Hond met gecoupeerde oren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:02

Evi84 schreef:
LilChar schreef:
Evi, even terugkijkend naar jouw 1e bericht in dit topic kan ik me weinig voorstellen bij die vriendelijkheid die je benoemt.

Dat is net zoals ik me weinig kon voorstellen bij de bezorgdheid die jij later in het topic vernoemt. Ik heb al aangegeven dat het op mij overkomt als bemoeienis en iemand persé proberen last te bezorgen.

Ik las een aantal eigenaars die veel last hebben gehad met de politie bij hun legaal geïmporteerde dober, waarbij de politie de wetten van import niet goed kende, nav dergelijke meldingen. Bij hun eerste bezoek dreigde de politie zelfs met inbeslagname van de legaal geïmporteerde honden.. Ik vind zon' melding zonder uitleg te vragen dus niet niks.

De hond kan wel legaal geïmporteerd zijn, dat maakt het gecoupeerd zijn in NL nog niet legaal. ;)

Ik denk dat voorstanders hiervan juist buiten de lijntjes kleuren om het maar goed te praten.

Ze zullen ergens moeten beginnen met handhaven ervan. Ik heb het helaas nog te weinig meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:03

Kimbers schreef:
Evi84 schreef:
Dat ze eens de eigenaars laten beboeten die hun honden laten steriliseren/ castreren. 95% is ook niet medisch noodzakelijk, maar gewoon de onwil/kunde tot opvoeden. Maar daar maakt niemand een punt van.

Meen je dit nou ? :')

Goed gehandeld ts.

Eens. Veel mensen laten een reu steriliseren om een niet medische reden en veel om opvoedkundige redenen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:07

Mindim schreef:
Kimbers schreef:

Meen je dit nou ? :')

Goed gehandeld ts.

Eens. Veel mensen laten een reu steriliseren om een niet medische reden en veel om opvoedkundige redenen.

Een reu wordt maar héél zelden gesteriliseerd, er zijn zelfs een hoop dierenartsen die deze operatie niet eens aandurven vanwege alle bijwerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:09

KimD schreef:
Een reu wordt maar héél zelden gesteriliseerd, er zijn zelfs een hoop dierenartsen die deze operatie niet eens aandurven vanwege alle bijwerkingen.

Ik doel op castreren :') zie nu pas dat is steriliseren heb neer getypt.

Wij laten een hertenbok steriliseren, zit ik nog mee in gedachten denk ik :D

Steriliseren is idd iets heel anders. Maar veel mensen laten castreren om niet medische oorzaken, daar heeft ze wel gelijk aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-07-20 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:12

Ze hebben dus helemaal niets teruggedraaid, ze hebben een maas in de wet gevonden. Want dit is natuurlijk niet hoe de wet bedoeld is.
Als het couperen in een EU-land gebeurd is waar het legaal is, mogen ze hier ook aan wedstrijden mee doen. Dit moet ivm het gemeenschapsrecht (stomme EU _-:()
Walgelijk bijverschijnsel van zogenaamd één Europa.

Hopelijk laten steeds meer mensen hun afkeuring blijken bij mensen die honden in het buitenland kopen om het verbod te omzeilen, zodat het sociaal onacceptabel wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:13

...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-07-20 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:14

Brainless schreef:
Evi84 schreef:
En dan te bedenken dat zo hangend even onnatuurlijk is als gecoupeerd, want ook hangoren moeten getaped worden en zijn onnatuurlijk.

Hangoren hoeven helemaal niet getaped te worden?!

Eh jawel hoor, meestal niet, maar soms gaat het oor echt niet mooi hangen anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:15

Ik heb nog nooit een pup gezien/gehad waarvan de oren getaped moesten worden.
Want zoals Evi84 zegt: want ook hangoren moeten getaped worden.
Hoezo "moeten" alle hangoren getaped worden?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:17

Puur natuur is mooier toch?
Ook dat tapen wordt gedaan omdat de mens dat mooi vind, en dan vinden groepen dat het zo hoort. En dan gaan andere dat ook laten doen. Vraag me serieus af waarom, wat is er mis met heerlijk flappende oren op wat voor manier dan ook zonder dat er aan geknutseld moet worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:28

Brainless schreef:
Ik heb nog nooit een pup gezien/gehad waarvan de oren getaped moesten worden.
Want zoals Evi84 zegt: want ook hangoren moeten getaped worden.
Hoezo "moeten" alle hangoren getaped worden?

Tapen gebeurd ook niet altijd hoor. Bij puppies is het kraakbeen nog zacht en als ze veel flapperen of wisselen van gebit, wil het kraakbeen nog wel eens verkeerd zitten zeg maar. Als dat nog heel zacht is kun je dat ook lichtjes masseren. Mijn hond viel daar altijd bij in slaap.
Het verschil in oren is dit

Afbeelding
Boxer waar het kraakbeen niet de goede stand heeft en de oren dus niet mooi hangen.

Afbeelding

Goede stand van het oor. Het oor groeit meestal gewoon in de goede stand, maar wanneer dit dreigt de andere kant op te gaan kun je als ze een paar maanden zijn lichtjes masseren. Vaak wordt tapen bij oudere pups gebruikt, waar het kraakbeen stugger is en niet meer met de hand en massage te manipuleren. Ben ik er voorstander van, nee, vind ik het mooier ja en als je er op tijd bij bent kan je het ook met massage en zonder pijn voor de hond verholpen worden.

