Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:31

Onze poes is tamelijk wisselend. Wat soms een rol speelt, is een verstopping. Ik probeer er bij onze poes dagelijks wat laxeermiddel in te krijgen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:40

Himyar schreef:
Onze poes is tamelijk wisselend. Wat soms een rol speelt, is een verstopping. Ik probeer er bij onze poes dagelijks wat laxeermiddel in te krijgen.

Heeft zij harde ontlasting? Dat lees ik veel maar die van mij heeft eigenlijk juist hele zachte ontlasting. Dus ik vermoed niet direct een verstopping..

Himyar

Re: Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:57

Bij onze poes is het vaak erg droog en hard. Laxeermiddel helpt daar heel goed tegen.
Daarbij is het sowieso belangrijk dat er veel vocht naar binnen gaat.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:42

Doe je zelf infuus geven? Als ik het idee heb dat die van ons zich wat minder voelt, dan deed ik de frequentie van geven wel eens omhoog.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 00:40

Sanet schreef:
Doe je zelf infuus geven? Als ik het idee heb dat die van ons zich wat minder voelt, dan deed ik de frequentie van geven wel eens omhoog.

Nee, haar waarden waren de laatste keer zo goed dat medicatie niet eens nodig was. Op alleen nierdieet doet (deed?) ze het dus heel goed... Ga morgen maar weer naar de dierenarts denk ik.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:18

Is het misschien een idee om een algemeen chronisch nierfalen topic te maken? :) ik vind het soms ook fijn om dingen te delen over mn kat.

Hier soms een slechtere dag, maar dat is met een dag of 2 vaak weer weg gelukkig.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:57

Onze poes is sinds het nierfalen is vastgesteld drie maal echt niet goed geweest. Alle keren dacht ik dat de nieren het probleem waren, maar twee keer was het vanwege een vechtabces en een keer door alvleesklierontsteking.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:49

Brievenbus schreef:
Is het misschien een idee om een algemeen chronisch nierfalen topic te maken? :) ik vind het soms ook fijn om dingen te delen over mn kat.

Hier soms een slechtere dag, maar dat is met een dag of 2 vaak weer weg gelukkig.

Kapen TS haar topic zo wel een beetje.. :o W.m.b.t. prima!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 16:12

Sourire, geeft niet hoor! Ik vind het prima om over andere katten te lezen ook!

Iemand vroeg over wisselende dagen; ja dat is hier zeker!!

Overigens kregen wij de pillen en semintra etc er echt niet meer in en zijn daar dus me moeten stoppen. Hij deed het daar een volle week super goed op!! Sinds gisteren toch weer iets minder.

Ik heb komende dinsdag een bel afspraak met de nefroloog van Utrecht waar we verleden jaar ook zijn geweest voor echo etc. Misschien heeft zij nog tips.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:44

Met onze poes heb ik zo vaak dat ik me afvraag of ze nog een beetje redelijk leven heeft. Soms denk ik erover om een reading te laten doen, maar eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels of dat betrouwbaar is.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 19:39

Himyar schreef:
Met onze poes heb ik zo vaak dat ik me afvraag of ze nog een beetje redelijk leven heeft. Soms denk ik erover om een reading te laten doen, maar eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels of dat betrouwbaar is.

Ik snap die drang om dat te willen doen, je wilt natuurlijk graag weten hoe ze zich echt voelt. Toch zou ik het niet doen en afgaan op wat je waarneemt. Stel dat uit die reading komt dat ze het leven niet meer ziet zitten (bij wijze van) en tegelijk ligt ze luid knorrend naast je op de bank. Wat ga je dan met die uitkomst van de reading doen? Of andersom. Als de uitslag niet aansluit bij je eigen gevoel en wat je waarneemt lijkt mij dat heel verwarrend.

