Gaat dit echt te ver?!?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14240
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:06

Mvdende ik gok met snoepjes lokken zodat ie aandacht ergens anders heeft

(En als jij dan weg bent pakt pukkie het broodje alsnog :+ )

Niet verkeerd bedoeld hoor maar positief trainen lees ik hier als met snoep lokken en aandacht ergens van af houden. Al werkt dat echt niet voor mijn husky en rottweiler. :P

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:20

Kabayo schreef:
Mvdende ik gok met snoepjes lokken zodat ie aandacht ergens anders heeft

(En als jij dan weg bent pakt pukkie het broodje alsnog :+ )

Niet verkeerd bedoeld hoor maar positief trainen lees ik hier als met snoep lokken en aandacht ergens van af houden. Al werkt dat echt niet voor mijn husky en rottweiler. :P


Er gaat hier letterlijk ongeveer een kg aan snoepjes per maand doorheen, wat er positief getraind kan worden train ik dus ook zeker positief! Een hele hand snoepjes op na een uurtje in het bos los is dus ook geen uitzondering want als hij zelf komt buurten: snoepje, als hij netjes hier komt: snoepje....

Maar echt ongewenst gedrag waarvan Skip echt heeft geleerd dat dat ongewenst gedrag is: daar wordt wel wat van gezegd! Stiekem de trap op komen naar boven: mag met dezelfde vaart weer naar beneden. Neus in mijn eten steken: ERHH en als dat niet werkt een ZACHT tikje tegen zn neus. Aan tafel staan bedelen: commando MAND!

Kabayo

Berichten: 14240
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Gaat dit echt te ver?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:22

Hier precies het zelfde :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:47

_San87_ schreef:
Nikass schreef:
Jij kent je hond niet, althans, je hebt geen flauw idee van leerprincipes bij honden. Een tik is allesbehalve duidelijk en er ontstaat altijd angst of op zijn minst ongemak door.
Als jij zegt dat een tik werkt vraag je je dan ook af waarom het werkt? Zou het zo kunnen zijn dat je hond uit angst voor de tik vermijdingsgedrag laat zien?
Is dat hoe je met je hond om wil gaan? Zonder oog te hebben voor zijn welzijn?

Dat zou kunnen San, dat wisselt per hond en correctie. De kans is echter groter dat hij de tik met zijn baas associeert dan met de boterham.

Maar de hond van mvdende heeft geen tik gehad voor het stelen van de boterham, toch?


Tikje op zijn neus, zie pg 3
Maar het ging vooral om de essentie van het verhaal ;)

Nagini
Berichten: 11284
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Gaat dit echt te ver?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:13

Wat ik bijzonder vind, en wat niemand gezegd heeft nog, is dat de hond een vest aan heeft volgens de filmster. Service dog.
Het is een beetje een ding in USA op het moment dat jan en alleman een service dog vest koopt zodat ze de hond overal mee kunnen nemen. Ook als de hond dat duidelijk niet kan.

Ik vind de video geen mishandling maar wel te ver gaan en ineffectief.

De hele “positive only” training discussie versus “positive first” discussie gaat weer zoals het altijd gaat. De R+ kant schrikt van elke (kleine) correctie en denkt dat de hond voor het leven beschadigd is. :’)

Mvdende met betrekking tot jouw hond zou ik een plaats commando aanleren. Zodat je hond ergens iets verder van je boterhammen afligt. Dat zou moeten helpen.

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Gaat dit echt te ver?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 23:20

Nikass: wil jij aub mijn laatste post op pagina 4 even goed lezen?

Daarin geef ik aan dat Skip GEEN tikje heeft gekregen voor het jatten van een boterham

Wel voor het met zn neus in mijn eten zitten een dag later...

CharleyT
Berichten: 4027
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 06:53

Kuggur schreef:
"Link verwijdert vanwege geweld tegen een dier"
_O- Het mod beleid wordt steeds absurder. Betreffende mod maakt zich niet eens kenbaar.


