Cavalier king Charles spaniel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:43

sevke schreef:
Tja, ik ken iemand met een Bullterrier die t had en ingeslapen moest worden. Is echt heel erg.
En ja, je hebt gelijk met je opmerking, dieren kunnen er niet aan doen, en zijn ziek, maar toch vind ik n cav één van de meest zachtaardige hondenrassen die er zijn.

Ik heb mijn hond om die reden ook moeten laten inslapen ja. Ik heb de littekens over heel mijn handen staan... ik wilde enkel een teek verwijderen. Hond draaide compleet door. En wij kochten een spaniel JUIST omdat ze zo vriendelijk zijn.

En je hebt gelijk: cavaliers zijn ontzettend zachte, lieve honden. Het is ook de gezondheid waarom ik ze niet zou willen, niet het karakter :(:)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:13

Y;( Skippy : wat erg...
Wij hebben onze pitbull moeten laten inslapen om agressieproblemen. Had niks te maken met het Rode Cockersyndroom, maar hij kon ook opeens erg agressief uit de hoek komen. Eerst alleen tegen andere honden, maar toen hij tekenen van agressie naar kinderen begon te vertonen was het voor ons over.
En ook dan besef je : dit gedrag is erin gefokt. Later bleek dat alle hondjes uit dat nest al ingeslapen waren met dezelfde problematiek. Eén iemand had twee teefjes genomen, en die kwam thuis van zijn werk en ze hadden elkaar doodgebeten! |(
De vader van onze hond is ook ingeslapen nadat hij een andere hond had verscheurd. En dat allemaal omdat de mensen steeds verder fokken met geflipte dieren...

Kuggur

Re: Cavalier king Charles spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:18

Er zit een zekere aanwijzing in de naam van het ras...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:23

I know. Maar zoals vele naieve mensen dacht ik dat dit aan de opvoeding lag...
Niet dus. Het is er wel degelijk ingefokt, helaas.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:26

TinkerTreas schreef:
Een cocker spaniel vind ik ook erg leuk, maar die zijn toch weer wat groter en fanatieker. Ik vind het belangrijk dat mijn dochter er ook mee kan wandelen.

Ik zoek eigenlijk een klein rustig gezeldschaps hondje, die wel fanatiek genoeg is om de lange wandelingen met onze andere hond mee te gaan.
Mijn dochter wil graag een chihuahua, maar die vind ik te klein en te pittig.

Al eens naar de Tibetaanse spaniël gekeken?

Ik heb nog nooit zulke lieve hondjes gezien

Ik heb een kruising ervan gehad is 16 geworden,

Zou zo weer 1 willen. Toen ze 11/12 was liep ze gerust nog 2 uur in t bos te rennen. Ze heeft m’n herder opgevoed toen was ze 13.

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:05

sevke schreef:
Y;( Skippy : wat erg...
Wij hebben onze pitbull moeten laten inslapen om agressieproblemen. Had niks te maken met het Rode Cockersyndroom, maar hij kon ook opeens erg agressief uit de hoek komen. Eerst alleen tegen andere honden, maar toen hij tekenen van agressie naar kinderen begon te vertonen was het voor ons over.
En ook dan besef je : dit gedrag is erin gefokt. Later bleek dat alle hondjes uit dat nest al ingeslapen waren met dezelfde problematiek. Eén iemand had twee teefjes genomen, en die kwam thuis van zijn werk en ze hadden elkaar doodgebeten! |(
De vader van onze hond is ook ingeslapen nadat hij een andere hond had verscheurd. En dat allemaal omdat de mensen steeds verder fokken met geflipte dieren...