Saskia9

Re: Hond met gecoupeerde oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:42

Maar wie bepaald dan dat ze op een bepaalde manier moeten hangen? En zodra dat dan dus niet is, het niet mooi is?
Als iedereen de puurheid ervan gewoon prachtig zou vinden, iedere hond dus op zijn unieke manier,dan is alles toch gewoon mooi?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:50

De rasstandaard

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:52

Lekker om je daarachter te verschuilen.....
Dan kloppen je rasstandaarden toch gewoon niet, als je moet gaan sleutelen aan je hond om eraan te kunnen voldoen.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:55

Evi84 schreef:
Het is niet verboden in alle landen en pijnlijk is ook een fabeltje. Ze krijgen pijnstilling en gaan onder verdoving. Ook later hebben ze er geen pijn aan...

Ik stel voor dat jij ook je oren eraf laat snijden. Laat maar weten hoe het was, bedankt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:56

En wie bepaald hoe het rasstandaard dan zo is? Ook maar mensen die iets mooier vinden, en dan heb je mensen die daar dus bij willen horen en eraan mee doen. Al met al dus eigenlijk gewoon puur kuddegedrag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:09

Evi84 schreef:
De rasstandaard

Als er iets is wat bij veel rassen de mist in gaat en voor heel veel leed zorgt, dan is het wel de rasstandaard :=
Daar ga je toch niet zonder nadenken achteraan lopen?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:18

Wat voor leed schuilt er in de oren naar beneden te tapen dan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:21

Evi84 schreef:

Waar staat dat ik het daar over heb?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:33

Evi84 schreef:

Waarom zou je dat doen?
Omdat een stelletje bepalen dat dat zo mooier is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:40

Afstaande flapperende oren worden sneller gekwetst dus daar kan ik me het tapen wel bij voorstellen puur uit voorzorg dat het dier geen bloedoor krijgt omdat ze overal tegenaan klappen. Couperen heb ik altijd al vreemd gevonden , bij paarden en honden. Had vanmiddag nog met een Canadees over op IG , liet trots foto’s zien van zijn hond met de hechtingen in de oren, op mijn vraag waarom? Vind ik mooier en luistert hij beter , tja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:47

Cayenne schreef:
Evi84 schreef:
De rasstandaard

Als er iets is wat bij veel rassen de mist in gaat en voor heel veel leed zorgt, dan is het wel de rasstandaard :=
Daar ga je toch niet zonder nadenken achteraan lopen?

Als je een rashond hebt, is ie gefokt volgens de rasstandaard, dus er valt weinig achteraan te lopen ;)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:55

Couperen vind ik echt not done. Zowel oren als staart zijn hele belangrijke onderdelen in de lichaamstaal van de hond. Wanneer een hond deze niet meer heeft kán het zijn dat de hond niet meer goed begrepen wordt door andere honden. Daarnaast. Waarom willen we zoiets? Omdat we het "mooi" vinden? Omdat iemand ooit heeft bedacht dat dat bij dat ras hoort? Dan is het nodig tijd dat daar wat aan gebeurd. Tapen lijkt me ook onnodig als het dier verder in zijn gebruiksdoel functioneerd.

Verder, het castreren van zowel reuen als teven brengt ook ontzettend veel preventieve voordelen met zich mee op het medische gebied. Teven die gecastreerd worden vóór hun eerste loopsheid hebben significant minder kans op melkkliertumoren, pyometra's en diabetes. Na de 1e loopsheid neemt dit voordeel af en na de 4e loopsheid is het voordeel weg. Dus we castreren niet alleen voor het gedrag..

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:01

Ik ben ook fel tegen couperen al word ik ook regelmatig voor dierenmishandelaar uitgemaakt met mijn natural bobtail..

Of ik zelf iemand snel zou aanspreken, nee denk ik niet want veel te bang zelf de klos te zijn.
Melding maken ook niet denk ik want is zo lastig te achterhalen wie of wat als je ze niet kent of weet wonen.

Dat stuk op de site van de raad gaat trouwens specifiek over gecoupeerde staarten, gecoupeerde oren zijn weer hele andere (strengere) regels voor.

Afbeelding

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:10

XxDiandraxX schreef:
Dat stuk op de site van de raad gaat trouwens specifiek over gecoupeerde staarten, gecoupeerde oren zijn weer hele andere (strengere) regels voor

Welke regels dan?

Ook gecoupeerde oren mogen deelnemen aan wedstrijden, dit werd mij begin dit jaar nog bevestigd door het bestuur van de raad van beheer zelf. De grond daarvan zit in de bijlage die gepubliceerd werd bij het schrijven van 4 October. Die staat hier echter niet afgebeeld.

BTW, ik heb het hier niet over shows, wel over wedstrijden (in mijn geval IGP). Voor de andere disciplines heb ik het toen niet opgezocht wegens irrelevant.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:10

Rasstandaard tja dat is altijd een leuke, wie verzint die onzin?
Echt FB, EB, Mops, Boxer allemaal moesten ze maar een korte snuit volgens de rasstandaard. Allemal snurkende varkens, nu wordt dat gelukkig weer uitgefokt, terug naar een normalere neus.
King Charles, mega kleine koppie's, allemaal hoofdpijn.
Vaak zijn die standaards verzonnen door mensen die de werkelijkheid uit het oog verloren en hierin doorslaan, was absoluut niet in het belang van de dieren