Verbod op training/stroom halsbanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:54

KimD schreef:
Boras schreef:
Zou je het ding bij je kind gebruiken.
Nee? Dan ook niet bij een hond.

Ik kan me niet voorstellen dat leren/corrigeren niet op een andere manier kan.

Ik wel, kinderen kunnen ze ook goed gebruiken. Zeker zolang ze zelf de sluiting niet open krijgen.

Ik ben het dan ook niet eens met het verbod, maar wonen godzijdank kort op de grens, en daar zijn ze wel nog te krijgen.

Een vriendin gebruikt er ook een voor het jagen met vlagen, en heeft er veel baat bij. In drie jaar tijd heeft ze drie keer de stroom (zachtste stand) moeten gebruiken, voor de rest alleen detrilling.

Ja hoor bij een kind, grapje toch zeker?

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:08

capopjekop schreef:
Sommige mensen reageren wel zwart wit hier vind ik. Volgende stap sporen en zweep afschaffen. Daar maken mensen ook misbruik van om hun dier mee te schoppen en slaan

Daar heb je gelijk in,

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:08

Ik ben er lang wat ambivalent over geweest. Er zijn inderdaad goede argumenten aan te dragen voor trainingssituaties waarbij een e-collar een goede en werkzame methode is. Er zijn al genoeg voorbeelden voorbij gekomen. En zoals velen al vermelden, als absolute voorwaarde, in bekwame handen.

En dat is het probleem, voor incompetente idioten lijkt het de gouden oplossing, een ideaal hulpmiddel in plaats van training. Voor dergelijke nitwits is een electronische halsbad een veel te gemakkelijke manier de hond een fysieke correctie te geven, je hoeft alleen op het knopje te drukken om je frustratie over het niet gehoorzamen uit te leven...

Sinds ik hier iemand haar bordercollie ( een prima hond) heb zien veranderen in een neurotisch wrak door grof misbruik van zo'n ding ben ik van mening veranderd; beter een algeheel verbod. Waar ik woon is dit al jaren het geval, waardoor de marteling van deze hond ( helaas te laat) gestopt werd.

En zeg zelf, hoeveel "gemiddelde" hondeneigenaren ken je wiens commando/correctie timing goed genoeg is voor dergelijke training? Mijn antwoord is een zeer kleine minderheid....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:15

Jis_ schreef:
KimD schreef:

Ik wel, kinderen kunnen ze ook goed gebruiken. Zeker zolang ze zelf de sluiting niet open krijgen.

Ik ben het dan ook niet eens met het verbod, maar wonen godzijdank kort op de grens, en daar zijn ze wel nog te krijgen.

Een vriendin gebruikt er ook een voor het jagen met vlagen, en heeft er veel baat bij. In drie jaar tijd heeft ze drie keer de stroom (zachtste stand) moeten gebruiken, voor de rest alleen detrilling.

Ja hoor bij een kind, grapje toch zeker?

Nee, eigenlijk niet. Met de 'opvoeding' die sommige ouders tegenwoordig hanteren zou zo'n stroomband niet eens gek zijn. Misschien leren die kinderen dan wat mankeren.

Wel moet ik erbij zeggen dat ik kinderen vreselijke wezens vind.

Kuggur

Re: Verbod op training/stroom halsbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:17

Vergelijkingen met mensen/kinderen komen dit soort discussies nooit ten goede.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:22

Kuggur schreef:
Vergelijkingen met mensen/kinderen komen dit soort discussies nooit ten goede.

Ik vind het ook alleen maar leuk om erop in te haken. <<)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:32

Bokt zou een aangenamer forum zijn als er niet steeds zo'n flauwe opmerkingen over kinderen gemaakt zouden worden. Zo voorspelbaar. :Z

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 19:35

Amyd schreef:
Ik snap dat het verboden wordt, maar echt heel blij ben ik er niet mee.

