Welk eerste huisdier voor kinderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaDer

Re: Welk eerste huisdier voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:37

En een wimpergekko? Is dat niet iets? Zijn leuke kijkdiertjes, ze kan het terrarium zelf inrichten én ze eten fruithapjes. Ze vinden krekels wel lekker maar er zijn complete diëten voor ze in poedervorm.
Ze zijn in de avond wat actiever, maar overdag ook heel leuk om naar te kijken.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:58

Onze meiden, net iets ouder, zijn helemaal gek met hun hamsters. Kunnen ze zelfstandig pakken (de Russische dwerghamster) , hebben ze prima handtam en spelen ze veel mee op hun kamer door ze daar in een afgezet stukje te laten lopen, klimmen etc. Ze houden ze in een grote glazen bak (scheelt het traliegetrek 's nachts) en hebben silent spinners (radjes die bijna geen geluid meer maken). Ondanks dat het nachtdiertjes zijn, hebben ze er enorm veel schik aan en hoor je ze nooit over dat ze 's nachts lawaai maken. Ze laten hun pony's, konijn en vissen beneden hier graag links voor liggen. Nadeel is dat ze maar 2 ongeveer worden, was hier een groot verdriet toen de eerste hamster het niet meer deed na 2 jaar. Ze hebben sinds kort ook gerbils, maar meer kijkdiertjes. Ze proberen ze in hun hok wel handtam te krijgen, maar om te pakken zijn ze erg vlug. Wel heel actief en leuk om naar te kijken, maar helaas bij onze jongste was er al ruzie tussen de 2 die ze heeft en dat schijnt lastig te zijn. 2 vrouwtjes gaat vaker mis, mannen konden prima samen, zeker vanaf pup, maar hier vochten de pups, 2 mannetjes uit hetzelfde nest met 6 weken al. We hebben ze opnieuw geprobeerd te koppelen naar aanleiding van tips en internet, maar ze blijven nu met 11 weken klooien met elkaar. Zou ze dan ook niet snel weer voor een kind willen, ze vechten uiteindelijk tot er 1 neer valt en dat is wel super verdrietig voor een kind. Ze moeten per 2, wanneer 1 dood gaat, begint het koppelen dus opnieuw. Ik had verwacht dat het met pups prima zou gaan, maar had ik achteraf geweten dat het direct al vechten en teleurstellend was, had ik ze niet voor mijn dochters gekocht. Onze oudste dochter heeft wel een koppel dat erg lief samen zit, maar wat we met het andere koppel moeten zitten we nog even mee in ons haar. Vond ze dus minder makkelijk dan ze leken.

Vergis je overigens niet in de afmeting van hokken, als je dochter geen grote kamer heeft, is alles wel lastig. Voor de hamsters hebben we hier zelfs een 1 m lang oud aquarium staan. Daar zit dan maar 1 hamster in. Hier hebben ze best een grote kamer, anders had ik het ook niet gedaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 18:05

En wat als je nou een setje oudere cavia's die goed tam zijn uit de opvang ophaalt? Die gaan dan niet super lang mee, als je ze goed uitzoekt zijn ze dus al mooi mak en heeft je dochter er direct aan en ze zijn wat meer dagdieren dan hamsters.

Niets zo lolligs als fluitende cavia's omdat ze de koelkast horen :D

Ik was overigens net wat ouder toen ik mijn eerste hamster kreeg, ik was ongeveer 10 jaar oud. Ik heb daarna nog twee hamsters gehad, ik raakte er echt niet op uit gekeken. Hamsters zijn zó leuk!

Voordeel van cavia's is dan wel weer dat je ze ook bij lekker weer in de tuin kunt zetten, je hebt er dus niet alleen wat aan in de kooi zelf.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 18:10

Cavia's zijn idd ook leuk, maar wilde ts liever niet. Wij hebben ze jaren gefokt en de leeftijd uit boekjes is vaak wel heel optimistisch. Zeker zijn er uitzonderingen, heb zelfs wel eens gehoord van 11, maar 3 tot 4 jaar is veel reëler. Ze zijn wel handzamer dan konijntjes bijv. Die zijn veel sterker in het oppakken, krabben daardoor sneller en zijn niet altijd vriendelijk. Cavia's wel en zijn voor een kleiner kind veel makkelijker op te pakken. Idd per 2 en dan ook een flinke kooi, mijn dochters vonden ze ook altijd leuk, maar zijn toch drukker met de hamsters, die zijn veel cuter, haha. De CH of US teddy zijn mooie rustig ras cavia's, Peruvianen en borstels zijn vaak een stuk drukker.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 18:12

@TS, het dier of dieren in kwestie moeten perse bij dochterlief op de kamer dus? Of kun je dat nog herzien?

