Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:11

Marije_1997 schreef:
Een kat begraaft z'n behoeftes netjes

Nou, netjes. Wat geweldig als je aan het tuinieren bent en overal stinkende half vergane hopen stront vindt. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de katers die tegen m'n struiken en achterdeur sproeien...

In mijn optiek is dit gewoon overlast en ik ben dus ook voor deze regelgeving, dat het de andere dieren in de natuur dan ook nog beschermt is een mooie bonus.

Ik heb overigens zelf 2 binnenkatten die alleen onder toezicht buiten komen, beide zijn te lomp om bij de schutting op te klimmen dus niemand heeft last van ze.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:13

Dat voorbeeld van jou is wel erg extreem, Brainless. Ik kan me niet voorstellen dat het gros van de katten dergelijke overlast veroorzaakt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:14

Brainless schreef:
Tancreda4 schreef:
Al ben ik van mening dat het snachts binnen houden en belletje omdoen al een hoop zou kunnen schelen voor nutteloze slachtoffers.

De meeste vogels vliegen/ foerageren overdag.
Muizen en ratten zijn juist 's nachts actief.. dus theoretisch kun je beter je kat alleen in het donker naar buiten doen.
Het is ook aangetoond dat een belletje niet zorgt voor minder vangsten.

Snachts is het stiller, maken ze veel meer kilometers, en kunnen ze eerder dieren van hun nest pakken omdat ze slapen en niet in alertstand zitten. Wij hadden vroeger toen alles buiten liep snacjts juist de ochtenden ellende in huis in de vorm van ongewenste kados. Toen ze snachts binnen bleven was dat aanzienlijk minder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:14

Katten zijn anders best brutaal en als ze denken ergens eten/aandacht te kunnen krijgen lopen ze gerust bij een ander naar binnen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:15

Nou, liever niet.

Wij wonen buitenaf en mijn kat is een uitstekende muizenvanger. Ons terrein volledig afsluiten en kattenproof maken is absoluut niet haalbaar.
Daarbij, ik laat liever mijn kat muizen vangen, dan dat ik overal gif moet gaan strooien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:16

Marije_1997 schreef:
Mars schreef:
Gewoon je kat op je eigen terrein houden net als elk ander dier. Ik heb nooit begrepen wat daar voor veel katteneigenaren het probleem van is.
Maar wel oh zo verdrietig zijn als poekie vermist is of aangereden... En de buurman die met zijn handen in poekie zijn stront moet zitten in zijn eigen tuin is ook een zeikerd. Vervolgens is de buurman ook nog een klootzak als hij zijn hond op poekie af stuurt natuurlijk :=

De meeste katten lopen zo iets van 100 km per dag, tenminste als ze veel buiten komen. Denk niet dat wij onze kat op het erf kunnen houden met z'n lange wandeltochten.

een paard beweegt meer in het wild. Die houden we ook achter een hekje.... :+

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:17

Gini schreef:
Ibbel schreef:
Enig idee hoe diep we na één jaar zonder katten door de muizen/ratten én vogels zouden moeten waden?

Zouden andere inheemse roofdieren die op muizen en vogels teren dan juist niet gaan opbloeien? Eerste waar ik aan denk is roofvogels, vossen,... Oooh, misschien zien we dan zelfs meer dassen.

Vossen zijn echt een grote plaag in Nederland, dus nee liever niet. Voor dassen is hun leefgebied gewoon in gevaar. Niet door katten, want dassen hebben geen (natuurlijke) vijand in Nederland, maar door bevolingstoename en het uitbreiden van het wegennet. De grootste bedreiging voor een das is doodgereden worden, of verdrinken in kanalen. Roofvogels zie je in de buitengebieden genoeg, de stad is echt geen geschikte plek voor deze dieren. :n

sterregoud schreef:
purny schreef:
Het is gewoon niet normaal als een kat word gegrepen door een hond. Een kleine beet of snauw kan ik nog wel bijkomen maar als de kat best wel gewond is dan krap ik me toch echt achter m'n oren of jouw hond wel opgevoed is.