Ow jeetje! Wat heftig! Twee teefjes wordt overigens bij veel fokkers sowieso afgeraden, zéker uit hetzelfde nest. Heel sneu dat de fokker daar blijkbaar ook niet voor gewaarschuwd had :(:) Maar goed, als een fokker bewust fokt met lijnen die écht niet gezellig zijn... dan zal die ook niet gaan vertellen dat 2 teefjes niet per se de fijnste combinatie is.
Sneu dat een heel nest dan uiteindelijk met gevaarlijk gedrag ten dode opgeschreven is ;(

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:50

Sevke wat verschrikkelijk zeg ... ik vind het gewoonweg verdrietig om bewust zo met een hond te fokken. Zo ken ik ook een fokker die klakkeloos overal een teef en reu van een ras koopt en dus 6 of 7 koppels heeft en dan af en toe ook nog mixt nou walgelijk vind ik het!

Ik heb 3 teven in huis een Stafford een rottweiler en een aussie gaat super samen. Mijn rottweiler is inmiddels elf en begint haar zicht kwijt te raken waardoor ze tegenover vreemden wat minder goed reageert ik ben me er bewust van en hou haar strak in de gaten. Ik hou ontzettend veel van mijn honden naar heb altijd gezegd als ze uit het niets gaan aanvallen tegenover mens of dier sta ik meteen bij de dierenarts.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:40

Ik heb een paar hondjes van het ras Russkaja tsvetnaja bolonka in mijn uitlaatservice.
Deze hondjes hebben me enorm verrast, ik vind ze qua vriendelijkheid niet onder doen voor de cavalier, en degene die bij mij kopen zijn super sociaal en gezellig.
Het is nog een redelijk onbekend ras dus denk ook niet veel gezondheidsproblemen daardoor, en qua uiterlijk zijn ze echt heel cute, althans vind ik.
Wat ik van ze ken zijn ze buiten speels en in huis heel relaxt en goed met kids.
Misschien leuk om eens naar dat ras te kijken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:23

Tinkermuts schreef:
Het is nog een redelijk onbekend ras dus denk ook niet veel gezondheidsproblemen daardoor, en qua uiterlijk zijn ze echt heel cute, althans vind ik..

Eigenlijk fascinerend, dat honden die nog niet in de handen zijn gevallen van de "verbeteraars" van de rasverenigingen, bekend staan om "niet veel gezondheidsproblemen".
En dat het vrijwel zonder uitzondering bergafwaarts gaat zodra die er hun achterhaalde fokmethoden op loslaten.....

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:38

of zodra t een bekend dingetje word en er maar gewoon op los gefokt word :+

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:47

kiwiwitje schreef:
of zodra t een bekend dingetje word en er maar gewoon op los gefokt word :+

Dat zie je nu met de staffords heel veel he? Als je op marktplaats kijkt (geen advies om dat te doen als je écht zoekt natuurlijk he ;) ), bij de terriers - waar het vroeger aan elkaar hing van jack russeltjes en boerenfoxjes - zie je nu pagina's vol staffords. Op het eerste oog vooral Amerikanen. Ziet er aardig uit als 'erop los fokken' zo. We hebben jaren de jack russels met dat 'hinkje' in de achterpoot (PL) gehad, en die compleet neurotisch waren, met al die wildgroei, en nu vrees ik voor wat er met staffs gebeurt, die hun reputatie toch al niet mee hebben en die nu wel heel makkelijk in handen komen van mensen die er misschien niet écht geschikt voor zijn. Wordt flink geadverteerd met 'red nose' lijnen ook, waarvan ik me ooit heb laten vertellen dat dat nou precies niét de makkelijkste zijn qua hondsociaal gedrag?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:58

Jep er word flink op los gefokt met staffords. En inderdaad ook vooral amstaff lookalikes/achtige. bij de SBT zie je PL ook al voorbij komen. Wat eigenlijk gewoon betekend dat de achterhand minder goed word/de hoekingen slechter worden.
Rednose die je op MP ziet zijn geen Rednose. Rednose is volgens mij een pitbull lijn. (APBT). Dan heb je t over een pitbull met stamboom. (geen FCI) maar een staffordachtige zonder stamboom word tegenwoordig gewoon pitbull genoemd wat onterecht is. En als ze dan nog eens een ''rood'' neusje hebben is het ineens een rednose. wat de plank een beetje misslaat :P

