Help, wilde kitten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:54

Je kunt voor een konijnenren ook een netje kopen om er overheen te spannen - om maar even probleem oplossend te denken. Zo'n ren in de woonkamer zetten en de dieren daardoor meer betrekken nog bij het dagelijkse leven, zou misschien idd al wat kunnen helpen en was een goede tip imo.

Eventueel met een ovenhandschoen ofzo proberen op te pakken bv en dan even op schoot te houden. Maar krassen zul je hoe dan ook wel gaan krijgen. Zo'n 'project' als dit gaat gewoon vaak niet gepaard met geheel ongeschonden eruit komen ben ik bang. Is het geen optie om een tijdelijk gastgezin te zoeken die ermee aan de slag wil? Iemand die veel ervaring heeft met het tammer krijgen van half wilde kittens.

Ik vind het jammer dat vrijwel elk voorstel tot nu toe in dit topic wel afgeworpen wordt om een of andere reden.

Daarbij zou ik ook echt vrede proberen te nemen en je instellen op het feit dat hier echt weken, vaak maanden overheen gaat en je vaak niet binnen een aantal dagen echt vooruitgang ziet. Het gaat echt met hele kleine stapjes en dus veeeeeel tijd, veeeel geduld en veeeel doorzettings- en aanpasvermogen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-07-20 20:59, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:56

Marije_1997 schreef:
Bubblewrap schreef:
Doorpakken helpt :=

Dan nodig ik je van harte uit om em tam te maken. Ik hou liever m'n handen heel.

Je woont in dezelfde provincie, maar net te ver weg ;) Anders had ik met liefde gekomen.
Vorig jaar enkele wilde kittens tam gemaakt. Tsja, inclusief krassen op mijn handen en armen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:58

cursebreaker schreef:
Je kunt voor een konijnenren ook een netje kopen om er overheen te spannen - om maar even probleem oplossend te denken. Zo'n ren in de woonkamer zetten en de dieren daardoor meer betrekken nog bij het dagelijkse leven, zou misschien idd al wat kunnen helpen en was een goede tip imo.

Eventueel met een ovenhandschoen ofzo proberen op te pakken bv en dan even op schoot te houden.

Ik vind het jammer dat vrijwel elk voorstel tot nu toe in dit topic wel afgeworpen wordt om een of andere reden. Is het geen optie om een tijdelijk gastgezin te zoeken die ermee aan de slag wil? Iemand die veel ervaring heeft met het tammer krijgen van half wilde kittens.

Daarbij zou ik ook echt vrede proberen te nemen met het feit dat hier echt weken, vaak maanden overheen gaat en je vaak niet binnen een aantal dagen echt vooruitgang ziet. Het gaat echt met hele kleine stapjes en veeeeeel tijd en geduld.

Ik sla niets af hoor, maarwij hebben het een en ander ook al geprobeerd.

Wij zijn overigens meer op de plek waar ze nu zitten dan in de woonkamer. Mijn vader heeft z'n kantoor naast de bijkeuken en loopt er dus net als mij meerdere malen per dag langs. En we gaan er dan allemaal even bij zitten etc even spelen met die andere knuffelen

We nemen ook kleine stapjes, maar elke keer als het iets beter lijkt slaat ie ook meteen weer om naar agressief. Daarom willen we de bach rescue proberen. Omdat het echt uit spanning/stress/angst is

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:59

Misschien contact opnemen met een asiel/oproepjes plaatsen in Facebook groepen om in contact te komen met mensen die veel ervaring hebben met het tammer maken van wilde kittens. Zij kunnen je misschien ook wat tips geven die hier misschien nog niet gegeven zijn en waar jullie zelf nog niet aan gedacht hebben.

De Bach rescue zou ik overigens ook zeker nog een kans geven ja :j Dat zou zomaar een groot verschil kunnen gaan maken.