En het is wel ‘normaal’ dat ik mijn vogelwaterbak een door midden gebeten koolmeesje aantref ? De kat doodt niet om te eten, maar om te doden, voor de kill. Dit soort leuke activiteiten creëeren ook leed. Mensen treffen hun konijnen in de tuin aan stukken gereten aan, dat is ook verdriet.

Onze Luna eet anders alles op wat hij vangt, en dat zijn meerdere muizen per dag. :j
2 andere katten die krijgen nog net een paar vliegen gevangen, en hun speelgoedmuisje. :')

Overigens geven mensen snel katten de schuld van dode konijnen in hun tuin, maar dat zijn toch ook erg vaak de vossen, marters, bunzingen, hermelijn en roofvogels (alhoewel er waarschijnlijk niks meer van je konijn in de ren ligt bij die laatste). Een ren moet je of goed afsluiten, of het risico lopen dat je dier dood gebeten wordt. Dat is toch ook een stukje verantwoordelijkheid die bij het nemen van konijnen hoort. Want ook in de stad zitten deze dieren.

mvdende

Mijn tuin is rondom omheind met muren en hekwerk van minimaal 1.80m hoog. Geen enkele ontsnappingsmogelijkheid voor mijn hond.

Wel komen er regelmatig katten via het dak en de muur mijn tuin in.

Mag ik dan niet eens meer mijn eigen hond in mijn eigen tuin los laten lopen?

Ja, hij is in de zomer regelmatig alleen in de tuin aan het spelen terwijl ik (wij) elders in het huis bezig zijn. Er is dan geen toezicht op de hond, maar dat is niet nodig zolang er geen kat in de tuin komt. Immers onder, door en over de omheining kan mijn hond niet.

Als er dan een kat de tuin in komt, is het zn eigen probleem!

Mijn hond heeft in de anderhalf jaar dat hij oud is, nog nooit iets gedood of verwond, nog geen muis! Maar het is een jachthond en wordt Leip van katten en ja, daar wordt hij aan de riem gewoon voor gecorrigeerd. Maar los in zn eigen tuin kan ik weinig corrigeren als ik aan de andere kant van het huis bezig ben!
Laatst bijgewerkt door mvdende op 27-11-19 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado

Want wie precies heeft van de kat achtigen een huisdier gemaakt? Ohja dat is waar ook, dat deden de mensen.
De kat heeft hier dan ook verder geen schuld aan.

nee, mijn katten blijven lekker buiten rond springen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:19

En ja, ik ben dan ook nog eens zo'n ontaarde katten moeder die liever haar kat een gelukkig korter leventje gunt dan een lang en ongelukkig leven. Eén van mijn katten is echt een jager en een struiner.
Maar ik hou ze wel snachts binnen, en als ik eens een weekend of dagje weg ben ook. Ook zijn ze gewoon netjes geholpen en gechipt.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:20

Echt zo graag! Niks smeriger dan dat de kat van de buren onze tuin onder poept. De reden dat ik een hekel heb aan tuinieren is daarom. Honden moeten netjes aan de lijn in woonwijken en je ruimt hun poep op. Blijkbaar mogen katten alles. Ik heb zo'n hekel aan die beesten door de overlast. Wil je een kat? Prima maar dan is het jou probleem en niet die van mij.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:22

Marije_1997 schreef:
Een kat begraaft z'n behoeftes netjes, kan een hond nog wat van leren. Zie niet waarom katten niet buiten zouden mogen komen los.

Ja lekker in de tuin van de buuf of in de zandbak van de lokale school.
Maar hé hij begraaft het tenminste :roll:

Keandra schreef:
Wat een onverdraagzaamheid ten top.
Zijn dit juristen voor de partij van de dieren?
Wil iedere katteneigenaar het wel eens zien doen, alle katten binnen houden of tuin katproof maken.
Dit is gewoon weer iets om mensen op kosten te jagen.