Heb zelf namelijk een super lieve labrador (herplaatser) die stront eet en dan niet 1 drolletje maar het park is poepvrij als ze langs is geweest.
Met een zieke kotsende hond als gevolg.
Van alles geprobeerd, trainingen, ander voer supplementen.
In overleg en met begeleiding van een deskundige zo'n stroomband geprobeerd en dat werkt.
Nu heeft ze hem alleen om als dummy, want als ik hem niet om doe is het feest.
Dus dan heb ik vanaf juli 2020 een probleem, wat moet ik dan???

Onze hond doet sinds kort precies het zelfde... Heel smerig.
Heb ook van alles geprobeerd. De stroom band gebruik ik er ook voor en dat werkt perfect.

Ik ben niet tegen de stroomband.
Mits hij goed gebruikt wordt.

Onze hond (en vorige hond) zijn prima getraind. (Meerdere cursussen gedaan en ook behendigheid gedaan etc dan is hij ook netjes los)
Luisteren goed. Maar jacht gedrag is erg lastig af te leren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:49

Lukasje schreef:
Ik was zoooo anti. Wás...

Ik ben van pup af veel met mijn hond naar de hondenschool geweest. Ze liep in het bos sinds haar 8 weekjes ook netjes los mee en luisterde braaf. Tot mevrouw puber werd en reeën wel errrug interessant vond, véél leuker dan de baas. Toen ik haar een keer kwijt was en ik in volle paniek was dat ik haar niet meer zou terug vinden, en de andere keer ze haast onder een auto liep omdat ze achter een konijn aan zat , hield ik haar aan de lijn. Gedaan met los lopen, hond ongelukkig, kon haar energie niet kwijt.
Toen ben ik met haar naar een trainer geweest en sinds die ene keer loopt ze weer los. Ziet ze nu een hert en vertrekt ze, kan ik haar toch terug roepen. Hond gelukkig dat ze weer kan rennen en ik ook blij èn gerust gesteld.
Dus, mits correct gebruik ben ik voorstander.

Nu heb ik niet het ganse topic doorgelezen maar ik neem aan dat er ook reacties gekomen zijn op het gebruik van sporen en zweep bij paardrijden. Dat is net hetzelfde.

Ik begrijp de achterliggende gedachte op zich wel. Ben wel benieuwd wat je nu precies hebt getraind en hoe? Als je hond nu een konijn ziet vertrekt ze wel -dus de wil tot jagen is niet veranderd - maar je kan haar terugroepen, door middel van een druk op de knop of komt ze gewoon op je stem?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 19:58

Onze hond had ook een sterk jacht in stinkt.

Voor ze er echt vandoor ging stond ze altijd stok stijf stil. Dan riep ik haar. Als ze in de focus bleef staan gaf ik haar een schokje. Dan raakte ze even uit de focus dan riep ik haar en kwam ze meteen. Ze moest even uit der focus gehaald worden.

Ze kwam dan altijd al kwispelend terug en ik.beloonde haar dan.

Als ze er wel vandoor ging was ze gerust 1,5 uur kwijt.
Kwam altijd uit zich zelf wel weer thuis maar het was een dogo canario enorm grote hond niet leuk als je die onderweg tegen het lijf loopt ookal was ze vriendelijk.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:00

Als een hond stront eet, dan mis hij iets in zijn voeding.
Mijn hond krijgt elke dag vers vlees. En heel af en toe vreet ie stront, terwijl zijn halfzusje ( onze vaste loge)krijgt alleen maar brokken, en vreet ze buiten als een gek stront en het liefst Kattenstront

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:01

KimD schreef:
Nee, eigenlijk niet. Met de 'opvoeding' die sommige ouders tegenwoordig hanteren zou zo'n stroomband niet eens gek zijn. Misschien leren die kinderen dan wat mankeren.

:= vreselijke wezens, dat moet lastig zijn voor je.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:04

beauty1love schreef:
Nikass schreef:
Beauty1love: wat jij zou moeten doen is je verdiepen in stress bij honden en voorkomen (ja dat kan) dat je hond zo "hoog in drive" komt. Door met een stroomband te gaan werken verhoog je de stress alleen maar. Jij denkt dat het op dat moment helpt maar jouw hond stapelt die stress op en op een volkomen onverwacht moment komt het eruit. Je hond wordt onvoorspelbaar en gevaarlijk.
Ga op ontspanning zitten in plaats van de spanning te vergroten. Probeer de emotie achter zijn gedrag te veranderen in plaats van alleen het symptoom (onwenselijke gedrag) te corrigeren. Als hij zich zo focust dat hij niet meer weet wat hij moet heb je het veel te ver laten komen.

