Hondje DA doodgebeten door hond klant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:59

JustMe8484 schreef:
Maar buiten get feit dat het niet voorkomen was als dit hondje aan de lijn had gezeten, vinden we allemaal sowieso dat hondje niet aangelijnd hoeft? Kun je dan je klanten aanspreken als je zelf niet het goede voorbeeld geeft?
Vind ik nml niet. Ik vind dat je als da dan dus ook een voorbeeldfunctie hebt. Hoewel ik mijn hond nooit los zou mee nemen zou ik het niet waarderen aangesproken te worden ergens op als je het zelf ook niet doet...

Dus jij zou het niet accepteren aangesproken te worden bij die da als het hondje van de da achter de balie ligt? Je bent nog altijd bij iemand 'te gast' die het zelf voor het zeggen heeft op zijn eigen locatie. Ik vind het erg arrogant overkomen dat die da niet het 'goede voorbeeld' zou geven. Dat hoeft ook helemaal niet, het is namelijk zijn/haar eigen bedrijf, niet de jouwe.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:02

Jolien87 schreef:
Voor degenen die zo blijven doorhameren op het loslopende hondje: wat denken jullie dat er was gebeurd als het hondje wel aan de lijn had gelopen? Denken jullie dat het dan niet was gebeurd?
Kortom: is het feit dat het hondje losliep überhaupt relevant voor het verhaal? Of wordt er nu een manier gezocht om te kunnen 'victim blamen'?

Bij "onze" DA loopt ook een hondje los achter de balie, en ja, ik heb het persoonlijk altijd al een risico gevonden voor het diertje, omdat er geen deur tussen de balie en de wachtkamer zit, en als je een hond hebt die gefocust is op het grijpen van andere honden, is het zeker riskant, al kan het jaren goed gaan...
Ik zou er zelf nooit gerust op zijn, met al die honden die er dagelijks langskomen, er kan er altijd eentje tussenzitten die je hond grijpt, zoals helaas gebleken is.
Daarmee geef ik het slachtoffer niet de schuld, het is meer iets van onnodige risico's willen vermijden, als het even kan. In feite had het ook op straat kunnen gebeuren, en dan zit er ook geen balie om je hond heen, dus in feite valt de eigenaar van het slachtoffer niets te verwijten.
De eigenaar van de Mastiff, mogen ze wat mij betreft royeren van de vereniging, die persoon heeft bewezen ongeschikt te zijn als houder van mastiffs, en daarmee ook als fokker.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:07

Ik snap ook best dat sommige mensen dat wel oké vinden hoor. Meestal is het ook geen probleem.

Ik heb in oktober mijn 16 jarige hond in laten slapen. Toen ik naar de dierenarts ging en de hond doodziek op schoot had was er een mevrouw met een rete irritante en drukke jachthond die hen steeds aan de fluit van mijn hondje op mijn schoot liet snuffelen. Heel dwingend. Mijn hond had koorts, was blind en in de war. En ze werd nog boos toen ik vroeg of ze haar hond bij wilde houden. Dat snap ik dan weer niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:12

Kinke schreef:
JustMe8484 schreef:
Maar buiten get feit dat het niet voorkomen was als dit hondje aan de lijn had gezeten, vinden we allemaal sowieso dat hondje niet aangelijnd hoeft? Kun je dan je klanten aanspreken als je zelf niet het goede voorbeeld geeft?
Vind ik nml niet. Ik vind dat je als da dan dus ook een voorbeeldfunctie hebt. Hoewel ik mijn hond nooit los zou mee nemen zou ik het niet waarderen aangesproken te worden ergens op als je het zelf ook niet doet...

Dus jij zou het niet accepteren aangesproken te worden bij die da als het hondje van de da achter de balie ligt? Je bent nog altijd bij iemand 'te gast' die het zelf voor het zeggen heeft op zijn eigen locatie. Ik vind het erg arrogant overkomen dat die da niet het 'goede voorbeeld' zou geven. Dat hoeft ook helemaal niet, het is namelijk zijn/haar eigen bedrijf, niet de jouwe.

Dat is niet arrogant, ik ben het hier met Justme eens. Het is nogal een dubbele moraal zoals deze da spreekt. Ook haar oude en waarschijnlijk ontzettend lieve schat van een hondje, had dat roofdier instinct in zich. Als het hondje vast had gelegen was het risico echter net zo groot geweest. Dus ik zou mijn kleine kwetsbare oudje nooit bloot stellen aan alle klanten die daar met hun dieren binnenkomen. Dat risico neem je toch niet als eigenaar?

