Pup uitkiezen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:41

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb 2 opvangpups, beide al meteen gereserveerd maar ondertussen blijven de aanvragen binnen stromen. Markt is gek geworden. ik hoop alleen wel dat de mensen die nu op zoek zijn ook echt nadenken over lange termijn. Er zat ook een aanvraag bij van iemand die nu thuiswerkte,, straks 4,5 dagen van huis was en in het begin we op en af wilde rijden in de pauze maar dat wel af wilde gaan bouwen. Nou nee, sorry die wordt het dus niet

Ik mag toch hopen dat de reden dan is dat ze 'af wil bouwen' waarom ze m niet meekrijgt? (Ik werk zelf 36 uur, hond gaat iedere middag op pad met mijn moeder op de 3 dagen dat ik lange dagen maak, de andere 2 dagen werk ik halve dagen, en hij gaat buiten mijn werk overal mee naartoe... ik krijg altijd de kriebels als mensen zeggen 'nee, je werkt teveel, je krijgt geen hond', terwijl alles dus geregeld is voor hem en mijn honden vermoedelijk meer aandacht en beweging krijgen dan menig andere hond waarvan de baasjes misschien minder werken... ;) )

Anna79

Re: Pup uitkiezen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:45

Er zit wel wat verschil in de middenslag en de grote poedel. Middenslag is vaak wat pittiger, grote wat rustiger.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:49

Dat is leuk dat jij zo bent skippy,maar samen met de allergische kinderen staat de hond kan niet alleen zijn ,bovenaan als reden van afstand. Dus in het asiel bij ons krijgen mensen die fulltime werken geen hond mee. Bovendien wat heb je er aan? 40 uur van huis plus de uren dat mensen slapen of sávonds nog naar een feestje of ander uitje willen komt er op neer dat mensen de hond twee a drie uur op een dag zien.

Maar ik zou ook wachten tot na de corona golf of je opgeven bij een fokker als je graag een hond wilt.Want we verwachten idd een heleboel honden nadat iedereen terug gaat werken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:04

beatje schreef:
Dat is leuk dat jij zo bent skippy,maar samen met de allergische kinderen staat de hond kan niet alleen zijn ,bovenaan als reden van afstand. Dus in het asiel bij ons krijgen mensen die fulltime werken geen hond mee. Bovendien wat heb je er aan? 40 uur van huis plus de uren dat mensen slapen of sávonds nog naar een feestje of ander uitje willen komt er op neer dat mensen de hond twee a drie uur op een dag zien.

Maar ik zou ook wachten tot na de corona golf of je opgeven bij een fokker als je graag een hond wilt.Want we verwachten idd een heleboel honden nadat iedereen terug gaat werken.

Tjah, invullen voor een ander heet dat denk ik... Honden slapen hier gewoon boven. Feestjes gaan ze waar mogelijk gewoon mee (vrienden en familie hebben ook bijna allemaal honden en we nemen ze dus altijd allemaal mee). Uitgaan doe ik niet of nauwelijks en dan breng ik de hond vaak nog naar mijn ouders of broer ook...
Overigens ben ik nu niet op zoek naar een hond he, en probeer ik ook geen sollicitatiegesprek te voeren, maar ik zie mijn hond dus gewoon nagenoeg alle uren die ik niet werk ;) Erg kortzichtig altijd van asiels vind ik dat ze dus niet verder kijken dan hoeveel uren iemand op papier in hun ogen met de hond kan doorbrengen. Alleen zijn gedurende een paar uur per dag kunnen de meeste honden prima leren, maar ja, dát kost tijd. Maar goed, daarin sta ik er vast niet erg 'Nederlands' in. In mijn internationale kennissenkring verbazen mensen zich er sowieso over dat als je werkt, je bijna niet in aanmerking komt voor een hond. Reactie is steevast 'ik werk toch juist om te zorgen dat ze de overige 16 uur per dag samen met mij een topleven hebben'...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:11

Imo als jij zorgt dat er voor de hond in de 9 uur per dag die je weg bent een oplossing is moet dat kunnen. Uitlaatservice, oppas, dagopvang.