Bedankt voor je feedback :j
Werken aan die ontspanning is inderdaad iets waar ik zeer zeker mee bezig ben. Ik ben het zeker met je eens dat een stroomband (in ieder geval bij mijn hond) die stress alleen maar gaat verhogen als het als correctie middel voor het opbouwen van spanning wordt gebruikt. Zoals ik al zei ben ik ermee bezig om op een positieve manier mijn hond te leren hoe om te gaan met het opbouwen van spanning en hoe hij zijn drive juist positief kan gebruiken.
Gezien dit niet in een dag verandert helaas gebruik ik die band alleen op het moment dat het al te ver gekomen is. Dit is dus puur om hem te uit die focus te halen wanneer hij niet meer bereikbaar is gezien andere middelen dan niet werken.
Gelukkig zal hij de band nooit hoeven dragen in het bos of tijdens het wandelen want hond luistert verder perfect en staat goed onder apel. :j
Tijdens het trainen wilt hij zo graag werken dat hij zichzelf helemaal opfokt en hier wordt dus nog aan gewerkt.

Ik snap wel wat je bedoelt. Belangrijk is te accepteren wat je zelf al zegt: het gaat niet snel.
Door toch weer op het punt aan te komen dat hij te hoog in drive is, doe je je voorgaande positieve training teniet. Ik denk dat je veeeel langzamer moet opbouwen, dus op een lager level moet trainen, zijn grenzen goed in de gaten moet houden en die niet over moet gaan.

Heb je er zelf geen moeite mee om met de band te trainen?
Ik heb zelf een hond die graag werkt maar heel gauw overprikkeld is/over zijn grenzen gaat. Ik zou er erg veel moeite mee hebben om hem op dat moment dat hij al veel stress heeft (positieve stress is ook stress) nog meer stress te bezorgen door middel van een pijnprikkel.
Het gaat daarbij niet om een noodsituatie, maar om een hobby. Vind je dat zelf niet discutabel?

Ik weet niet of dat waar is Pompadour, heb je iets van een bron?
Mijn honden eten ook vers vlees, maar één van mijn honden eet gewoon heel graag alles wat op straat te vinden is; dode dieren in verschillende stadia van ontbinding en poep, liefst van mensen :r
Volgens mij vindt ze het gewoon lekker en komt ze niets te kort.
Mijn andere hond heeft er niet zoveel mee.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:08

pompadour schreef:
Mijn hond krijgt elke dag vers vlees. En heel af en toe vreet ie stront, terwijl zijn halfzusje ( onze vaste loge)krijgt alleen maar brokken, en vreet ze buiten als een gek stront en het liefst Kattenstront

Is helaas niet zo. Onze jachthond van 5,5 maand vreet ook vanalles en hij krijgt reteduur vlees. Terrier net zo, eerst vlees nu super dure brokken (60 euro voor 15 kg) en ja hoor, die vreet ook. Honden vinden het gewoon lekker. Terrier heeft heel lang een muilkorf om gehad daarvoor, nu niet meer, maar hij vreet gewoon door. Tja.

Ik ben niet tegen een stroomband. Je kunt met alles een dier onnodig pijn doen, zelfs met normale halsbanden kun je de slokdarm en luchtpijp erg beschadigen als je hond trekt/erin hangt. Het jammere is dat mensen niet weten waar ze mee bezig zijn, en niet nadenken wat de juiste manier van toepassen is. Dat is zonde. Ik weet dat ze het bij jachthonden wel vaak gebruiken, want een hond die op eigen initiatief achter het wild aan gaat kun je niks mee.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:20

Maar 1 keer een poep etende herplaatser gehad, een Grote Zwister, (van de 7 honden), gelukkig kreeg ik hem wel zo ver dat hij er mee stopte.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 20:22

pompadour schreef:

Mijn hond krijgt ook versvlees.