Poes heeft vannacht en vanochtend weer redelijk normaal gegeten en gedronken. Ze lijkt alleen nog steeds niet helemaal fit, beetje lusteloos. Ze oogt overigens niet meer zo misselijk. Ik dacht in eerste instantie niet gelijk aan een verstopping (omdat ze juist altijd hele zachte ontlasting heeft), wat iemand hier opperde, maar bedacht mij later dat ze zeker dr afgelopen twee dagen niet heeft gepoept en misschien wel langer niet. Toevallig is ze net, na het nodige gedraal in en om de bak, toch gaan poepen. Er kwam maar een klein beetje uit en dat was best hard. Lekker onderwerp dit haha. Maar misschien dat ze nu dan toch wat last van obstipatie heeft.. Hoop dat ze nu snel opknapt..

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:54

Misschien dat er nog meer ontlasting uit moet. Onze poes heeft het meeste last wanneer er behoorlijk wat is opgehoopt.
Wanneer ze dan een flinke hoop eruit heeft gewerkt, loopt ze meestal van de kattenbak direct door naar haar etensbakjes. Met laxeermiddel krijg je zo'n verstopping in beweging.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:42

we zijn hier nu 6 weken verder na de speoling en soms denk ik: nu gaat het terug bergaf, en dag erop is hij terug actiever. Vacht is ook nog niet optimaal, zal nog tijd nodig hebben. Hij gaat overdag veel buiten en dan zie ik hem niet, dus dan eet hij niet, maar smorgens en savonds eet hij wel goed. Hij is ook niet meer zo obsessief met zijn waterfontein, dus hopelijk is dat een teken dat de bloedwaardes gedaald zijn. Deze week terug blmoedname en eens horen wat de dierenarts zegt

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:59

Het belangrijkste om te beseffen is denk ik. De schade aan de nieren is onomkeerbaar. Alles wat we doen is verlichtend.

Ik denk altijd dat baasjes zelf het beste zien of de goede dagen nog overheersen. Soms kan het helpen een dagboekje bij te houden of het echt nog goed/redelijk/slecht gaat om te voorkomen dat je alleen datgene ziet wat je “wilt zien”. Het is ook per kat wel verschillend. Heb je een kat die makkelijk is met medicijnen of niet etc.

Mijn kat heeft (onlangs ontdekt) een tumor in zijn kleine hersenen. Zodra ik zie dat hij gaat zwalken of epilepsie gaat ontwikkelen, is het enige wat ik nog ga proberen prednison. En als het daardoorheen komt inslapen.

Het ontbreekt ze in ieder geval niet aan een hoop liefde zo te lezen :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 20:30

Klopt Enjoy! Ik realiseer me dat gelukkig goed; niet te lang laten leven want we doen dat voor onszelf. Onze lieve beestje wordt nooit meer beter en alles is verlenging.

Onze kat weigert pertinent alle medicatie dus hij krijgt nu niets meer. Dat zal betekenen dat we hem eerder in zullen moeten laten slapen dan als hij ze nog wel zou nemen. Maar elke dag zoveel stress, zowel voor hem als voor ons. Dat wil ik hem niet aandoen. Zo sneu. Dus nu eigenlijk wachten op dat hij zich te rot gaat voelen om hem te laten leven. Wel heel lastig hoor!! Want waar leg je de grens he? Bij 1 x overgeven per dag? Bij 2? Of pad bij niet meer eten?
Dat vind ik nog wel lastig.......

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:05

Mijn kat heeft ook chronisch nierfalen en was heel moeilijk met pillen innemen. Bij de dierenarts hebben ze iets dat heet easypill en daar kan je de pil in wegwerken. Ik moet het nog wel in haar bekje stoppen maar ze slikt het verder zo in.

Ze krijgt Cerenia tegen de misselijkheid en dat werkt heel goed.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 00:43

Op welk moment zijn jullie medicatie tegen de misselijkheid gaan geven? De mijne geeft ook regelmatig over (wel altijd direct na eten). Gaat daarna wel vaak gelijk weer eten.

