etikette in een hondenlosloopgebied

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:20

en dat terwijl ze niet altijd een engeltje is hoor. Ze geeft echt haar mening wel. Maar tot nu toe zien alle instructeurs hoe dat t zit en wat de andere hond doet als ze snauwt dus dat scheelt een hoop :P

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 10:33

Afgelopen zaterdag is onze oudste gebeten door een mechelaar, echtpaar liep met de hond, deze had een bal in de bek, onze honden zijn niet van de ballen, ook niet van het afpakken.
Tja zei de man, hij verdedigt zijn bal, euh nou hij gaat er best hard op. Terwijl onze hond nog niet eens strak naast de mechelaar stond. Hij dook er gewoon op af en probeerde er boven op te duiken. Onze opa was heel perplex wat er allemaal gebeurde, hij benaderde heel rustig al kwispelend.
Het was denk ik mijn keuze om de hond dan zonder bal te laten lopen als je weet dat deze zo fel er op is en zeker als het zo als afgelopen zaterdag best wel druk was vanwege het mooie weer. Mensen die er achter liepen vonden het ook maar vreemd dat het zo moest gaan.
Gelukkig heeft onze opa aardig wat haar op het moment dus bleef het bij wat haren uit zijn vacht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:42

De mijne loopt ook altijd met een bal in zijn bek, maar als het zo druk is gaan we wel ergens anders heen ipv gewoon maar doorlopen en maar zien wat er gebeurd als er iemand te 'dichtbij' komt. Nu moet ik ook zeggen dat die van mij echt niet zijn bal los gaat laten om een andere hond te bespringen als 'verdediging' van zijn bal. Dat is ook de reden dat hij hem mag vasthouden, hij laat hem nooit meer los. :') Misschien in een uur tijd 1 of 2 keer als hij uitgebreid staat te snuffelen.

Maar dan alsnog, mijn hond, mijn probleem dat hij met een bal wil lopen, dus ik let erop of er andere honden lopen. We slaan wel een ander pad in of bij te veel drukte draaien we om en gaan we ergens anders heen.

Ik heb maar één keer problemen gehad en dat was een hond die de bal echt uit zijn bek probeerde te pakken en er geen eigenaar in de buurt was.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 10:50

Ik kan me voorstellen dat een hond zijn bal wil verdedigen, alleen onze opa deed geen eens een poging daartoe, hij wilde even dichterbij kijken en dat was het. Hij keek zo beteuterd, was heel raar voor hem. Als ik had gezien dat de hond een bal vast had, had ik opa wel terug geroepen. Sommige honden worden er gewoon erg fanatiek van. Maar dan inderdaad kan het baasje wellicht beter een keuze maken om dan even zonder bal te wandelen als het zo druk is.

Gisteren ben ik niet eens gaan wandelen bij ons in het bos, parkeerplaats stond erg vol, overal groepen mensen bij elkaar. Wij hebben een andere plek opgezocht waar het heerlijk rustig was.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:03

Helaas ook te vaak die ervaring gehad met herders en ballen. Mijn honden kijken niet eens naar een bal maar toch zijn ze al een paar keer op hun rug gelegd of zelfs gebeten.

Ik heb overigens een 'echte' Podenco, met jachtknobbel en rechtopstaande oren :D en een Husky-mix. Jagen was drama, ik ben lang afhankelijk geweest van omheinde gebieden. Inmiddels lopen ze al jaren samen los en in heel veel gebieden. Ik moet wel heel alert blijven, zodra die husky z'n oren spitst gaat hij aan de lijn. Die gaat er echt voor. Die Podenco hupst weleens krijsend door de bosjes maar dat doet ze ook bij plastic tasjes. Die ziet er vooral de lol van in te gaan krijsen als ze iets ziet bewegen zodat de husky erop af stuift en zij er achteraan kan. Dat moment ben ik dus voor :D

Van die afgezette losloopgebieden zijn altijd drama vind ik. Al die uitrazende honden zonder sociale vaardigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:20

mvdende schreef:
Als er daadwerkelijk reeën met kalfjes lopen in het "losloopgebied" Harskamp, dan heeft Staatsbosbeheer iets niet helemaal begrepen!

Ik ben er afgelopen jaar een aantal keer geweest en dit "losloopgebied" is echt niets meer dan een veredeld veldje. Je kan er een rondje lopen van ongeveer een half uurtje 3 kwartier als je niet te snel loopt. Het is zn 36 hectare, lijkt groot, maar is in het echt maar een héél klein postzegel stukje in vergelijking met de natuur eromheen.

Begrijp me niet verkeerd, het is heel fijn dat het er is, er is nu namelijk wel een optie om je hond even lekker de poten te laten strekken, midden op de Veluwe.

