Welke waakhond past bij ons?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 19:07

Op stal hebben ze drie Cane Corso's. De grootste reu is heel atletisch gebouwd, die zou theoretisch gezien prima met een paard mee kunnen. Maar met andere honden zijn ze niet altijd even makkelijk.

Well is het een enórme waker. Als hij je niet op zijn terrein wil hebben, kom je er niet op. Voor zijn bazen een fantástische hond en als de baas zegt dat het goed is dan knuffelt hij ook gezellig met bezoek maar als hij niet hoort dat het 'goed volk' is.. berg je dan maar :=

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 19:17

Bedankt voor al jullie reacties!
Heeft me doen inzien dat ik een hond voor het plezier (met het paard mee) en een waakhond gewoon gescheiden moet houden.

Wij zijn met toeval een Anatolische Herder tegen gekomen van 3 jaar oud. Op en top waakhond, maar tolereert geen andere honden. Is ook geen knuffelhond, behalve waken moet je er niks van verwachten en wilt ook niet binnenshuis zitten. De huidige eigenaren hebben geen haast om van 'm af te komen. Voor het waken dus een ideale hond, maar kan ik deze hond wel de baas? (Vraag aan mezelf, weten jullie natuurlijk ook niet :+)
En ook een Mechelaar x Rottweiler tegen gekomen in het asiel, ook een waakhond. Wel socialer naar mensen, maar duldt ook geen andere honden. We willen er dan nog wel een tweede hond bij voor het plezier.. De tuin van het huis (en het huis zelf ook) staat buiten de omheining waar de waakhond dan zal verblijven (met een poort er tussen), dus in principe kunnen ze dan niet bij elkaar. Maar toch bang dat dit een keer fout gaat, dat de poort per ongeluk open staat bijvoorbeeld.

Wel besloten om de waakhond waarschijnlijk niet als pup te nemen. Voordat een pup groot genoeg is om af te schrikken ben je toch ook alweer even verder. En hij moet eigenlijk direct z'n werk doen. Dus vandaar dat we een beetje rond zitten te kijken in asiels enzo.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 19:23

Cane Corso's zijn prachtig!

Zit er ook over te denken om het idee van hond met paard mee het bos in te laten varen, maar er wel eens gewoon mee naar buiten te gaan. Willen dan wel een hond die wel sociaal genoeg is naar andere honden om los te kunnen lopen. Dan zijn er alweer een stuk meer opties. Een Rottweiler (2 dus, of een ander ras erbij) vinden we dan wel erg interessant.
Hond zou overdag gewoon binnen in huis kunnen trouwens (ivm de kippen ben ik veel thuis), 's nachts niet, dan moet ie waken (dacht van iemand hier te lezen dat het geen sociale hond naar mensen toe zal worden als ie alleen maar moet waken en buiten is).
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 26-08-19 19:39, in het totaal 2 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 19:29

_Ekenna schreef:
Bedankt voor al jullie reacties!
Heeft me doen inzien dat ik een hond voor het plezier (met het paard mee) en een waakhond gewoon gescheiden moet houden.

Verstandig.

Sammyoo

Re: Welke waakhond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 19:39

Wat ben je van plan met de kippen? Het lijkt me toch dat als de kippen goed verzorgd worden, voldoende ruimte hebben en je treft je maatregelen tegen stalbranden, dieractivisten geen interesse in je bedrijf hebben.
Qua hond die jou en je familie bewaakt, denk eens aan een Spaanse Mastin. Megalief, maar kom niet aan zijn gezin.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 19:45

Ik zou het zelf niet willen, een waakhond en een plezierhond waarbij het risico bestaat dat de eerste de tweede op eet. Die constante onrust en waakzaamheid of ze niet per ongeluk bij elkaar komen.. :n

Met zo'n niet sociale erfhond zou ik het plan van een plezierhond laten varen. En héél goed zorgen dat je hond nooit los kan komen. Moet je willen... ik zou er voor passen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 19:46

Iedere varkensboer/kippenboer etc. is bang voor dierenactivisten. Of het nou een bio boer is die geweldig voor zijn dieren zorgt, of een boer die ze opsluit in hokken (nee, niet mijn manier van dieren houden) en er verder weinig naar omkijkt. Beide zijn er alert op. En een waakhond kan dat stukje alertheid mooi over nemen.

Spaanse Mastin is een hond die mij totaal niet trekt. Komt waarschijnlijk door de Spaanse Mastin die ik ken van een kennis. Vind het beest gewoon echt niks aan. :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 19:54

Mocht je willen gaan voor de honden die niet sociaal zijn naar andere honden toe, neem dan beter geen “plezierhond”, dat is echt om problemen vragen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 19:56

Lukasje schreef:
Mocht je willen gaan voor de honden die niet sociaal zijn naar andere honden toe, neem dan beter geen “plezierhond”, dat is echt om problemen vragen.