Mijn Ragdoll had overigens weer een buikgriepje vermoedelijk. Na wat medicatie gaat het nu weer beter. Ook had ze, voor het eerst, toch echt wel last van obstipatie al voelde de dierenarts dat niet direct. Of in ieder geval geen verstopping. Maar ook die ontlasting is nu weer normaal. Ze heeft nog al snel "griepjes", kom daarvoor regelmatig bij de DA. Volgens hem gern directe link met de nieren maar wellicht wel een verminderde weerstand daardoor met als gevolg dus..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 15:08

NESCAFE schreef:
Mijn kat heeft ook chronisch nierfalen en was heel moeilijk met pillen innemen. Bij de dierenarts hebben ze iets dat heet easypill en daar kan je de pil in wegwerken. Ik moet het nog wel in haar bekje stoppen maar ze slikt het verder zo in.

Ze krijgt Cerenia tegen de misselijkheid en dat werkt heel goed.

Helaas laat hij het echt niet meer toe om iets (wat dan ook) in z'n bekkie te krijgen......

Sourire, hoe vaak geeft jouw kat over per dag ongeveer?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:02

Poeh, ik vind het ook lastig. Waar trek je die grens?
Ergens ben ik heel blij dat het nu nog zo 'goed' met mijn vent gaat. Hij geeft niet over, krijgt geen medicatie tegen misselijkheid en eet aardig :) Zou het lastig vinden als hij dagelijks moet overgeven.. Hoe geluklig is hij dan nog?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:23

Heb je een idee waarom hij gaat overgeven? Want wat je vaak ziet, is dat ze te misselijk zijn en niet meer gaan eten.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:48

Mijn ragdoll heeft helaas ook last van chronisch nierfalen, nu inmiddels 3 jaar bekend icm obstipatie.

Ze krijgt dieetvoer van Hills, van alles geprobeerd, maar wil alleen droge brokjes eten en geen natvoer.
over haar brokjes krijgt ze cysticat (dat zou de blaas ontspannen wat ik begreep) en Isogel (om de obstipatie te voorkomen).
Ze doet het hier heel goed op, maar ze moet gewoon meer drinken, zeker met deze warmte.

Ik kwam bij Zooplus Kattovit Renal drink tegen, speciaal voor de nieren, een soort soepje, dit leng ik aan met water en ze is er gek op. Misschien ook een tip voor jullie met de warme dagen.

De Kattovit heb ik overigens alleen bij Zooplus kunnen vinden.

Sterkte met jullie nierpatientjes!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:01

Onze poes spuugde voorheen heel regelmatig, maar nu alleen nog na het eten van gras. Sinds haar hersenbloeding en het beginnen met de bloeddrukverlager is dat veranderd. Haar dagelijkse pilletje vergruis ik door een creamy stick en dat gaat dagelijks heel goed naar binnen.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:38

Je hebt ook nog Ipakitine om over het voer te doen. Dat helpt ook bij het afvoeren van afvalstoffen. Mijn kat vindt het lekker.

Als ze regelmatig spugen en moeilijker gaan eten zou voor mij wel de grens zijn. Maar het blijft een moeilijk besluit.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 23:49

Ze spuugt niet dagelijks, soms dagenlang niet en dan weer een keertje wel. Ze oogt dan ook niet misselijk, gaat direct weer eten. Soms denk ik ook wel eens dat ze te gulzig eet ofso. Maarja, zeker ben je nooit. Ze is verder overigens nog best heel goed, dus enkel (meer) spugen zou voor mij nog geen reden tot afscheid zijn.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 08:50

Vanmiddag wordt onze lieve Tobby thuis ingeslapen, ik kan echt alleen nog maar janken.
Maar dit is het laatste wat ik voor hem kan doen. Hij is achteruit aan het gaan maar nog niet doodziek. En dat is nu ook precies wat ik wilde voorkomen. Dat hoeft hij niet door te maken omdat wij geen afscheid van hem kunnen nemen.

Hij heeft afgelopen nacht de hele nacht stijf tegen me aan gelegen, heel waardevol. Hij heeft ons 6 jaar lang zo vreselijk veel liefde gegeven, echt in de meest uitbundige vorm. Hij zal niet ouder worden dan 8 helaas........