Daarnaast ligt dit veldje midden op de Veluwe, er is echt overal genoeg plek voor reeën.

Ik kan me ook bijna niet indenken dat een ree hier gaat werpen, er lopen de hele dag honden rond in het losloopgebied.

Vorig jaar lagen er trouwens geen kalfjes, of mijn hond heeft ze niet kunnen vinden.... is een Staande jachthond dus dat Skip niets heeft gevonden, zegt eigenlijk al genoeg.

Ik ben daar toen eind maart en geloof ik eind april geweest.

Het zou trouwens echt van de zotte zijn als in dat veld geen jachthonden meer zouden mogen komen! Het is juist één van de zeldzame plekjes in die omgeving die omheind zijn en waar (jacht) honden los kunnen zonder schade aan het wild toe te brengen. Juist mensen met een jachthond gaan naar dat gebied omdat er op de gehele Veluwe zo veel wild zit, dat je je hond gewoon kwijt bent.

Staatsbosbeheer begrijpt wel vaker dingen niet vrees ik.

Ik heb een hekel aan mensen met de honden los en die er zelf 300 meter achter aan lopen. Vanochten d kwam ik 6 honden tegen in totaal, niet onder appel. Waarvan twee honden samen kwamen aanrennen en ik de baas helemaal niet gezien heb, uiteindelijk werd er van ver ergens gefloten. Asociaal..... los prima, maar hou je hond bij je. Onder appel staat 9 van de 10 honden niet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:25

Mindim schreef:
mvdende schreef:
Als er daadwerkelijk reeën met kalfjes lopen in het "losloopgebied" Harskamp, dan heeft Staatsbosbeheer iets niet helemaal begrepen!

Ik ben er afgelopen jaar een aantal keer geweest en dit "losloopgebied" is echt niets meer dan een veredeld veldje. Je kan er een rondje lopen van ongeveer een half uurtje 3 kwartier als je niet te snel loopt. Het is zn 36 hectare, lijkt groot, maar is in het echt maar een héél klein postzegel stukje in vergelijking met de natuur eromheen.

Begrijp me niet verkeerd, het is heel fijn dat het er is, er is nu namelijk wel een optie om je hond even lekker de poten te laten strekken, midden op de Veluwe.

Daarnaast ligt dit veldje midden op de Veluwe, er is echt overal genoeg plek voor reeën.

Ik kan me ook bijna niet indenken dat een ree hier gaat werpen, er lopen de hele dag honden rond in het losloopgebied.

Vorig jaar lagen er trouwens geen kalfjes, of mijn hond heeft ze niet kunnen vinden.... is een Staande jachthond dus dat Skip niets heeft gevonden, zegt eigenlijk al genoeg.

Ik ben daar toen eind maart en geloof ik eind april geweest.

Het zou trouwens echt van de zotte zijn als in dat veld geen jachthonden meer zouden mogen komen! Het is juist één van de zeldzame plekjes in die omgeving die omheind zijn en waar (jacht) honden los kunnen zonder schade aan het wild toe te brengen. Juist mensen met een jachthond gaan naar dat gebied omdat er op de gehele Veluwe zo veel wild zit, dat je je hond gewoon kwijt bent.

Ik heb een hekel aan mensen met de honden los en die er zelf 300 meter achter aan lopen. Vanochten d kwam ik 6 honden tegen in totaal, niet onder appel. Waarvan twee honden samen kwamen aanrennen en ik de baas helemaal niet gezien heb, uiteindelijk werd er van ver ergens gefloten. Asociaal..... los prima, maar hou je hond bij je. Onder appel staat 9 van de 10 honden niet.

Hond bij je houden...

Daar zit nog best wat nuance in denk ik.

300 verderop is inderdaad niet de bedoeling, maar mijn hond Skip is eigenlijk altijd wel zn 50-100 meter bij mij vandaan. Wel zo veel mogelijk in het zicht. Al is hij wel regelmatig de bocht al om voordat ik bij die bocht ben dus dan wel even uit zicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:29

mvdende schreef:
Hond bij je houden...

300 verderop is inderdaad niet de bedoeling, maar mijn hond Skip is eigenlijk altijd wel zn 50-100 meter bij mij vandaan. Wel zo veel mogelijk in het zicht. Al is hij wel regelmatig de bocht al om voordat ik bij die bocht ben dus dan wel even uit zicht.