En dit kan idd soms wel frustrerend zijn ja, zo'n 'onderneming' als deze. 1 stap vooruit en 2 weer terug.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:01

Sorry dat ik hier zomaar binnen val. Maar ik weet dat er af en toe katten zijn die echt in shock kunnen raken van Bach. Ik heb het nu 2 keer gezien en dat is echt niet prettig. Beide keren goed afgelopen en verder ook vaak gezien dat het goed ging maar ik wilde je wel even waarschuwen. Misschien kun je beter Feliway gebruiken?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:04

Ik heb ook ooit 2 kittens die al 7-8 weken waren geprobeerd te “temmen”. Moeder had het nest op een ongrijpbare plek geplaatst waardoor we er niet bij konden. Pas toen ze zelf op onderzoek uit gingen heb ik ze met man en macht geprobeerd te vangen. Poesje lukte mij niet om tam te maken, was te angstig. Was al heel wat dat ze uiteindelijk niet wegrende. Kater daarintegen heb ik meerdere keren gevangen en gedwongen om bij mij te zitten, gewoon rustig, niet de meest vriendelijke manier maar na een week zocht hij zelf het contact op en was het de vriendelijkheid zelve, echt een knuffelbeer werd het. Dit waren dus ook kittens die nooit in hand geweest waren en soms moet je er gewoon even doorheen bijten. Poesje had een heel ander karakter dan haar broertje en contact de hele tijd blijven forceren doet dan uiteindelijk meer kwaad dan goed... dus die hebben we ook gelaten (was op een boerderij).

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:05

TS, denk je dat je iets door t voer kunt mengen? Dan zou je Zylkene nog kunnen overwegen. Smaakt ook niet vies verder. Maakt angstige katten soms net ietsje rustiger, maar is wel natuurlijk en een mild middel.

Verder zou ik er nog veel vaker bij gaan zitten. En dan ook echt een hele tijd. Ga ze desnoods een boek voorlezen oid, dat ze wennen aan jou, aan je stem. Koop onweerstaanbare snoepjes (tip: Voskes kipfilet. Al kun je ook kipfilet koken ofzo) en gooi die naar ze toe, en dan steeds een stukje dichter bij jou.

Dat zijn allemaal dingen die al kunnen helpen, zonder ze direct aan te raken :)

LukieBradley

Re: Help, wilde kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:17

Ja de laatste heeft er bij mij maanden gezeten voor die ontdooide.
Puur angst, nu bij de nieuwe eigenaar een knuffelkat maar nog steeds Wat angst aanwezig.

Zijn bench is nu de veilige haven... zodra je daar bij komt voelt hij zich misschien onveilig.
Het kan alle kanten op.

Heb je een apart kamertje waarin die los zou kunnen eventueel?
Toen de laatste bij mij de routine gewend was heb ik hem in huis gewoon laten gaan en niets afgedwongen en pas toen ging het beter.
Gek genoeg is die helemaal om gegaan toen ik leerde spelen met een laserlampje

Al catnip of iets of feliway geprobeerd?

Echt je kitten zou zo bij mij mogen... maar helaas ver weg.
Verstuur je met postnl? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:54

LukieBradley schreef:
Ja de laatste heeft er bij mij maanden gezeten voor die ontdooide.
Puur angst, nu bij de nieuwe eigenaar een knuffelkat maar nog steeds Wat angst aanwezig.

Zijn bench is nu de veilige haven... zodra je daar bij komt voelt hij zich misschien onveilig.
Het kan alle kanten op.

Heb je een apart kamertje waarin die los zou kunnen eventueel?
Toen de laatste bij mij de routine gewend was heb ik hem in huis gewoon laten gaan en niets afgedwongen en pas toen ging het beter.
Gek genoeg is die helemaal om gegaan toen ik leerde spelen met een laserlampje

Al catnip of iets of feliway geprobeerd?