Was er al bang voor ja!
Zat gewoon even hardop te denken. We kijken gewoon nog even rustig verder. Hebben nog de tijd. Dus zullen geen overhaaste beslissingen maken. :D Vandaag te horen gekregen dat we waarschijnlijk pas half januari over zullen kunnen gaan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 19:59

Zou ik idd ook niet doen, of beide sociaal en aan elkaar gewend, maar niet met hekken willen scheiden en hopen dat er nooit 1 los komt. Ongewild ooit in zo'n situatie gezeten, pup bij teef in huis genomen en na 2 jaar werd er door de 'pup' ineens gevochten. Wij hadden ook een kennel en hebben het geprobeerd ze gescheiden te houden, maar is voor niemand prettig, de hele dag over je schouder kijken idd. Is geen super situatie. Een sociale waker kan ook, maar zou ze niet de hele dag dan bij elkaar weg houden, 1 op het erf en ander de hele dag in huis. Asiel lijkt mij een goed plan, en wanneer je de tijd hebt, komt de ideale hond vast voorbij!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 20:03

Je kunt ook sociale herplaatsers vinden hoor! Ik heb 5 herplaatsers (onder andere de mechelaar dus) en ik heb ze uitgekozen op het sociaal zijn naar andere honden. Dit was voor mij het belangrijkste. Ik heb 3 mishandelde honden die ik dus de eerste tijd niet kon aanraken en 2 daarvan zijn nu net zo 'normaal' als de rest. Alleen de rottweiler heeft nog wat tijd nodig maar ook bij die heb ik er vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Het voordeel van een herplaatser is dat je kunt kiezen wat jij belangrijk vindt. Ze hebben allemaal wel iets maar je moet kijken waar jij mee kunt dealen. Voor mij is dat dus het sociaal zijn naar andere honden en het sociaal zijn naar mensen vind ik iets minder belangrijk en daar heb ik dus ook deze honden op uit gekozen. Via facebook of verschillende sites van asiels of marktplaats kun je echt de fijnste honden tegen komen! Ik zou niet anders meer willen!

2 honden die niet bij elkaar kunnen is trouwens echt vragen om problemen. Je moet altijd zo voorzichtig zijn met de poortjes en je hebt eigenlijk non stop een bepaalde stres daar over. Dat moet je jezelf niet aan willen doen.

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 20:10

Ik zou zeggen Mechelse herder of andere herder (duitster-hollandse) . Maar een kauskasische herder is ook super gaaf, en heel erg waaks. Zelfde voor Tibetaanse mastiff. Maar mijn ervaring is dat de meeste echt goede waakhonden niet heel sociaal zijn naar andere honden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 20:15

_Ekenna schreef:
Spaanse Mastin is een hond die mij totaal niet trekt. Komt waarschijnlijk door de Spaanse Mastin die ik ken van een kennis. Vind het beest gewoon echt niks aan. :')

Tsssss...onze grote meneer voelt zich nu ernstig beledigd. Hij maakt ook lekker veel indruk op het erf met zijn meer dan 60 kilo :D
Afbeelding

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 20:16

Die blik is ook echt net alsof hij beledigd is. _O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 20:24

Hij is gewoon de allerknapste ;) :D
Maar serieus, hele fijne hond. Heel waaks maar niet agressief (alhoewel ik vermoed dat hij bij het verkeerde bezoek zich niet als een knuffelhond gedraagt). En hij maakt indruk door z'n formaat.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 20:45

Ik zou een turk echt niet aandurven met een beetje pech kiest hij een van jullie als baas en heeft zelf de ander er niets over te zeggen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 20:45

Een turk? :o?

edit; oh een Anatolische herder bedoel je denk ik. :') Maar heb je dat risico niet bij alle echte waakhonden?
Nu zou dat niet persé zo'n heel groot probleem zijn, niemand heeft iets te zoeken (zelfs mijn vriend niet) zonder mij er bij op het stuk waar de waakhonden zullen komen. Maar zou het toch niet heel fijn vinden als mijn vriend echt helemaal niks te zeggen zou hebben tegenover de hond.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 20:57

_Ekenna schreef:

edit; oh een Anatolische herder bedoel je denk ik. :') Maar heb je dat risico niet bij alle echte waakhonden?
Nu zou dat niet persé zo'n heel groot probleem zijn, niemand heeft iets te zoeken (zelfs mijn vriend niet) zonder mij er bij op het stuk waar de waakhonden zullen komen. Maar zou het toch niet heel fijn vinden als mijn vriend echt helemaal niks te zeggen zou hebben tegenover de hond.

