Gezondheid kat

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Re: Gezondheid kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 19:37

Bedankt

Donderdag heb ik weer contact met de dierenarts hoe het gaat qua medicijnen/voer.

Ze gaf idd aan dat het gebit samenhangt met verminderde nierfunctie. Donderdag hebben we daar weer contact over.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 20:24

Heb mevrouw net een lekkere borstel beurt gegeven en ze is zichzelf nu ook druk aan t wassen. :)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:27

Ah kijk aan! Dat is een goed teken :) Hopelijk zet dat door!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 20:39

En ze vindt het speciaal voer heerlijk!! Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:41

Dat is alvast fijn! :D

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:43

Wat een prachtige kat! Hopelijk knapt ze flink op van de behandeling!!

En inderdaad ook mijn tip, voor elk dier maar helemaal bij katten of konijnen. Bij elke verandering in gedrag de gezondheid checken. Bij twijfel altijd DA bellen, al is het zondagnacht bij wijze van. Gelukkig ben je er op tijd bij! <3

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:44

Wat bizar dat ze tabletten/medicijnen mee heeft? Waarvoor dan? Zonder eiwit in de urine is er voor de nieren geen medicatie. Behalve tegen de misselijkheid, maagzuur en evt eetlustopwekker.

Fijn dat ze weer thuis is!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 20:51

Ik heb Benakor meegekregen. En dit moet ze elke dag 1x krijgen....

Ik heb er niet zoveel verstand van, ga er altijd van uit dat de dierenarts er verstand van heeft en t juiste doet..... :\

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:54

Hebben ze ook haar bloeddruk opgemeten? Hoge bloeddruk kan het starten van benakor wel verklaren.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 20:55

Afbeelding
Dit is wat er op de factuur staat. Maar kan niet alles ontcijferen....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:05

Als er geen bloeddruk is gemeten (kost vaak ook geld) dan snap ik echt de benakor niet.

Prevomax (anti misselijk) is de injectievloeistof van cerenia (werkzame stof maropitant) dus dat kan samen met het infuus verklaren dat ze nu lekker aan het eten is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:06

De beste website waar je het meeste kunt leren over nierfalen is: https://www.felinecrf.org/

Maar ze hebben zo te zien geen urine getest.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 21:13

Ze kreeg idd iets tegen de misselijkheid, ze lijkt zich nu goed te voelen maar als dat is uitgewerkt zal dat weer anders zijn ben ik bang...

Ik zal donderdag vragen waarom er is gekozen voor deze medicatie. Als het niks bijdraagt snap ik niet waarom ze het moet hebben.

Bedankt voor je link!

Uit het bloedonderzoek kwam naar voren dat die waardes te hoog waren. Ik wacht nog op het rapport dus weet nog niet precies hoe en wat

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:20

Hannanas schreef:
Als er geen bloeddruk is gemeten (kost vaak ook geld) dan snap ik echt de benakor niet.

Prevomax (anti misselijk) is de injectievloeistof van cerenia (werkzame stof maropitant) dus dat kan samen met het infuus verklaren dat ze nu lekker aan het eten is.

Bij drie DA's hier in de regio waar ik ben geweest met mijn dieren werd geen van de keren het meten van de bloeddruk apart op de factuur vermeld, dit viel altijd gewoon onder het standaard consult wanneer het werd gedaan.

Dat zou verklaren waarom het niet op de factuur staat. :)

Verder is het een middel dat veel wordt gebruikt rondom dit soort klachten. Ik ben er niet echt verbaasd over dat TS dit heeft meegekregen, en denk dat dit een prima manier is om te starten met behandelen.

Wat de misselijkheid betreft, het kan vaak ook een wisselwerking zijn, slechter eten maakt ook sneller misselijk. Als ze nu goed eet, en de spijsvertering weer "normaal" zijn werk mag gaan doen, kan dit ook bijdragen dat ze uiteindelijk minder misselijk wordt. Dan is zo'n prikje fijn om de cyclus te doorbreken voor je kat, zodat ze weer kan gaan eten en het ook binnen houdt. Met dus vaak ook als gevolg dat ze minder snel weer misselijk raken.

Enne, wat een mooie katjes zeg. <3

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 22:07

Leo schreef:
Mijn kat heeft ook renal dieetvoeding en de andere twee krijgen dat niet. Wij hebben een kastje omgebouwd met chip-kattenluikjes. Was even wennen voor ze maar binnen een week ging het prima. Zo kunnen ze evengoed 24/7 bij hun brokjes.

Ik vind dit echt zn top idee. Ga direct opzoek naar een kastje.
Zal idd even wennen zijn, maar als t lukt is t zo handig _/-\o_

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 08:15

Serenity bedankt voor je reactie.
Ik vraag het donderdag nog even na maar ze voelt zich tot nu toe idd een stuk beter.

En dankje voor het compliment. :))

Ze heeft net weer voer gehad en haar medicatie. Heb het door het voer gedaan en was snel op, gelukkig.
Vito wil nu zn eigen voer niet meer omdat ie weet dat Chiara iets anders krijgt haha.

Tis echt even puzzelen allemaal.

Weten jullie trouwens of de medicijnen altijd op een vaste tijd gegeven moet worden of gewoon 1x per dag. Kan hier niks op t doosje over vinden. Alleen dat ik vandaag moet beginnen. Anders bel ik vandaag de DA even.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:41

Afbeelding
Zo ziet het er bij mij uit :)
Dit is wel net de hoek van de andere 2 katten, maar de diabeet heeft links een deur naar de schuur zitten :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:53

Medicijnen kun je het beste wel iedere dag rond hetzelfde tijdstip geven omdat sommige medicatie exact zoveel uur werkt.

Ochtend of avond zou ik even voor bellen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 19:35

Zo, vandaag even nieuwe voerbakjes gehaald en gelijk goed gemarkeerd. Als ik dan s een weekend weg ben oid, is t voor iedereen gelijk duidelijk welke bak voor wie is en waarvoor :D

En het natvoer wordt goed gegeten +:)+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:35

Kijk slim gedaan!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:42

Slim! Het is trouwens niet erg als Vito tijdelijk of soms mee eet. Wij zijn hier uiteindelijk overgaan naar chipbakken en chipluiken.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 21:22

Hij heeft idd al wat brokjes en natvoer gehad. Vond het heerlijk haha. Hij was het er namelijk niet mee eens dat Chiara wat anders kreeg, hij had t goed door omdat zij in de hal zat en hij in de woonkamer haha

K heb een kattenbak op de plek gezet waar Chiara steeds plast. Bij de voordeur. En ik zag net dat ze op die kattenbak plaste jeeej *\o/*
En de waterbak is nog niet leeg, die moest ik tot gisteren 2/3x per dag bijvullen

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:21

Goede berichten! *\o/* Wat fijn zeg, ik duim voor je dat het doorzet. :j

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:15

Dat klinkt goed! Onze kat knapte ook weer heel snel op met het dieetvoer. Hopelijk zet deze positieve lijn zich voort!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 09:25

Ja ze ziet er al een stuk beter en schoner uit. En de waterbak blijft gevuld dus das heel fijn. Uiteraard wel dagelijks vers water :j

Morgen telefonisch contact met de dierenarts. Ben benieuwd