Hond opvoeden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Hond opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 19:50

Nogal een...bijzonder topic, de toon van de OP, en het verloop van de berichten van de TS.
Amusant.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 20:17

Kuggur schreef:
Nogal een...bijzonder topic, de toon van de OP, en het verloop van de berichten van de TS.
Amusant.

Nogal ja, lijkt erg verzonnen allemaal.

Hier enkel een zachte hand, maar dat komt door het type hond dat we hebben. Koningspoedels waarvan twee met een asielverleden en erg angstig. Een correctie of tik is echt uit den boze, maakt ze enkel doodsbang. Een koekje hoeft ook niet perse, ze zijn gewoon blij als ze bij de baas mogen zijn. Zijn ook echt van die plakkers, je loopt altijd met een paar schaduwen achter je aan. Het zijn uit zichzelf enorm zachte, lieve en gehoorzame honden.

Een hond die een meer consequente aanpak nodig heeft zou mijn ras ook niet zijn, zeg ik eerlijk :D ben ik veel te soft voor.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 20:24

:?
Wat een aparte en plotselinge wending.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 20:25

Hier af en toe wel een flinke ruk aan de lijn (halsband is een halfcheck met een stukje slipketting). Anders zouden er hier toch een paar bijtincidenten zijn.

Heb een rottweiler en met alleen lief paaien kom ik er niet als hij de verkeerde hond tegen komt.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 23:34

TS, fijn dat je hond zich fijn gedroeg daarna, maar ik denk dat het echt belangrijk is dat je beseft dat een correctie niet per se "een draai om de oren is". Sterker nog, vanuit mijn mening zou ik zeggen liever niet (al weet ik niet wat jij er precies onder verstaat).

Als je hond blijft schooien, en zelfs met de poten op tafel springt, kun je hem ook pakken (evt daar een halsband voor om laten als de hond niet fijn vind om bij de nek gegrepen te worden) en naar zijn plek brengen, daar af leggen. Voor een hond die graag in de buurt is, is verder weg moeten liggen ook een correctie.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 02:18

Krijg nu al medelijden met haar hond..Volgens mij snapt ze niet helemaal dat je hond strenger corrigeren niet gelijk betekend dat je tikken moet gaan uitdelen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:37

SergeantRoos schreef:
TS, fijn dat je hond zich fijn gedroeg daarna, maar ik denk dat het echt belangrijk is dat je beseft dat een correctie niet per se "een draai om de oren is". Sterker nog, vanuit mijn mening zou ik zeggen liever niet (al weet ik niet wat jij er precies onder verstaat).

Als je hond blijft schooien, en zelfs met de poten op tafel springt, kun je hem ook pakken (evt daar een halsband voor om laten als de hond niet fijn vind om bij de nek gegrepen te worden) en naar zijn plek brengen, daar af leggen. Voor een hond die graag in de buurt is, is verder weg moeten liggen ook een correctie.

Ik zou een hond ook niet slaan omdat hij schooit.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:39

Ts je had eerder moeten ingrijpen.
Dus voordat ze kon opspringen al je stem verheffen.

Goede trainer zoeken,die trainen de baasjes, lijkt mij wel handig.

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 11:29

Verzonnen??? Nou ja, hoezo dat dan?

Ja ik heb mijn hond een fysieke correctie gegeven (stem verheffen was al 3 keer gedaan!), en ja ik was hier altijd fel tegen. Maar in mijn omgeving krijg ik al jaren negatieve feedback over het niet corrigeren van mijn hond, en nu dus ook hier op bokt..

Als dit voor zoveel honden werkt, wilde ik toch openstaan om het te proberen. Maar dat het zo goed zou werken bij mijn hond had ik niet verwacht..
En waarom dan niet een tik? Fysiek is toch fysiek? (Stemcommando werkte niet) of het nou een tik is of een greep in het nekvel

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 12:21

een dier weet meestal heel goed of hij iets stouts doet. Bij iets echt gevaarlijks zoals willen aanvallen of bijten mag\moet je een zonodig fysieke flinke correctie geven vind ik.Maar bij eerder speels gedrag zoals schooien,snuffelen,wat de baas niet leuk vindt maar verder niet gevaarlijk is,denk ik dat het onterecht is als je de hond slaat en deze kan dat ook als onrechtvaardig ervaren en daardoor vertrouwen verliezen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 12:25

Ik zag ooit een meisje dat een paard een mep tegen zijn hoofd gaf omdat het dier brieste en daardoor wat spetters in haar gezicht vlogen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 12:33

Tsja. sommige mensen kunnen alleen in uitersten denken. Dat vind ik altijd wat bijzonder.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 12:51

jooosjefien schreef:
Misschien was ik wel te snel met oordelen, heb ook vriendinnen die me al een jaar vertellen m'n hond een keer aan te pakken. Zijn nogal wat dingen waar ik tegen aanloop, kreeg haar toen ze 8 maanden was en ze is vrij dominant naar mij toe.