Euh nee JIJ neemt een kat dus logisch dat je daarvoor betaald. Er wordt tenslotte voor honden ook belasting betaald.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:23

Toch grappig ergens. Als een paard alleen staat en/of veel binnen wordt er iets van gezegd. Maar katten met dezelfde behoeftes moeten dan verplicht binnen gehouden worden. Terwijl sommige net zo ongelukkig zouden zijn bij verplicht binnen.

Echt hoor mensen, niet iedere kat is een schootkat die geniet van aaitjes en een mandje. Sommige katten hebben hun instinct gewoon heel erg.

Zou trouwens met alle liefde belasting willen betalen. Vraag me alleen af waarvoor dat gebruikt gaat worden dan :Y)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:24

Ok prima. Ik hoop dat de juristen het geen probleem vinden om mijn erf muisvrij te houden? Ik wil best gif gaan voeren maar vind dat nogal zielig voor mijn buizerd/duiven/merel/ekster etc. populatie. Waarvan de eerste nog gevangen moet worden door mijn katten.

Ik woon op het platteland zonder buren. De dichtstbijzijnde buren hebben een kat of 12? Waarvan er een aantal af en toe komen logeren bij mij. Toen ik in een woonwijk woonde had ik alleen binnenkatten. Nu bewust zwerfkatten uit het asiel die niet sociaal naar mensen zijn. Enige optie voor hen is afmaken. Ze zetten het op een hollen als ze mensen zien ze zijn niet geschikt om binnen te wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:25

Rawr schreef:
Marije_1997 schreef:
Een kat begraaft z'n behoeftes netjes

Nou, netjes. Wat geweldig als je aan het tuinieren bent en overal stinkende half vergane hopen stront vindt. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de katers die tegen m'n struiken en achterdeur sproeien...

In mijn optiek is dit gewoon overlast en ik ben dus ook voor deze regelgeving, dat het de andere dieren in de natuur dan ook nog beschermt is een mooie bonus.

Ik heb overigens zelf 2 binnenkatten die alleen onder toezicht buiten komen, beide zijn te lomp om bij de schutting op te klimmen dus niemand heeft last van ze.

Hier nooit last van gehad. Wij hebben meer overlast van wilde dieren en poedersuiker honden die de weg opvliegen dan de katten. Ja er is een kater die onze kat terroriseert en alles onder pist. Maar na een paar uur is die lucht ook alweer verdwenen. In een stad snap ik dat katten meer binnen gehouden moeten worden, maar dit gebeurt vaak al.

Overigens kan steenmarter pis ook behoorlijk stinken. De ontlasting van de steenmarter lijkt veel op die van een kat. Heel vervelend.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:26

Saskia9 schreef:
En ja, ik ben dan ook nog eens zo'n ontaarde katten moeder die liever haar kat een gelukkig korter leventje gunt dan een lang en ongelukkig leven.

Enig idee wat je mensen daarmee aan doet?
Ik heb maandag dus een kat aangereden, heb zitten janken als een klein kind. Die klap en de onmacht omdat ik het dier niet kon vinden om naar de DA te brengen.

Bedankt hiervoor +:)+

:n

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:28

jaji schreef:
Vind ook dat als je een huisdier hebt dat leuk voor jezelf is, maar een ander hoeft er geen last van te hebben. En katten geven overlast voor anderen als ze los buiten lopen, vind dat persoonlijk niet kunnen.

_/-\o_

Ik zeg altijd dat ik heb gekozen voor mijn kat, niet de buren, en dat ik dus moet zorgen dat ze geen overlast veroorzaakt op wat voor wijze dan ook.
Mijn kat blijft dan ook in mijn tuin, zo heeft de buurt geen last van haar en zij is veilig en kan toch lekker naar buiten. :)
De vogels hippen op ong 1,5m afstand van de kat door de tuin. :')

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:29

Onali schreef:
Saskia9 schreef:
En ja, ik ben dan ook nog eens zo'n ontaarde katten moeder die liever haar kat een gelukkig korter leventje gunt dan een lang en ongelukkig leven.

