Depressief (door puppy?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: Depressief (door puppy?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 00:23

Ik snap het wel dat het allemaal even tegen valt. En dan heb ik zelf nog nooit een pup gehad.
Ik heb nu mijn 4e en 5e hond, allemaal herplaatsers. En bij allemaal viel het de eerste weken tegen. Op de een of andere manier lijk ik dan toch weer te vergeten dat het bij de vorige honden best pittig was in het begin.
Een herplaatser is ook niet perse gelijk makkelijk natuurlijk, je hebt nog niet echt een band de eerste tijd.
Mijn nieuwste aanwinst heb ik sinds eind november, nog niet zo lang dus. De eerste paar dagen vond ik het logisch dat ze wel eens een ongelukje in huis had. Maar na een paar weken begon het toch wel te frustreren. Ze vond het buiten te spannend en als we dan weer veilig binnen kwamen, ging ze haar behoefte doen.
En daarbij is het een ondeugende, ondernemende puber. Dus ik heb me best wel afgevraagd waar ik aan begonnen ben.
Inmiddels heb ik dat gelukkig niet meer, we hebben onze draai samen gevonden. En ik kan haar nog steeds wel eens achter het behang plakken, als ze weer eens streken uithaalt. Maar ik heb niet meer het gevoel dat het teveel is voor me.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 06:45

Ik snap je wel hoor.

Ten eerste: Je hoeft ECHT niet maanden vrij te nemen voor een pup, sterker nog, de kans dat je een hond krijgt met verlatingsangst is een stuk groter als je altijd vast geplakt zit aan de pup. Dus voel je aub niet schuldig t.o.v. dat.
Er zijn vele meningen wbt een hond hebben en werken. Sommigen vinden dat een hond niet meer dan 2 uur alleen kan zijn, andere gaan tot het andere uiterste en maken het 12 uur.
Mijn honden zijn 8 uur per dag 'alleen'. Maar ze hebben elkaar en 2x per week komt de uitlaatservice. 1x per week werkt m'n vriend thuis en ze zijn de hele dag in de tuin dus ze kunnen plassen/poepen wanneer het nodig is. Dus, er zijn middenwegen in het hebben van het hond en werken.

Ten tweede: Toen ik m'n tweede hond kreeg (rescue pup) was ik volkomen van slag. Totaal onverwacht.. en was ik dus ook heel erg in tranen. Ik dacht dat we de foute hond hadden geadopteerd of eigenlijk misschien helemaal geen 2e hond hadden moeten nemen.
Ze was heel intens, hing altijd in de wangen van m'n andere hond en ik was vooral bang dat ik nooit van haar kon houden zoals ik van m'n andere hond houd. En ik moest daar echt even doorheen. Leuke sidenote: Ik ben een hondentrainer.... dus niet bepaald zonder kunde of ervaring.

Dat mensen zeggen dat ze daarom misschien geen geschikte eigenaar is vind ik echt te ver gaan. :=
Het is gewoon een gevoel dat je jezelf oplegt. 'Ben ik wel goed genoeg?' 'Kan ik de hond bieden wat hij nodig heeft?' 'Wat als ik iets fout doe in de training?'
Je gevoelens komen waarschijnlijk voornamelijk uit onzekerheid.

Beide honden van mij waren vrij snel zindelijk.. maar dat wil niet zeggen dat ik soms echt niet m'n bed uit wilde (al sliep m'n 2e gelijk door.. m'n 1e moesten we wel 3x per nacht op staan). Ik wenste voor beide honden ook dat ik door de puppy tijd heen was zodat xyz-reden over zou zijn. Hoort er allemaal bij.

Nu gaat het super.. ik had een ongeveer 1.5 week nodig om over dat gevoel te komen en misschien wel een maand om echt dat 'houden' van gevoel te krijgen.

Even doorheen bijten.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:02

Ik snap dat het veel werk is, maar hoe kan je nou depressief worden van alle vreugde die een puppy met zich mee brengt!? <3
Daar vallen toch alle lasten bij in het niet?

Waar ik me wel over voor kan stellen dat je stress van krijgt is dat je over een paar dagen je pup al halve dagen alleen moet laten. Dat is imo veel te snel. Dat je geen maanden vrij kan nemen snap ik, maar een oppas, mee naar werk etc, dat zijn allemaal dingen waar je over na kan denken.