En een kitten geen optie, wat ik al eerder aan gaf? Genoeg verantwoordelijkheid wat ze op zich kan nemen, ze kan er leuk mee spelen en een band mee opbouwen, maar ze zijn ook zelfstandig genoeg om er niet constant mee bezig te hoeven zijn en zeker ook als je dochter dan ouder wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 18:27

De huisvesting moet inderdaad bij dochter op de kamer, de leeftijden van konijnen en cavia’s is wat ik uit eigen ervaring weet. Bij mij worden cavia’s gemiddeld 8/9 en konijnen 10 :+
Hamsters gaan bij mij gemiddeld 2,5/ 3 jaar mee.

Kitten gaan we niet aan beginnen, we hebben al 2 poezen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 18:35

Eerlijk gezegd zou ik het niet meer weten nu en zou ik eerder zeggen dat het idee misschien beter uit het hoofd gezet kan worden.

Als het echt perse op de kamer zelf moet, zou ik vogels bv. al niet doen idd ivm stof deeltjes. Maar ook knaagdieren en hun bodembedekking in een hok is dan geen strak plan, ongeacht hoe goed je lucht.
Een aquarium ofzo, dan heeft ze nog wat moois om naar te kijken als ze in slaap valt.
Maar voor de rest zou ik er eerlijk gezegd dan gewoon niet aan beginnen als bepaalde dieren sowieso afvallen voor je en rekening houdend met wat goed/slecht is voor de luchtwegen van een kind op de slaapkamer.

Fretjes zijn heel erg leuke diertjes bv. maar die stinken echt heel snel dus dat zou ik Echt niet doen op een slaapkamer. Verder is mijn inspiratie echt op :')

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 19:57

Shanna schreef:
De huisvesting moet inderdaad bij dochter op de kamer, de leeftijden van konijnen en cavia’s is wat ik uit eigen ervaring weet. Bij mij worden cavia’s gemiddeld 8/9 en konijnen 10 :+
Hamsters gaan bij mij gemiddeld 2,5/ 3 jaar mee.

Kitten gaan we niet aan beginnen, we hebben al 2 poezen.

Genoeg oudere diertjes die een fijn huisje zoeken! Dan zit je er tenminste niet zo lang aan vast.

Of jezelf(En je dochter) aanbieden als oppas/ hondenuitlater? Dan kan ze wel alle dieren verzorgen, maar heb je geen langdurige verplichtingen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:11

Wandelende takken een idee voor op de kamer?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:23

Of een tamagotchi, grapje maar een huisdier hoort zeker niet op een slaapkamer.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:30

Nooit gedacht dat ik een reptiel zou promoten :D

Maar onze oudste heeft enkele maanden geleden, voor zijn 11de verjaardag, een dwergbaardagaam (=veel kleiner dan een gewone baardagaam) gekregen. Die woont op zijn slaapkamer, in een terrarium.

Ik was er op voorhand niet zo enthousiast over, en hij heeft hem alleen maar gekregen nadat mijn man beloofd had mee in te staan voor de verzorging en nadat enkele buren hadden toegezegd er voor te willen zorgen als we op vakantie zijn (want degene die meestal voor onze katten zorgt zag dat niet zitten).

Maar ik moet zeggen dat ik hem veel leuker vind dan ik op voorhand had gedacht. Het voeren van de insecten laat ik nog steeds graag over aan de rest van het gezin, maar verder vind ik het een tof diertje. Het ruikt, stoft, … ook niet als je elke dag de uitwerpselen verwijdert en af en toe het zand vervangt. Overdag branden er een warmte- en UV-lamp, maar ’s avonds gaan die uit en gaat de baardagaam slapen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:53

Ik heb vroeger een vis en wandelende takken op m’n slaapkamer gehad. We hebben nu cavia’s maar die zou ik niet op m’n kamer willen hoe leuk ze ook zijn :+

Zeg nou zelf ze zijn wel heel schattig

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:00

Wandelende takken? Zijn erg makkelijk qua verzorging en leven maar ongeveer een jaar of anderhalf :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:42

Jeetje, dadelijk krijg ik nog het idee dat het echt snel dood moet

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:44

Lukasje schreef:

Uit eigen ervaring weet ik dat het als kind niet leuk is als je een huisdier hebt waar je jaaaaaren verantwoordelijk moet zijn. 2 hamsters gehad die allebei 4 geworden zijn. Na een tijdje was ik erop uitgekeken. Maar de verzorging ging natuurlijk gewoon door, terwijl ik dat echt niet meer zag zitten.