Hij is begonnen met het eten van strond van een loopse teef. Inmiddels is hij uitgebreid naar meerdere drollen. Nog niet alles hij heeft zijn voorkeuren. Ik denk eerder dat de honden van die keutels slecht voer krijgen zoals blikvoer waardoor de keutel lekker ruikt.

Hij doet het sinds een paar maanden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:23

Jis_ schreef:
KimD schreef:

:= vreselijke wezens, dat moet lastig zijn voor je.

Nee hoor, net zoals mensen afstand houden van mijn honden, blijf ik op gepaste afstand van mensen met (vreselijke) kinderen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:29

Een algeheel verbod vindt ik te ver gaan. Een vriendin van me heeft twee dove honden en gebruikt de trilstand als de honden los zijn. Trillen=kom voor. Zonder die band/trilling kunnen de honden dus niet meer los. Zo zullen er nog meer voorbeelden zijn denk ik.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:39

Mijn hond krijgt er ook gewoon eentje, ook al is het hier al verboden(Duitsland) Sjaaltje erom en loop toch in gebieden waar niemand komt. Soms is het nodig om een (jacht) hond veilig te houden. Is makkelijk zeggen, gewoon aan de lijn houden. Daar doe je zo´n hond geen plezier mee, altijd aan de lijn. Mijn hond is dus ook een jachthond die erg veel ruimte neemt, dat zit gewoon in het ras. Hij komt direct terug als ik fluit, maar je weet maar nooit als hij het een keer niet doet. Dan liever een kleine correcte in plaats van een platte hond. Loop ik zelf ook wat relaxter rond in het bos.

Plus veel werkende jachthonden kan je natuurlijk niet gaan leren dat ze hun jachtinstinct niet mogen gebruiken, dan is zo´n band een goed hulpmiddel om ze veilig te houden. Als je zo´n hond steeds zelf gaat stoppen en heel vroeg terugroepen gaat die ook in het veld niet meer de ruimte nemen.

Het zou gewoon toegestaan moeten zijn als je eerst via een trainer die er verstand van heeft, leert hoe je zo´n band moet gebruiken.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:01

Elk hulpmiddel kan in de handen van een leek een marteltuig worden.

Ik heb het gelukkig nooit nodig gehad, maar mits correct gebruik heb ik er geen problemen mee. Als het het leven van je hond kan redden, en er geen misbruik van gemaakt wordt.
Een vriend is jager en zijn hond draagt er een tijdens de jacht.
Hij heeft er eentje met een waarschuwingstoon, eerst een pieptoon, dan pas een stoot.
Na drie keer, draait de hond al terug op de pieptoon.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:06

Ik heb liever dat mijn hond een band om krijgt en af en toe een correctie krijgt (veel banden hebben ook geluid en trilstand, dus niet eens zozeer schok) dan dat hij achter de reeën aangaat en onder een auto beland of dat ik mijn hond nooit meer los kan doen, waar hij dood en doodongelukkig van zal worden.

Maar ik zal eerlijk zeggen dat ik sowieso weinig mensen tegenkom met zo'n ding en als die wel gebruikt wordt het eigenlijk best een goede reden is waar ik niet het idee bij heb dat ze het misbruiken. Hoe komen ze eigenlijk bij dit besluit? Behalve het 'het is slecht voor het welzijn'? Worden er daadwerkelijk honden mee mishandeld?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:08

gerpiegorp schreef:
Het jammere is dat mensen niet weten waar ze mee bezig zijn, en niet nadenken wat de juiste manier van toepassen is. Dat is zonde.

Maar dat is toch waar het om gaat?
Als op het hele hondenbestand in Nederland er enkele uitzonderingen zijn die door deskundige trainers mede met een schokband heropgevoed zouden worden (voor zover dat mogelijk is dan) dan zou er denk ik minder aan de hand zijn.
En dan stel ik me voor dat dat in beslag genomen honden zijn met bepaald ingesleten gedrag.
Maar geen blanco rashondjes die met zorg zijn uitgekozen bij een "gerenommeerde" fokker, om vervolgens voor de sport of het gemak van de baas met pijnprikkels onder controle te moeten worden gehouden. Waar is dat voor nodig?