Want hoe zie je het nu voor je? Tot 7 uur slapen in de bench, dan opstaan met de pup lopen en rond 9 uur naar je werk en de pup dus weer uren in de bench? Dat zou mijn keuze niet zijn. Sowieso is fulltime werken en in je eentje een hond geen makkelijke keuze. Ik heb het ook merendeels van de tijd, maar dat betekent wel dat er elke dag een uitlaatservice komt en de dagen dat dat niet zo is, ik thuis werk. Als je daar nog geen oplossing voor hebt, kan ik me voorstellen dat dat onrust geeft. Als je daar nu al een oplossing vindt, geeft je dat wellicht al rust en kan je meer genieten.

Verder heb je een geweldig ras gekozen, maar wel een ras dat een stabiele basis nodig heeft. Zorg er dus voor dat je hem dit mee geeft!

En succes, pups zijn niet van suiker hoor!!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:07

Cioccolato schreef:
Ik denk al wat te ver door, maar hierdoor krijgt het ras wel een slechte stempel. Omdat mensen gewoon een hond nemen en deze is toevallig cool.
Had dan voor een klein, wat simpeler ras gekozen. 1 die het met wat minder beweging af zou kunnen..
Dat zou het voor jou ook makkelijker maken, want zeg nou zelf.. Een (serieus) depressieve baas is ook niet alles. Denk aan jezelf en niet alleen maar aan een hond he!

Kom kom ! Op basis van wat trek jij zulke zware conclusies?
TS neemt niet “gewoon” een hond die “toevallig” cool is en ik lees nergens dat zij “serieus depressief” is hoor.
Wat ik lees is dat TS erg nagedacht heeft over de hond en nu wat overdonderd wordt door de vrees wat verkeerd te doen. Zij is alleen en polst hier of de twijfels daarrond normaal zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:18

Ik vind de conclusies ook zwaar hoor!

Neemt niet weg dat in je eentje een hond en hele verantwoordelijkheid en veel werk is.

Mijn ex haalde de hond in het begin nog wel eens op maar na een poosje niet meer. Ben destijds voor de hond minder gaan werken, deed na mijn werk uitsluitend dingen waar de hond mee naar toe kon en liet hem vaak en lang uit.
Als ik eens een dag niet onder afspraken uit kon komen had ik een vangnet gelukkig. Maar dat probeerde ik niet vaak te doen. Mijn hond, mijn verantwoordelijkheid.

Ik hoop dat jij net zo stapel verliefd wordt op je hond als ik was destijds ts, want oh wat voelde het fijn en veilig als ik thuis kwam! Of in de avond samen op de bank! Hij sliep in zijn 'eigen bed' op mijn kamer. Zo gezellig!

Het komt vast goed TS! Laat je niet ontmoedigen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:35

Ach TS, ik herken het ook wel hoor. Met 1e pup (niet 1e hond) was ik na een aantal weken ook kapot, ik werd gillend gek. Hij sliep niet door, kon niet opgesloten worden, was niet zindelijk te krijgen (had ook nog blaasontsteking), kon nog geen minuut alleen blijven en sloopte enorm. Mijn hele dag en nacht bestond uit schoonmaken en de pup. Wij moesten zelfs beneden naast hem slapen, hij kon niet boven omdat het daar te heet was. Hittegolf, dus 30 graden in de slaapkamer. Ik heb denk ik 4 of 5 weken beneden op een stretcher geslapen. :')

Dus leuk een pup? Ja, momenten wel, momenten ook absoluut niet. Je bent moe, je voelt je verantwoordelijk en je twijfelt of je het wel goed doet. Als mensen dan ook nog gaan roepen dat je alles fout doet, omdat je pup van 11 weken nog alles in huis doet, sloopt, het op een gillen zet in de bench en niet doorslaapt... Voor hem heb ik dus wel oppas moeten regelen voor elke minuut dat ik weg moest, dat kon hij pas toen hij 6 maanden was alleen. Hij is nu 6 en een fijne hond, alle problemen zijn opgelost en die puppy blues ging na een paar weken ook weg toen we eenmaal een routine hadden en alles iets makkelijker ging.
En toen kwam 2 jaar later pup 2 en vroeg ik me weer af waar ik aan begonnen was. _O- Maar ook daar ging het weer over en dat is een fijne hond geworden.