Hahaha ja anatool is turk.

Turkse herders zijn echt nog wel een tandje heftiger dan de waakhonden die je hier vaak ziet. Echt zelfstandig en weinig bereid tot samenwerken. Ik zou een herplaatser echt niet aandurven een band krijgen wordt dan nog lastiger en dan bepaald de hond straks wat er gebeurt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:19

_Ekenna schreef:

Mmmm ... heb ik toch een ander idee over. Vele van “onze” waakhonden zijn erop afgestemd om samen te werken met een baas, of dicht in zijn buurt op een erf te leven. Een anatolische herder, en een kaukaas en nog van die type honden zijn gewend om zelfstandig te handelen. Dat maakt toch een verschil.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:48

Die kaukasische herders zijn echt zeer waaks. Mijn vorige buren hadden er 4 en naast hun kinderen kon en niemand op het terrein komen.
Veel geblaf en er een een keer is ontsnapt gelijk een buurvrouw aangevallen.
Ik was zo blij toen ze gingen verhuizen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:51

Ook hier iemand die je waarschuwt voor een anatolische herder of kaukaas. Dit type honden is zeer zelfstandig en trekt z'n eigen plan. Zodra je ook maar even de teugels laat vieren, pakt hij het over. Vaak met grote gevolgen..

Een Puli of Komondor is misschien ook een optie? Goede wakers (zeker de Komondor) en naar eigen volk heel lief.
De vacht ziet er moeilijk uit, maar vergt echt minimaal onderhoud. Hooguit af en toe bijknippen tussen de tenen. Nooit knippen/plukken/scheren *\o/*

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:03

Hier in de buurt zijn er ook 2 anatolische herders. Ik ben als de dood dat die een keer uitbreken. Zitten ook nog in een woonwijk.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:06

Ik heb zelf een kruising mechelse herder van 1.5 jaar voor de bewaking thuis waar ik politietraining mee volg.
Hij weegt 43 kilo en is zeer imposant. Echter staat de Mechelse herder toch wel bekend om heup problemen, zo ook die van mij. 1.5 jaar oud en spondylose.
Ook kan hij absoluut niet met andere honden samen. Dus los naast het paard meenemen op buitenrit is iets wat ik nooit met hem zal doen. En het is niet dat hij geen training heeft gehad, het zit er gewoon niet in.
Ik zou wel een ras kiezen wat lichamelijk wat sterker is. Ook omdat ze buiten moeten blijven.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:35

yvje86 schreef:
Ik heb zelf een kruising mechelse herder van 1.5 jaar voor de bewaking thuis waar ik politietraining mee volg.
Hij weegt 43 kilo en is zeer imposant. Echter staat de Mechelse herder toch wel bekend om heup problemen, zo ook die van mij. 1.5 jaar oud en spondylose.
Ook kan hij absoluut niet met andere honden samen. Dus los naast het paard meenemen op buitenrit is iets wat ik nooit met hem zal doen. En het is niet dat hij geen training heeft gehad, het zit er gewoon niet in.
Ik zou wel een ras kiezen wat lichamelijk wat sterker is. Ook omdat ze buiten moeten blijven.

Tja euhm sorry, maar dat krijg je bij 'pretnestjes'. Wat voor kruising is het dan? Mechelse herder, geen sterk ras? Ik ken er die tot hun 15de nog meeliepen in het leger om explosieven op te sporen. Geen problemen met de heupen of ellebogen.
Ik snap ook niet dat je nog zo'n zware training doet als de hond al spondylose heeft?

Zorg gewoon dat de ouders van je hond getest zijn, dat je je pup niet overbelast, dan krijg je zo'n problemen niet. Zeker op zo'n jonge leeftijd toch niet...

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:51

yvje86 schreef:

Spondylose is een rugprobleem, heeft niets met de heupen te maken, dus ik snap je "zo ook die van mij" niet.
Mechelse Herders staan helemaal niet bekend om heupproblemen. Helaas kom ik de laatste tijd bij medische keuringen wel vaker spondylose tegen. Ik zou persoonlijk ook geen "politietraining" doen met een hond met spondylose, erg pijnlijke aandoening, die zou ik niet zo zwaar willen belasten.

OT, een Anatool of Kaukaas zou ik nooit aanraden voor iemand die niet een enorme berg ervaring heeft.
Een oudere hond om te waken en evt een pup voor het plezier vind ik wel een heel goed idee