Natuurlijk is het absurd dat de Mastiff eigenaar zijn hond niet vast had, en is de Mastiff eigenaar verantwoordelijk voor de schade die zijn hond heeft aangericht, maar je bent als eigenaar óók verantwoordelijk aan welke risicovolle situaties je je hond willens en wetens bloot stelt.

Femke_Tweety

Re: Hondje DA doodgebeten door hond klant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:15

Dus met je hond in een dierenarts praktijk komen en je hond bij je houden is een onaanvaardbaar risico?

Deze hond was op zijn eigen plek. Achter de balie. Níet op de plek van de andere honden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:22

Sjong schreef:
Ik snap ook best dat sommige mensen dat wel oké vinden hoor. Meestal is het ook geen probleem.

Ik heb in oktober mijn 16 jarige hond in laten slapen. Toen ik naar de dierenarts ging en de hond doodziek op schoot had was er een mevrouw met een rete irritante en drukke jachthond die hen steeds aan de fluit van mijn hondje op mijn schoot liet snuffelen. Heel dwingend. Mijn hond had koorts, was blind en in de war. En ze werd nog boos toen ik vroeg of ze haar hond bij wilde houden. Dat snap ik dan weer niet.

Dat snap ik idd ook niet, dat is ook gewoon irritant gedrag ipv sociaal gedrag van vooral de eigenaar. Ik laat die van mij dus zelf ook niet naar anderen gaan, maar ik kap het ook niet af als het goed gaat en ze gewoon even snuffelen of zoals met de pup voorzichtig spelen terwijl hij op de grond ligt.

Voor de mensen die roepen dat het hondje daar niet had mogen liggen, wat was er gebeurd als er een klein hondje (of grote hond) langs gelopen was? Als die hond los lag in de wachtkamer had hij die ook kunnen grijpen bij het passeren.. Het is gewoon niet goed te praten en de eigenaar van de mastiff is verantwoordelijk, ze had dit vast niet gewild maar het is haar hond, haar verantwoordelijkheid dat hij geen schade aanricht.. Al was er een hondje blaffend langs gekomen, dan nog hoor je je hond onder controle te hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:25

Femke Tweety: Ja dit hondje had zich ook een keer anders kunnen gedragen dan normaal en er kan altijd iets onvoorziens gebeuren.

Deesdaan er wordt hier helemaal niets goed gepraat. De eigenaar van de Mastiff is verantwoordelijk, dat lijkt me heel simpel.
Daar los van zou ik persoonlijk mijn hondje beter beschermen en niet zo naïef zijn. Zeker niet als je al tig jaar met honden + eigenaren werkt en je zo stoort aan hun gebrek aan inzicht.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:30

pinkie87 schreef:
maras schreef:
De afgelopen 3 jaar heb ik in een dierenkliniek gewerkt en sinds die tijd til ik mijn kleine hondjes op als er grote loslopende honden aan komen. Ik heb iets te vaak gebeten hondjes gezien in de kliniek en eigenaren van de bijtende hond die het afdoen met een " dat doet hij anders nooit" of soortgelijke opmerkingen. Ik snap de reactie van deze dierenarts dus volkomen, soms is de maat even vol en ik denk dat dit voor haar vandaag was. Het is afschuwelijk om mee te maken!

moet er toch even hier op inslaan. maar weet je hoe gruwelijk vervelend dit dus is voor vele hondeneigenaren?? juist hierdoor wordt jou hond veel eerder x gepakt als je een x niet oplet. en kleine honden bijten grote honden ook veel te vaak alleen die richten dan stuk minder schade aan...

als ik iemand zijn hond zie optillen voor de mijne til ik de mijne van 30kg ook op.

Wat een rare reactie...Dus omdat iemand zijn hondje optilt, is de kans groter dat die gepakt gaat worden als die gewoon rondloopt? :')

Als een hond mijn kleine hond pakt, is het omdat het een klote hond is die niet sociaal is, niet omdat ik mijn kleintje een keer optil als er een hond op haar afloopt die ik niet vertrouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:31

Nikass schreef:
Femke Tweety: Ja dit hondje had zich ook een keer anders kunnen gedragen dan normaal en er kan altijd iets onvoorziens gebeuren.