Dan zullen in de toekomst bepaalde dressuur-, spring-, eventing-, en menfoto's ook verwijderd worden vanwege ''geweld tegen een dier''. Of misschien toch niet...........

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 07:07

mvdende schreef:
_San87_ schreef:
Maar de hond van mvdende heeft geen tik gehad voor het stelen van de boterham, toch?


NEE! hij heeft GEEN tik gehad voor het jatten van een boterham, alleen een paar boze woorden. Als dat ook al niet meer mag....

Hij heeft een dag later een tikje op zn neus gehad omdat hij met die neus in mijn bord met boterhammen zat terwijl ik op de bank zat, ik had al een paar keer ERHH gezegd dus de tik kreeg hij niet zomaar. (Zachte tik tegen zn neus!)

Ik eet altijd op de bank en hij ligt er altijd naast en laat mn eten ook altijd gewoon met rust dus hij wist ook best dat wat hij op dat moment deed ongewenst gedrag was. Hij draaide zn kop weg en ging naast me op de bank liggen, het eten netjes negerend.

Nikkas, hoe voorkom jij dan op een positieve manier dat een hond geen boterham steelt? En NEE ik laat Skip op het moment dat hij bewust iets doet wat niet mag, niet zn gang gaan. Zou lekker zijn zeg dat hij gewoon alles zou mogen!

En ik ga ook niet altijd alles maar buiten zn bereik houden, dan kan je nergens meer iets van eten neerzetten want hij is lening zat om het bijna overal in huis van tafels, kasten, aanrecht enz af te pakken. Hij moet er gewoon van af blijven!
(En dat deed hij tot nu toe echt heel netjes! Zelfs stoofvlees en rijst wat ik op de salontafel had laten staan omdat ik met grote spoed naar de wc moest bleef onaangeraakt door Skip, dus waarom hij van de week ineens een boterham jatte?)


Hier ben ik ook oprecht benieuwd naar.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 07:43

_San87_ schreef:
Je doet alsof angst iets ontzettend slechts is. Daarnaast gaat echt niet iedere pijnprikkel gepaard met angst.

En waarom is het appels met peren? Stroomdraad is toch ook een correctiemiddel dat werkt met pijnprikkels en de associatie draad = pijn, dus weg van blijven?


Stroomdraad is een zichtbare grens, een tik uitgedeeld door het baasje komt onverwacht. Een paard weet heel goed dat er een stroomstoot volgt als hij tegen de stroomdraad komt (na een eerste kennismaking met de stroom uiteraard) en zal er daardoor van wegblijven (of niet, dat bewijzen onze Shetlanders af en toe). Een tik of andere correctie komt onverwacht en kan dus ook niet gekoppeld worden aan bepaald gedrag. Sterker nog: het kan zelfs zijn dat gedrag dat eigenlijk gewenst is, hiermee gestraft wordt, als je de straf op een verkeerd moment uitdeelt. Bovendien wordt ongewenst gedrag vaak versterkt, omdat ze bang zijn voor wat er gaat volgen. Of het gedrag wordt net niet vertoond, uit angst, maar dan alleen maar als de strafuitdeler in de buurt is. Je lost hiermee het probleem niet op. Dit geldt zowel voor paard, als voor hond, maar ook voor kind etc.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 07:47

Amandavd schreef:
mvdende schreef:


NEE! hij heeft GEEN tik gehad voor het jatten van een boterham, alleen een paar boze woorden. Als dat ook al niet meer mag....

Hij heeft een dag later een tikje op zn neus gehad omdat hij met die neus in mijn bord met boterhammen zat terwijl ik op de bank zat, ik had al een paar keer ERHH gezegd dus de tik kreeg hij niet zomaar. (Zachte tik tegen zn neus!)

Ik eet altijd op de bank en hij ligt er altijd naast en laat mn eten ook altijd gewoon met rust dus hij wist ook best dat wat hij op dat moment deed ongewenst gedrag was. Hij draaide zn kop weg en ging naast me op de bank liggen, het eten netjes negerend.