Ik was op beide honden echt stapelgek, maar het was ook gewoon even een moeilijke tijd. Dat betekende niet dat ik ze weg wilde doen of dat ze niet bij me paste.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:38

Misschien dat mijn opmerkingen niet prettig bij ts en anderen overkomen maar ik vind dat wanneer je een dier aanschaft je de best mogelijke omstandigheden moet proberen te creëren voor dat dier, die is namelijk voor 100 % afhankelijk van de mens. Of het nu om een hond, paard , papegaai , kat of kitten gaat. Waarbij voor een hond wel de meeste zorg verreist is. En die geef je in mijn ogen zeker niet door het dier op termijn zo’n 16 uur in een bench te laten zitten . Of gewoon alleen thuis te laten , ik vind het bij een sociaal roedeldier als een hond zelfs mishandeling . En de gevolgen blijven meestal niet uit, hoe goed je er in de andere 8 uur ook je best voor doet.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:49

bigone schreef:
Misschien dat mijn opmerkingen niet prettig bij ts en anderen overkomen maar ik vind dat wanneer je een dier aanschaft je de best mogelijke omstandigheden moet proberen te creëren voor dat dier, die is namelijk voor 100 % afhankelijk van de mens. Of het nu om een hond, paard , papegaai , kat of kitten gaat. Waarbij voor een hond wel de meeste zorg verreist is. En die geef je in mijn ogen zeker niet door het dier op termijn zo’n 16 uur in een bench te laten zitten . Of gewoon alleen thuis te laten , ik vind het bij een sociaal roedeldier als een hond zelfs mishandeling . En de gevolgen blijven meestal niet uit, hoe goed je er in de andere 8 uur ook je best voor doet.

Mee eens. Het is nog te vaak 'ik wil een huisdier' en niet 'wat kan ik dat dier bieden?'.
Van paarden vinden we het absoluut noodzakelijk dat ze het gezelschap van anderen paarden hebben, maar honden hebben net zoveel behoefte aan gezelschap van soortgenoten. Indien dat niet mogelijk is kan gezelschap van mensen er ook wel mee door. Alleen zijn is niet prettig voor een hond.
In het geval van TS kan een dagopvang misschien een oplossing zijn.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:51

Sorry maar ook ik trek twijfels in jouw "5 jaar voorbereiding". Als je na 3 dagen al overspannen bent en je hebt dit niet zien aankomen, ken je misschien jezelf niet, of je hebt je niet ingelezen in hoeveel tijd een puppy kost. Ook snap ik niet dat je hem straks de hele dag (en nacht) alleen laat zitten. Je wil in je werkpauze even naar huis? Het is je nu al allemaal te veel, hoe denk je dit in de realiteit te gaan doen?

edit. Je weet toch wel dat honden groepsdieren zijn hè? Dat ben je vast wel ergens tegengekomen in je vijfjarige onderzoek. :Y) Als ik op je verhaal afga zou ik je helaas geen hond meegeven als fokker/verkoper zijnde.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:16

antje_vip schreef:
Sorry maar ook ik trek twijfels in jouw "5 jaar voorbereiding". Als je na 3 dagen al overspannen bent en je hebt dit niet zien aankomen, ken je misschien jezelf niet, of je hebt je niet ingelezen in hoeveel tijd een puppy kost. Ook snap ik niet dat je hem straks de hele dag (en nacht) alleen laat zitten. Je wil in je werkpauze even naar huis? Het is je nu al allemaal te veel, hoe denk je dit in de realiteit te gaan doen?

edit. Je weet toch wel dat honden groepsdieren zijn hè? Dat ben je vast wel ergens tegengekomen in je vijfjarige onderzoek. :Y) Als ik op je verhaal afga zou ik je helaas geen hond meegeven als fokker/verkoper zijnde.

Van dit soort berichten word ik dus zo moe. Je kunt je 100 jaar voorbereiden maar weten dat een pup veel tijd kost is iets heel anders dan het ervaren. Ik ben zo wat tussen de honden opgegroeid, tussen de fokkers opgegroeid, veel nesten meegemaakt en toch had ik precies hetzelfde als TS met mijn eerste pup. Dus heel leuk dat veroordelende toontje van je maar ga lekker fietsen :D jij kunt vanachter je computer/telefoon echt niet beoordelen of ts zich wel of niet goed voorbereidt heeft.