Ik bedoel, ik heb mijn honden aan de riem. De een is agressief naar honden en de ander om gezondheidsredenen. Als een baas er 100 meter achter aan loopt en zijn/ haar hond komt op mijn honden af, dan zit ik er mee opgescheept. De gevolgen zijn voor de andere hond dan. Ik heb er zo'n hekel aan dat mensen dan zeggen dat hun hond niets doet. Het komt niet bij ze op dat ik mijn honden misschien wel met een reden aan de riem heb ;)

Verder vind ik het niet meer dan fatsoen, dat men de hond bij zich roept en aanlijnt, als je ziet dat een ander de honden aan de riem heeft.

Losloopgebieden mijd ik.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:33

mvdende schreef:
Mindim schreef:

Hond bij je houden...

Uit zicht vind ik per definitie een no go.

Je kunt dan niets zien aankomen, aansturen of wat ook.

Nee, uit zicht mag echt niet bij mij.

Over dat Staatsbosbeheer wel of niet dingen begrijpt, ik zie dat anders.
In natuurgebieden kan wild zitten.
Punt.
In sommige gebieden mág de hond los, verplicht is het nergens.
De hond mag los indien hij voldoende gehoorzaam is.

Kun jij je hond niet in zicht houden en/of kun je er niet voor zorgen dat hij wild of andere honden met rust laat, dan mag hij dus gewoon simpelweg niet los.

Staatsbosbeheer begrijpt het prima.
Sommige mensen die gebruik maken van de gebieden begrijpen het mijns inziens minder goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:36

Femke_Tweety schreef:
Punt.

Ik zei dat van Staatsbosbeheer met een beetje sarcasme, omdat ze nou de laatste jaren niet goed te boek staan.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:39

Mindim schreef:
mvdende schreef:
Hond bij je houden...

Ik bedoel, ik heb mijn honden aan de riem. De een is agressief naar honden en de ander om gezondheidsredenen. Als een baas er 100 meter achter aan loopt en zijn/ haar hond komt op mijn honden af, dan zit ik er mee opgescheept. De gevolgen zijn voor de andere hond dan. Ik heb er zo'n hekel aan dat mensen dan zeggen dat hun hond niets doet. Het komt niet bij ze op dat ik mijn honden misschien wel met een reden aan de riem heb ;)

Verder vind ik het niet meer dan fatsoen, dat men de hond bij zich roept en aanlijnt, als je ziet dat een ander de honden aan de riem heeft.

Losloopgebieden mijd ik.

Ik heb het dan ook over officiële losloopgebieden! Daar laat ik mijn hond iets vrijer in zijn loslopen.

In een gedoogd gebied moet hij in zicht blijven en zodra ik andere mensen zie, roep ik hem bij me.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:47

Femke_Tweety schreef:
Uit zicht vind ik per definitie een no go.

Je kunt dan niets zien aankomen, aansturen of wat ook.

Nee, uit zicht mag echt niet bij mij.

Punt.

Kun jij je hond niet in zicht houden en/of kun je er niet voor zorgen dat hij wild of andere honden met rust laat, dan mag hij dus gewoon simpelweg niet los.

Staatsbosbeheer begrijpt het prima.
Sommige mensen die gebruik maken van de gebieden begrijpen het mijns inziens minder goed.

Het "gebied" waar ik het over had, is niet echt een gebied te noemen, het is een omheind "veldje" in de bossen.

Speciaal aangelegd voor loslopende honden zodat deze de natuur en het wild in de rest van de omgeving niet beschadigen.

Als het dan toch mogelijk is voor wild om zichzelf "op te sluiten" in dat omheinde veldje, is er dus iets niet goed gegaan bij de aanleg hiervan.

Staatsbosbeheer weet heel goed hoe ze bepaalde diersoorten binnen óf buiten een bepaald gebied moeten houden, dat ze er bij de aanleg van dit losloopveld dus niet goed over na gedacht hebben, is wel duidelijk.

Met een klein beetje meer moeite hadden ze er een veilige plek van kunnen maken voor wild èn hond! Terwijl het op dit moment duidelijk niet veilig is voor zowel wild (reekalfjes die blijkbaar in het veldje liggen) als hond (bewoonde dassenburgt waar kleinere jachthonden mee in de problemen kunnen komen)

En aangezien er bij de ingang(en) van dit veld geen waarschuwingsborden staan dat er nog (gevaarlijk) wild aanwezig is, maar wèl grote borden met LOSLOOPGEBIED erop, is het wachten op problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:53

lizy29 schreef:
Daarom liep onze ridgeback met muilkorf rond in het bos. Simpelweg niet altijd betrouwbaar genoeg en op deze manier kon ze toch lekker loslopen zonder een gevaar te vormen voor andere mensen, honden of wild.

mijn herder loopt ook met muilkorf, maar helaas wil die nog steeds wel eens ergens bovenop duiken zodra iets anders enigszins fixeert.
Doet ie niet vaak, als hij het wel doet is het erg indrukwekkend en 3x raden wie alle scheldtirades mag incasseren.