Het is idealistisch om van mensen te verwachten dat ze de helft van de dag bij hun hond zijn.
Die van mij gaat 4 dagen naar de huiskamer dagopvang. Zit de gehele dag onder toezicht tussen de andere honden. Kan haar behoefte doen, slapen, eten, krijgt knuffels etc. Ik denk dat aan de behoeften van mijn hond meer voldaan wordt dan bij sommige mensen die maar halve dagen werken. Maar ieder zijn mening.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:12

@amandavd Precies dat inderdaad!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:56

Ik heb zelf 3 honden. Ik zou geen honden willen als ik een 40 urige werkweek zou hebben.
Ook al zijn er uitlaat services e.d

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:01

ik ben zelf fokker en werk met een wachtlijst. Mijn nest is eind dit jaar gepland en in principe is mijn wachtlijst dicht (tenzij er een top kandidaat voorbij komt nog). Ik heb nu 5 mensen op de lijst en mijn ras krijgt gemiddeld 5-6 pups. Iedereen komt hier langs voor er zelfs maar een dekking is geweest. Ik heb slechts 1 iemand op mijn lijst die nog niet langs gekomen is (ze woon in nederland, ik belgie en de grens is dicht, als de grenzen weer open gaat komt zij ook langs). Pups worden hier pas aan baasjes gekoppeld op 6-7 weken. We kijken naar de kaaktertjes en kijken welke pups naar show gezinnen en fokkers gaan. De keuze gebeurd hier in overleg met de eigenaars.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:19

Amandavd schreef:
Imo als jij zorgt dat er voor de hond in de 9 uur per dag die je weg bent een oplossing is moet dat kunnen. Uitlaatservice, oppas, dagopvang.

Het is idealistisch om van mensen te verwachten dat ze de helft van de dag bij hun hond zijn.
Die van mij gaat 4 dagen naar de huiskamer dagopvang. Zit de gehele dag onder toezicht tussen de andere honden. Kan haar behoefte doen, slapen, eten, krijgt knuffels etc. Ik denk dat aan de behoeften van mijn hond meer voldaan wordt dan bij sommige mensen die maar halve dagen werken. Maar ieder zijn mening.

Het is fijn dat julie het zo zien en oplossingen hebben. Uit ervaring weten we dat dit bij de meeste mensen niet zo is.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:24

beatje schreef:
Amandavd schreef:

Het is fijn dat julie het zo zien en oplossingen hebben. Uit ervaring weten we dat dit bij de meeste mensen niet zo is.

Ik snap jouw ervaring ook wel hoor Beatje. Veel mensen willen een makkelijke hond die ze een uurtje per dag kunnen knuffelen. Ik snap het echt.
Alleen dus wel vervelend voor mensen zoals Amanda en ik dat we op veel plaatsen dan niet aanmerking voor een hond (pup of herplaatser) zouden komen conform die logica, terwijl we het dus goed voor elkaar hebben beiden :)
Bezint eer ge begint zou een goed streven zijn voor veel pup-kopers, dat sowieso!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:07

Wij hebben onze pup gekocht bij een fokker van de rasvereniging en ik heb er met meerdere fokkers en zij zijn ook wel streng op de vraag, hoeveel werk je en wat gebeurd er dan met de hond? Omdat ons ras ( Beagle ) sowieso slechte alleenblijvers zijn, en je daar als koper ook echt wel van bewust moet zijn. Die van ons is dan vaak hooguit 4 uurtjes alleen en met uitzondering vijf maar meestal gaat ze als ze 3 uurtjes of langer alleen moet blijven al naar de dagopvang.

Dat is voor haar echt een tweede thuis.

En nu in de corona tijd is er helemaal een run op hondjes dus daar zullen er een hoop van bij jou Beatje weer in het asiel eindigen dus ik snap die voorzichtigheid wel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:50

Skippy01 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik heb 2 opvangpups, beide al meteen gereserveerd maar ondertussen blijven de aanvragen binnen stromen. Markt is gek geworden. ik hoop alleen wel dat de mensen die nu op zoek zijn ook echt nadenken over lange termijn. Er zat ook een aanvraag bij van iemand die nu thuiswerkte,, straks 4,5 dagen van huis was en in het begin we op en af wilde rijden in de pauze maar dat wel af wilde gaan bouwen. Nou nee, sorry die wordt het dus niet

Ik mag toch hopen dat de reden dan is dat ze 'af wil bouwen' waarom ze m niet meekrijgt? (Ik werk zelf 36 uur, hond gaat iedere middag op pad met mijn moeder op de 3 dagen dat ik lange dagen maak, de andere 2 dagen werk ik halve dagen, en hij gaat buiten mijn werk overal mee naartoe... ik krijg altijd de kriebels als mensen zeggen 'nee, je werkt teveel, je krijgt geen hond', terwijl alles dus geregeld is voor hem en mijn honden vermoedelijk meer aandacht en beweging krijgen dan menig andere hond waarvan de baasjes misschien minder werken... ;) )

Jouw hond gaat dus naar je moeder, deze zou daar dus 4 volle dagen alleen zitten! Dat afbouwen was omdat de pup dan zindelijk zou zijn. Nee een hond die 4 volle dagen alleen komt te zitten wordt door mij niet herplaatst. Als buren, familie of uitlaatservice ingeschakeld wordt is dat een ander verhaal

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:11

Dat ben ik volledig met je eens Lynn.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:20

Ik werk normaliter 32 uur (ben nu aan het reïntegreren dus werk wel een hele 6 uur in de week :+ ) mn vriend werkt onregelmatig, sommige weken 5 dagen, maar ook vaak weken van 3 dagen. Wij hadden voor onze pup geboren werd (al ver voor er sprake was van een nestje eigenlijk) al oppas geregeld voor de dagen dat we weg zijn. M’n buurvrouw heeft een fijne hondenuitlaatservice dus daar kan ze terecht, en bij m’n moeder.