Echt je kitten zou zo bij mij mogen... maar helaas ver weg.
Verstuur je met postnl? :')

Catnip zal ik morgen even door het vlees doen, wat is de hoeveelheid die je moet geven? Hij vind spelen met het touwtje aan een stokje leuk laserlampje is wel interessant maar speelt er niet mee. Die andere Daan in tegen word helemaal leip hahaha

Helaas het is zelf vangen en meenemen haaha vriendin waarvan we ze ook hebben komt binnenkort misschien even langs. Die zei wel geef het echt 2 weken. Dus we zullen zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:11

Catnip is handiger als speeltje of spray (voor op speeltjes, krabpalen etc) dan als voedsel ;)
Het is niet giftig voor katten, maar of het als voedsel effect heeft...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:32

Bubblewrap schreef:
Catnip is handiger als speeltje of spray (voor op speeltjes, krabpalen etc) dan als voedsel ;)

Dit, als speeltje gebruiken of als spray.
Niet als voeding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 00:23

Het is trouwens genetisch bepaald of ze reageren op catnip, dus ik ben benieuwd :D
(Veel katten reageren wel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 07:49

LukieBradley schreef:
Bubblewrap schreef:

Dit, als speeltje gebruiken of als spray.
Niet als voeding!

In speeltje werkt niet die heb ik er al bij gegooid. Ze moeten er niks van hebben

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:15

In speeltje werkt niet die heb ik er al bij gegooid. Ze moeten er niks van hebben[/quote]

alleen dit al, heb ik er bij gegooid.... het is een diertje dat niets gewend is en niets kent, dat moet ie leren, en in dit geval helaas van jou en je ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:31

speurneusc schreef:
In speeltje werkt niet die heb ik er al bij gegooid. Ze moeten er niks van hebben

alleen dit al, heb ik er bij gegooid.... het is een diertje dat niets gewend is en niets kent, dat moet ie leren, en in dit geval helaas van jou en je ouders.[/quote]

Iets minder letterlijk nemen mag ook wel jeetje zeg. Ik gooi het er niet bij gewoon neerleggen, en ook meerdere dagen laten liggen maar ze doen er niets mee

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:36

De mijne spelen er ook niet zozeer mee maar liggen er wel bij en helpt wel.
Ik zou de spray toch wel proberen :)

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:46

Al eerder gezegd ws...maar als deze kittens niet reageren op spelen zul je dus moeten werken met voedsel...
De meeste wilde kittens zijn zot op vlees...klein beetje in bakje bij je in de buurt zetten en stil ernaast gaan zitten...uiteindelijk komen ze vanzelf( stil blijven zitten!) Zo vertrouwen wekken..paar keer per dag kleine hoeveelheden..steeds dichterbij, hand ernaast enz..tot je ze kan aanraken... heeel veel geduld! Tja je zegt niet van de softe aanpak te zijn..maar ook niet door te kunnen pakken( wat ook een goede keuze zou zijn)...ergens zal je keuze moeten maken..want afwachten tot ze vanzelf naar je toe komen gaat niet gebeuren..waarom zouden ze??? Ze hebben eten waarvoor ze jou niet nodig hebben...mensen zijn eng en ze hebben geen associatie met leuke dingen met mensen..die moet je dus creëren!!!

Al honderden wilde kittens in afgelopen 20 jaar thuis gehad...kost tijd maar je moet er wel in investeren.

( hoe krijgt je vader ze te pakken?? Als dat met harde hand is, zal associatie alleen maar negatief zijn met mensen en gedrag zeker niet verbeteren)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:10

Dit wordt toch helemaal niks met dit gezin en die bange kittentjes.
Jullie moeten niks van katten weten. Vader heeft liever geen huisdieren. Voor jou zijn ze enkel een bron van ergernis.
Denk je dat een diertje dit niet voelt??
Met een paar keer per dag langs te lopen en naast de bench gaan te zitten, gaat dit niet opgelost worden.
En al helemaal niet door bange kittens weken in een ren opgesloten te laten tot je ze kan aanraken. Want dit gaat niet gebeuren. Je geeft ze net nog meer stress en angst doordat ze niet wegkunnen in zo'n ren.

Geef die diertjes aan iemand die wel de nodige kennis, geduld en liefde heeft om zich ermee bezig te houden. Iemand die poezen ook echt aardig vindt.