Ten tweede, ik ben het met je eens dat een pup niet halve dagen alleen moet zitten. Daar zal TS een oplossing voor moeten vinden ook al had ze die eigenlijk al moet hebben. Wat dat te maken heeft met dat honden groepsdieren zijn weet ik niet en het is een gemene opmerking om te maken. Was de azijn in de aanbieding of eet je elke ochtend citroenen?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:27

bigone schreef:

Vooral hier ben ik het dus mee eens.
Wij hebben ook een Rottweiler gehad, vanaf pup zijnde.
Was echt een fantastische hond. Wbt het ras maak ik me geen zorgen.
Maar wel wat bigone aangeeft dus.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:35

bigone schreef:

We weten toch nog niet of dit het geval gaat zijn? TS heeft hier nog niet op geantwoord..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:44

Ook al lees je je enorm in, dan kan het nog vies tegenvallen.

Dat had ik toendertijd met mijn eerste mechel(niet de eerste hond). Hadden de eerste paar maand alleen maar miscommunicatie, toen veranderd van club. En na een paar maand kon/kan ik lezen en schrijven met die hond.
En heb nu zelfs een tweede mechel.

En ze zijn gek op elkaar, zitten overdag in een grote kennel met nachthok. Wanneer ik naar school/werk ben.

Voor de rest zijn ze altijd bij mij. Wandelen veel, trainen veel en helpen mee met klusjes rond en in het huis.

Laatst was de partytent weggewaaid. Dus heb 1 de tent na voor laten slepen. En laatst hadden we boom om gezaagd en mochten ze mee boomstammen verslepen.

Afbeelding

Na mijn idee kunnen ze best paar uur alleen zijn. Want veelal slapen ze toch.

Zijn wel honden die ik af en toe ook moet verplichten om te rusten.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:16

Ik denk dat depressief zijn nogal een groot woord is in deze. Maar, ik ken je verder niet dus misschien mag ik daar ook niet over oordelen.

Mijn duitse herder, die helaas paar weken geleden overleden is, kwam als herplaatser bij mij.
Eerste jaar ontzettend zwaar gehad met de (her)opvoeding en daarna ging het langzamerhand steeds beter.
Werd echt een gouden hond.
Anderhalf jaar geleden kwam daar mijn wolfhond pup bij, na 2 weken brak het ook op. Gebroken nachten, zindelijkheid wat bij het ras niet zo gemakkelijk gaat etc etc.
Toen hij in de nacht voortaan kon ophouden ging het ineens een stuk beter, gewoon omdat baasje meer uurtjes kon slapen :+
Dat vervelende gevoel heeft echt maar een paar dagen aangehouden, maar bij mij kwam het echt door slaapgebrek.

Nu sinds een week heb ik er weer een herplaatser bij omdat mijn wolfhond zo weg kwijnde door het verlies van mijn herder.
Heb er nu een duitse x mechelse herder bij, die twee zijn gek op elkaar. Ontzettend leuk om te zien.

Mijn leven is wel geheel gericht op hun, ben bijna altijd met ze bezig.
Ik moet ook gewoon werken, maar heb het geluk dat ik parttime werk en daardoor veel tijd heb voor ze.

Ik denk persoonlijk dat dit een vervelende fase is waar je doorheen moet. Wel zou ik nadenken over oppas of dagopvang voor je hond.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:31

Wat een uitgemolken onzintopic is dit.
TS heeft genoeg antwoorden gekregen, dus tijd voor een slotje?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:48

Carol_Beer schreef:

Ah, omdat jij het wilt? Ja neejoh, is goed. :roll:

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:49

Carol_Beer schreef:

Want?

Ik ben wel benieuwd hoe het met TS en de hond gaat..

Je hoeft het niet te lezen..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:54

Myfairytale schreef:
bigone schreef:

Vooral hier ben ik het dus mee eens.
Wij hebben ook een Rottweiler gehad, vanaf pup zijnde.
Was echt een fantastische hond. Wbt het ras maak ik me geen zorgen.
Maar wel wat bigone aangeeft dus.

Rottweilers zijn fantastische honden, dat klopt. Maar het imo geen ras wat voor iedereen weg gelegd is, je moet er wel stevig voor in je schoenen staan en zeker niet zo onzeker zijn als TS nu doet overkomen, dat gaat fout, een rottweiler is al een hond dat enorm zelfzeker en beschermend is, dat is imo geen goede combinatie met een onzekere eigenaar

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:02

Ik vond mijn pup de eerste weken ook zwaar.
Ik moest eigenlijk plat liggen vanwege ontstoken si-gewrichten.
Toch pup uitlaten en daarna pup mee op de bank zodat ik plat kon en hij kon slapen.

Zonder bench was hij alsnog vlot zindelijk.
En hoewel ik het niet wilde slaapt hij boven naast mijn bed. In zijn mand of op een stoel.
Pup vond het gezelliger, dus vooruit maar.