Nu is het voordeel dat ik vaak de ochtend + middag werk en m’n vriend juist vaak de middag + avond dus dan zou ze ook maar een paar uurtjes alleen zijn. We hebben ook beide werk dat over 7 dagen verspreid wordt (ik in een winkel, vriend in een theater) dus dan is het vaak ook makkelijker passen met dagen dat we bij de hond zijn.

Baal er ook zo van dat veel mensen tegen me zeggen dat ze het zooo leuk vinden voor me in deze corona tijd. Ja enig, maar daar doe ik het niet voor. Ik wil al 20 jaar een pup :+

Enige voordeel van de coronatijd is dat m’n vriend niet naar z’n werk hoeft dus er is in ieder geval waarschijnlijk tot september wel 24/7 iemand thuis. Maar anders hadden we beide om en om wat extra vakantiedagen opgenomen.
Ik snap die mensen echt niet die nu ineens allemaal een pup willen en niet nadenken over wat ze er straks mee moeten als we allemaal weer aan het werk zijn :n

Wij hebben vorig jaar zelfs 4 maanden een logeerhond gehad en toen konden we het supergoed regelen met werk. Anders zou ik echt niet aan een pup beginnen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:37

Lynn_Nikita schreef:
Jouw hond gaat dus naar je moeder, deze zou daar dus 4 volle dagen alleen zitten! Dat afbouwen was omdat de pup dan zindelijk zou zijn. Nee een hond die 4 volle dagen alleen komt te zitten wordt door mij niet herplaatst. Als buren, familie of uitlaatservice ingeschakeld wordt is dat een ander verhaal

Helder, in dat geval heb je volkomen gelijk! :j

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:50

Citaat:
Vraag na welke gezondheidstesten de ouderdomrentetrekkende ondergaan.

wat voor testen zijn dit dan

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:23

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:54

TS, ik denk zeker dat een poedel een goeie match zou kunnen zijn
Ben er zelf helemaal niet van (wij hebben rottweilers)
Maar door een vriendin met 2 grote maat poedels en inmiddels een groot uitgevallen middenslag ben ik ze wel heel erg gaan waarderen
Haar honden draaien gewoon mee in het geZin met kinderen tussen de : heel jong en dik puberen in
Ze gaat er mee naar de hondenschool
Met de twee grote maat deed ze ook behendigheid
Alleen op de wei had de teef wat kippenjaag neigingen ;)

Zou ook eerder een volle poedel aanraden dan een X/Y/Z doodle
Niet dat er nou zo veel mis is met een doodle , maar ik zie het nut er niet van in
Dr labra doodles die ik ken hebben. Nog wel eens het hele blije clowneske van de poedel in combi met het enthousiasme van sommige labradors terwijl dat blije clowneske van de poedel die toevoeging echt niet nodig heeft
En ook simpelweg het commerciele van de doodles en de gewildheid er van
Doet vaak niet veel goeds in het algemeen bekeken (laat dtaan de exorbitante prijzen die er gevraagd worden soms)
Zou eerder lekker doorzoeken naar een fijne poedelfokker
Of herplaatser

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:16

Ik zou heel graag een 2e willen, sharpei, of eventueel iets anders, mits het qua gedrag matcht met mijn hond. Zodoende hebben we eens op de wachtlijst gestaan bij een bekende fokker, maar toen ik de stamboom van vader zag, voelde het niet goed meer voor mij. Ook is het zo, dat je bij de sharpei vaak al op dag1 of 2 moet beslissen, zonder dat je nog weet hoe het karakter wordt. Dat staat me een beetje tegen. Mijn ouders fokten vroeger cockers, daar kwamen de pupkopers langs en konden kijken welke pup in het nest hun aansprak, welke kwam direct snuffelen of bleef juist verlegen.. maar tegenwoordig mag je al blij zijn als je uberhaupt een fokker vindt die de gewenste testen doet en eerlijk is.. ( nogmaals, betreft specifiek ras)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:39

Helemaal eens met Sonja aangaande de doodle, nog als toevoeging, ze willen nog weleens een problematische vacht hebben...
Verdiep je als je een poedel wilt sowieso goed in de vachtverzorging want dat is veel werk als je het zelf doet en als je naar de trimsalon gaat heb je uiteraard de kosten. Daarentegen nooit haren in huis <3