Nikkas, hoe voorkom jij dan op een positieve manier dat een hond geen boterham steelt? En NEE ik laat Skip op het moment dat hij bewust iets doet wat niet mag, niet zn gang gaan. Zou lekker zijn zeg dat hij gewoon alles zou mogen!

En ik ga ook niet altijd alles maar buiten zn bereik houden, dan kan je nergens meer iets van eten neerzetten want hij is lening zat om het bijna overal in huis van tafels, kasten, aanrecht enz af te pakken. Hij moet er gewoon van af blijven!
(En dat deed hij tot nu toe echt heel netjes! Zelfs stoofvlees en rijst wat ik op de salontafel had laten staan omdat ik met grote spoed naar de wc moest bleef onaangeraakt door Skip, dus waarom hij van de week ineens een boterham jatte?)


Hier ben ik ook oprecht benieuwd naar.


Ik weet het, ik ben Nikass niet :') , maar ik zou zeggen: voorkomen dat die situatie zich kan voordoen... En als hij dan toch iets steelt, is het eigenlijk dikke vette pech voor het baasje. Honden zijn namelijk opportunisten en zullen eten echt niet zo gemakkelijk laten liggen als de kans zich voordoet. Dan heb je als baasje de situatie slecht ingeschat. Natuurlijk kan een beetje opvoeding geen kwaad, ik kan het ook niet hebben als ze met hun neus bovenop ons eten staan, poten op tafel zetten etc. Maar dat komt gelukkig niet / zelden voor bij onze honden.

Kabayo

Berichten: 14240
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Gaat dit echt te ver?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 07:50

Ik kan mijn tafel vol zetten met eten. Van vlees tot taart. Ze komen er niet eens op om het te pakken. Zelfs niet als ze alleen in de kamer zijn en ik bij de deur met iemand sta te praten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42087
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:23

tess_84 schreef:
_San87_ schreef:
Je doet alsof angst iets ontzettend slechts is. Daarnaast gaat echt niet iedere pijnprikkel gepaard met angst.

En waarom is het appels met peren? Stroomdraad is toch ook een correctiemiddel dat werkt met pijnprikkels en de associatie draad = pijn, dus weg van blijven?


Stroomdraad is een zichtbare grens, een tik uitgedeeld door het baasje komt onverwacht. Een paard weet heel goed dat er een stroomstoot volgt als hij tegen de stroomdraad komt (na een eerste kennismaking met de stroom uiteraard) en zal er daardoor van wegblijven (of niet, dat bewijzen onze Shetlanders af en toe). Een tik of andere correctie komt onverwacht en kan dus ook niet gekoppeld worden aan bepaald gedrag. Sterker nog: het kan zelfs zijn dat gedrag dat eigenlijk gewenst is, hiermee gestraft wordt, als je de straf op een verkeerd moment uitdeelt. Bovendien wordt ongewenst gedrag vaak versterkt, omdat ze bang zijn voor wat er gaat volgen. Of het gedrag wordt net niet vertoond, uit angst, maar dan alleen maar als de strafuitdeler in de buurt is. Je lost hiermee het probleem niet op. Dit geldt zowel voor paard, als voor hond, maar ook voor kind etc.

Dus bij twee keer nee en de derde keer een por of een prik heeft de hond geen associatie dat die correctie bij het getoonde gedrag hoort?

Hoe hebben mijn honden dan geleerd dat ze van mijn eten afblijven :?.

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:32

KimD schreef:
NikkiDeKerf schreef:
Ach dat er toch nog vrij veel mensen zijn die dit een acceptabele correctie vinden, zegt (imo) helaas echt wel wat over de manier waarop wij onze dieren zien...


Ja echt... Die mensen zijn totaal niet begaan met het welzijn van hun hond blijkt. :n

Ik blijf het zeggen, je hebt mensen met honden en hondenmensen.

dit dus.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:32

Ze zullen wel van jouw eten afblijven. Als jij in de buurt bent. Of kan je eten op tafel laten staan en ze daarmee alleen laten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42087
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:38

tess_84 schreef:
Ze zullen wel van jouw eten afblijven. Als jij in de buurt bent. Of kan je eten op tafel laten staan en ze daarmee alleen laten?