Bij ons kon de pup komen omdat ik volledig thuis ben.
Pup is wel geleerd om mee te gaan op scootmobiel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:51

bigone schreef:
Iedereen moet doen wat hij zelf wil maar uit veel reacties blijkt ook dat het perse willen van een hond soms voorbij gaat aan wat goed is voor de hond. Imo is in de nacht in de bench en dan ook nog de ochtend gewoon niet goed. Natuurlijk went de hond er aan, je zal hem niet horen klagen maar toch. Ik vind het egoistisch om een hond te nemen wanneer er niet het overgrote deel iemand thuis is.

Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Ben eerlijk gezegd ook benieuwd naar de verdere opvoedskills van ts, gezien het ras van de hond.

Je hoeft inderdaad niet persé maanden vrij te nemen. Je hoeft alleen maar je leven aan te passen aan het feit dat je de verantwoordelijkheid hebt genomen voor een levend wezen ;)
Een prachtig dier, dat graag in gezelschap verkeerd, en die recht heeft op een fijne opvoeding zodat hij niet straks zijn tandjes zet in andere honden of kleine kinderen.

Eerlijk gezegd kan ik me er ook weinig bij voorstellen dat het tegenvalt. Wat waren dan je verwachtingen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:36

XDominique, hoe gaat het nu?
Zijn er dingen waar je met de opvoeding tegenaan loopt? Genoeg ervaren mensen die je wellicht tips kunnen geven :j

Heb je misschien al iemand in de buurt gevonden die je kan helpen de pup in ieder geval even zijn behoefte te laten doen?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:50

Ts, wat vervelend dat het opvoeden vd pup je zo zwaar valt.
Ik hoop dat het snel beter gaat en dat je ervan gaat genieten , pups zijn zooooo leuk maar ook zo snel groot, puppytijd vind ik altijd te snel voorbij.

Ik denk wel dat het verstandig is om als je gaat werken iets ve oppas te regelen. Want anders gaat hij of zij echt te lang in de bench zitten.
Maar misschien heb je dat allang geregeld.

Wat betreft het ras, je gaat geloof ik al op cursus, zorg dat je een goede club zoekt die je goed kan begeleiden, Rottweilers zijn geweldig maar ook honden met een heel stevig karakter.
Ik heb zelf al 25 jaar Rottweilers en toch heb ik het bij mijn huidige reu best weer zwaar gehad met de opvoeding, wat een draak, nu is hij zes en kan ik lezen en schrijven met hem, maar zelfs ik onderschat het iedere x weer.
Ik vind vooral de pubertijd heel lastig.
Ik heb wel altijd reuen, die zijn wel aardig stuk moeilijker dan de teefjes, ik weet niet wat jij hebt?

Ook ik ben benieuwd hoe het met jou en je rottie gaat.

Mijn knapperd
Afbeelding

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:12

Ik kan me echt helemaal niets voorstellen bij puppie depressies ,als wel iets geweldig is zijn het puppies ( en ja , ik heb er 7 tegelijk gehad in huis :D )

Een pup van 10 weken oud een ochtend alleen laten is echt een not done , het spijt me ,maar ik hoop dat je oppas voor het hondje hebt, wel 1 kleine tip , zet het ajb niet uren in zo'n k*t kooi , maar geef het met puppiepanelen een ren , dat simpel neer te zetten en weg te halen ,maar mocht de pup dan een ongelukje hebben hoeft het er niet in te liggen...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:17

Bench voor langere tijd vind ik ook nooit zo'n prettige gedachte, ook nooit gehad trouwens. Anderen denken daar weer anders over.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:40

Ik lees dat je in Lelystad woont.

De eerste weken had ik vrij. Pup was binnen 2 weken zindelijk. Had wel een strak schema. Ook qua spelen/slapen.

Mijn pup (bull terrier) van nu 9 maanden komt vanaf 15weken oud 2 dagen in de week bij hondencentrum Almere. Woensdag en vrijdag is ze thuis en heeft ze een bench met een ren (soort uitloopstal). In het begin is mijn buurvrouw elke 2uur gegaan, week later elke 3uur enz. De dag na de opvang is ze altijd uitgeteld en slaapt ze de hele dag( heb de ip camera op de bench gericht).

Dus ma is ze thuis ben ik vrij, di op de opvang, woensdag thuis, donderdag opvang en vrijdag weer thuis.