Hem loslaten is echt een hel door hetgeen wat de TS beschrijft. Man og man. Ten eerste staat hij supergoed onder appel en mijd ik drukke plekken als de pest. Ten tweede loopt hij oprecht nooit meer dan 3 meter van me vandaan, 5 misschien hoogstens, maar het is echt een klef aanhankelijk beest. Ten derde kom ik alleen op plekken waar ik ruimschoots overzicht heb over de omgeving (Dus strand, of echt grote lange ) , omdat ik het anders niet aandurf, en ik dus die 5 meter vooruit kan kijken en waar zo min mogelijk of geen bochten zijn (dus strand, of groot open veld). Ten vierde draagt hij dus, voor de allerzekerheid een muilkorf. Maar nu al 2x gehad dat er ergens een hond van een weet ik veel welke afstand met een noodgang op mijn hond af kwam rennen waardoor hij flipte als een stier }:0 . En er nergens een baasje te bekennen was.

Ik vervolgens mijn hond er vanaf moest tillen (want nee, als jouw hond als een kogel op mijn hond afstuift, luistert hij niet meer) , en ik, terwijl ik dat aan het doen was een huilende baas en tirade van hier tot tokyo over me heen kreeg. Sorry hoor.... Houd dan gewoon je hond bij je, en laat hem niet van een honderden meters afstand op mijn hond afrennen terwijl je nota bene ZIET dat hij een muilkorf om heeft...... -O- Of wacht, nee, dat zie je niet. Want je zit op je mobiel en hebt geen idee waar je hond is 8)7 . Ik ben er echt klaar mee.

Het allerminste snap ik het nog als ilk hem gewoon vast heb (met ja, een muilkorf) en mensen hun losse hond er op af laten lopen :roll: Wat bezielt je dan? .... Ik heb daar echt geen woorden voor |o |o |o |o

However, ik laat hem nu maar gewoon aan de lijn uit, wat ik wel heel zielig vindt want hij is groot en fit./In mijn vorige woonplek ooit een veldje ontdekt waar vrijwel niemand kwam omdat het verborgen was achter bosjes. Daar heb. ik hem jarenlang heerlijk kunnen laten rennen. Ben nog naarstig opzoek naar een dergelijke plek in mijn huidige woonplek....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:00

Wij zijn van de week naar omheind losloopgebied geweest in Hoogerheide. Totaal geen probleem gehad. Er was een meneer met een hond dus alleen de 3 sociale mee uit auto het gebied in genomen. Wij gaan zo weinig mogelijk naar omheind losloopgebied maar de husky kan alleen dan even echt los rond vliegen dus voor haar gaan wij. Na 5 minuten ging meneer weg want zijn hobd bleek dekrijpe loopse teef oepssss gelukkig bedacht hij zich dat voor onze 2 reuen echt er op wilden gaan pffff
Toen waren we alleen. Is best groot veld en totaal niet overzichtelijk. Wel kun je aan de voorzijde beide toegang poorten in de gaten houden. Dus de 2 herders er ook bij gehaald en 1 van ons is stuk in gebied gaan wandelen en 1 blijft vooraan. Zo vliegen de 5 honden lekker door gehele gebied tussen ons in en ja, regelmatig alles uit zicht. Ze kennen het terrein goed.
Ik zag iemand aan komen dus honden op fluit geroepen en de agressieve aangelijnd en gekorfd. Vervolgens diegene gevraagd te wachten zodat ik er af kon en vriendin gebeld de rest te fluiten zodat de nieuwe er makkelijk op kon. Na 5 minuten druk spel ging de husky liggen en dus tevreden en zijn we weg gegaan.

Zo kan het ook he. Soms kunnen we half uur de roedel lekker laten doen. Soms moet ik met de agressieve daarna nog apart lopen of doen we met hele roedel elders nog even wandelen. Het is geven en nemen op openbaar terrein. Tuurlijk trek ik aan het kortste eind met mijn agressieve hond maar als het even mogelijk is mag ook hij gebruik maken van zo'n gebied.

Vroeger gingen we wekelijks naar Essen. Daar prachtig omheind gebied maar daar absoluut geen overzicht en veel toegangspoorten dus dan houdt het op gezien onze roedel van nu niet volledig sociaal is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:07

Menino schreef:
lizy29 schreef:
Daarom liep onze ridgeback met muilkorf rond in het bos. Simpelweg niet altijd betrouwbaar genoeg en op deze manier kon ze toch lekker loslopen zonder een gevaar te vormen voor andere mensen, honden of wild.

mijn herder loopt ook met muilkorf, maar helaas wil die nog steeds wel eens ergens bovenop duiken zodra iets anders enigszins fixeert.
Doet ie niet vaak, als hij het wel doet is het erg indrukwekkend en 3x raden wie alle scheldtirades mag incasseren.