Maar zo betaal je voor een ongeteste blauwe (SBT) pup met stamboom al snel 1450.
En stamboomloos zie je zowel bij sbt als amstaff al veel te veel..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:07

kiwiwitje schreef:
Jep er word flink op los gefokt met staffords. En inderdaad ook vooral amstaff lookalikes/achtige. bij de SBT zie je PL ook al voorbij komen. Wat eigenlijk gewoon betekend dat de achterhand minder goed word/de hoekingen slechter worden.
Rednose die je op MP ziet zijn geen Rednose. Rednose is volgens mij een pitbull lijn. (APBT). Dan heb je t over een pitbull met stamboom. (geen FCI) maar een staffordachtige zonder stamboom word tegenwoordig gewoon pitbull genoemd wat onterecht is. En als ze dan nog eens een ''rood'' neusje hebben is het ineens een rednose. wat de plank een beetje misslaat :P

Maar zo betaal je voor een ongeteste blauwe (SBT) pup met stamboom al snel 1450.
En stamboomloos zie je zowel bij sbt als amstaff al veel te veel..

Ik zit er echt onvoldoende in, voor mij is er 'kleine stafford' (de engelsen) en 'grote stafford' (alles wat lijkt op een amerikaan of apbt), dus ik geloof je direct ;)
Maar ik verbaas me vooral over de énorme hoeveelheden nesten (en herplaatsers) die erop staan van dit type hond. En dan vaak bewust gefokt ook, niet zoals 'vroeger' met de boerenfoxen dat die van de buurman toevallig was ontsnapt en er een nieuwe generatie foxjes rondliep ineens zeg maar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:09

Oh dat was ook niet banketstaaf bedoeld naar jou hoor :P Geen zorgen :P Maar er zitten inderdaad teveel nesten.. En bij zulke honden zoals staffies vind ik t heel onverantwoord. Bij de amstaff zit niet voor niks een magtest(gedrag) voor stamboom hondjes :)

Sta je dan met je stamboomloze ding en vervolgens in t nieuws :o Dus zeker in dit ras ben ik echt TEGEN stamboomloos.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:12

Zou ik ook zijn als de stamboekrassen significant beter zouden scoren wat betreft gezondheid en levensverwachting.
Maar ra ra wat is de realiteit...?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:15

Het probleem bij dit type honden is niet gezondheid en levensverwachting maar gevaar voor de samenleving. Hoewel de gezondheid bij pitbullachtigen zonder stamboom uitermate twijfelachtig is en veelal veel inteelt, doordat er vaak binnen kleine groepjes vrienden gefokt wordt.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:17

Ik heb niet alles gelezen, maar wil even melden dat wij er ook 1 gehad hebben vroeger. Deze is 14 jaar geworden. En is nu alweer 7 jaar dood :(. Ik mis hem op veel momenten nog steeds. Was een heerlijk dier en erg lief.

Maar dat is dus alweer 21 jaar geleden en toen waren de problemen bij dit ras minder erg. Ik kan je dus ook niet helpen met hoe het nu is en wat een goede fokker is enz. Die van ons had ook helemala geen ernstige erfelijke afwijkingen (zoals te kleine kop, uitpuilende ogen, enz.) Was heerlijk gezond, stond goed hoog op zijn poten en was ook zeker niet te dik! Hij heeft alleen hartruis gehad (maar dat was niet ernstig).