Ze blijven er vanaf. Ook als ik weg ben. Kan het op de tafel, op de bank of op de bijzettafel zetten. Mijn eten blijven ze af. Als ik er ben en als ik er niet ben.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:14

Als hij het na 2/3 x nog niet weet of kan, heb je of de oefening niet goed gedaan.

Of hij vind het zo moeilijk dat je hem niet aan de verleiding bloot moet stellen, als het niet fout mag gaan, en vaker, kort oefenen....en iemand vragen om mee te kijken die verstand van zaken heeft, dus stuur een filmpje naar je instrukteur, die heeft vast bruikbare tips.

Dus in beide gevallen doe jij het fout als je hard moet corrigeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42087
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:18

Rakkie123 schreef:
Als hij het na 2/3 x nog niet weet of kan, heb je of de oefening niet goed gedaan.

Of hij vind het zo moeilijk dat je hem niet aan de verleiding bloot moet stellen, als het niet fout mag gaan, en vaker, kort oefenen....en iemand vragen om mee te kijken die verstand van zaken heeft, dus stuur een filmpje naar je instrukteur, die heeft vast bruikbare tips.

Dus in beide gevallen doe jij het fout als je hard moet corrigeren.

Tegen wie heb je het?

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:40

Tegen degenen die vinden dat een harde correctie goed is als ze het na een paar x iets nog niet kunnen...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:41

tess_84 schreef:
Stroomdraad is een zichtbare grens, een tik uitgedeeld door het baasje komt onverwacht. Een paard weet heel goed dat er een stroomstoot volgt als hij tegen de stroomdraad komt (na een eerste kennismaking met de stroom uiteraard) en zal er daardoor van wegblijven (of niet, dat bewijzen onze Shetlanders af en toe). Een tik of andere correctie komt onverwacht en kan dus ook niet gekoppeld worden aan bepaald gedrag. Sterker nog: het kan zelfs zijn dat gedrag dat eigenlijk gewenst is, hiermee gestraft wordt, als je de straf op een verkeerd moment uitdeelt. Bovendien wordt ongewenst gedrag vaak versterkt, omdat ze bang zijn voor wat er gaat volgen. Of het gedrag wordt net niet vertoond, uit angst, maar dan alleen maar als de strafuitdeler in de buurt is. Je lost hiermee het probleem niet op. Dit geldt zowel voor paard, als voor hond, maar ook voor kind etc.

De hond weet na die eerste keer ook op welk gedrag er mogelijk een tik volgt. Net als dat paard waarschijnlijk een paar keer aan de draad gaat hangen alvorens ie beseft dat de draad 'm een mep verkoopt.
De kern is simpel; Ze vertonen gedrag wel of juist niet meer omdat ze het gevolg willen vermijden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:49

Rakkie123 schreef:
Tegen degenen die vinden dat een harde correctie goed is als ze het na een paar x iets nog niet kunnen...

Je corrigeert iha niet hard als honden iets nog niet kunnen.
Ik denk dat hier ook de denkfout onderweg is die onder "alleen positief" trainers gangbaar schijnt te zijn, dat je óf uitsluitend met beloningen, óf uitsluitend met correcties traint.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42087
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:56

Rakkie123 schreef:
Tegen degenen die vinden dat een harde correctie goed is als ze het na een paar x iets nog niet kunnen...

Ik weet niet hoe hard jij port of tikt, maar ik doe dat niet hard, dat is ook absoluut niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:00

Want in de natuur gaan honden het ook vriendelijk uitleggen... Nee, daar krijgen ze ook gewoon een snauw of een beet. Ik ben er van overtuigd dat een tik van ons veel minder pijn doet als een beet. Net zoals bij een paard dat over jou gaat denderen. Eigen veiligheid eerst en dan krijgen ze toch echt wel een tik. Als ze dat bij een ander paard doen krijgen ze ook 2 hoeven richting hun.

