken ze de beste, liefst zonder baard om terug te kruisen op het markiesje. Gebruiken ze er een mét baard,moet die op andere vlakken uitzonderlijk goed zijn en wordt die aangepaard aan een hond met hele goede rastypische vacht. Om maar iets te noemen. Bij de wetterhoun wordt het op de website ook heel open gecommuniceerd, wat het doel is, waarom, etc. Dát is outcross vanuit een rasvereniging.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:59

Laulitz schreef:
keona schreef:
Waar hebben we het over.

En dan na te gaan dat deze puppies voor 50-100 euro gekocht worden in Oost-Blok landen... Voor hun gouden zaken momenteel ;(

Ja en mensen blijven er bij kopen, je hoort ze pas zeuren als er iets niet goed is en dan gaan ze mensen waarschuwen.
Ongelofelijk gewoon

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:02

Babootje schreef:
Ik heb zelf een stamboekloos ridgebacknest gefokt. Moeder (in mijn bezit) was stamboekloos. Maar met zo'n fijn karakter dat ik graag een pup van haar wilde. Maar ik kreeg er 9 Andere hondjes zijn verkocht; ik heb er 1 gehouden. Ik heb gefokt met een dekreu met goede papieren en kwalificaties. Hondjes verkocht voor 750. Dat dekte de kosten wel. Het was echt een "gelegenheidsnest" en ik heb met de kopers nog steeds leuk contact via FB. Alle hondjes zijn nog bij hun originele eigenaren die er heel blij mee zijn. Een nestje fokken is echt heel veel werk. Hartstikke leuk om te doen. Maar ik zou geen fokker worden. Mss ooit van t teefje (docher van moeders) weer een keer een stamboomloos nest waarvan ik er dan weer eentje houd. Want stamboek is voor mij niet zo belangrijk. Karakter des te meer.

Papier kan voor jou niet belangrijk zijn. Maar hoe bepaal je dan de inteelt en hoe kun je dan na gaan of er problemen zijn. Zonder dat papier is het gokken. Dat is gewoon zo.
En gelegenheidsnest of niet er zijn nou hoop testen die een stamboom hond maar ook een stamboomloze hond kan doen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:31

Babootje schreef:

Zonder stamboompapier is het alleen heel lastig om iets te zeggen over gezondheid. Juist door het vastleggen van bloedlijnen en het testen van gezondheid kom je te weten of bepaalde ziektes in sommige lijnen meer voorkomen.
Bovendien weet je dan echt helemaal niks over de inteelt van een bepaalde combinatie. En er zijn maar heel weinig dekreu eigenaren die hun volledig geteste reu met papier een teef laten dekken zonder papier. En de reuen van de paar dekreu eigenaren die dat wel die dat wel doen, die dekken zich helemaal suf. Juist dat is heel slecht voor de genendiversiteit binnen een ras. Want dan krijgt zo’n reu veel te veel nakomelingen binnen de populatie.
Fokken op deze manier is geen fokken maar vermeerderen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:39

Wat een belachelijke prijzen komen er voorbij zeg...
En het vervelende is dat dit de broodfok nog meer aanmoedigt waarschijnlijk -O-

Bij ons komen er regelmatig pups "aanlopen". Helaas is de markt hier niet zo op hol anders zou dat beter verdienen dan onze melkkoeien :') Mocht er interesse zijn, stuur gerust een berichtje. Je moet hem wel zelf op komen halen :Y)