Een hond, hoe doen jullie het toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:58

Ik vraag me vooral af hoeveel van jullie een gezin + baan hebben en waar je dan 3/4 uur tijd over hebt om te wandelen/ trainen etc??

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:02

KarmaChansy schreef:
Maar jij wandeld dus wel toch? Want ik las het alsof je niet wandeld en alleen trained

Uiteraard loop ik ook met ze, ze komen meerdere keren per week in het bos. Ik kan geen hond in topconditie houden met 2x per week een uurtje trainen en verder blokjes om. Afgezien van dat ik het ook niet zou willen ;)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:03

Volgens mij vindt onze hond het heerlijk als we eens dag weg zijn.. thuis druk met kids en wij doen veel met de hond, die is na paar dagen met zijn allen thuis gewoon gaar heb ik wel eens het idee.

Ik werk 2,5 dag, op mijn 2 hele dagen komt mijn vriend vaak tussen de middag thuis, soms lukt dat niet dan is het maar keer zo. Hond kan door luik naar buiten sowieso. En zodra ik thuis kom ga ik wandelen.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:05

corine1981 schreef:
Ik vraag me vooral af hoeveel van jullie een gezin + baan hebben en waar je dan 3/4 uur tijd over hebt om te wandelen/ trainen etc??

Ik ben er nog niet uit of ik kinderen wil maar weet wel dat ik niet (teveel) wil bezuinigen op mijn hobby en sport. Het is absoluut mogelijk weet ik uit de omgeving maar dat is denk ik ook waar je je prioriteit legt en in hoeverre je partner/ander sociaal vangnet daaraan meewerkt.

Edit 3/4uur per dag kom ik zonder kinderen en met parttimebaan de meeste dagen ook niet aan denk ik hoor :P Gemiddeld misschien wel als je de hele of halve weekenden op wedstrijd meetelt.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:14

MissAnnemijn schreef:
corine1981 schreef:

Ik ben er nog niet uit of ik kinderen wil maar weet wel dat ik niet (teveel) wil bezuinigen op mijn hobby en sport. Het is absoluut mogelijk weet ik uit de omgeving maar dat is denk ik ook waar je je prioriteit legt en in hoeverre je partner/ander sociaal vangnet daaraan meewerkt.

Tsja. Wij hebben beiden al jaren honden en -gelukkig- inzichten veranderen natuurlijk, maar om me heen zie ik honden nog veel langer alleen zitten.

JesdaJinn

Re: Een hond, hoe doen jullie het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:19

Ik heb 2 honden.
Werk in ploegen en kan de honden zo om de deur schuiven bij mijn ouders. Daar hebben ze een grote tuin.
Er wordt bij mijn ouders niks met ze gedaan en als ik thuis kom ga ik iets met ze doen. Iets actiefs .

Toch zitten ze heeeel soms ook wel es een dag met zn 2en. Krijg niet de indruk dat ze dat erg Vinden. Ze slapen dan gewoon

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 15:48

Blijheid schreef:
Sorry, dan heb ik dat verkeerd begrepen! Omdat je daar zo specifiek naar vroeg dacht ik dat het ook jou situatie was.

Dat geeft niet! Ik gebruik dit voorbeeld omdat mensen met meerdere kinderen (die de hond uitlaten) of mensen met een parttime baan natuurlijk prima de tijd hebben, maar ik zie juist de doelgroep die ik aanhaalde met honden. Daar was ik benieuwd naar

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:53

Ik woon nu sinds een paar weken samen, maar daarvoor woonde ik alleen met 3 honden. Heb een fulltime baan een paard een studie en daarnaast train ik nog 3 x in de week met mijn honden.. Ohja en dan heb ik nog een huishouden.. Maar mijn honden worden 4 x per dag minimaal uitgelaten en gaan dagelijks mee naar het bos tussen de middag in mijn pauze. Ook slapen we met zijn alle gezellig in een kamer (lees honden in een mand. En ik denk dat mijn honden toch echt best wel gelukkig zijn :)
Ook nu ik samen woon neem ik de verantwoordelijkheid voor mijn honden en laat ik ze altijd zelf uit als dit mogelijk is.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:56