Kun je beter een beestje hebben dat een jaar leeft dan een die 5 jaar leeft.

Wandelende takken leggen ook eieren die je uit kunt laten komen, mocht je er nog geen genoeg van hebben kun je er dus altijd nieuwe bij krijgen!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:46

Uit eigen ervaring weet ik ook dat je als kind vreselijk veel verdriet hebt als een geliefd huisdier sterft. -O-

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:47

Dat klopt ook zeker. Maar het is zieliger als het diertje straks geen aandacht krijgt dan dat het op natuurlijke wijze sterft.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:49

Hier idd ook, konijn en hamster werden allebei gewoon oud, maar worden nog steeds door de kinderen erg gemist, ze hebben het er nog vaak over ondanks dat ze weer nieuwe hamsters en konijntjes hebben. Maar kan me voorstellen van de ouders zelf dat mocht het niet zo lopen dat de kinderen er gek mee zijn als 1e huisdier en er misschien minder naar omkijken dan gehoopt, dat je er niet gelijk 10 jaar aan vast zit.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:53

Pepperrr schreef:
Uit eigen ervaring weet ik dat het als kind niet leuk is als je een huisdier hebt waar je jaaaaaren verantwoordelijk moet zijn.

Euh ?? Niet leuk dat .... 8)7 . Wel, geen huisdier als kind dan??

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:55

Nou inderdaad, om elke hamster heb ik tranen met tuiten gehuild := Bij de laatste was ik de 20 eventjes voorbij :P

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:55

Pepperrr schreef:
Lukasje schreef:

Uit eigen ervaring weet ik dat het als kind niet leuk is als je een huisdier hebt waar je jaaaaaren verantwoordelijk moet zijn. 2 hamsters gehad die allebei 4 geworden zijn. Na een tijdje was ik erop uitgekeken. Maar de verzorging ging natuurlijk gewoon door, terwijl ik dat echt niet meer zag zitten.

Kun je beter een beestje hebben dat een jaar leeft dan een die 5 jaar leeft.

Wandelende takken leggen ook eieren die je uit kunt laten komen, mocht je er nog geen genoeg van hebben kun je er dus altijd nieuwe bij krijgen!

Ik verkocht eitjes en jonkies op de rommelmarkten :') 25 cent per stuk _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:56

Ik moet er juist niet aan denken dat mijn papegaai maar gemiddeld een jaar of 5 zou kunnen worden.
Dan heb ik daar bij voorbaat al verdriet van. Daar mogen van mij nog zeker 50 jaartjes bij!
Ook als het kind was het altijd huilen wanneer er een hamster of cavia dood ging.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 22:09

Ik heb zelf toen ik 10/11 was twee vrouwtjes ratten gehad. Het waren geen knuffels, maar heel leuk om naar te kijken en de kooi in te richten! Elke dag even 10 tot 15 minuutjes in handen hebben en ze zijn zo tam. Klimmen ook leuk over je heen en zijn gewoon super schattig <3 Helaas weg moeten doen omdat mijn moeder allergisch bleek te zijn, anders hadden we ze zeker gehouden! Ik weet nog wel dat we de kooi (de tralies van de kooi) elke twee dagen met vochtige doekjes schoonmaakte om stof en geurtjes te voorkomen, en dat ik dat wel vervelend vond worden na een tijdje.
Edit: ik ken ook mensen die dan weer vreselijk aanhankelijke ratten hadden die het liefst de hele dag op schoot lagen, het is wel leuk om te zien hoe verschillend hun karakters allemaal zijn.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 22:11

Scheelt misschien ook wel dat ik niet snel aan een hamster gehecht raak. En dat ik letterlijk alles zelf moest doen en geen hulp kreeg want het was mijn dier. Ja, dan ben je er als 10 jarig kind snel op uitgekeken.

Overigens bedoel ik het niet slecht. Zeker niet, ik ben een echte dierenliefhebber..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 22:19

Aan schoonmaken hebben ze hier ook een hekel, maar ze doen het zeker wel en voeren iedere ochtend direct nadat ze uit bed zijn hun diertjes, daarbij vragen ze nooit om hulp eigenlijk, zijn nu 10 en 12. Het kan dus zeker wel, maar zal ook per kind verschillen. Denk dat je als ouder ook niet aan een huisdier voor een kind moet beginnen, als je zelf niet bereid bent om er voor te zorgen. Hier zijn ze er super gek mee, maar indien dat tegenvalt, pak je die verantwoordelijkheid voor het dier toch zelf op, dus begrijp zeker wel dat ts niet een dier zoekt in de categorie konijn of kat wat leeftijd betreft.