Enig idee wat je mensen daarmee aan doet?
Ik heb maandag dus een kat aangereden, heb zitten janken als een klein kind. Die klap en de onmacht omdat ik het dier niet kon vinden om naar de DA te brengen.

Bedankt hiervoor +:)+

:n

Natuurlijk is dat vreselijk. Dat zegt niemand. Overigens nog sterkte!

Maar had net zo goed een eend, vogel of iets anders wild kunnen zijn. Risico's heb je altijd, en overal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:31

Onali schreef:
Euh nee JIJ neemt een kat dus logisch dat je daarvoor betaald. Er wordt tenslotte voor honden ook belasting betaald.

Dat is een zwak argument. Belsasting is wat anders dan verbouwing. Men zou minder bezwaar maken tegen belasting dan verplicht opsluiten.
En de kern is gewoon dat het net zo wreed is als een hond in een kennel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:35

We gaan de katten opsluiten en de wolf met open armen ontvangen _O- _O- |o |o |o |o

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:36

Prima zo wij hebben 1 poes Kitty en 2 katers Tommie en Max die komen nooit buiten willen ze ook niet.
Echte binnen dieren die wel overal in huis mogen komen.
We wonen aan een drukke weg zou heel erg vinden ze kwijt te raken onder een auto.
Zomers en mooi weer staan alle deuren open nog nooit heb een van hun buiten gezien ze willen niet anders ben ik heel blij mee.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:37

purny schreef:
Bij mijn ouders in de straat woont een kat die alleen maar buiten kan lopen. Beest is totaal niet geschikt voor binnen zeggen ze

Of weet het baasje niet hoe die een kattenbak moet verschonen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:37

Dankjewel Saskia.
Denk dat ik een kat/ hond erger vind omdat ik ze zelf ook heb (gehad) en een eigenaar ergens zit te wachten op zijn dier. Kan me inleven hoe het zou voelen als iemand mij komt melden dat 1 van mijn katten aangereden zou zijn. Of de onzekerheid waar hij is gebleven.

Dan nog Lusitana, jij neemt een huisdier dus je weet dat het geld kost. Mijn balkon is ook afgezet, wil niet dat mijn katten 2 verdiepingen naar beneden lazeren. Gelukkig kan een balkon goedkoop afgezet worden.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:39

Ik zag het artikel vanmorgen ook.
Als kattenliefhebber en eigenaar kan ik dit alleen vaan toejuichen. Al vrees ik wel voor een explosieve groei in straatkatten en asielkatten hierdoor.

Veel mensen vinden een kattenbak maar vies dus de kat moet de behoefte maar buiten (in andermans tuin) doen. Als dit niet meer kan moet de kat maar weg natuurlijk. Want elke dag even met een schepje door de bak is écht teveel werk.

Hou je katten gewoon lekker op je eigen terrein, doe je iedereen een plezier mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:42

SuperAssie schreef:
Ik zag het artikel vanmorgen ook.
Als kattenliefhebber en eigenaar kan ik dit alleen vaan toejuichen. Al vrees ik wel voor een explosieve groei in straatkatten en asielkatten hierdoor.

Veel mensen vinden een kattenbak maar vies dus de kat moet de behoefte maar buiten (in andermans tuin) doen. Als dit niet meer kan moet de kat maar weg natuurlijk. Want elke dag even met een schepje door de bak is écht teveel werk.

Hou je katten gewoon lekker op je eigen terrein, doe je iedereen een plezier mee.

Wij hebben netjes een kattenbak, maar als onze kat buiten z'n behoefte wil doen en hij krijgt z'n zin niet schijt ie de garage onder (als hij binnen is, woont ie in de garage vanwege chronische worm) dan heb ik m'n kat toch liever lekker buiten rond lopen hahahha