Ik heb precies hetzelfde als jij, Divers.. Ik wil dolgraag een hond.. Helemaal goed ingelezen, ook het ras zou duidelijk zijn, oefenen en trainen lijkt me super.. maarja, werk..
Als we écht goed passen en meten met werk moet dat best prima gaan op de meeste dagen. Dan krijg je inderdaad het verhaal 'hij is maar X dagen alleen..' en dát wil ik niet. Ook geen grote tuin, ook geen ouders in de buurt, ook geen aardige buren die een stukje willen wandelen tussendoor
Dus dan gewoon geen hond :n

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:57

MissAnnemijn schreef:
3 uur per dag trainen }:0 Ik train dus 2x per week een uurtje en daarnaast wedstrijden, soms nog 10 minuutjes iets thuis maar de rest van de dagen train ik niks hoor.
Ik kan zeggen dat ik toch een actief ras heb en op het hoogste niveau meedraai in mijn sport (agility). Overtrainen is ook niet goed.

Wie heeft het over 3 uur per dag trainen?

Ik heb het gehad over 3 uur per dag minimaal bezigheidstherapie daar zit o.a wandelen in maar ook trainen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:05

KarmaChansy schreef:
3 uur per dag is echt niet teveel voor mijn honden hoor die lopen dat zeer makkelijk met de vingers in de neus. Tuurlijk als jij je hond de hele dag niets aanbied kunnen ze dat niet aan maar ik persoonlijk vind je een slechte hondenbaas als je het arme dier de hele dag alleen laat dan in de ochtend 15 min wandel in de avond nog eens 15 min en that's it en ja der zijn genoeg mensen die dat doen

Je bent nu appels met peren aan t vergelijken,.... 3 uur lopen met 2x kwartier.

Lees dit artikel eens. Honden hebben ook gewoon rust nodig

https://www.moniquebladder.nl/laat-die- ... #more-8746

Ik blijf erbij, dagelijks 3 uur bezigheidstherapie in welke vorm dan ook, is echt teveel. Dat is netzomin goed als de hele dag de hond alleen laten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:14

Kan je je voorstellen dat een herdershond maar 3u/dag werkt? Dan heeft zo'n herder nogal wat honden nodig. We zijn veel te veel gewoon dat honden niks te doen hebben. Dan krijg je uitspraken als 'mijn hond slaapt toch de hele dag'.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:15

Sclimpre schreef:
Kan je je voorstellen dat een herdershond maar 3u/dag werkt? Dan heeft zo'n herder nogal wat honden nodig. We zijn veel te veel gewoon dat honden niks te doen hebben. Dan krijg je uitspraken als 'mijn hond slaapt toch de hele dag'.

Maar je weet dat ze een groot deel van het jaar (en ik denk ook zeker wel de dag) ook helemaal niets doen?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:17

Niet iedereen heeft natuurlijk een kantoorbaan.

Mijn man werkt regelmatig en 1 dag per week vanuit huis. Ik werk onregelmatig. We plannen ons werk een beetje om de honden heen. Soms is het wel lastig combineren.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:19

Gelukkig mag iedereen zijn eigen mening hebben en ja mijn honden pakken genoeg rust hoor daar hoef geen zorgen overgemaakt te worden. Die slapen hartstikke goed ondanks dat zij dus wel lekker trainen en wandelen :D

Enne het is misschien appels met peren vergelijken maar het is een feit dat het voorkomt en mijn mening is daarin gewoon dat je dan geen hond moet nemen.

Ja de hond went wel aan een hele dag niks doen maar dat betekend nog niet dat het goed is of wel?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:22

Maartje1990 schreef:

Ik blijf erbij, dagelijks 3 uur bezigheidstherapie in welke vorm dan ook, is echt teveel. Dat is netzomin goed als de hele dag de hond alleen laten.