Hem loslaten is echt een hel door hetgeen wat de TS beschrijft. Man og man. Ten eerste staat hij supergoed onder appel en mijd ik drukke plekken als de pest. Ten tweede loopt hij oprecht nooit meer dan 3 meter van me vandaan, 5 misschien hoogstens, maar het is echt een klef aanhankelijk beest. Ten derde kom ik alleen op plekken waar ik ruimschoots overzicht heb over de omgeving (Dus strand, of echt grote lange ) , omdat ik het anders niet aandurf, en ik dus die 5 meter vooruit kan kijken en waar zo min mogelijk of geen bochten zijn (dus strand, of groot open veld). Ten vierde draagt hij dus, voor de allerzekerheid een muilkorf. Maar nu al 2x gehad dat er ergens een hond van een weet ik veel welke afstand met een noodgang op mijn hond af kwam rennen waardoor hij flipte als een stier }:0 . En er nergens een baasje te bekennen was.

Ik vervolgens mijn hond er vanaf moest tillen (want nee, als jouw hond als een kogel op mijn hond afstuift, luistert hij niet meer) , en ik, terwijl ik dat aan het doen was een huilende baas en tirade van hier tot tokyo over me heen kreeg. Sorry hoor.... Houd dan gewoon je hond bij je, en laat hem niet van een honderden meters afstand op mijn hond afrennen terwijl je nota bene ZIET dat hij een muilkorf om heeft...... -O- Of wacht, nee, dat zie je niet. Want je zit op je mobiel en hebt geen idee waar je hond is 8)7 . Ik ben er echt klaar mee.

Het allerminste snap ik het nog als ilk hem gewoon vast heb (met ja, een muilkorf) en mensen hun losse hond er op af laten lopen :roll: Wat bezielt je dan? .... Ik heb daar echt geen woorden voor |o |o |o |o

However, ik laat hem nu maar gewoon aan de lijn uit, wat ik wel heel zielig vindt want hij is groot en fit./In mijn vorige woonplek ooit een veldje ontdekt waar vrijwel niemand kwam omdat het verborgen was achter bosjes. Daar heb. ik hem jarenlang heerlijk kunnen laten rennen. Ben nog naarstig opzoek naar een dergelijke plek in mijn huidige woonplek....

Die ervaring deel ik volledig. Inmiddels groot stuk losloop bos en dan losse honden in aanlijn gebied en mensen die tieren en schelden als je vraagt hun hond aan te lijnen omdat de mijne agressief is. Kennelijk hebben agressieve honden totaal geen recht om te bestaan en als ze bestaan mogen ze de straat niet op.
Inmiddels stuk minder fel dan vroeger maar hij heeft ook lang aangelijnd gemuilkorfd gelopen. Inmiddels muilkorf zelden meer om na verhuizing. Heb nu veel zeer overzichtelijke verlaten polders om kilometers uit te laten waar hij veilig los kan. Ook hij is zoals jij omschrijft qua appel en bij mij blijven. Puur uit angst klapt hij vol in andere honden maar de 3x dat het gebeurd is heeft hij totaal geen schade gemaakt. Hij klemt en het ziet er vreselijk uit. Ik durf hem daarom nooit contact te laten maken en ook geen behoefte aan. De roedel onderling is meer dan oke

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:13

dierenfan schreef:
Wij zijn van de week naar omheind losloopgebied geweest in Hoogerheide. Totaal geen probleem gehad. Er was een meneer met een hond dus alleen de 3 sociale mee uit auto het gebied in genomen. Wij gaan zo weinig mogelijk naar omheind losloopgebied maar de husky kan alleen dan even echt los rond vliegen dus voor haar gaan wij. Na 5 minuten ging meneer weg want zijn hobd bleek dekrijpe loopse teef oepssss gelukkig bedacht hij zich dat voor onze 2 reuen echt er op wilden gaan pffff
Toen waren we alleen. Is best groot veld en totaal niet overzichtelijk. Wel kun je aan de voorzijde beide toegang poorten in de gaten houden. Dus de 2 herders er ook bij gehaald en 1 van ons is stuk in gebied gaan wandelen en 1 blijft vooraan. Zo vliegen de 5 honden lekker door gehele gebied tussen ons in en ja, regelmatig alles uit zicht. Ze kennen het terrein goed.
Ik zag iemand aan komen dus honden op fluit geroepen en de agressieve aangelijnd en gekorfd. Vervolgens diegene gevraagd te wachten zodat ik er af kon en vriendin gebeld de rest te fluiten zodat de nieuwe er makkelijk op kon. Na 5 minuten druk spel ging de husky liggen en dus tevreden en zijn we weg gegaan.