Voor het muizenvangen bij jullie zijn er best wel andere oplossingen. Gooi wat rattengif ofzo. Veel minder zorgen, geen stress om met die terror-kittens naar de DA te moeten, geen tijdverspilling meer om ze tam proberen maken, geen nachten dat ze je wakker houden,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:32

Pandora2 schreef:
Jullie moeten niks van katten weten. Vader heeft liever geen huisdieren. Voor jou zijn ze enkel een bron van ergernis.
Met een paar keer per dag langs te lopen en naast de bench gaan te zitten, gaat dit niet opgelost worden.
En al helemaal niet door bange kittens weken in een ren opgesloten te laten tot je ze kan aanraken. Want dit gaat niet gebeuren. Je geeft ze net nog meer stress en angst doordat ze niet wegkunnen in zo'n ren.

Geef die diertjes aan iemand die wel de nodige kennis, geduld en liefde heeft om zich ermee bezig te houden. Iemand die poezen ook echt aardig vindt.

Voor het muizenvangen bij jullie zijn er best wel andere oplossingen. Gooi wat rattengif ofzo. Veel minder zorgen, geen stress om met die terror-kittens naar de DA te moeten, geen tijdverspilling meer om ze tam proberen maken, geen nachten dat ze je wakker houden,...

En bedankt. Deze opmerking had je beter voor jezelf kunnen houden

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:44

Ik zou niet weten waarom. Dat had je zelf toch ook al wel door dat dit niet de diertjes zijn die bij jullie passen ?
Iemand die een paard 24/7 in een stal zet, al is het maar een paar weken, krijgt heel bokt over zich heen.

Hoe lang wil je deze kittentjes in die bench houden ? Tot ze oud genoeg zijn lees ik in je OP. En tot ze gewend zijn aan jullie oude poes. Hoe lang denk je dat dit gaat duren ?
Die kittens komen van een boerderij als ik het goed lees. Alle vrijheid en geen mensen gewend. Nu opgesloten in een bench en mensen die vaak langslopen.

In mijn bericht staat niks in wat je niet zelf neergezet hebt op Bokt trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:47

De manier waarop en het verwijt dat wij niets zouden geven om de katten? Misschien is dat een beetje te ver gaan?

Ik houd op met reageren en wat mij betreft mag er een slotje op, heb genoeg tips gehad. Hoef niet te horen dat ik niets zou geven om dieren en dat het niet bij me zou passen. Dan mag je wat mij betreft een heel eind opflikkeren. Want dat is alles behalve waar.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:51

Marije_1997 schreef:
Pandora2 schreef:

hier ben ik het helemaal mee eens

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:55

Citaat:
het verwijt dat wij niets zouden geven om de katten? Misschien is dat een beetje te ver gaan?

Lees je eigen berichten in een ander topic op Bokt er dan maar eens op na ;)
En ook in dit topic druipt de liefde voor poezen er nu niet meteen vanaf...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:14

Ik snap de reacties van sommige wel, het kan natuurlijk zo zijn dat je niet alles vermeld wat je met de tips doet en sommige dingen komen anders over dan dat je bedoelt hebt. Maar ik denk ook dat het niet echt wat gaat worden dan vooral met de meest wilde van de 2 kittens. Je bedoelt het goed, je wilt ze dusdanig tam hebben dat je ze in handen kunt hebben voor een wormen behandeling en vlooien behandeling enzo maar ik denk eerlijk gezegd dat het niet echt gaat slagen met de meest wilde van de 2, daar ben je nu al een week mee bezig maar het wil eigenlijk nog niet echt lukken in die week.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:08

Ik ben het helemaal eens met bovenstaande opmerkingen. Doe die dieren alsjeblieft naar een huis waar er wel om ze wordt gegeven. Ik vind het een hele kwalijke zaak dat je die kittens die straks naar buiten moeten niet laat vaccineren. Niet alleen voor hun eigen gezondheid maar ook voor de gezondheid van andere katten die weer ziek van die van jullie kunnen worden. Zo onverantwoordelijk en getuigt totaal niet van dierenliefde. Sommige mensen zouden geen dieren mogen hebben.