Als je het schema van Monique aanhoudt, ben je zo op een dag ook wel gemiddeld 3 uur met je hond bezig. (wat korter of wat langer natuurlijk)

1 x een langere wandeling van anderhalf uur, hier mag de hond los en lekker hond zijn en vrij rennen.
3 x een kort plas/poep rondje van 10 minuten.
2 x een kwartier aandacht in de vorm van spelen, trainen, oefenen etc.

Drie uur met je hond bezig zijn, wil niet zeggen dat je 3 uur lang aan het trainen bent natuurlijk.
En dan komt al de tijd van het aaien, bankhangen etc er nog bij :D

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:28

Die antwoorden van...mijn hond ligt de hele dag gewoon te slapen als ik weg ben, heb je ook weinig aan. Een hond went eraan als je altijd lange dagen weg bent, maar dat betekend nog niet dat het goed is. Als je nooit traint, went een hond daar ook aan, maar dat betekend nog niet dat die hond niet graag wat met je wil doen. Mentale uitdaging is ook belangrijk.

Ik vind niet dat je een hond kan hebben als je die elke dag 9 uur alleen laat. En gaat er niet alleen maar om dat ze hun beweging nodig hebben, maar ook gewoon het gezelschap. En daar is een 2e hond ook geen vervanging voor.

Ik ben zelf minder gaan werken toen ik honden nam, omdat ik het anders niet eerlijk vond. Dan had ik ze ook niet genomen als dat niet zou kunnen.

Heb nu een hond die zijn poot gesloopt heeft en niet alleen kan zijn, zulke dingen moet je ook rekening mee houden. Hoe los je dat op, heb je daar iemand voor als er wat mis is? Of als je toch af en toe een lange dag hebt, zorg ervoor dat je een oppas, pension of wat dan ook achter de hand hebt.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:35

Wij hadden sowieso meerdere honden om elkaar gezelschap te houden.
Een tijdje door omstandigheden allebei fulltime moeten werken, we hebben de honden er niet voor weg gedaan.
Ik stond iedere ochtend om 5 uur op om met ze te gaan lopen, na het werk een snel plasrondje en na ons eten weer een lange wandeling, en de honden sliepen bij ons op de kamer.
In het weekend was ik met ze op de hondenclub.
Het was niet ideaal, maar zo hebben wij het toen opgevangen.
In de vakantie viel het dan op dat het ritme van de honden was dat ze overdag veel lagen te slapen, en op de tijden dat wij op werkdagen thuis waren juist heel actief.
Ik had er in die situatie niet voor gekozen om honden te nemen hoor, die hadden we al.

Inmiddels is er bijna altijd iemand thuis (mijn man werkt veel thuis) en hebben de honden hun eigen speelweide met kennel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:51

Barbet schreef:
Maartje1990 schreef:

Als je het schema van Monique aanhoudt, ben je zo op een dag ook wel gemiddeld 3 uur met je hond bezig. (wat korter of wat langer natuurlijk)

1 x een langere wandeling van anderhalf uur, hier mag de hond los en lekker hond zijn en vrij rennen.
3 x een kort plas/poep rondje van 10 minuten.
2 x een kwartier aandacht in de vorm van spelen, trainen, oefenen etc.

Drie uur met je hond bezig zijn, wil niet zeggen dat je 3 uur lang aan het trainen bent natuurlijk.
En dan komt al de tijd van het aaien, bankhangen etc er nog bij :D

Waar vindt je dat laatste? Ze zegt een uur tot anderhalf uur. Ze geeft ook aan eens een dag rust te pakken. Elke dag 3 uur is (te)veel.

Ik doe 1 keer per week cursus met de hond, doordeweeks train ik ook, soms korte dingetjes, regelmatig met wandelen en soms even een apart momentje. Maar niet alle dagen van de week. Ik skate 4 keer per week e de hond gaat mee zo'n 7 km per keer. Grote wandelingen in het bos heb ik af en toe.