Deesdaan er wordt hier helemaal niets goed gepraat. De eigenaar van de Mastiff is verantwoordelijk, dat lijkt me heel simpel.
Daar los van zou ik persoonlijk mijn hondje beter beschermen en niet zo naïef zijn. Zeker niet als je al tig jaar met honden + eigenaren werkt en je zo stoort aan hun gebrek aan inzicht.

Als er al geen hondjes meer achter de balie kunnen liggen dan zijn we wel heel ver heen.. Wat is dan de volgende stap? Een sluis met aparte kennels om in te wachten? Want nogmaals, ook bij het passeren of samen wachten kan het fout gaan als je een eigenaar als deze tegenkomt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:32

En wat als die mastiff een hond van een andere klant had gebeten? Was het dan ook de eigenaar van het slachtoffer schuldig, want die hond hoorde er niet?
Het oude hondje is nieteens in de wachtkamer geweest....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:53

dees_daan schreef:
Nikass schreef:

Als er al geen hondjes meer achter de balie kunnen liggen dan zijn we wel heel ver heen.. Wat is dan de volgende stap? Een sluis met aparte kennels om in te wachten? Want nogmaals, ook bij het passeren of samen wachten kan het fout gaan als je een eigenaar als deze tegenkomt.

Dan ben je er in elk geval als eigenaar bij
Van mij mag iedereen zijn hondje achter de balie droppen, ik zou het zelf alleen niet doen. En als de da vindt dat elke hond een roofdier instinct heeft geldt dat ook voor die van haar. En niet van ja maar die van mij is oud en schattig en die doet nooit iets, want dan spreekt ze zichzelf dus tegen. En waar ligt dan de grens? Bij welke leeftijd of formaat?

Iemand die in de wachtkamer zit kan ook een hartinfarct/epileptische aanval/flauwte of weet ik wat krijgen waardoor hij zijn hond laat schieten. Het kan ook fout gaan zonder aso gedrag. Maar het hondje is alsnog de dupe.

Zoë ff goed lezen wat er staat hè, dat scheelt een hoop herhaling. Niemand geeft hier het slachtoffer de schuld, dat maak jij er zelf van.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:01

Ach er zijn zoveel rare wezens... In november de hele roedel laten enten. Mijn dierenarts werkt enkel op afspraak. Terug uit behandelkamer moet je door wachtruimte die klein is. Ik check even en zie een kat aan tuigje op de grond. Ik vraag de eigenaar de kat aub op schoot te nemen in de hoek omdat we met 2 man en 6 grote kat etende honden er langs moesten. Wat ik toen naar mijn hoofd kreeg.... Was eigenlijk de kat had alle rechten en wij moesten ze maar onder controle houden. Tuurlijk moeten wij dat en dat hebben wij ook maar dan alsnog kleine ruimte en stel kat raakt in paniek dan gaan ze wel reageren. Op gladde vloer, bijna geen ruimte en grote honden dat is gewoon niet fijn. Ik kan struikelen oid en dan nog door gebruik van heupgordel kunnen ze niet uitbreken maar gewoon niet handig,onnodig en te voorkomen als alle partijen even elkaar de ruimte geven

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:06

Precies, onnodige risico's beter voorkomen :j

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:24

Maar zoals iemand later meldde, blijkbaar iemand die de kliniek kent, ligt dit hondje op een andere verdieping. Ik kan me zomaar voorstellen dat ze op weg waren naar die plek en er vanachter de balie kunnen komen.
Het hondje reageerde niet op de hond in de wachtkamer, loopt de route die ze al vaker had gelopen en wordt vervolgens aangevallen. Dat was met lijn niet anders geweest.

Er is hier maar 1 schuldige en dat is de eigenaar van de bijtende hond. Zeker nadat die hond al een andere hond gebeten had.

Mocht mijn hond de bijter zijn geweest, zo zonder reden, had ie de tafel van de dierenarts niet meer verlaten. Absoluut ongewenst en gevaarlijk gedrag.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:30

Klopt helemaal Djinnie. Ik werk bij desbetreffende praktijk en de balie ligt op de weg naar boven. :j
Iedereen neemt de hond mee en dat moet ook gewoon kunnen. Maar je kan ze niet continu in de gaten houden dus ze liggen afgesloten van de rest van de praktijk.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:35

Ondanks dat ik het een afschuwelijk verhaal vind, vind ik het een uiterst onprofessioneel bericht vanuit de praktijk.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:49

Even voor de duidelijkheid, ik vind absoluut dat het de fout is van de eigenaar van de masstif, persoonlijk vind ik daar geen discussie over mogelijk.