De meeste eigenaren weten nauwelijks hoe je een hond wat basisregels bijbrengt. Dat geldt ook voor heel veel hondenschool instructeurs. Recent werd mij op een hondenschool -die positieve training voorstaat volgens de website- gezegd mijn hond nu eens even flink hard aan te pakken "want hij vertoonde dominant gedrag". De instructeur die het gedrag van mijn hond niet kon herkennen en geen andere oplossing kon bedenken dan een harde aanpak. Dat heeft niets met deskundigheid te maken maar alles met gebrek daaraan.

Als je het mij vraagt ben ik het hele leven van mijn honden bezig met hun en mijn leerproces. Dat is prachtig, bij elke hond weer anders. En wat heb ik in twintig jaar veel geleerd, en er is nog zoveel te leren.
Maar ik zie mensen om mij heen een pup nemen om vervolgens te willen dat hij met anderhalf jaar eigenlijk wel "af" is, zonder dat ze zelf al teveel moeite hebben gestoken in het opdoen van kennis en het met zorg en geduld opvoeden van hun hond.

Ik heb honden van zes maanden (!) met stroomband zien lopen omdat ze op auto's jaagden, ik heb honden met stroomband gezien omdat ze "weg" liepen, en tegen het blaffen omdat ze niet alleen thuis kunnen (en horen) te zijn. Het is om te huilen.

Ik heb getraind bij MG (oa) waar bij de basiscursus het gedrag van de baas werd beoordeeld in plaats van het gedrag van de hond. Ik heb daar een man met een weimeraner pup zien zakken voor het examen terwijl zijn hond alle oefeningen goed deed. Kort daarop volgde de zeer teleurgestelde man een jachttraining en kreeg pup een prikband om.
Want waar hij zelf in tien weken niet kon leren, verwachtte hij wel dat pup direct kon en wilde doen wat de baas wou.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:18

Bizar dat er zoveel mensen in dit topic zo'n ding gebruiken.. Om een lab het vreten van straat af te leren, volgende keer een beagle kopen dan kun je helemaal je lol op...sorry het moet niet gekker worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:19

gerpiegorp schreef:
Ik heb liever dat mijn hond een band om krijgt en af en toe een correctie krijgt (veel banden hebben ook geluid en trilstand, dus niet eens zozeer schok) dan dat hij achter de reeën aangaat en onder een auto beland of dat ik mijn hond nooit meer los kan doen, waar hij dood en doodongelukkig van zal worden.

Maar ik zal eerlijk zeggen dat ik sowieso weinig mensen tegenkom met zo'n ding en als die wel gebruikt wordt het eigenlijk best een goede reden is waar ik niet het idee bij heb dat ze het misbruiken. Hoe komen ze eigenlijk bij dit besluit? Behalve het 'het is slecht voor het welzijn'? Worden er daadwerkelijk honden mee mishandeld?

Misschien vind je dit een interessant artikel:

https://hondenlot.nl/artikelen/schokkendewaarheid.html

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:13

gerpiegorp schreef:

De reden van gebruik in het geval waar ik getuige van was, was op zich "goed"(obsessieve autojager).
De uitvoering was dermate incompetent dat het in feite grove mishandeling van de hond was, met als gevolg dat de hond compleet neurotisch werd. timing van de (sterke!) stroomstoten eigenlijk niet eens timing te noemen, deze hond kon op ieder willekeurig moment een sterke pijnprikkel verwachten.
Dit in combinatie met iemand die meent de wijsheid in pacht te hebben, en haar humeur niet echt onder controle had. Zoals ik opmerkte, toen de lokale agent haar erop wees dat dit illegaal was hield ze ermee op, maar voor de hond was het te laat.

Ik twijfel er niet aan dat er acceptabel en verstandig gebruik mogelijk is van een goede moderne stroomband. Maar dit soort onvermijdelijke gevallen maken het imo niet waard. Algemeen verbod zorgt ervoor dat dit soort gevallen simpelweg gestopt kunnen worden.