Uiteraard wandelen we bij ons thuis (buitengebied) maar niet uren lang.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:57

Maartje, een keer in een ander artikel van Monique Bladder wat over hetzelfde ging.
Maar ik denk dat we ongeveer hetzelfde bedoelen hoor.
Jouw schema wat jij met je hond doet, lijkt mij prima :)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:22

Tsja. Wij hebben drie honden, zijn beiden 7 à 8 uur per dag weg. Vriend wel vroeger weg/thuis dan ik.
Honden zitten in omheinde tuin, hebben een ruimte waar ze binnen kunnen spelen/slapen. Speelgoed is ter beschikking, plek waar ze mogen graven/de boel omploegen.
Vriend is thuis vanaf 16u30 en vanaf dan zijn ze gewoon binnen bij ons. Elke avond gaan ze mee wandelen en mogen ze ook los. Daarna mogen ze gewoon de rest van de avond op de bank hangen bij ons.
Weekends gaan ook helemaal naar de honden.

Wij mogen vast geen honden houden van bokt, maar ik antwoord gewoon op TS haar vraag over hoe wij het doen.

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:24

Wij hebben hier een pitbull/Stafford die laten wij 4x per dag uit en in totaal 3 uur per dag minimaal lopen, vriendin van men pa werkt alleen een paar uurtjes savonds dus dan kan zij hem door de dag uitlaten en doet men pa of ik t even snel in de avond.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:30

En wat vinden jullie van boerderij honden dan? Die worden (meestal) echt nooit uitgelaten. Baas is altijd thuis en ze lopen de hele dag los op het erf. Geen getrain, geen wandelen of naar het bos en geen mentale uitdagingen. Valt dat dan ook onder "sneu" en "moet je maar geen hond nemen" ? Of vinden jullie dat anders?

Ik ken persoonlijk geen boer of mensen met echt groot erf die met hun honden gaan wandelen, trainen etc.

Vraag ik omdat op bokt veel paardenhouders zitten en ook wel enkele met paarden aan huis -> groot erf

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:32

Wij hebben bewust pas voor een hond gekozen toen ik minder kon gaan werken.
Ik werk onregelmatig, overdag van 7.30 - 12.00 en s’ avonds van 16.00 - 23.00, dan is vriendlief maximaal om 18.30 thuis.
Ik denk dat ik een heel eind kom met bovenstaand schema van Monique. Komt bij dat ik 1 keer per week behendigheid train en hij gaat 2 a 3 keer per week mee hardlopen en/of fietsen.
Als we een avondje of dagje weg gaan gaat hij of naar schoonouders, of naar oma. Vakanties gaat hij doorgaans mee.
Overigens hebben we ook zeer regelmatig een luie kroel zondag waarop we 3 x een blokje om doen en lekker bankhangen.

Maar eerlijk, hele dagen alleen is voor ons echt een no go.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:33

Kabayo schreef:
En wat vinden jullie van boerderij honden dan? Die worden (meestal) echt nooit uitgelaten. Baas is altijd thuis en ze lopen de hele dag los op het erf. Geen getrain, geen wandelen of naar het bos en geen mentale uitdagingen. Valt dat dan ook onder "sneu" en "moet je maar geen hond nemen" ? Of vinden jullie dat anders?

Ik ken persoonlijk geen boer of mensen met echt groot erf die met hun honden gaan wandelen, trainen etc.

Vraag ik omdat op bokt veel paardenhouders zitten en ook wel enkele met paarden aan huis -> groot erf

Er zijn er genoeg die het daar goed op doen, maar ik ben in het verleden ook genoeg honden tegengekomen waar de levenslust niet bepaald vanaf straalde.
Ik denk dat het ook een verschil maakt of die erfhond regelmatig aanloop en aandacht heeft op bijvoorbeeld een stal of manege of dat hij zich praktisch de hele dag alleen moet vermaken.