Maar ik vind dus wel dat je als da zelf het goede voorbeeld moet geven.
Dat de honden in een afgesloten ruimte los liggen, prima, maar hoe klein is de moeite om het onderweg daarheen ook zelf aan te lijnen?
Door het niet te doen geef je een bepaald signaal af, ik zou me daar niet prettig bij voelen als klant...
En het is duidelijk niet zo dat het hondje onzichtbaar was voor anderen, want dan was het niet gebeurd omdat de masstif 'm ook niet gezien had.
Nogmaals dit had het niet voorkomen en is dus eigenlijk een op zichzelf staande discussie.
Bij een bepaalde functie hoort een bepaald voorbeeld gedrag en in dit geval is dat o.a je hond aan lijnen.
Net als dat een da bv niet tegen klant kan zeggen je moet je hond geen chocolade geven en vervolgens een reep aan zijn eigen hond voeren in bijzijn van klanten.waar is dan de geloofwaardigheid? Wat da thuis doet maakt niet uit, maar vanuit je functie heb je op je werk een voorbeeld te zijn en dat uit te dragen wat je ook van anderen verwacht.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:51

Wat is er precies onprofessioneel aan? Naar mijn idee is het emotioneel, maar niet perse onprofessioneel

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:52

Ik vind het eigenlijk nogal knap dat zij de hond nog gewoon behandeld hebben. Ik zou dat denk ik echt weigeren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 01:15

sunshine schreef:
Ondanks dat ik het een afschuwelijk verhaal vind, vind ik het een uiterst onprofessioneel bericht vanuit de praktijk.

Want?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 01:17

Simoonzel schreef:
Klopt helemaal Djinnie. Ik werk bij desbetreffende praktijk en de balie ligt op de weg naar boven. :j
Iedereen neemt de hond mee en dat moet ook gewoon kunnen. Maar je kan ze niet continu in de gaten houden dus ze liggen afgesloten van de rest van de praktijk.

Als ze afgesloten liggen, hoe kan die Mastiff er dan bij komen?

Tuurlijk moet je je hond mee kunnen nemen, maar deze da schrijft een uitgebreid betoog over het gebrek aan verantwoordelijkheid van hondeneigenaren wat zij al jarenlang dagelijks meemaakt in haar praktijk. Desondanks kan elke hond van een minder verantwoordelijke eigenaar gewoon bij haar hondje komen.
Het zal aan mij liggen, maar ik vind het onbegrijpelijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 01:22

Het hondje is niet van de dierenarts die het verhaal heeft verteld, maar van haar collega.

Hondje zocht geen contact en was rustig gaan liggen achter de balie.

Geen enkele reden om het hondje zo te grijpen. Als ik de eigenaar van de mastiff was geweest was die hond per direct ingeslapen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 01:35

Nikass schreef:
Simoonzel schreef:

Als ze afgesloten liggen, hoe kan die Mastiff er dan bij komen?

Tuurlijk moet je je hond mee kunnen nemen, maar deze da schrijft een uitgebreid betoog over het gebrek aan verantwoordelijkheid van hondeneigenaren wat zij al jarenlang dagelijks meemaakt in haar praktijk. Desondanks kan elke hond van een minder verantwoordelijke eigenaar gewoon bij haar hondje komen.
Het zal aan mij liggen, maar ik vind het onbegrijpelijk.

Hoe bedoel je dat?
Dat het hun eigen schuld is, dat het kleine hondje dood gebeten is?
Je bedoelt, als het hondje aan de riem had gezeten, de mastiff dat dan gezien had en dan niet gebeten zou hebben?
In feite komt het er dan neer dat er altijd wel een excuus te vinden is waarom een HR hond er eigenlijk niks aan kan doen als hij een hondje dood bijt.
Die moeten er namelijk gewoon niet zijn, dan kan hij ook niet doodbijten.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 02:46

dierenfan schreef:
Ach er zijn zoveel rare wezens... In november de hele roedel laten enten. Mijn dierenarts werkt enkel op afspraak. Terug uit behandelkamer moet je door wachtruimte die klein is. Ik check even en zie een kat aan tuigje op de grond. Ik vraag de eigenaar de kat aub op schoot te nemen in de hoek omdat we met 2 man en 6 grote kat etende honden er langs moesten. Wat ik toen naar mijn hoofd kreeg.... Was eigenlijk de kat had alle rechten en wij moesten ze maar onder controle houden. Tuurlijk moeten wij dat en dat hebben wij ook maar dan alsnog kleine ruimte en stel kat raakt in paniek dan gaan ze wel reageren. Op gladde vloer, bijna geen ruimte en grote honden dat is gewoon niet fijn. Ik kan struikelen oid en dan nog door gebruik van heupgordel kunnen ze niet uitbreken maar gewoon niet handig,onnodig en te voorkomen als alle partijen even elkaar de ruimte geven

Maar waarom heb je in godsnaam 6 (!) grote, katetende (!) honden?
Sorry, even los van het kat-in-de-wachtkamer-verhaal (natuurlijk had die mevrouw de kat even op schoot moeten
nemen).