Zo kan het ook he. Soms kunnen we half uur de roedel lekker laten doen. Soms moet ik met de agressieve daarna nog apart lopen of doen we met hele roedel elders nog even wandelen. Het is geven en nemen op openbaar terrein. Tuurlijk trek ik aan het kortste eind met mijn agressieve hond maar als het even mogelijk is mag ook hij gebruik maken van zo'n gebied.

Vroeger gingen we wekelijks naar Essen. Daar prachtig omheind gebied maar daar absoluut geen overzicht en veel toegangspoorten dus dan houdt het op gezien onze roedel van nu niet volledig sociaal is.

Als je ook een agressieve bij je hebt, moet die per definitie gekorfd wat mij betreft als je die los laat in losloopgebied. Als je dat überhaupt al moet willen, een agressieve los.

En dan dus uit zicht ook nog.

Nee, als ik de verschillende reacties van een aantal personen hier lees, weet ik weer precíes waarom ik met mijn -zeer brave- middenmaat hond zo'n gebied mijd als de pest.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:27

Heb toch beide poortjes afgesloten en goed zicht op? Hij gaat heus niet over de omheining hoor. Hij is op 1 commando bij mij en in 2 seconden gekorft. Daarnaast is er niemand die in zicht komt binnen 1 minuut bij de poortjes en die sluiten we extra af dus kunnen niet in paar seconden open.
Zal hem er nooit op laten bij enige twijfel. Er is gewoon geen risico dat het fout gaat. Dat kan mij namelijk mijn eigen hond kosten en dat risico ga ik absoluut nooit nemen. Wil mijn maatje niet kwijt en al zeker niet door een bijt incident. Maar hij is wel jong, vol levenslust en leeft in een roedel en staat zeer goed onder appel. Ook hij mag lol in zijn leven hebben en nee dat hoeft echt niet perse op een omheind losloopgebied maar soms kan dat wel en dan mag dat ook MITS er absoluut geen gevaar is voor anderen

Zo vindt ik het ook totaal geen probleem dat er een dekrijp teef liep. Had voor haar ook gerust mijn intacte reu nog even terug gezet maar mevrouw was al moe en meneer ging dus weg toen hij opeens besefte dat ze dekrijp is en met volle reu aan het "spelen" was. Ook die hond had gewoon rechten om even hond te kunnen zijn in veilige omgeving

Overigens in niet omheind losloopgebied en op plaatsen waar veel honden komen daar loop ik sowieso nooit. Behalve dan de dierenarts en daar altijd gekorft en pak ik pas uit auto als ik aan de beurt ben. Ga sowieso op afspraak. Weet wat ik in handen heb. Weet ook als hij honden eenmaal kent dat hij gewoon sociaal is maar hij kent zo'n 15 honden en meer vind ik niet nodig. Hij is goed zoals hij is

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:49

dierenfan schreef:

Dan woon je kennelijk bij mij in de buurt.

Sinds ik een autotje heb, ben ik meerdere keren per week daar in Hoogerheide te vinden. Eerst ff boodschappen doen en daarna gelijk Skip even laten spelen.

Dat gebiedje in Essen (Wildertse Duintjes) is inderdaad een heel fijn "veldje"

Want deze 2 "losloopgebieden" vallen voor mij wel in de categorie "postzegel" maar dat komt misschien ook wel doordat ik verwend ben omdat er in Den Haag en omgeving zo veel grotere losloopgebieden zijn.

In januari naar de Loonse en Drunense duinen geweest en dat noem ik nou echt een losloopgebied. Echt behoorlijk groot daar. Jammer dat het zover weg is.

Btw Hoogerheide is het veld weer een beetje aan het opdrogen, de hele winter was het achterste gedeelte echt onbegaanbaar voor de mens, tot je knieën in de blub.

Helaas daar al 2x een hondenuitlaat service tegen gekomen. Met nou niet bepaald de meest tolerante honden. Dat mag daar echt verboden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:04

Ik vermijd de losloopgebieden. Heb 2 mechelaars, kunnen zeer reactief reageren. Elke keer wanneer ze bijna niet meer reageren op andere honden. Kom ik altijd weer een idioot tegen, die roept dat zijn hond niks doet en gewoon wil spelen. Maar ondertussen wel die van mij lopen te etteren. Of proberen aan te vallen :\

Ik weet inmiddels wel de plekken, zodat ik zo min mogelijk andere honden tegenkom. Maar als hun stress emmer is overgelopen, dan kunnen ze best heftig reageren.