Grommen, opspringen, schooien en aan de lijn trekken zijn wel dingen waar ik tegen aan loopt met d'r

Krijg ook te horen dat ik niet moet oordelen voordat ik de wat hardere hand geprobeerd heb, en daar zit wel wat in O:)
Dus mede door jullie reactie ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe ze op een (duidelijkere) correctie reageert. Ik ga dit deze week uittesten en ik stuur jullie een update!

“Ben ik de enige die nog weet hoe je een hond moet opvoeden?” :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:42

Ik weet helemaal niet hoe je moeilijke dieren zou moeten opvoeden. Dat laat ik graag en noodgedwongen aan anderen over.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:58

jooosjefien schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb gisteravond voor het eerst mijn hond een tik gegeven. En heel eerlijk... Wauw.
Ze is nog nooit zo'n fijne hond geweest. Voor het eerst heeft ze de aandacht bij mij. (zonder bang te zijn) Geen getrek aan de lijn, zitten wanneer ze moet, niet meer dominant over haar eten. Sta echt versteld...

Ik was aan het avondeten bezig en ze bleef schooien, ik had haar al 3x gewaarschuwd en met stem gecorrigeerd, dus toen ze de 4e keer met haar voorpoten op me sprong heb ik haar een duidelijke draai om de oren gegeven.
Mevrouw was natuurlijk in shock en heb haar naar haar plaats gestuurd.
Sinds gisteravond tot nu, nog nooit zo'n fijne hond gehad..
Zat misschien toch aardig fout met mijn ideeën..en zie nu in dat alleen maar positief niet ideaal is. Voor eigenwijze honden maar ook voor mijn (makkelijke) hond.Excuses voor degenen die ik te snel veroordeeld heb _/-\o_

Dus om het schooien af te leren heb jij maar 2 tools in je gereedschapskist zitten? Stemcorrectie of een draai om de oren. Merkwaardig...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:26

jooosjefien schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb gisteravond voor het eerst mijn hond een tik gegeven. En heel eerlijk... Wauw.
Ze is nog nooit zo'n fijne hond geweest. Voor het eerst heeft ze de aandacht bij mij. (zonder bang te zijn) Geen getrek aan de lijn, zitten wanneer ze moet, niet meer dominant over haar eten. Sta echt versteld...

Ik was aan het avondeten bezig en ze bleef schooien, ik had haar al 3x gewaarschuwd en met stem gecorrigeerd, dus toen ze de 4e keer met haar voorpoten op me sprong heb ik haar een duidelijke draai om de oren gegeven.
Mevrouw was natuurlijk in shock en heb haar naar haar plaats gestuurd.
Sinds gisteravond tot nu, nog nooit zo'n fijne hond gehad..
Zat misschien toch aardig fout met mijn ideeën..en zie nu in dat alleen maar positief niet ideaal is. Voor eigenwijze honden maar ook voor mijn (makkelijke) hond.Excuses voor degenen die ik te snel veroordeeld heb _/-\o_

Wat doet die hond uberhaupt bij jou in de keuken als je met eten bezig bent?
Als je dit gedrag voorkomt hoef je niet 3x je stem te verheffen en vervolgens fysiek te worden.
Hond op zijn plaats als jij kookt en eet, simpel.

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 13:40

De tik is inderdaad misschien beter bij ander gedrag, ook al reageerde ze er zo goed op.

Gister heb ik toen ze maar niet wilde stoppen met blaffen de snuitkneep geprobeerd. Ze piepte heel even, maar volgens een vriendin is dit normaal... Vond het wel zielig, maar ben echt weer versteld met wat een fijne hond het is de dag na de correctie :j

Misschien toch inderdaad beter om de snuitkneep voor schooien en blaffen te gebruiken. En echt een draai om de oren, voor poep eten en grommen?

Ben nog erg aan het kijken naar verschillende correcties, zoals jullie zeiden. Wel heb ik besloten door te gaan met fysieke correcties. Dit is merkbaar gewoon veel duidelijker voor haar

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:48

jooosjefien schreef:
De tik is inderdaad misschien beter bij ander gedrag, ook al reageerde ze er zo goed op.

Gister heb ik toen ze maar niet wilde stoppen met blaffen de snuitkneep geprobeerd. Ze piepte heel even, maar volgens een vriendin is dit normaal... Vond het wel zielig, maar ben echt weer versteld met wat een fijne hond het is de dag na de correctie :j

Misschien toch inderdaad beter om de snuitkneep voor schooien en blaffen te gebruiken. En echt een draai om de oren, voor poep eten en grommen?

Ben nog erg aan het kijken naar verschillende correcties, zoals jullie zeiden. Wel heb ik besloten door te gaan met fysieke correcties. Dit is merkbaar gewoon veel duidelijker voor haar

Joosjefien, ik doe het niet vaak op bokt. Persoonlijk worden.