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:04

Wij hebben een King Charles Cavaliertje, een reu. Hij is nu 9 jaar. En wat een superlief diertje!!!!
Ik moet eerlijk toegeven dat mijn voorkeur niet uitgaat naar kleine hondjes, maar deze is echt super schattig. Er zit totaal geen enkel kwaad in, eigenlijk is ie te lief. We hebben hem als pup gekregen/gekocht, meer voor de kinderen. We hebben nl ook Berner Sennen.
Hij is nog nooit ziek geweest, dus van al die problemen die ik hierboven lees, heeft ie niks van gelukkig.
Ik kan iedereen aanraden om zo'n ras te nemen. Maar ja, dan moet ie wel gezonde/geteste ouders hebben.
We hopen dat ie iig nog heeel lang bij ons kan zijn :*

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 14:36

Tinkermuts schreef:
Ik heb een paar hondjes van het ras Russkaja tsvetnaja bolonka in mijn uitlaatservice.
Deze hondjes hebben me enorm verrast, ik vind ze qua vriendelijkheid niet onder doen voor de cavalier, en degene die bij mij kopen zijn super sociaal en gezellig.
Het is nog een redelijk onbekend ras dus denk ook niet veel gezondheidsproblemen daardoor, en qua uiterlijk zijn ze echt heel cute, althans vind ik.
Wat ik van ze ken zijn ze buiten speels en in huis heel relaxt en goed met kids.

Die zien er ook leuk uit. En het karakter klinkt goed. Maar zo te zien zou een pup dan uit het buitenland moeten komen. Ik denk niet dat ik dat heel fijn vind.
Ik wil best een stukje rijden voor een pup, maar er is een grens :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:42

TinkerTreas schreef:
Tinkermuts schreef:

Die zien er ook leuk uit. En het karakter klinkt goed. Maar zo te zien zou een pup dan uit het buitenland moeten komen. Ik denk niet dat ik dat heel fijn vind.
Ik wil best een stukje rijden voor een pup, maar er is een grens :D

Er zit zo te zien wel een fokker in NL?
http://www.tsvetnayabolonka.nl/bolonka/ ... honden.htm

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 14:50

Dank je voor de link. Blijkbaar niet goed genoeg gezocht dan :+

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:10

Als we het dan toch on de Russische hoek zoeken ;) zelf vind ik een Russian Toy ook erg leuk, maar durf niks over het karakter te zeggen.
Ik ben sowieso verkocht aan de CKCS en als er weer een hond bij komt is de de kans zeer groot dat het weer een CKCS wordt. Wellicht omdat de rassen die ik leuk vind een berner zenne ook met de gezondste te groot vind en geen ervaring heb met de Russian Toy en we de gezondheidsklachten met onze CKCS mee vind vallen

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 10:37

We zijn bij een heel ander ras uitgekomen, we gaan bij een dwerg keesje kijken. Wel wat pittiger dan we in eerste instantie in gedachten hadden. Maar een wat pittiger reutje past waarschijnlijk wel beter bij onze teef.

Ik was op marktplaats aan het neuzen, om te kijken wat er allemaal is kwa rassen en types. Ik had eventueel ook wel interesse in een boomer, maar volgens mij is dat grotendeels broodfok.
Toen kwam ik ook een leuk dwerg keesje tegen, een Merle teefje. Dus toen ben ik me meer gaan verdiepen in de dwerg kees. Volgens ons past dit prima bij ons, al kunnen het wel blaffers zijn.
Toen las ik ook dat Merle een nieuwe mode kleur is en niet voorkomt bij keesje.
Nu gaan we vanmiddag bij een reutje met stamboom kijken. Ik ben erg benieuwd.
Het is wel wat eerder dan gepland, haha.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:40

Dwergkeesjes zijn geweldig (ik heb er zelf één en hiervoor een andere), maar helaas zijn ze ook lang niet altijd het gezondste ras.
Ze worden vaak te klein gefokt. Ook mijn vorige keesje was niet gezond en heb ik als vierjarige moeten laten inslapen vanwege ernstige epilepsie.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:51

Merle bij de keesjes is inderdaad een NEK (niet erkende kleur)
Heb je gekeken wat er allemaal in t ras gaande is en wat de rasvereniging aan testen adviseert en verplicht? Zijn de ouders van je reutje daar op getest? :)

Veel plezier!