Ik begrijp dit gewoon niet. Dan ben je toch één van de schrikbeelden op straat waar iedereen hier zo genoeg van heeft? Wat is er leuk aan moordmachines hebben?

Ik heb live mogen aanschouwen hoe een stel Ridgebacks een kat verscheurden (op het ef van de kat, niet op terrein van de honden). Leuk joh, zúlke leuke honden, altijd onder controle, behalve dat ene moment... ook van zogenaamde experts; hoog in de rasvereniging enzovoorts. Mensen die-het-allemaal-wel-weten en een beetje neerkijken op ‘rare wezens’ die niet altijd conform roedelgedrag handelen (wat je niet hondenkenners imo nooit kwalijk kan nemen!), net zoals jij.

Ik heb zelf twee kleine kindjes, die kunnen gaan gillen, onverwacht bewegen. Als ik grote honden zoals de jouwe op ons af zie komen dan ben ik als de dood dat ze op eeen slechte dag mijn kindjes als prooi zien, net zoals die kat. Ik durf dus nauwelijks meer met mijn kinderen een boswandeling te maken. Dus voor mij ben jij ook zo’n ‘raar wezen’, met je ‘kattendoders’. Je kan ze nooit altijd, 100% onder controle hebben dus in mijn optiek: een sociaal wezen in een drukke samenleving als de onze koopt een type hond die van nature niet snel overgaat tot dat soort praktijken of minder schade aanricht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 08:30

996981 schreef:
In mijn ogen worden echt rare redenaties gedaan in dit topic... de dierenarts zou zijn hondje, op zijn eigen erf niet los mogen hebben omdat honden van klanten zenuwachtig zijn bij de dierenarts en daarom anders? Kunnen reageren.....

Is dat niet de verantwoordelijkheid van de bezoekende eigenaar? Jouw hond is bij de dierenarts te gast. Jij hebt de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat je hond weet hoe om te gaan met bepaalde situaties en mocht daar ergens in het socialisatieproces iets fout zijn gegaan heb je zéker de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat zo’n hond geen gevaar kan zijn voor zichzelf en anderen.

Stel nou dat het hier om het kind van de dierenarts ging. Sommige honden worden zenuwachtig van kinderen. Is het dan de schuld van de dierenarts dat zijn kind gebeten wordt omdat zijn kind achter de balie is?

Ik kan er echt niet over uit dat mensen zo
in hun eigen voordeel kunnen redeneren en proberen alles recht te praten wat krom is....

Het gaat er niet om dat de dierenarts het hondje los heeft lopen, maar dat de ruimte achter de balie niet afgesloten is.

Het klopt inderdaad dat de eigenaar van de grote hond zijn hond aangelijnd en kort had moeten houden. Maar voor hetzelfde geldt had de eigenaar dit gedaan, maar was de hond losgebroken, of een andere honden. Het gebeurt soms nou eenmaal als je even niet oplet.

Een traphekje of klapdeurtje had zoveel leed kunnen voorkomen...

Bij mijn eigen DA lopen de honden ook los achter de balie, wat een vrij grote ruimte is, maar een hond uit de wachtkamer kan daar niet komen. Wel zo veilig voor mens en dier.

Om even in te haken op je kinderverhaal, daar stoor ik me altijd aan bij de DA, loslopende kinderen. Laat die kinderen lekker thuis, of hou ze bij je! Waar diereneigenaren hun verantwoording moeten nemen dat die zich moeten gedragen, is dat net zo voor mensen met kinderen. Maar néé, hun kroost moet 9 van de 10 keer alles aaien wat los en vast zit. Daar sta ik, en twee honden niet op te wachten. Zoals gezegd, de stress en spanning in zo'n ruimte is vaak om te snijden!

Gelukkig werkt onze DA inmiddels alleen nog maar op afspraak, dus dan heb je de wachtkamer voor je alleen of hoogstens met twee andere patiënten.