Zou sowieso voor de rassen gaan die echt bekend staan als goede erfhond, zoals Beauceron, Hovawart enz....niet een ras van: Ja mijn hond van dit ras is een goede erfhond dus dan zijn ze dat allemaal.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ianthe schreef:Sommige rassen in dit topic zijn wel erg bijzonder als erfhond.![]()
Zou sowieso voor de rassen gaan die echt bekend staan als goede erfhond, zoals Beauceron, Hovawart enz....niet een ras van: Ja mijn hond van dit ras is een goede erfhond dus dan zijn ze dat allemaal.![]()
Tinkermuts schreef:Rottweiler zie ik genoemd worden maar die nemen het waken wel heel serieus, heb er drie gehad en nu nog 1 en ze twijfelden niet om te bijten als je het erf onaangekondigd op komt.
Ze zijn werelds voor het gezin maar buitenstaanders worden niet altijd getolereerd.
Gracezellaa schreef:Wat dacht je van een stabij of een wetterhoun? Deze zijn oorspronkelijk gefokt als erfhonden en voorzichtig met (jonge) kinderen.
mvdende schreef:Gracezellaa schreef:Wat dacht je van een stabij of een wetterhoun? Deze zijn oorspronkelijk gefokt als erfhonden en voorzichtig met (jonge) kinderen.
Ehhh, deze honden zijn oorspronkelijk gefokt voor de jacht! Dat ze ook een erf bewaakten, was mooi meegenomen. Maar het grootste instinct van deze honden is jagen. De huidige generaties Stabij's en Wetterhoun zijn uitsluitend voor gezinshond en voor de jacht gefokt. Daarnaast liggen dit soort honden liever naast je op de bank dan buiten alleen in een kennel.
Jolien87 schreef:Een bouvier moet je, net als alle andere honden, opvoeden.
Het zijn enorm slimme honden en als je ze niet duidelijk maakt wat je van ze verwacht, dan verzinnen ze, ze waar je bij staat.
Doe je dit echter wel, dan heb je er een topbeest aan. Voor zowel je gezin als ter bescherming van je territorium.
chanicha schreef:Nikass een Bouvier luistert naar zijn baas maar als de baas er niet is is hij de baas.
Ik had geen lievere en betere hond voor mijn kinderen, en ons, kunnen hebben.
Mijn opa en oma hadden ook altijd Bouviers dus vandaar mijn liefde voor het ras.
Peterina schreef:Ik ga het even vanuit een andere standpunt een bedenking geven.
Je wilt ook een erf hond … dus neem ik aan dat het ook veel buiten verblijft, hetzij los of in een hok.
Ik heb veel meldingen gelezen van Berners en gelijkaardige honden = groot en lang harig … dus redelijk veel onderhoud. En laat ons even eerlijk zijn … met de huidige zomer temperaturen die wij ervaren … niet de ideaalste type van hond om te hebben, zij het binnen of buiten.
Gehoorzaamheid is een andere punt … als je een 'erf' hebt, dieren en kinderen, dan behalve de basics, neem ik aan dat er niet veel tijd over is om naar de honden school te gaan, dus een ras die makkelijk en snel leert is ook gewenst. Verschillende rassen die al vermeld zijn zijn 'hard-leers', zelfs koppig en dominant tov andere dieren (kind?), dus hier ook een aandachts punt. En voordat ik half bokt op mij af krijg … ja er zijn altijd uitzonderingen, en jouw hond is misschien de uitzondering, maar de TS heeft niets aan 'uitzonderingen'.
Er zijn genoeg rassen die niet alleen goed bewakers zijn, maar ook kind en dier vriendelijk zijn.
Goede erf familie rassen:
Bouvier
Rottweiler
Australian Cattle Dog
Duitse Herder
Jolien87 schreef:chanicha schreef:Nikass een Bouvier luistert naar zijn baas maar als de baas er niet is is hij de baas.
Ik had geen lievere en betere hond voor mijn kinderen, en ons, kunnen hebben.
Mijn opa en oma hadden ook altijd Bouviers dus vandaar mijn liefde voor het ras.
Precies dit.
Nu moet ik zeggen dat ik ook wel bevooroordeeld ben maar niet zonder reden.