En er is een verschil tussen een tik en een harde mep. Ik kan een mens ook een tik geven die bij lange na niet blauw gaat zien of flink pijn doet. Maar het is wel een: Oh dit is niet goed moment.

In alles zit nuance, maar hier blijkbaar niet, want een tik wordt omschreven als jou hond beurs slaan of met een blauwe plek tot gevolg.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:15

_San87_ schreef:
Rakkie123 schreef:
Tegen degenen die vinden dat een harde correctie goed is als ze het na een paar x iets nog niet kunnen...

Ik weet niet hoe hard jij port of tikt, maar ik doe dat niet hard, dat is ook absoluut niet nodig.


Voel je je aangesproken door de harde correctie dan is het voor jou.
Voel je je daar niet door aangesproken, terecht of onterecht, is het niet voor jou.

Ik weet niet of je het hard doet of niet, ik ga daar ook geen oordeel over geven, lees vooral de rest van mijn post waar je op ageert nog een keer.

Olle

Berichten: 2729
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:34

Wel mooie discussie dit, over hoe mensen hun hond disciplineren.

Het filmpje heb ik gezien en ik zie vooral frustratie bij de dame dat ze haar hond in een openbare gelegenheid niet onder controle heeft. De manier waarop ze dit uit verdiend zeker geen schoonheidsprijs, maar ik moet zeggen dat ik wel eens erger heb gezien.

Die van mij heeft 1 keer op het zijtje moeten liggen als puberende 6 maanden pup, nadat ze leverworst wilde pakken. Daar NEE van mij kreeg te horen en toen ging grommen :Y) .
Ze heeft nooit, maar dan ook nooit meer dit soort gedrag vertoont.
En 1 keer een duw omdat ze uitviel tegen een andere hond en niet meer om mijn verbale commando reageerde, was niet aan haar om het op te lossen (ik ben de baas ;-))

Ik ben wel van mening hoe jij je hond opvoed dat je dit ook terug krijgt. Die van mij doet echt wel eens dingen die ze niet mag en dat weet ze ook. Maar als ik te laat ben met corrigeren, laat ik het maar (onder het mom van ze weet het nu toch niet meer waarom ze straf krijgt).
Mevrouw mag namelijk echt niet met haar neus op tafel, ook niet als ze "per ongeluk" haar eigen speeltje erop gooit. Soms ben ik te laat om te zien dat ze hem erop heeft gegooid en dan alweer pakt. Als ik haar dan zou straffen leer ik alleen maar aan dat ze het speeltje niet mag pakken.

Ik heb dan ook een hele lieve hond, die heel sociaal is naar andere honden. En als zij andere honden corrigeert, omdat ze opdringerig zijn of lip optrekken naar haar, dan zal ze niet bijten, maar jaagt zij ze weg of zoekt ze mij op, zodat ik dit voor haar kan oplossen.

Slaan is een teken van onmacht, ook bij het opvoeden van dieren.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:16

DeMolenhoek schreef:
Want in de natuur gaan honden het ook vriendelijk uitleggen... Nee, daar krijgen ze ook gewoon een snauw of een beet.

Dat is nonsens.

In de natuur, of zelfs onze honden, geven een heel scala aan waarschuwingen af, en zullen altijd een conflict zonder gevecht willen oplossen, want het risico om zelf gewond te raken is aanwezig, en dat is iets dat ze niet willen.

Paarden slaan ook niet zonder tig waarschuwingen te hebben gegeven, en ook die zullen, mits ze de ruimte hebben elkaar uit de weg te gaan, niet vechten.

Helaas zien veel mensen alleen die snauw of beet of trap, niet alle signalen die eraan vooraf gaan, en denken dat het daarom oke is om zelf ook gelijk grof in te komen. Ik ben echt niet van het alleen belonen, wel van positief trainen, en heel vaak is een waarschuwing voldoende. Ik heb het maar heel zelden nodig om echt in te komen.