Maar als alles dat jij in dit topic verteld waar is, van post 1 tot het zojuist geplaatste bericht, dan ben jij op dit moment absoluut 100% ongeschikt voor het hebben van een hond.

Er is wellicht wel wat te leren, maar och wat jeuken mijn vingers in dit geval.

Je gaat van 0,0 straffen tot zo'n beetje de allerstevigste straffen die er zijn, "gewoon om uit te proberen".
Dit grenst mijns inziens aan mishandeling.

Ik heb niets tegen stevige correcties. Maar dan wel op het juiste moment en met beleid toegepast. En pas als een correctie in de mildere categorie om wat voor reden dan ook niet in aanmerking komt.
En alleen door iemand die WEET wat hij doet, waarom iets door een hond als correctie wordt ervaren en op welke wijze.

Als jouw posts echt kloppen, sla je de plank echt volkomen mis. En niet een klein beetje, maar echt behoorlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:54

Ik vind het ook vreemd dat je eerst je hond geheel met koekjes wil op voeden en nu met fysieke straffen bij heel normaal niet-fout hondengedrag. Zo snapt het arme beest toch helemaal niet meer het verschil tussen goed en kwaad?

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 13:55

Sorry Femke_Tweety maar dit bericht is een beetje inhoudsloos. Omdat ik mijn hond corrigeer ben ik ongeschikt voor het hebben van een hond? Ik dacht zelf dat correcties niet voor mijn hond zou werken, en ik zat fout.
Er is geen enkele sprake van mishandeling, hoe kom je hier aan??

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 13:56

anjali schreef:
Ik vind het ook vreemd dat je eerst je hond geheel met koekjes wil op voeden en nu met fysieke straffen bij heel normaal niet-fout hondengedrag. Zo snapt het arme beest toch helemaal niet meer het verschil tussen goed en kwaad?

Ze snapt het juist veel beter nu. Er was juist onzekerheid bij haar heb ik het idee, wat nu weg lijkt te zijn, daar ben ik juist heel blij mee

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:00

Ik heb alleen even de posts van TS gelezen en dit lijkt wel fake, zo snel als dit omdraait. Vraag me dan wel af met welk doel.

Alles draait om timing en ik ben een beetje bang dat deze hond binnen no time gedragsproblemen heeft omdat baasje ineens heeft bedacht dat hij overal voor gestraft moet worden. Leer hem eerst eens wat hij wél moet doen. Snuitkneep bij blaffen... :(

Ik ben overigens zelf van harde hand naar zachte hand gegaan qua opvoeden. Met mijn huidige 2 honden werkt een harde hand averechts. Er is ook veel veranderd tussen mijn eerste hondencursus 17 jaar geleden en hoe men het nu aanpakt. Als ze het te bont maken ben ik wel eens wat harder maar nooit zodanig dat een hond zou piepen. Dan ben je veel te ver gegaan.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:36

Femke_Tweety schreef:
jooosjefien schreef:

Joosjefien, ik doe het niet vaak op bokt. Persoonlijk worden.

Maar als alles dat jij in dit topic verteld waar is, van post 1 tot het zojuist geplaatste bericht, dan ben jij op dit moment absoluut 100% ongeschikt voor het hebben van een hond.

Er is wellicht wel wat te leren, maar och wat jeuken mijn vingers in dit geval.

Je gaat van 0,0 straffen tot zo'n beetje de allerstevigste straffen die er zijn, "gewoon om uit te proberen".
Dit grenst mijns inziens aan mishandeling.

Ik heb niets tegen stevige correcties. Maar dan wel op het juiste moment en met beleid toegepast. En pas als een correctie in de mildere categorie om wat voor reden dan ook niet in aanmerking komt.
En alleen door iemand die WEET wat hij doet, waarom iets door een hond als correctie wordt ervaren en op welke wijze.

Als jouw posts echt kloppen, sla je de plank echt volkomen mis. En niet een klein beetje, maar echt behoorlijk.

Helemaal mee eens :j
En dan ook nog bij zo'n zachte hond als een drenth . Ik hoop dat je je gaat verdiepen in goed opvoeden en er serieus hulp bij gaat zoeken . Anders zie ik dit ook helemaal misgaan

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:38

jooosjefien schreef:

Zeker doen! En een schop onder hun kont als ze nog maar naar je kijken.
Voel je je wel gelukkig? Want dit lijkt echt een enorme schreeuw om aandacht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:10

jooosjefien schreef:
anjali schreef:

Ze snapt het juist veel beter nu. Er was juist onzekerheid bij haar heb ik het idee, wat nu weg lijkt te zijn, daar ben ik juist heel blij mee

Fout. Er was onduidelijkheid van jouw kant en jouw grenzen ontbraken. Een hond pakt slechts de ruimte die hij krijgt.