Oplossing is idd een bal in de bek. Die ze absoluut niet los willen laten. Waardoor hun reactie minder heftig is.

Maar kan soms echt moe worden van lakse mensen. Ze zien dat we aan de kant gaan. Proberen ze af te leiden met een bal. En toch vlak langs ons lopen _-:( terwijl ze genoeg ruimte hebben om ons te vermijden.

En dan schrikken, dat die van mij toch pijlsnel omdraaien.

Vooral rottweilers, labradors en kleine hondjes, reageren ze heftig op. Zijn ook de rassen waarmee ze het vaakst een aanvaring hebben gehad. Terwijl ik ze standaard aan de lijn heb.

Nog even en ik ga ze wel muilkorven. Hopen dat mensen dan beter hun honden bij zich kunnen houden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:27

mvdende schreef:
dierenfan schreef:

Sinds ik een autotje heb, ben ik meerdere keren per week daar in Hoogerheide te vinden. Eerst ff boodschappen doen en daarna gelijk Skip even laten spelen.

Want deze 2 "losloopgebieden" vallen voor mij wel in de categorie "postzegel" maar dat komt misschien ook wel doordat ik verwend ben omdat er in Den Haag en omgeving zo veel grotere losloopgebieden zijn.

In januari naar de Loonse en Drunense duinen geweest en dat noem ik nou echt een losloopgebied. Echt behoorlijk groot daar. Jammer dat het zover weg is.

Btw Hoogerheide is het veld weer een beetje aan het opdrogen, de hele winter was het achterste gedeelte echt onbegaanbaar voor de mens, tot je knieën in de blub.

Helaas daar al 2x een hondenuitlaat service tegen gekomen. Met nou niet bepaald de meest tolerante honden. Dat mag daar echt verboden worden.

Ja die hebben wij ook keer gehad. Zegt ze pffff leuk eigenaren die hun honden niet normaal opvoeden en ik zit daar als uitlaat service mee....
Snap dat niet hoor. Laat dat soort honden apart uit als bedrijf. Doe ik ook op mijn werk (pension /dagopvang) waarom risico opzoeken als het vermeden kan worden. Gaat er toch juist om dat de hond lol heeft.

Oh achterin is nog niet te lopen hoor. De honden stonken de rest van de dag het huis uit bahhh zo'n gore sloot lucht. Voor ons was dit de eerste keer dit jaar weer. De husky is al weer 9 jaar dus weinig momenten meer dat we het niet op kunnen vangen met lange wandelingen aan 10 meter lijn. Nu had ze het voorjaar in haar kop haha. Wij lopen normaal diep in de polders.

Overigens bij kinderboerderij t appeltje in bergen op zoom nu losloop route van 3 kilometer in lievensbergbos. Niet omheind en erg druk gebied. Daar ook het klimbos en veel jonge gezinnen. Alleen het grote doorgaande pad is losloop voor zover ik begreep (kom daar dus sinds losloopgebied nooit meer). Het binnenste stuk van dat deel bos waar heide en zand is dat is kennelijk aanlijn gebied.
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 29-03-20 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:29

dierenfan schreef:
Menino schreef:

Die ervaring deel ik volledig. Inmiddels groot stuk losloop bos en dan losse honden in aanlijn gebied en mensen die tieren en schelden als je vraagt hun hond aan te lijnen omdat de mijne agressief is. Kennelijk hebben agressieve honden totaal geen recht om te bestaan en als ze bestaan mogen ze de straat niet op.
Inmiddels stuk minder fel dan vroeger maar hij heeft ook lang aangelijnd gemuilkorfd gelopen
. Inmiddels muilkorf zelden meer om na verhuizing. Heb nu veel zeer overzichtelijke verlaten polders om kilometers uit te laten waar hij veilig los kan. Ook hij is zoals jij omschrijft qua appel en bij mij blijven. Puur uit angst klapt hij vol in andere honden maar de 3x dat het gebeurd is heeft hij totaal geen schade gemaakt. Hij klemt en het ziet er vreselijk uit. Ik durf hem daarom nooit contact te laten maken en ook geen behoefte aan. De roedel onderling is meer dan oke

dikgedrukte stukje is wat zo zuur is idd.....

Mijn hond zou prima los kunnen als mensen rekening zouden willen houden met hem en hun eigen honden onder appel hebben. Maar de heersende gedachte is toch echt " Wij gaan ons niet aanpassen aan de problemen van anderen" met als gevolg dat mijn hond eigenlijk simpelweg niet de beweging kan krijgen die hij nodig heeft.

En echt.... Ik ben bereid om alle maatregelen te treffen die nodig zijn. Nogmaals, hij is lief en luistert goed. En to be sure heeft hij een muilkorf. Maar je moet niet je hond aan hem laten snuffelen of met hem laten spelen.