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:05

eponine schreef:
Ik zou heel graag een 2e willen, sharpei, of eventueel iets anders, mits het qua gedrag matcht met mijn hond. Zodoende hebben we eens op de wachtlijst gestaan bij een bekende fokker, maar toen ik de stamboom van vader zag, voelde het niet goed meer voor mij. Ook is het zo, dat je bij de sharpei vaak al op dag1 of 2 moet beslissen, zonder dat je nog weet hoe het karakter wordt. Dat staat me een beetje tegen. Mijn ouders fokten vroeger cockers, daar kwamen de pupkopers langs en konden kijken welke pup in het nest hun aansprak, welke kwam direct snuffelen of bleef juist verlegen.. maar tegenwoordig mag je al blij zijn als je uberhaupt een fokker vindt die de gewenste testen doet en eerlijk is.. ( nogmaals, betreft specifiek ras)

Denk goed na of je echt aan een Sharpei wil beginnen. Ik heb er 3 gehad, allen van verschillende bij de rasvereniging aangesloten fokkers vandaan en allen met gezondheids problemen. O,a chronische oor en huid problemen (ontstekingen, hotspots)de zo gevreesde Sharpei- Fever (en geloof me dat is echt heel triest als je hond daar aan sterft. Er is niks aan te doen) en ooglidcorrecties omdat de wimpers in de ogen prikte...
Verder werden ze altijd gegrepen door andere honden. Dit doordat ze hun staart hoog dragen en een borstelige vacht boven op de rug hebben en dus een verkeerd seintje naar andere honden af geven. En dan moest je altijd naar de DA ookal was het een minuscuul gaatje want als de Sharpei zijn vacht schud scheurt een wond verder open en komt de vetlaag naar buiten...
Verder zijn het prachtige en ook geweldige lieve honden maar door deze gezondheids problemen die ik bij verschillende Sharpeis dus heb mee gemaakt en wat veel verdriet bracht begin ik niet meer aan dit ras.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:35

Popstra schreef:
eponine schreef:

Denk goed na of je echt aan een Sharpei wil beginnen. Ik heb er 3 gehad, allen van verschillende bij de rasvereniging aangesloten fokkers vandaan en allen met gezondheids problemen. O,a chronische oor en huid problemen (ontstekingen, hotspots)de zo gevreesde Sharpei- Fever (en geloof me dat is echt heel triest als je hond daar aan sterft. Er is niks aan te doen) en ooglidcorrecties omdat de wimpers in de ogen prikte...
Verder werden ze altijd gegrepen door andere honden. Dit doordat ze hun staart hoog dragen en een borstelige vacht boven op de rug hebben en dus een verkeerd seintje naar andere honden af geven. En dan moest je altijd naar de DA ookal was het een minuscuul gaatje want als de Sharpei zijn vacht schud scheurt een wond verder open en komt de vetlaag naar buiten...
Verder zijn het prachtige en ook geweldige lieve honden maar door deze gezondheids problemen die ik bij verschillende Sharpeis dus heb mee gemaakt en wat veel verdriet bracht begin ik niet meer aan dit ras.

Ik weet het.. heb nu de 2e, maar gelukkig nooit problemen gehad, behalve de oortjes..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:02

Anna79 schreef:
Helemaal eens met Sonja aangaande de doodle, nog als toevoeging, ze willen nog weleens een problematische vacht hebben...
Verdiep je als je een poedel wilt sowieso goed in de vachtverzorging want dat is veel werk als je het zelf doet en als je naar de trimsalon gaat heb je uiteraard de kosten. Daarentegen nooit haren in huis <3

Die vriendin van me is het zelf maar gaan doen toen ze er twee had
Gewoon coupe x mm en klaar
Nu heeft alleen die grote middenslag en laat ze het weer doen

Edit: die deed de ene week de ene
En de andere week de tweede
Want idd... best wat werk
Heeft toen ook zelf een trimtafel gekocht

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:40

Dat is inderdaad wel zo handig. Ik ben net weer klaar met mijn dame, wassen en een beetje bijwerken, maar dan ben ik gauw 2,5 uur bezig.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:57

Vriendin van mij fokt golden retrievers, bij haar mag je alleen kiezen of je een reu of een teef wil.
Je mag 2 of 3 voorkeuren doorgeven en daar houdt ze rekening mee, maar als de pups 7 weken zijn laat zij een puppytest doen en daar kunnen zij best veel karaktertrekken uithalen, aan de hand daarvan kiest zij welke pup je krijgt! Ben je er niet mee eens dan krijg je helemaal geen pup!

Ze is daar vrij strabant mee en wijst ook vaak mensen af, ze heeft dan ook een mega lange wachtlijst