Ik snap wel dat het "mijn" probleem is, maargoed.... Ik kan het ook niet aan mijn hond uitleggen dat die z'n leven nu een beetje saboteert met zn risicovolle gedrag (m'n moeder is zelf hondengedragstherapeute en ik heb ook cursussen gevolgd :P Maar er is ooit een draadje doorgebrand tijdens een conflict en da's niet meer terug te plaatsen :+ ), en hij is uiteindelijk ook de dupe terwijl het zo'n kleine moeite voor anderen zou zijn om je een beetje te verdiepen in hondenetiquette en je hond bij je te houden... om het leven van iedereen een beetje dragelijk te maken.

Wil overigens niet voorbij gaan aan het feit dat er ook heel veel mensen zijn die het wel snappen en die echt actief moeite doen om contact te vermijden *\o/* Zullen wel de mensen zijn die zelf ook wat meer ervaring hebben met lastigere honden. Maar zelfs als ik met mijn brave pupje loop word ik daar wel heel blij van, en ben ik daar echt dankbaar voor!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:31

mvdende schreef:
dierenfan schreef:

Niet heel de drunense duinen is losloop. Maar indd vrij groot.

Maar honden los uit t zicht vind ik ook wel een dingetje. losloop of niet, ik vind dat honden altijd in t zicht van baasje moet blijven..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:33

dierenfan schreef:
mvdende schreef:

Ja die hebben wij ook keer gehad. Zegt ze pffff leuk eigenaren die hun honden niet normaal opvoeden en ik zit daar als uitlaat service mee....
Snap dat niet hoor. Laat dat soort honden apart uit als bedrijf. Doe ik ook op mijn werk (pension /dagopvang) waarom risico opzoeken als het vermeden kan worden. Gaat er toch juist om dat de hond lol heeft.

Oh achterin is nog niet te lopen hoor. De honden stonken de rest van de dag het huis uit bahhh zo'n gore sloot lucht. Voor ons was dit de eerste keer dit jaar weer. De husky is al weer 9 jaar dus weinig momenten meer dat we het niet op kunnen vangen met lange wandelingen aan 10 meter lijn. Nu had ze het voorjaar in haar kop haha. Wij lopen normaal diep in de polders.

Het meest vervelende aan die HUS vind ik wel dat ze het losloopveld een soort van claimd, zo van, pas je op als je met je hond er ook bij wilt? Ipv, oh, ik pak de moeilijkere honden even eruit, dan kan je erin.

Ze komt helemaal vanuit Bergen op zoom, dus waarom zoekt ze niet dáár een plekje om te gaan "wandelen"

En de honden die ze bij zich heeft zijn ook totaal onopgevoed naar mensen. Ik vind het echt niet tof dat haar modderbalen de hele tijd tegen me op springen! Van mijn eigen hond kan ik het wel hebben, maar als je steeds besprongen wordt is dat echt niet tof.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:35

Menino dat is idd zo. Ergens is er ooit iets fout gegaan wat ik helaas niet terug gedraaid krijg en idd je kan het niet uitleggen he.
Net zoals veel mensen het een kwestie van opvoeding vinden... Was het maar zo simpel. Zijn leven zou nog zoveel gaver zijn als hij sociaal was!
Aan de andere kant... Mijn terrier is super sociaal en snapt hondentaal feilloos. Hij vind het echter vreselijk om contact te hebben met vreemde honden. Hij zal nooit spelen of even gezellig buurten. Hij ontloopt alles en als het niet gaat is hij net een nukkige puber "brom grom ik wil niet grom brom wegggg"

Ze hebben er gewoon geen behoefte aan

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:39

dierenfan schreef:
Overigens bij kinderboerderij t appeltje in bergen op zoom nu losloop route van 3 kilometer in lievensbergbos. Niet omheind en erg druk gebied. Daar ook het klimbos en veel jonge gezinnen. Alleen het grote doorgaande pad is losloop voor zover ik begreep (kom daar dus sinds losloopgebied nooit meer). Het binnenste stuk van dat deel bos waar heide en zand is dat is kennelijk aanlijn gebied.

Ah thanks! Echt super! Van dit gebied wist ik nog niet af. En zeker met mn autotje leuk om daar eens heen te gaan.

Ik weet niet hoe goed je bekend ben in deze omgeving, maar ik loop nu eigenlijk iedere dag rondje Schapendreef Trambaan. Ook langs de polders maar verhard pad.

Afgelopen winter een aantal keer geprobeerd diep door de polders te wandelen maar dat leverde een hele blub stinkende hond en vieze modder schoenen op.